Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

roco br 420

Gestart door orient express vrijdag 11 december 2015, 17:22:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roco br 420
Lid sinds: 2011

offline
roco br 420
Forumleden,
betreft S bahn 3delig stel BR420 van roco wisselstroom van ongeveer 35 jaar oud.
Op de "platine" waren diverse delen doorgebrand en ik wilde het stel digitaal maken met een lopi4.
Aan beide zijden van het stel zit een midden sleepcontact, massa via de wielen motor(midden)wagen.
Motor loopt prima (getest met gelijkstroom op beide polen)
Maar ik kwam een probleem tegen met de verlichting, deze wisselde wit/rood naar gelang de rijrichting.
Hiervoor zit een bruine en een blauwe draad door het hele stel met stroomvoerende koppelingen.
In de koppen zitten 2 lampjes, gelijkstroom geeft of rood licht, of wit licht als ik plus/min verwissel.
Op de lampjes zitten ieder een klein rond schijfje, van ongeveer 3-4 mm, in de gebruiksaanwijzing heet dit een "SPERRZELL)
Het woord kom ik niet tegen op google.
Weet iemand wat deze sperrzellen voor funktie hebben ? Op de foto 1 lampje met en 1 lampje zonder cel.
Wie kan advies geven voor aansluiting aan de lopi4 zodat lichtwissel mogelijk blijft?

Re: roco br 420
nobody
gast

Re: roco br 420
Sperrzelle is wél te vinden. Is een (soort) diode.
Re: roco br 420
Lid sinds: 2011

offline
Re: roco br 420
Bij mij woorden als spiercel e.d. Maar in combi met diode zoek ik verder. Dank voor aanwijzing.

Re: roco br 420
Lid sinds: 2011

offline
Re: roco br 420
Bovenstaande reacties en nog meer googlen naar diode, kwamen tot mijn conclusie:
Als op de blauwe draad stroom staat dan brandt wit licht en rood wordt door de cel gespert.
Als op de bruine draad stroom staat brandt rood licht en wit wordt gespert.
Dit aansturen met een lopi lijkt eenvoudig, maar dan mis ik toch een 3e (massa)draad ?
Die zou ik dan apart vanuit de "koppen" naar de middenwagon waar de decoder/motor zit moeten aanleggen toch?
wim.
Re: roco br 420
Lid sinds: 2010

offline
Re: roco br 420
De lampjes zitten in de loc buiten de foto ook met elkaar verbonden.
Dit moet je loskoppelen en aan de decoder hangen.

De onderkant kun je zonder die sperdiodes aan de massa knopen.
Je verlichting zal dan ietwat flikkerend branden.

Optie twee is de lipjes te isoleren door er een plastic ringetje in te leggen en een draadje erboven dat contact met een lampje maakt.
Hier komt je blauwe draad van je decoder aan vast.

Nu kom je waarschijnlijk een contact in je koppeling tekort?

Je kunt zelf een blauwe (+) aansluiting maken door twee diodes met de massa en de sleper te verbinden.
De doorgang is dan voor beide aansluitingen naar de lampjes toe.

Ik dacht dat uhlenbrock decoders heeft die dit tweedraads systeem aan kunnen sturen.
Je zou ook een klein relais kunnen gebruiken om de aansluitingen in de loc om te draaien.

Robin
Re: roco br 420
Lid sinds: 2011

offline
Re: roco br 420
Dank je, dat geeft meer perspectieven. Ik ga hiermee verder,  kijken wat voor mij haalbaar is.