Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361

Gestart door Northlander dinsdag 01 december 2015, 17:18:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
heren heren wat een teleurstellende reacties...
ik reageer op een correcte manier, zowel qua wijze als qua inhoud, ik praat niet in de ruimte en ik weet dondersgoed wat ik voorstel.

ik ga het proberen uit te leggen in klokhuistaal (Jip en Janneketaal vind ik te oubollig).
lees het even aandachtig door, probeer het te begrijpen, en als er dan kritiek of vragen zijn stel die dan op een gefundeerde manier.
er zijn verschillende manieren om tot een aanraakveilige installatie te komen, dit alles staat uitgebreid omschreven in de NEN1010, onder andere:

1. veiligheidsaarding
deze manier van beveiliging wordt erg vaak toegepast, en het komt er op neer dat metalen gestellen (behuizingen) met de veiligheidsaarde worden verbonden. de reden hiervan is om bij een gestelsluiting (kortsluiting fase met behuizing) te bewerkstelligen dat de zekering voldoende snel uitschakelt. deze beveiliging komt vaak voor in bijvoorbeeld wasmachines, broodroosters etc.
belangrijk hierbij is dat de aardverspreidingsweerstand voldoende laag is, zodat er een voldoende grote stroom gaat lopen om de zekering snel uit te doen schakelen.

2. dubbel geïsoleerd
hierbij is de constructie van het apparaat dusdanig dat het voor de gebruiker ervan (bijna) onmogelijk wordt om met spanning in aanraking te komen. de norm stelt dat dit soort apparaten niet geaard mogen worden. dit heeft ook geen zin, want ze zijn al veilig door hun dubbele isolatie.
maar stel nou dat je bv de schoen van een decoupeerzaag zou gaan aarden. daar is in eerste instantie -naast de nutteloosheid- helemaal niks mis mee, totdat er door een fout in de elektrische installatie of bv in het netsnoer spanning op het aardsysteem zou komen te staan. in dat geval komt dus ook de schoen onder spanning te staan.
deze kans is klein maar niet verwaarloosbaar, zeker niet op locaties waar veel dubbel geïsoleerd gereedschap wordt gebruikt zoals bijvoorbeeld op bouwplaatsen; daar voldoen voedingen vaak niet aan alle veiligheidsvoorschriften en ook snoeren hebben het daar zwaar te voorduren waardoor er zo'n fout (spanning op de aarde) zou kunnen ontstaan.
enerzijds de nutteloosheid van het aarden van een dubbel geïsoleerd apparaat en anderzijds de -geringe- kans op een aardfout (spanning op aarde) heeft de NEN-commissie doen besluiten dit te verbieden.

3. veilige spanning
een andere manier om aanraakveiligheid te bewerkstelligen is werken met een veilige spanning, dit is <50V voor wisselspanning en <120V voor gelijkspanning. deze spanning wordt verkregen mbv een veiligheidstrafo.
tegenwoordig zijn dit uit economisch oogpunt steeds vaker de schakelende voedingen (weinig koper, weinig gewicht).

Oké, terug naar de treinbaan van Northlander.
hij krijgt regelmatig een tik van de rails als hij ze aanraakt. hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt doordat er uit de schakelende voeding een zwevende spanning komt die weliswaar 18V tussen de - en + zal geven, maar doordat deze zwevend is een veel hogere spanning tov aarde kan hebben.
hijzelf staat op die aarde en als hij dan die rails aanraakt zullen deze hetzelfde potentiaal als hem willen krijgen, er gaat een stroompje lopen, et voila, het schokje.
met aarding van de rails ben je overigens geen dubbel geïsoleerd apparaat aan het aarden, de norm bedoeld daarmee echt de behuizing indien deze metalen delen zou bevatten.
de voeding is aanraakveilig gemaakt op basis van dubbele isolatie. de treinbaan zelf is aanraakveilig op basis van veilige spanning. de grens tussen beide beveiligingsprincipes ligt op de plaats waar de zwakstroomdraadjes (18V) worden aangesloten. er is hier dus geen sprake van het aarden van een dubbel geïsoleerd apparaat, want je aard alleen de veilige spanning.
tot voor kort viel deze veilige lage spanning buiten het toepassingsgebied van de NEN, maar sinds oktober is er weer een nieuwe en die geeft geen ondergrens meer maar alleen een bovengrens van de spanning voor wat betreft het toepassingsgebied. het met aarde verbinden van de veilige spanning viel hierdoor dus buiten de "oude" NEN1010, of er iets over dit soort situaties in de nieuwe staat heb ik (nog) niet gevonden.

de aarding van de rails zoals ik die voor ogen heb is geen directe veiligheidsaarde maar meer een potentiaalvereffening om het opzwiepen van de spanning door de schakelende voeding te vereffenen zodat alles hetzelfde potentiaal (spanning) heeft waarmee de schokjes voorkomen worden.     

heb je geen last van dit soort schokjes, dan zou ik het aarden van de rails gewoon achterwege laten. reden hiervan is dat je op die manier zelfs de geringe kans dat er spanning op de aarde komt staan op het moment dat je ook toevallig de rails aanraakt voorkomt (zelfde reden dus waarom je dubbel geïsoleerd materiaal niet mag aarden). maar, zoals eerder gezegd, op dat moment (dat er spanning op aarde staat) wil je ook niet in bad zitten, of je broodrooster of radiator of kraan vastpakken.

Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Al met al heeft Alain nog geen oplossing voor zijn probleem. Het is een geschenk voor een zesjarig kind, die moet de stekker erin kunnen duwen en zonder een hoop poespas uit te halen kunnen rijden...

Zijn bezorgheid hierover is te begrijpen, niet iedereen is elektrotechnisch onderlegt en dat wordt wel eens vergeten op het forum.

Gr, Ad
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
dat is waar. en dat begrijp ik ook. door alle vragen en opmerkingen werd ik echter genoodzaakt om dieper op de materie in te gaan.
vandaar ook mijn voorstel om het simpel uitvoerbaar te houden en om desnoods een draadje vanaf de rails op bijvoorbeeld de verwarming aan te sluiten. op die manier voorkom je het potentiaalverschil waarschijnlijk al en voorkom je de schokjes.

enigszins vreemd vind ik het overigens wel dat de spanning van een schakelende voeding van Marklin zo hoog opzwiept dat je er een tik van krijgt.
hebben meer mensen hier last van? is dit een bekend probleem?

ik rij zelf analoog met normale trafo's en ken dit probleem niet. hooguit inductiepiekjes met omschakelen (als je toevallig met je hand op een rail leunt) maar dat is weer een heel ander verhaal.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Hanzi op woensdag 02 december 2015, 22:09:22

heren heren wat een teleurstellende reacties...


Ik kom in het geweer als er zaken worden neergepend die ronduit gevaarlijk / niet toegestaan zijn. En dat is naar mijn mening een spoorstaaf met de randaarde van een wandcontactdoos verbinden. Dit soort adviezen zou je (naar mijn mening) moeten nalaten. Je kunt het wel nuanceren met hele lappen tekst maar dan nog..... ;)

Met groet,
Ben.


Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Alain,

Als je twijfelt of de trafo goed werkt, ga er dan mee terug naar de winkel.
Laat hem daar eerst eens testen.
Misschien ligt het probleem wel ergens anders aan...

Groeten,
Ton.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Verbazingwekkend hoe ver sommigen gaan om hun gelijk te halen terwijl de wet zo klaar als een klontje is...
Ik vraag mij af of vakmensen niet op zijn minst zoveel verantwoordelijkheidsgevoel moeten hebben dat ze nooit of te nimmer adviseren de wet te overtreden.
En dan zijn er nog kinderen bij betrokken want het gaat om speelgoed.
Echt triestig.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
hallo iedereen, heb komaf gemaakt met de Marklin set, alles terug verpakt en gaat deze morgen terug naar de webwinkel, 't zal een LEGO trein worden,
hopelijk minder/geen problemen hiermee,

bedankt voor jullie reacties, maar het heeft niet geholpen,
ben wel wat wijzer geworden,

mvg,

Alain
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
 :thumbup:
Een Legotrein is voor een zesjarige ook veel leuker.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Je kan ook de Marklin trein MY World op batterijen nemen... ;)

ziet er toch wel veel beter uit dan Lego...
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361

Hoi Alain,

Verstandige keuze  :thumbup:
En voor een 6-jarige is een LEGO trein ook veel spannender en handelbaarder  ;)

Ook ik ben weer wat wijzer geworden; het kan er hier verhit aan toe gaan ! Meer dan 50 volt  :warning:

Grtz Tony
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Ik begrijp dat verhitte ook nooit zo goed Tony.

Je kunt toch gewoon alles netjes uitleggen en jezelf verdedigen zonder daarbij over je toeren te raken ?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Freak op woensdag 02 december 2015, 16:15:41

Citaat van: Spoorman op woensdag 02 december 2015, 15:56:47

Op een of andere manier doet FredMa mij aan iemand denken....... ;)


Luctor ?.


Luctor ken ik niet. Ik dacht meer aan een ex forumlid die nette kleine baantjes ontwierp en een hoop aardige KISS onderwerpen te berde bracht. Maar dat zal niet toch? :)

Met groet,
Ben.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Antwoord

Als we alleen het dubbelgeïsoleerd toestel bekijken zou het geen verschil maken: volgens de definitie van een dubbelgeïsoleerd toestel kan bij een fout geen aanraakbaar deel onder spanning komen staan. Het aarden van eventueel aanraakbare metalen delen biedt dus geen enkel voordeel.

Zou het toestel aanraakbare metalen delen hebben die we aarden, dan zou wanneer de kabel beschadigd raakt en er contact ontstaat tussen de aardingsgeleider en een stroomvoerende geleider, deze delen onder spanning komen te staan. In principe moet de aardlekschakelaar dan de toevoer onderbreken, maar wanneer het toestel in een niet-geaard stopcontact is aangesloten (of in een verdeelstekker of -haspel met een beschadigde kabel, wat zeker met haspels die bijvoorbeeld in de bouw gebruikt worden niet ondenkbaar is), gebeurt dat niet. Ook als het toestel samen met een ander toestel met een aardingsfout in een niet of fout geaarde verdeelstekker of -haspel gebruikt kunnen er eventueel aanraakbare delen toch onder spanning komen te staan. In de praktijk zijn dit geen veelvoorkomende, maar zeker ook geen onmogelijke situaties.

Samengevat is er geen extra bescherming door het aarden van het toestel, maar kunnen bij aardingsfouten (via de kabel of een ander toestel) wel gevaarlijke situaties ontstaan als we aanraakbare metalen delen gaan aarden.

Bij een niet dubbel geïsoleerd toestel gebeurt bij een aardingsfout hetzelfde. Hier wordt echter ingeschat dat het risico op een probleem met het toestel groter is dan het risico op een aardingsfout.

Deze vraag werd beantwoord door:
dr. ir. Maarten De Munck
Docent en onderzoeker
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Ja, bedankt,
maar dit is al door velen verteld,
met misschien andere bewoordingen...

het is zeer onverantwoordelijk/gevaarlijk om de baan te aarden !

zo duidelijk ?
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Northlander op dinsdag 01 december 2015, 17:18:22
een vraag: is het normaal dat je een klein schokje krijgt bij het aanraken van de massa, bvb railstaven bij het gebruik van de set 60653?
De set bevat een voeding, deze zou je even kunnen vervangen door een gelijke uit een andere set. Hiermee sluit je uit dat er een defect in de voeding is.
Verder kan het ook mogelijk zijn dat je gevoelig(er) bent voor statische elektriciteit.

Citaat van: Wim op donderdag 03 december 2015, 14:02:34
het is zeer onverantwoordelijk/gevaarlijk om de baan te aarden !
Wim, dat mag je me eens uitleggen. De banen hier zijn alle geaard. Hint, bij meerdere hangt de railmassa aan aarde zonder dat ze zich daar bewust van zijn.


Mvg,
Peter
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
dank u, Freak! :thumbup:

Citaat van: Northlander op donderdag 03 december 2015, 09:35:13
hallo iedereen, heb komaf gemaakt met de Marklin set, alles terug verpakt en gaat deze morgen terug naar de webwinkel, 't zal een LEGO trein worden,
hopelijk minder/geen problemen hiermee,

bedankt voor jullie reacties, maar het heeft niet geholpen,
ben wel wat wijzer geworden,

mvg,

Alain
probleem opgelost :D

ben er inmiddels wel achter dat het probleem door de schakelende voeding wordt veroorzaakt, ook mobiele telefoons en I-pads e.d. schijnen hier geregeld last van te hebben.
ook deze worden normaliter allemaal met schakelende (stekker-)voedingen gevoed/opgeladen.

in de artikelen van FredMa staat inderdaad keihard dat het niet mag, ik verwacht dat deze artikelen afkomstig zijn uit de Arei: de Belgische tegenhanger van de NEN1010. in de NEN1010 is er echter sprake van veiligheidsketens SELV (ongeaarde veilige spanning) en PELV (geaarde veilige spanning). een PELV hangt dus aan aarde waarmee het in NL wel degelijk is toegestaan en in B niet. de NEN1010 kent de term speelgoed niet. lang leve de EU met gelijke Europese regels (bijna dan...)!   

als je de Arei dus letterlijk uitlegt mag je in België een I-pad die aan de oplader hangt wettelijk dus niet op een geaard oppervlak leggen bv een radiator -even afgezien dat dat sowieso niet wijs is als deze warm is-. datzelfde geldt voor een Marklin M-rails-"tapijt"baan die toevallig een geaarde staander van de radiator raakt.

oké, genoeg, we gaan het nooit helemaal eens worden, Alains zoon is allang blij met z'n Lego-trein denk ik.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Spoorman op donderdag 03 december 2015, 10:04:55
Ik dacht meer aan een ex forumlid die nette kleine baantjes ontwierp en een hoop aardige KISS onderwerpen te berde bracht. Maar dat zal niet toch? :)

en

Citaat van: Hanzi op donderdag 03 december 2015, 15:28:23
in de artikelen van FredMa staat inderdaad keihard dat het niet mag, ik verwacht dat deze artikelen afkomstig zijn uit de Arei: de Belgische tegenhanger van de NEN1010.

't zal toch misschien wel !
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
@Peter,
jij hebt waarschijnlijk alleen zware gewikkelde trafo's in gebruik..
en andere componenten met gemeenschappelijke aarde/massa,
die kan je idd aan elkaar hangen.

hier praten wij over een dubbel geisoleerde geschakelde voeding,
die bij aarding een gevaarlijk potentiaal oplevert...
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
De fout wordt gemaakt door de denkwijze van primaire en secundaire zijden van installaties.
Verder werk ik dagelijks met o.a. geschakelde voedingen die wel 100A en meer kunnen leveren.

Mvg,
Peter
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Waarom mag een dubbel geïsoleerd elektrisch toestel niet geaard worden?
Context van de vraag:
Het lijkt me alleen maar veiliger maar toch mag het niet volgens het AREI?



Antwoord
Als we alleen het dubbelgeïsoleerd toestel bekijken zou het geen verschil maken: volgens de definitie van een dubbelgeïsoleerd toestel kan bij een fout geen aanraakbaar deel onder spanning komen staan. Het aarden van eventueel aanraakbare metalen delen biedt dus geen enkel voordeel.

Zou het toestel aanraakbare metalen delen hebben die we aarden, dan zou wanneer de kabel beschadigd raakt en er contact ontstaat tussen de aardingsgeleider en een stroomvoerende geleider, deze delen onder spanning komen te staan. In principe moet de aardlekschakelaar dan de toevoer onderbreken, maar wanneer het toestel in een niet-geaard stopcontact is aangesloten (of in een verdeelstekker of -haspel met een beschadigde kabel, wat zeker met haspels die bijvoorbeeld in de bouw gebruikt worden niet ondenkbaar is), gebeurt dat niet. Ook als het toestel samen met een ander toestel met een aardingsfout in een niet of fout geaarde verdeelstekker of -haspel gebruikt kunnen er eventueel aanraakbare delen toch onder spanning komen te staan. In de praktijk zijn dit geen veelvoorkomende, maar zeker ook geen onmogelijke situaties.

Samengevat is er geen extra bescherming door het aarden van het toestel, maar kunnen bij aardingsfouten (via de kabel of een ander toestel) wel gevaarlijke situaties ontstaan als we aanraakbare metalen delen gaan aarden.

Bij een niet dubbel geïsoleerd toestel gebeurt bij een aardingsfout hetzelfde. Hier wordt echter ingeschat dat het risico op een probleem met het toestel groter is dan het risico op een aardingsfout.



grt
Jacobus

Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
wat een discussie hier voor een simpel antwoord : zo een set behoord niet bij een 6 jarige.Neem gewoon de veilige set met batterijen speciaal voor kids uit Myworld.Er zijn al verschillende sets mogelijk.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
@Johnny,
zie reactie 65... :D

verder is dit hele verhaal een gebed zonder end... :(
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
 :thumbup: :idea:
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Tja, het wordt tijd dat de werking van de AARDLEKSCHAKELAAR even wordt uitgelegd. Er wordt dus nu echt beweerd dat een aardlekschakelaar niet werkt wanneer een toestel via een niet-geaard stopcontact met het net wordt verbonden. Ben benieuwd in welk vakgebied Dr. Ir. Maarten de Munck zijn titels heeft behaald...... Gelukkig ontkracht Robbie103 deze nonsens al.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Ik ben bezig met de bliksemafleider op m'n schoorsteentje. Is het verstandig die te aarden? En aan het stopcontact of de radiator?



;)

Met groet,
Ben.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
juist Lucien.Maar hier is het bedoeld als een cadeautje en dan kan je geen risico's nemen volgens mij :)
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Spoorman op donderdag 03 december 2015, 19:19:01
Is het verstandig die te aarden? En aan het stopcontact of de radiator?

Met groet,
Ben.

Ja,
ik zou voor alle zekerheid beide doen... ;)
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Nog een kleine aanvulling bij dit item:
we spreken altijd over spanning: beter is spanningsverschil. Het is het verschil in spanning dat een stroom doet lopen, en die is gevaarlijk voor de mens.
Omdat wij meestal toch met beide voeten op de grond staan, zal ons lichaam op nul-potentiaal staan, dus aarde. Omdat bij de centrale een fase op die aarde aangesloten is, kunnen we dus een stroomkring vormen, en zoals gezegd de stroom mag niet te groot worden. Vandaar dat bij bepaalde huisinstallaties (fase/neuter) 1 van de klemmen op aard-potentiaal zit.

Dus vandaar dat bij testen op apparatuur men makkelijk een scheidingstransfo gebruikt, geen verbinding, dus geen stroom naar de aarde/centrale.

Gaat nu ergens de spanning zweven t.o.v. de aarde (omdat een voeding geef verband/verbinding heeft met de aarde), dan kan je een schok voelen, maar die "dooft" hopelijk, snel uit omdat er geen grote stroom gaat/kan lopen.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: lmou op donderdag 03 december 2015, 19:31:50

Omdat bij de centrale een fase op die aarde aangesloten is........


Tuurlijk. :D :D

Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Dus eigenlijk ontstaat het meeste gevaar omdat het stroomnet (nul of fase, zelfs daar schijnen hier de meningen nu over uiteen te lopen ;)) in de centrale aan aarde hangt. Als we die aarde daar nou eens losgooien dan ontstaat er één groot zwevend net -als achter een scheidingstrafo=veiligheid troef- en kan er nooit meer een stroomkring naar aarde ontstaan en moet je echt je best doen (fase én nul tegelijk beetpakken) om nog een schok te krijgen!
bespaar u de moeite om mij uit te leggen dat bovenstaand idee om diverse redenen geen goed plan is >:-D
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: lokje 23 op donderdag 03 december 2015, 19:21:45
johnny.

( zo een set behoord niet bij een 6 jarige ) ik speel al met märklin van mijn 5 jaar en ben ondertussen 63 jaar. hangt af of vader je daar goed in begeleid en deze was een radio technieker dus met andere woorden hij heeft me op alle gevaren gewezen.

lokje 23  ( lucien )
hadden ze toen al trafo's of had je nog zo'n regelaar met een gloeilamp in serie met je baan/loc direct op t lichtnet? Dat waren nog eens tijden >:-D
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361

@Ben; je kunt voor de zekerheid beter 2 bliksemafleiders op de schoorsteen plaatsen en dan allebei in een afzonderlijk gaatje van het stopcontact steken. Kan je meteen zien, of ze werken  :D
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Topic starter heeft zijn probleem al opgelost.
Wat mij betreft een slotje erop.
Weinig zinvolle bijdragen komen er nog voorbij ;)

Groeten,
Ton.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Hè, net nou t hier wat minder serieus en weer gezellig wordt ;)
Nivo daalt, stemming stijgt zeg maar...

Maar inderdaad, doe er maar een slotje op. Er is hier genoeg al dan niet serieus bedoelde zin en onzin verkondigd.
Re: elektrisch schokje bij nieuwe transfo Marklin 66361
Citaat van: Wim op donderdag 03 december 2015, 09:51:37
Je kan ook de Marklin trein MY World op batterijen nemen... ;)

ziet er toch wel veel beter uit dan Lego...

Daar denkt een zesjarige heel anders over.  8)