Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 39140, E40

Gestart door Anne W dinsdag 24 november 2015, 22:02:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Gelukkig heeft in de techniek alles een logische oorzaak.....

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Gisteren heb ik de lok opgehaald, vanmorgen even laten rijden, zo op het eerste gezicht rijdt hij een stuk beter.

Alleen het verhaal over het instellen is en blijft mij geheel duister.

In mei had ik Märklin gevraagd of er problemen waren met de soft drive sinus elektronica en of ik hem om kon bouwen met een mSD 3, daar kreeg ik afgelopen vrijdag het volgende antwoord op:

bei den Sinus II-Antrieben kam es im ersten Jahr gelegentlich zu einem etwas ruckhaften Fahrverhalten. Das Modell 39140 war davon aber nie betroffen. Hier brauchen Sie daher beim Umbau keine Angst zu haben.

De instellingen in een mSD 3 voor een SDS motor zijn dezelfde als bij de Lokpilot, aux 3 en 4 permanent aan en nog wat, dus snap ik de problemen niet of het zou moeten komen omdat deze lok een tweetal sounds heeft die niet uit de decoder komen, maar wel geactiveerd worden door decoder functies.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ik heb vandaag nog contact gehad met mijn ombouwer en de boodschap is luid en duidelijk: met de instellingen zoals omschreven in de Lokpilot handleiding voor SDS motoren werkt het gewoon niet.

Hij is gewoon gaan zoeken in/experimenteren met de "auxen" en als ik het goed gehoord heb dan is het aux 4 en 6, maar dan blijft wel de sound altijd aan.

Is er iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

Verder ben ik er altijd van uit gegaan dat het broertje van deze lok, de 39110, E10, van binnen exact hetzelfde zou zijn, want ze zijn tegelijkertijd uitgebracht, maar nee hoor, andere decoder en andere hoofdprint, wel dezelfde motor en soundprint, ik hoop dat Herr Sieber nu wat meer logisch denken er in gepompt heeft, dit soort verschillen zijn "winsttechnisch" ontzettend dodelijk.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Ik heb een paar SDS loks met sound decoder voorzien en ze rijden allemaal.
Morgen zal ik eens naar de instellingen kijken, maar erg spannend is het niet.
Voor zover ik weet moeten de onversterkte AUX3 en/of 4 altijd aan (actief) staan, dus bij vooruit rijdend en stilstaan en achteruit rijdend en stilstaan.
En de lastregeling moet worden uit gezet.
Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Anne W op maandag 31 juli 2017, 22:32:06

Hij is gewoon gaan zoeken in/experimenteren met de "auxen" en als ik het goed gehoord heb dan is het aux 4 en 6, maar dan blijft wel de sound altijd aan.

Is er iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

Hallo

Het enige zinnige dat ik erover kan zeggen is dat jouw ombouwer blijkbaar geen idee heeft waar hij mee bezig is. (Sorry dat ik het zo ruw formuleer).

Als tegenprestatie wil ik er wel eens naar kijken. B)

Bart
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

De 39140 heeft geen sounddecoder maar een "gewone" die weer een sound printje aanstuurt, dus zijn er functie uitgangen actief om dat soundprintje aan te sturen, met aux 3 en 4 deed de lok niets.

Deze uitvoering komt (kwam) vaker voor bij elektrische loks, gaat (ging) meestal samen met een niet instelbaar soundniveau, logisch want de sound komt (kwam) niet uit de decoder.

Beste Bart,

Als je een Esu lokprogrammer hebt en je hoeft daarin maar in een speciaal hoofdstuk voor SDS motoren een paar dingen aan te klikken, dan hoef je ook niet zo slim te zijn, je moet pas slimmer zijn als Märklin afwijkt van o.a. zijn eigen handleidingen en de lok dus niets doet.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Je begrijpt me niet, ik schreef dan ook:
Citaat van: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 01:58:03
Ik heb een paar SDS loks met sound decoder voorzien en ze rijden allemaal.
Al deze loks hadden ook een aparte low-cost sound module die werd aangestuurd door AUX1 en/of 2.
Het is echt kipsimpel, om de bestaande decoder van de 21mtc te trekken, de speaker ( meestal 4 tot 8 Ohm) van de sound module los te solderen en op de (meestal al aanwezige) soldeer eilandjes van de drager print aan te sluiten.
De sound module verwijder je en je prikt er een ESU Sound decoder of mSd3 op.
Vervolgens set je AUX3 en/of AUX4 permanent aan en schakel je de lastregeling uit.
CV's voor de motor regeling kun je ook ongemoeid laten.
Jouw E40 is daar geen uitzondering op.
Re: Märklin 39140, E40
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 10:29:02
Het is echt kipsimpel, om de bestaande decoder van de 21mtc te trekken, de speaker ( meestal 4 tot 8 Ohm) van de sound module los te solderen en op de (meestal al aanwezige) soldeer eilandjes van de drager print aan te sluiten.
De sound module verwijder je en je prikt er een ESU Sound decoder of mSd3 op.

Hier dezelfde ervaringen met de eerst uitgave van de NS koploper 37421
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Er is een lokpilot opgegaan....., geen loksound

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Lokpilot of Loksound maakt voor de SDS instellingen niks uit.
Met de lokpilot kun je dan met AUX1 en AUX2 de bestaande sound module aansturen.

Nog even de instellingen voor AUX4:

CiteerInstellingen voor C-Sinus motor.
LokSound decoders met een 21MTC stekker kunnen de nieuwe C-Sinus motoren indirect besturen
via de besturingselektronica ingebouwd in de loc. De LokSound kan alle daarvoor nodige
besturingssignalen produceren voor zover sommige instellingen gewijzigd worden.
De lastregeling moet uitgeschakeld worden zoals aangegeven in sectie 11.2.
De besturingselektronica van de motor heeft een schakelbare logische spanning nodig die de
LokSound via AUX4 ter beschikking kan stellen. AUX4 moet dus altijd actief zijn zowel bij
stilstand als tijdens het rijden (in beide richtingen).
LokSound V4.0 - LokSound micro V4.0 ? LokSound XL V4.0 ? Loksound V4.0 M4
Schrijf de geschikte waarde in de volgende CV's.
!! Zorg er voor dat CV 31 de waarde 16 bevat en CV 32 de waarde 2.

CVWaarde
CV 266  32
CV 282  32
CV 298  32
CV 314  32
U kunt ook de LokProgrammer gebruiken om AUX4 te activeren zowel bij stilstand als bij het
rijden in beide richtingen. (zie afbeelding 29)
Voor sommige modellen moet de seriële interface (SUSI) geactiveerd worden omdat de ingebouwde
besturingselektronica haar commando's via die interface ontvangt. Schakel SUSI in door Bit 3 in
CV 124 te zetten. Op basis van de fabriekswaarde van CV 124 (20), moet u de waarde 28 in CV 124
schrijven.
Een verdere hindernis moet nog ontweken worden : de C-Sinus stuurprintplaat haalt (te veel)
energie uit de LokSound decoder. Indien u RailCom op uw centrale ingeschakeld hebt of Märklin
remtrajecten hebt geïnstalleerd, kan dat moeilijkheden veroorzaken. Sluit u dan een condensator
van ongeveer 470 uF tussen U + en de decodermassa aan zoals in hoofdstuk 6.10.2. uitgelegd.
Re: Märklin 39140, E40
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Kappa op dinsdag 01 augustus 2017, 12:36:28
Lokpilot of Loksound maakt voor de SDS instellingen niks uit.

Ook dit bevestig ik, voor de koploper ombouw eerst een Lopi gebruikt om de functionaliteiten te testen, zonde om een lokound per ongeluk na soldeerwerk op te blazen en hiervoor dus eerst een lopi gebruikt.
Koploper heeft dan wel een "normale" motor, maar ter voorkoming van schade eerst testen met een lopi, daarna pas loksound.

Scheelt kosten als het per ongeluk verkeerd gaat :-)
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad en Fred,

Ik heb mijn ombouwer om commentaar gevraagd

Beste Ad,

Ik weet niet van welke datum jouw Nederlandstalige handleiding is, maar de Duitse handleiding (Mai 2015) heeft het over Aux 3 en Aux 4, de 4 genoemde CV's kloppen ook, alleen de waarde is dan 48.

Groet, Anne
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Het commentaar van mijn ombouwer is simpel "nietes", dat van jullie "welles", dus dat levert voor mij geen duidelijkheid op, behalve één: de lok loopt nu uitstekend.

Laatste poging: dit is één van de laatste loks met een SDS motor en één van de eerste loks met een pure Märklin decoder, dus geen Esu-Märklin zoals de eerdere loks met een SDS motor, de ombouw hiervan met een Loksound gaat inderdaad via Aux 4 en zo.

Kan het zijn dat Märklin vanwege de nieuwe eigen decoder en de SDS af is gaan wijken van de MTC21 standaard, Aux 4 is pin 4, Aux 3 is pin 13?

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Hoi Anne,

Was idd nog een oudere handleiding, alhoewel ik deze morgen nog van de site van loksound.nl heb gedownload...
Nu de NL versie op de site van TSD is wel recenter.

Deze lokjes zijn idd één van de laatste modellen met een SDS en een Märklin decoder.

Mooi dat je lok nu weer loopt.
Veel plezier ermee. :thumbup:
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Vandaag op de club de maximum snelheid afgesteld en de middensnelheid bijgesteld, dat gaat niet op de normale manier omdat de elektronica voor de SDS motor te veel stroom van de programmeer aansluiting van de centrale vraagt.

Ik had nog een MTC 21 printje liggen, hier twee draadjes voor de voeding aan gesoldeerd en twee draadjes voor een belasting, na wat proberen bleek een weerstand van 220 Ohm te werken.



Het nadeel van dit systeem is dat je elke keer de decoder uit de lok moet halen en terug moet zetten, wat niet bevorderlijk is voor dit type connectoren, ze verbuigen makkelijk.

Verder nog een onderzoekje gedaan naar de elektrische en elektronische inhoud van een paar redelijk
gelijkwaardige Märklin loks:

39140/E 40
39500/E 50
39110/E 10
39120/E 10.3
39410/E 41

Dan blijkt dat ze dezelfde motor hebben, maar allemaal verschillende printplaten om de motor te sturen en verschillende decoders.

Bij mijn voormalige fabriek (Caterpillar) waren ze er altijd heel trots op als ze een nieuwe product hadden ontwikkeld en daarbij veel bestaande componenten (van andere toepassingen) hadden kunnen gebruiken, dus snap ik werkelijk niet wat Märklin in die jaren bezielde.

Maar goed, eind goed al goed, nu heeft Märklin loks met decoders die DCC praten, dus dit soort problemen komt niet meer voor.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Vandaag heb ik CV 29 nog even bijgesteld, 2 = alles uit behalve DCC 28/128, verder hierbij een stukje uit het rapport aan mijn ombouwer:

quote

Omdat ik toch bezig was met mijn "programmeer MTC 21" had ik mijn Br 64 (39640) ook meegenomen omdat ik het geluid wat aan de harde kant vond, deze lok (ook een SDS motor) heb jij enige jaren geleden van een Loksound voorzien, ging allemaal prima, behalve dat de decoder slecht contact maakte met de MTC 21, door mij opgelost door een stukje kunststof schuurspons op de decoder te zetten waardoor hij naar beneden gedrukt wordt.

Bij het uit de lok halen van de decoder viel het me op dat hij heel makkelijk van de MTC 21 af ging, wat natuurlijk klopt, slecht contact, maar ook dat hij net zo makkelijk op de "programmeer MTC 21" gleed, mijn eerste poging om CV 1 uit te lezen mislukte dus ook, "geen lok", decoder flink aangedrukt en toen had ik contact en heb ik het soundniveau wat verlaagd.

Waarom viel het me zo op dat de decoder zo makkelijk op "programmeer MTC 21" ging, dat kwam omdat de decoder van de 39140 heel zwaar er op ging, de "programmeer MTC 21" is er één die ik overgehouden heb van de ombouw van een E 04, de 37470.

Omdat we het probleem met de decoder van de Br 64 ook hadden met de Br 94.5, 37165, die jij van een Loksound hebt voorzien, en wat ik ook opgelost heb met een stukje kunststof schuurspons, moet ik nu zeggen dat het niet Märklin is die wat afgeweken is van de mechanische MTC 21 norm maar dat het Esu is en dat valt me wat tegen van Esu, de huidige Esu decoders met een MTC 21 hebben "nauwere" gaatjes als de vroegere.

unquote

Mijn boodschap is dan ook dat het niet Märklin is die maar wat aanklooit, maar Esu.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Anne W op donderdag 10 augustus 2017, 23:32:45

Mijn boodschap is dan ook dat het niet Märklin is die maar wat aanklooit, maar Esu.


Je bent 1,5 jaar aan het tobben met deze lok, je hebt een dubbele sleper gezet, je hebt gedoe met het aantal decoder stappen, decoder erin decoder eruit, stukjes spons erin om het passend te krijgen, slaat goede adviezen van Bart en Ad in de wind, gaat in zee met iemand die het ook niet snapt waar het gaat om functies en mapping, enz. enz.

Uiteindelijk zit er een Esu decoder in een Marklin lok en dan roep je (ingefluisterd door een rommelaar) dat Esu maar wat aanklooit.  :D :D :D

Gr, Ben.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat

Zoals vaak haal je dingen weer uit zijn verband en verder, rommel maar lekker verder, doe ik ook.

En je 2-rail collega's hebben er ook wel eens problemen mee, https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74830.15.html #28

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 39140, E40
@Anne: In dat draadje staat dat märklin / Trix een bepaalde decoder adviseert. Märklin geeft in correspondentie aan dat het gebruik van een andere decoder dan die zij aanbevelen op eigen risico is. Bij andere bepaalde modellen van Trix adviseert Märklin / Trix ook een eigen decoder of die van D&H omdat ze "hun eigen norm" hebben en mogelijk afwijken van de NEM660-norm. Of dat nu geklooi van Märklin is of van alle andere decoder-fabrikanten laat ik even buiten beschouwing.

Dat is heel anders dan het rommelen wat jij nu gedaan hebt. Bart en Ad geven aan dat het mogelijk is om aanpassingen te maken waardoor het ding wel goed gaat rijden. Daarbij willen je ze je ook helpen. Je gaat af op je eigen ombouwer dat is je goed recht maar ga dan niet roepen dat Esu maar wat aanklooit.

Groet Ronald.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ronald,

De discussie in #28 van het door mij genoemde topic op jouw "thuis" forum gaat puur over de MTC 21 aansluiting en wie zich aan de norm houdt.

Mijn ombouwer heeft vastgesteld dat bij deze lok niet aux 3 en 4 gebruikt worden, zoals omschreven in de handleidingen van de mlD3 en mSD3 decoders van Märklin en de Esu Lokpilots en Sounds.

Hier rommelt Märklin dus wat aan, één ding is nu helemaal zeker:  met de Lokpilot rijdt de lok nu uitstekend op DCC 28 stappen

Ik persoonlijk vastgesteld dat een twee tal oudere Esu Loksounds met een MTC 21 connector heel ruim om de pennen van een MTC 21 print van Märklin vallen en dat een nieuwe Esu Lokpilot heel krap om de pennen van dezelfde 21 MTC print gaan.

Hier rommelde of rommelt Esu dus wat aan met de mechanische normen van de MTC 21 connector

Algemene opmerking: de modelspoor wereld hangt, in vergelijking met de maritieme wereld waar ik een dikke 40 jaar in doorgebracht heb, van het amateurisme aan elkaar.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 39140, E40
Hoi,

Citaat van: Anne W op vrijdag 11 augustus 2017, 13:44:15
Hier rommelde of rommelt Esu dus wat aan met de mechanische normen van de MTC 21 connector

Ligt dat aan Esu of ligt dat aan Märklin die tussentijds misschien zaken heeft veranderd? Je geeft ook al aan dat Märklin aan het rommelen is met de AUX 3 en 4 .... Dat weet je niet. En zomaar een veronderstelling doen op basis van 2 of 3 decoders is geen onderzoek doen. Dat is puur geluk hebben of juist niet.

Citaat van: Anne W op vrijdag 11 augustus 2017, 13:44:15
Algemene opmerking: de modelspoor wereld hangt, in vergelijking met de maritieme wereld waar ik een dikke 40 jaar in doorgebracht heb, van het amateurisme aan elkaar.

In welk opzicht? Denk dat het mee valt. Je hebt binnen de modelspoorwereld een of meerdere fabrikanten zitten die aan eigen systemen protocollen vasthouden. Puur om hun eigen markt te beschermen. Het merk Märklin is daar een mooi voorbeeld van. Een groot deel van het amateurisme is te herleiden naar de onkunde van de gebruiker.

Groeten Ronald.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 39140, E40
Fabrikanten nemen ook de vrijheid,
alles naar eigen dunk te veranderen,
dus er is geen norm.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 39140, E40
Er zijn wel normen. Dat sommige fabrikanten er niet aan houden is iets anders. Europese normen betreffende stekkers en andere zaken: Morop NEM-Normen en voor DCC zijn er de normen vanuit Amerika: NMRA DCC RPS Standards.

Een fabrikant als Esu heeft er niets aan als hun decoder niet in een bepaald stekkersysteem niet werkt. Ze zullen altijd proberen om hun decoders geschikt te hebben voor iedere stekkersysteem. Alleen sommige fabrikanten willen zich er niet zo graag aan houden om hun eigen markt te beschermen. Of zoals ze in de mail aangeven: "wij hebben de norm bedacht en mogen deze ook aanpassen". Als 2 of 3 decoders van een fabrikant wel of niet passen. Is dat puur geluk of is er echt gemeten en onderzoek gedaan? Kan je zeggen: De pinnen van Esu zijn te dun ten opzichte van de norm? Is dat onderzoek gedaan? Of zijn de gaten in de stekker te ruim? Ligt het dan aan Esu of ligt het dan aan Märklin? Is dat een basis om dan maar meteen te roepen dat Esu niet aan de "norm" voldoet? Nee, niet echt. En zo komen de broodjes aap verhalen in de wereld.

Groet Ronald.

Re: Märklin 39140, E40
ESU 21 MTC decoders passen op alle contrastekers, behalve op die van Märklin.
Re: Märklin 39140, E40
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 39140, E40
Even geturft. Ik heb hier 10 verschillende merken materieel (incl. MaTrix) met 21MTC interfaces en van sommige merken meerdere stuks en bij niet eentje is er een probleem met een Esu decoder.
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat Geluksvogel.  :D
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: nobody op vrijdag 11 augustus 2017, 17:08:17
ESU 21 MTC decoders passen op alle contrastekers, behalve op die van Märklin.

Dan is Trix blijkbaar geen Märklin meer  :D Weer een zorg minder  :D  :D In de Maus-zug-lok zit gewoon een 21MTC van Esu geprikt. Geen enkel probleem. Rijdt hartstikke goed.

Groet Ronald.
Re: Märklin 39140, E40
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 11 augustus 2017, 17:39:16
Even geturft. Ik heb hier 10 verschillende merken materieel (incl. MaTrix) met 21MTC interfaces en van sommige merken meerdere stuks en bij niet eentje is er een probleem met een Esu decoder.

Nog even een duit in het zakje, ik heb een eerste versie koploper met ESU decoder omgebouwd met een 21MTC Msd decoder, past zonder problemen op de bestaande print.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Nog even voor de duidelijkheid: twee Esu decoders gaan te ruim om dezelfde Märklin "pennen" en één Esu decoder heel stroef om exact dezelfde Märklin pennen, dus wie is hier verschillend: Esu of Märklin?

Verder vind ik alles prima, zo lang de decoders en lok het maar doen zoals ik dat wil.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat Da's mooi. Maar ===> klik
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 39140, E40
@Wim:Anne heeft ook geen geluk met zijn loks. Allemaal afwijkend van de standaard. :?

@Kappa:  :thumbup:

@Anne:
Citaat van: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 00:07:14
dus wie is hier verschillend: Esu of Märklin?

Moeten wij, (uit het amateuristische modelspoorwereldje) jou, (uit de professionele maritieme wereld) (opnieuw) uitleggen dat er ook iets van maattolerantie bestaat? Dat is toch wel bekend? Dus dat er bij productie van onderdelen (bijna) altijd een tolerantie op de maatvoering gehanteerd wordt? En als je je onderdelen bij verschillende fabrikanten in koopt kan je afwijkingen in maatvoering kan krijgen? Of zelfs bij verschillende productiereeksen van eenzelfde leverancier verschillen kunnen zijn? Daardoor kan het zelfs bij dezelfde fabrikant voorkomen dat er afwijkingen zijn. Als de afwijkingen aan de norm voldoen is er niets aan de hand.

En dat je bij het kopen van onder andere tegels, behang, laminaat en parket op de productie-batch let om te voorkomen dat je kleur en patroon verschil krijgt? Dat hoeven we toch niet uit te leggen?

Groet Ronald.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Heel mooi, maar dan is de norm niet goed als er decoders zo makkelijk over de pennen gaan dat ze geen contact maken en andere decoders heel stroef over de pennen gaan.

Groet, Anne W, rijder van 19 loks buiten de normen met een buitennormse besturing
Re: Märklin 39140, E40
Hoi

Dit draadje hangt beter van de onzinverhalen aan elkaar dan de decoders in Anne zijn loks. :D

Bart
Re: Märklin 39140, E40
'k Vind 't best dat je mijn ervaring als onzin bestempelt.
Maar wanneer ik een ESU Loksound V4.0 21 MTC decoder in de dragerprint van een fabrieksnieuwe BR 94 van Märklin steek
en de lok ondersteboven houd en de decoder eruit valt past er iets niet.
Hier mijn "avonturen met dit misbaksel van M* ===> klik
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat :thumbup:

dezelfde ervaring met de Br. 94.5 en de Br 64

Beste Bart,

Met wat ombouwen/aanpassen rijden de loks goed, een technische achtergrond, ook die met flink grotere spullen als modelspoor M500 i.p.v M2, helpt daar bij goed.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Hoi

1 Decoders vallen niet van pennetjes, tenzij er een goedkope connector zonder veerkontakten gebruikt wordt.
En zelf dan moeten alle pennetjes akelig zuiver uitgelijnd zijn.

2 Sinus loks die AUX5 of 6 gebruiken bestaan ook niet.
Märklin heeft niet een decoders met AUX 5/6

3 Decoders branden niet door als een onversterkte uitgang per ongeluk op een versterkt iets wordt aangesloten.
Hoogstens brandt de AUX door, maar deze zijn vrijel altijd kortsluitbeveiligd.

4 Versterkte AUX3/4 kwam alleen bij de allereerste loks met MTC (Marklin-Trix-Connector) voor.
Voorgeschreven werd toen de D+H (trix) decoder.
ESU is na de ruzie beginnen rommelen met een afwijkende (overigens vrijblijvende!) norm.

5 Een sinus loopt met of F3, of F4, of niks. F3+F4 is onnodig.

6 Ook andere merken vragen vaak versterkte AUX uitgangen. Bijv BRAWA met de cabineverlichting van de V100.
Dit is dus helemaal niet märklintypisch.

Bart
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Bart,

5) uit de handleiding van de Märklin mLD 3 decoder:

Unterstützung für 6090, 60901, DC-, Sinus- und GlockenankerMotoren.
Bei Sinus-Motoren müssen CV 52 auf 1 und CV 56
auf 0 sowie CV 51 entweder auf 24 oder 0 gesetzt werden
(siehe CV Tabellen). Zusätzlich müssen Sie Aux 3 und Aux 4
jeweils auf Stand (S) und Fahrt (F) mit der Central Station oder
dem Programmer 60971 mappen.

zoiets staat ook in de handleiding van de Esu V4.0 Lokpilot

1) dan heeft Esu goedkope contacten gebruikt in zijn oudere decoders die ik een paar jaar geleden geïnstalleerd heb in de Br 64 en de BR 94.5

Inderdaad er wordt een hoop onzin verkondigd in dit draadje, zoals je al opmerkte.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ha Bart,

Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 16:56:58
4 Versterkte AUX3/4 kwam alleen bij de allereerste loks met MTC (Marklin-Trix-Connector) voor.
Voorgeschreven werd toen de D+H (trix) decoder.
ESU is na de ruzie beginnen rommelen met een afwijkende (overigens vrijblijvende!) norm.

Even bij RailCommunity ? Verband der Hersteller Digitaler Modellbahnprodukte e.V. gekeken. Daar zijn veel fabrikanten uit Duitsland lid van, zoals Esu en Märklin. Die hebben hun "eigen" normen opgesteld. Wel op basis van de bestaande normen. Daar staat iets leuks in over de 21MTC-varianten verhaal:

Citeer
Es gibt im Markt eine Variante der 21MTC-Schnittstelle, die vor der Normung durch den MOROP entstanden ist und nicht dieser Norm entspricht. Diese Variante wird hier dokumentiert, um die Unterschiede aufzuzeigen.

Entsprechend der Norm sind nur die Ausgänge F0f (Pin 8), F0r (Pin 7), AUX1 (Pin 15) und AUX2 (Pin 16) verstärkte Ausgänge, d.h. mit einem nach GND schaltenden Treibertransistor  auf dem Decoder ausgerüstet. Bei der Variante sind auch die Ausgänge AUX3 und AUX4 (Pins 13 und 4) als verstärkte Ausgänge und nicht als Ausgänge mit Logikpegel ausgeführt. Des Weiteren wird AUX6 (Pin 3) als Eingang verwendet.

Diese Variante wird vorwiegend von Märklin verwendet. In allen neueren Fahrzeugen von Märklin wird diese Variante verwendet, aber nicht in älteren Fahrzeugen. Daher ist bei dem Austausch des werkseitig eingebauten Decoders zu prüfen, welcher Decodertyp erforderlich ist. Auf der Homepage der Firma Märklin gibt es eine entsprechende Liste. Produkte, die eine Schnittstelle entsprechend dieser Variante besitzen, müssen mit "21MTCM" gekennzeichnet sein und die Anleitung muss auf die verstärkten Ausgänge hinzuweisen. Unter dieser Bedingung können nach der üblichen Prüfung auch die Produkte entsprechend dieser Variante das Konformitätslogo der RailCommunity tragen.

Produkte mit bzw. für verstärkte Ausgänge AUX5 und AUX6 (Pins 17 und 3) entsprechen grundsätzlich nicht dieser Norm und dürfen auch nicht das Konformitätslogo der RailCommunity tragen!

Bron: Webzijde Railcommunity RCN 121.pdf

Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 16:56:58
6 Ook andere merken vragen vaak versterkte AUX uitgangen. Bijv BRAWA met de cabineverlichting van de V100.
Dit is dus helemaal niet märklintypisch.

Klopt helemaal. Het is niet Märklin typisch om meerdere versterkte uitgangen te hebben.

@Anne:
Citaat van: Anne W op zaterdag 12 augustus 2017, 17:17:52
1) dan heeft Esu goedkope contacten gebruikt in zijn oudere decoders die ik een paar jaar geleden geïnstalleerd heb in de Br 64 en de BR 94.5

Kan je dit onderbouwen? Hoe weet je dat het goedkope contacten zijn? Of is het weer een wilde gok? Of zijn de pinnetjes zo goed uitgelijnd zoals Bart aangeeft?

Citaat van: Bahn-AG op zaterdag 12 augustus 2017, 16:56:58
1 Decoders vallen niet van pennetjes, tenzij er een goedkope connector zonder veerkontakten gebruikt wordt.
En zelf dan moeten alle pennetjes akelig zuiver uitgelijnd zijn.

Ik ga dan maar de conclusie trekken dat Märklin ontzettend goed zijn werk gedaan heeft en dat jij bij het in en uithalen van de decoder niet verbogen hebt. Dan zijn de pinnetjes dus erg zuiver uitgelijnd bij de modellen die jij hebt.

Groeten Ronald.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ronald,

Mijn uitspraak over de contacten van de Esu connector is gebaseerd op uitspraak 1) van Bahn AG in zijn bericht van 16.56 hr.

Mijn uitspraak over amateurisme in modelspoor wordt alleen maar versterkt door het verhaal van RailCommunity

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40

Hoi

Citeer
Es gibt im Markt eine Variante der 21MTC-Schnittstelle, die vor der Normung durch den MOROP entstanden ist und nicht dieser Norm entspricht.

Houd dit even in gedachte als er weer eens over AUX 3/4 gediscussieerd wordt.

MOROP heeft gewoon een stekker genormeerd die vantevoren anders bepaal was.
De reden is dat (met name) ESU vond dat er geen HALL ingangen (voor sinus) op de decoder aanwezig hoefden te zijn.
Märklin gebruikte deze immers niet, dus konden deze beter voor extra AUX gebruikt worden. Waarom er voor gekozen is om deze afwijkend onversterkt uit te voeren is mij een raadsel.
De toenmalige sinus loks met MTC  hadden een versterkte F3 nodig. (o.a. de 103 39572, PEG221 en 151 met sinus aandrijving.
Toen MOROP eenmaal hun norm (die overigens ook van de NMRA afwijkt) had doorgedrukt had je de poppen aan het dansen.

Anne heeft wat het amateurisme betreft gelijk.
MOROP klooit maar wat aan. Het ergste is nog dat hun normen veranderen.
Kijk bijvoorbeeld.maar eens naar DC wielstellen. Geef de norm dan een ander nummer als je wat wijzigt !
Fleischmann en piko houden zich weer niet aan deze norm. Waarom zou je ook een stel amateurs volgen die iedere maand wat nieuws verzinnen. :O

En nee...AUX 3 of 4 zijn echt voldoende. Probeer maar uit  B)

Bart

Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Bart,

Bij de 39140 is eerst de Aux 3 en Aux 4 uitgeprobeerd>geen resultaat, dit in tegenstelling tot de Br 64 enkele jaren geleden.

Er is een treffend verschil in de standaard af fabriek geplaatste decoders: de Br 64 had een MFX decoder ontwikkeld door Märklin en Esu samen, de 39140 een MFX decoder ontwikkeld door Märklin alleen.......

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Hoi

Zal best, maar AUX5 of 6 zitten er origineel gewoon niet op!

Waarschijnlijk loopt de lok ook zonder AUX (zoals meerdere SDS loks) maar heeft je ombouwer gewoon met de andere instellingen zitten te rommelen.
Dit heb ik een hele tijd ook al geschreven, maar toen wilde je ook niet luisteren.
Vandaar stop ik nu met de discussie.

Je lok rijdt, al dan niet met onnodig of fout gemapte functies. En daar gaat het uiteindelijk om. :thumbup:

Bart
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Nog even een opmerking over "amateurisme", ik maakte mijn opmerking in een vergelijking met de maritieme industrie, nu is deze industrie onderdeel van een grotendeels zakelijke markt (business to business), behalve de Jachtbouw, dat is vergelijkbare markt als modelspoor (business to consumer).

Ook dat deel van de computermarkt waar wij mee te maken hebben is een business to consumer markt, waar ik gisteren weer eens achter kwam: in het bouwtopic van PAB zag ik ineens geen foto's meer (die zag ik eerst wel), ik gebruik Google Chrome, dus eerst maar eens met Explorer proberen, ja hoor, foto's.

Toen maar eens in de instellingen van Chrome zitten koekeloeren, allemaal geheimtaal niet bedoeld voor consumers, ik zag iets over Flash, toen maar eens bij Adobe gaan kijken en een Flash gedownload/geïnstalleerd die ook in Chrome werkt, resultaat: ik zie de foto's van PAB weer.

Kortom: fabrikanten die menen dat de "consumer" alles snapt zijn hele grote amateurs, vooral als ze zelf ineens specificaties veranderen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 augustus 2017, 22:29:22

Toen maar eens in de instellingen van Chrome zitten koekeloeren, allemaal geheimtaal niet bedoeld voor consumers,


Misvatting: niks geheimtaal, het is wel bedoeld voor gebruikers. Je mot het alleen wel snappen en als je dat die kunt kun je onmogelijk de fabrikant de schuld geven.

Als je de bonte was op 80o draait en je sokken zijn gekrompen doe je ook iets verkeerd.

Gr, Ben.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ben,

Je kent de eerste wet uit de commercie dus niet: de klant heeft altijd gelijk, te interpreteren als letterlijk of de fabrikant heeft niet duidelijk genoeg gecommuniceerd.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat Fabrikant communiceert niet, doch dicteert.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat

Nee hoor, de klant blijft altijd koning want.........hij kan altijd naar een andere fabrikant gaan, of zoals met een hobby, een andere hobby kiezen.

Groet, Anne W

Re: Märklin 39140, E40
 @citaat Wat versta je precies onder "communiceren"? Veranderen van leverancier of hobby valt daar m.i. niet onder.