Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 39140, E40

Gestart door Anne W dinsdag 24 november 2015, 22:02:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Märklin 39140, E40
Ik heb een paar maanden geleden deze lok aangeschaft, nieuw, maar overjarig en ik kom wat rare dingen tegen.

Achter op het instructieboekje staat o.a. "07/09", wat betekent dat de lok uit 2009 komt, wie heeft er nog meer zo'n lok met achter op het instructieboekje "07/09" en de tweede vraag is of er eigenaardige gedragingen zijn?

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 39140, E40
Hoi Anne,

Welke rare dingen ben je tegengekomen?
Ik heb zo'n loc, ook met 07/09 op het boekje staan. Mijn loc rijdt echt perfect, geen klachten over. Integendeel, het is mijn lievelingsloc geworden. Misschien wat verhard vet na al die jaren stilstaan?

Groet, Marc
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Marc,

Nee hoor hij rijdt prima, maar ik heb hem nu twee keer, achteruit rijdend (cabine 2 voor), van richting zien veranderen en gelijk weer van richting zien veranderen, daarnaast reageert hij bij het optrekken niet op F4, (optrek- en afremvertraging uitgeschakeld).

Ik heb niet zo veel poten om op te staan richting Märklin, ik rijd op Motorola 27 stappen en ook DCC staat aan.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ik heb deze loc ook, ze rijdt niet veel, maar dit soort problemen heb ik niet bij deze loc voor gehad.
Er zit overigens nu ook een andere decoder in.

Anne, heb je de loc decoder al eens een reset gegeven?
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Nee, ik heb nog niets gedaan, ik wil eerst analyseren, morgen bij de MSG/Den Bosch eerst eens rijden met de 6021 om te kijken of hij dan ook wat verkeerd doet en om vast te stellen of F4 met de 6021 ook geen invloed heeft op de optrekvertraging.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Anne, ik heb deze loc ook ===> klik
Op het rijgedrag heb ik niets aan te merken.
Alleen start het geluid, at random, op. Zonder (voor mij althans) enige reden.
Ik bedoel hiermee, dat als de loc "geparkeerd" staat, het locgeluid "zomaar" aangaat.
Ik gebruik een Intellibox IR als besturingsapparaat.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ik heb deze ook en nooit iets vreemds mee gehad.
Wel met zijn 'broertje', de BR 141. Die is uit dezelfde periode, heeft ook een sinus motor en daarvan al twee keer een nieuwe decoder, onder garantie nog, ingezet. Die had ook dat hij plotseling ging rijden of dat (geluids) functies het niet meer deden. Het werd altijd steeds erger en leidde altijd tot een overleden decoder.

Dus veel rijden om te proberen of je het eventuele overlijdensproces kan bespoedigen. Troubleshooten terwijl iets aan het overlijden is, is zonde van de tijd.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Wim,

Is jouw instructieboekje ook van 07/09?, als je nu de lok opzoekt in de Märklin databank dan krijg je een boekje met 04/10, in het boekje van 07/09 staat een opmerking dat de maximum snelheid met een MS niet hoger gezet mag worden als 92% omdat dat de rijeigenschappen negatief beïnvloedt, dat staat in het boekje met 04/10 niet meer.

Omdat de lok niet rijdt op Motorola 28 stappen, zoals de eerdere MFX decoders, denk ik dat dit één van de eerste pure Märklin MFX decoders is geweest, die eigenlijk in 2009 nog niet helemaal uitontwikkeld was, reden waarom ik fout gedrag aan het zoeken ga als ik een Märklin 6021 gebruik, want jij en ik hebben geen poot om op te staan, wij rijden immers met centrales waar geen "Märklin" op staat.

Het gedrag met het geluid komt me een klein beetje bekend voor, ik heb een rode railbus die zo nu en dan met alle functies begint te "rotzooien", mij is hetzelfde gedrag bekend van een "Doornkaat" railbus.

Groet, Anne W

Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Anne W op woensdag 25 november 2015, 13:20:46
Beste Wim,

Is jouw instructieboekje ook van 07/09?, als je nu de lok opzoekt in de Märklin databank dan krijg je een boekje met 04/10, in het boekje van 07/09 staat een opmerking dat de maximum snelheid met een MS niet hoger gezet mag worden als 92% omdat dat de rijeigenschappen negatief beïnvloedt, dat staat in het boekje met 04/10 niet meer.
Beste Anne,
Een vraag is snel gesteld...
Na het opdiepen van de verpakking (waarin zich het boekje van 07/09 bevindt), het volgende gevonden op blz 22:
"Voor het verbeteren van de rijeigenschappen is bij het model de maximumsnelheid op 92% (Mobile Station) dan wel 237 (Central Station) ingesteld.
Het verhogen van deze vooringestelde waarde heeft geen invloed op de maximumsnelheid, maar beïnvloed alleen de rijeigenschappen negatief."
Die instelling is dus "af fabriek" ingesteld.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Wim,

Dank je wel voor de moeite, heb je de maximum snelheid nog verlaagt om de één of andere reden?

Vandaag 2 maal 1 uur gereden en......... geen vreemd gedrag......., morgen bij de MSG maar eens flink laten rijden en vaststellen of F4 met een 6021 wel goed werkt.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ik kan die code 07/09 of 04/10 nergens ontdekken, wel de opmerking over de max. snelheid, maar in mijn exemplaar staat er 94%.
Re: Märklin 39140, E40
Anne, ik heb de V max gehalveerd.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Staat op de achterkant.

Beste Wim,

Indien je optrek- en afremvertraging in je decoder hebt zitten, wil je dan eens controleren of die vertraging uitgeschakeld wordt met F4 bij zowel optrekken alswel afremmen?

Bedankt alvast, groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Anne, optrek- & afremvertraging zijn actief en werken correct.
F4 schakelt deze functie uit. Lok accelereert en remt abrupt. Alles functioneert correct.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Bij een uitgebreide analyse op de testbaan bij de MSG/Den Bosch met diverse centrales heb ik het volgende vastgesteld t.a.v. de werking van F4, uitschakelen optrek- en afremvertraging

met de 6021 centrale: werkt perfect

met de MS2, lok meldde zich netjes aan: werkt perfect

met de Tams centrale, op Motorola 2, 14 stappen: werkt perfect

met de Tams centrale, op Motorola 2, 27 stappen, Tams Fahrstufenmodus 27a (27 halve stappen eigenlijk, Tams stuurt een hele stap uit en gelijk weer een halve stap terug): optrekvertraging wordt niet uitgeschakeld.

met de Tams centrale op Motorola 2, 27 stappen, Tams Fahrstufenmodus 27b, lok rijdt niet op 28 stappen, maar op 14 stappen: werkt perfect

met de Raptor, op Motorola 1, 14 stappen: werkt perfect

met de Raptor, op Motorola 2, 14 stappen: werkt perfect

met de Raptor,op Motorola 2, 27 stappen (is gelijk aan Tams 27a): optrekvertraging wordt niet uitgeschakeld

met de Raptor, op Motorola 2, 28 stappen, lok rijdt niet op 28 stappen, maar op 14 stappen: werkt perfect

Mijn drie conclusies:

omdat F4 perfect werkt met de Märklin 6021 en het MS2 heb ik geen poot om op te staan richting Märklin

het feit dat Märklin decoders rijden op 27 stappen is een ongedocumenteerde mogelijkheid, dus ook niet officieel, bij de ontwikkeling van de nieuwe, pure Märklin MFX decoders is (in eerste instantie) het 27 stappen gedeelte niet goed ontwikkeld, ik zal nog eens checken bij andere loks of het daar wel goed werkt.

als het ongewild van richting omschakelen blijft voorkomen dan zal ik er een lokpilot in moet laten zetten.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Spoorman
gast

Re: Märklin 39140, E40
Blijft toch een beetje tobben dat Marklin Motorola. Zet er lekker een DCC decoder in, ben je van alle gedoe af. En een hoog adres bereik. :thumbup:

Met groet,
Ben.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Robbie,

Weet je welke Märklin heel goed rijdt op Motorola 27 stappen, een hele oude, de 6090X, de loks met Esu en Märklin/Esu MFX decoders rijden prima op Motorola 28 stappen, de problemen zijn ontstaan op het moment dat Märklin de samenwerking met Esu verbrak (of vice versa), toen liet Märklin (uit onwetendheid?) Motorola 28 stappen weer verdwijnen en ging weer terug naar Motorola 27 stappen, wat een stuk minder mooi rijdt.

De decoder in de 39140 is één van de eerste en toen hadden ze het nog niet geleerd (denk ik)

Uiteindelijk zou er best eens een Esu in deze lok kunnen komen, tenzij de SDS motor dat verhindert.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 39140, E40
Good old 60902 !
What's next ?
de MLD/3...MSD/3... :D
Re: Märklin 39140, E40
Spoorman
gast

Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Anne W op donderdag 26 november 2015, 16:46:36

Uiteindelijk zou er best eens een Esu in deze lok kunnen komen, tenzij de SDS motor dat verhindert.


Of de nieuwe mLD/3, die zal het toch wel kunnen? Ruim 4000 interne rijstappen is het gerucht, dat lijkt me wel wat voor jou. :D

Ik wacht op een exemplaar maar het duurt nog tenminste 3 weken.

Met groet,
Ben.

Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ik heb vanmiddag thuis even F 4 uitgeprobeerd op de eerste lok met de pure Märklin MFX decoder die ik kocht, de 39230, BR 23, staat op Motorola 2, 27 stappen, F 4 werkt perfect.

Dit was de lok waarmee ik ontdekte dat Motorola 2, 27 stappen niet zo mooi is, je "ziet" de stappen als je goed op let, maar wat erger is, je hoort ze ook, de stoomslag is elke twee stappen wat sterker.

Een opmerkingen voor mijn "vrienden", van de 19 treinen die nu rijden hebben er vijf een V3.0 of V4.0 Lokpilot/Loksound (perfect!), in sommige gevallen vervingen ze een 6090X decoder omdat de kruipsnelheid van de 6090X decoder naar mijn zin te hoog was, diepere en vriendelijke boodschap: houd je commentaar ter zake doende of onthoud je van commentaar.

Beste Robbie,

6090X decoders, Motorola 27 stappen, MFX decoders voor ca. 2009/2010, Motorola 28 stappen, MFX decoders na 2009/2010 Motorola 27 stappen, de "ombouw" decoders kunnen dacht ik Motorola 27 stappen, maar ook DCC en er is nu een lok "af fabriek" die ook DCC kent.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Vandaag de lok middels het MS1 ingesteld op een afrem- en optrekvertraging is 1 (van 16 seconden geloof ik), lok getest met F4 uitgeschakeld en wat schetst mijn verbazing: het heeft geen enkele invloed op het optrekken, dat blijft even langzaam, het lijkt er erg op dat Märklin Motorola 27 stappen in deze decoder maar half ontwikkeld heeft.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Het spontane omschakelen heeft zich niet meer voorgedaan, wat ik wel zie (en wat een collega modelspoorder ook signaleert) is dat de decoder/motor gevoelig is voor kleine stroomstorinkjes, die doen zich ook voor op de twee plaatsen waar de spontane omschakelingen plaats vonden, dus ik geloof inmiddels dat deze lok met kabine 2 voor, door een stroomstorinkje even omschakelt voor hij het richtingbit weer goed interpreteert.

Vandaag heb ik een tweede sleper onder de lok gezet, waarmee ik af zal zijn van kleine stroomstorinkjes, die wel vaker voorkomen bij lange slepers, het is hardstikke makkelijk omdat het schroefgaatje er zit, dus sleper en schroefje kopen, draadje trekken en vastsolderen.







Groet, Anne W

Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ik moet inmiddels constateren dat de decoder en/of elektronica voor de SDS motor enorm gevoelig is voor kleine tijdelijke stroom-storinkjes, zelfs nu er twee slepers op zitten.

Deze lok is een kandidaat om mee te gaan "spelen" als ik t.z.t. toe ben aan het doorgronden van decoder/lok combinaties, maar dat gaat nog een hele tijd duren, tot dan toe de baan goed schoon houden op de plaatsen waar de lok rückelt.

Het twee keer achter elkaar omschakelen is niet meer voorgekomen, typisch is wel dat hij dat deed op de plaatsen waar de lok nu "rückelt", dus ik heb het gevoel dat dat omschakelen een gevolg is van een wat groter tijdelijk stroomgebrek.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2014

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Kijkend naar de aanpassing met extra sleper zou je toch geen stroom aanvoer problemen meer verwachten. De vraag is of de afvoer kant, de massa, dan niet de schuldige is.
Dan een 2de opmerking:
De loc heeft zo te zien een vliegwiel. Daarmee zouden kleine onderbrekingen in de stroom aanvoer overbrugd moeten worden. Blijft dan de decoder over, is het geen optie om hier een soort van power pack tussen te zetten? In het boekje van de esu lopi v4 staat een schema met een condensator / diode / weerstand combinatie waarmee je enkele seconden stroom onderbreking kan overbruggen.
Ik heb er geen ervaring mee maar mogelijk helpt het.

Groet Hans
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Hans,

Beide draaistellen hebben standaard een massa aansluiting, dus daar kan het niet aan liggen, dan is het enige wat nog kan, de overgangsweerstand tussen draaistellen en assen, maar daar is niets aan te doen.

Condensator installeren is natuurlijk een mogelijkheid, maar staat niet eerst op mijn prioriteitenlijst, eerst de baan afbouwen.

Vanmiddag gereden, de eerste ronde was een stotterronde, de tweede al een stuk beter, ik kan me iets voorstellen t.a.v. de overgangsweerstanden tussen de baan en de lok, maar ook dat de decoder ontzettend gevoelig is.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
De lok heeft inmiddels een aantal weken voor één van de sneltreinen gestaan omdat de normale lok reparatie nodig had, vandaag is hij weer als losse lok gaan rijden.

Tot mijn verbazing reed hij met de 5 wagons van de sneltrein schokvrij en nu zie ik hem, als losse lok, weer wat schokken.

Omdat ik bij deze lok wel wat meer afwijkende verschijnselen zie, denk ik nu aan een niet goed uitge-engineerde lastregeling.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Heeft de decoder een buffer elko?
Deze is meestal te herkennen aan het zwarte tonnetje met oranje en paarse draad.
Als deze er niet inzit, kan dit de gevoeligheid voor korte spanningsonderbrekingen aanzienlijk verbeteren.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Ik denk het niet, maar zal nog eens kijken, maar dat verklaart niet waarom hij niet schokt met 5 wagons er achter.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2012

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Anne,

Ik heb dezelfde loc in mijn bezit gehad. Deze loc had de neiging om spontaan zonder enige commando er in volle snelheid er vandoor te gaan. Soms gepaard met de loc fluit, en de ventilator aan. Ze is twee keer naar Kneuterman geweest, twee keer zonder gewenst resultaat. Wel is de MFX decoder vervangen, in de hoop dat het daar aan zou liggen. Het euvel is uiteindelijk niet verholpen. Ik heb haar bij de lokale Marklin handelaar de loc kunnen inruilen met verlies. Terwijl ik de loc nieuw had gekocht, mijn verlies was/is 85 euro. Geweldige service van Marklin :thumbdown:.

Groet,
Bert
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Hoi Anne,

De Softdrive is eigenlijk een stappenmotor, waar de rotor na elke stap naar de volgende stap "schiet".
En bij belasting zullen de stappen meer in elkaar overvloeien.
Dit is vooral bij lage snelheden goed te zien, vooral als de overbrenging te direct is.
Schokt jouw loc ook bij hogere snelheden?
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Ja, het is het beste zichtbaar op hogere snelheden, ik heb een heel rijtje treinen met de SDS motor en Märklin/Esu decoders, allemaal prima, maar dit is volgens mij de eerste decoder na de scheiding, ooit stop ik er wel een Lokpilot in.....

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Het moment is gekomen dat er een lokpilot in gaat komen, alleen word ik nog wat "gehinderd" door een opmerking dat het best eens zo zou kunnen zijn dat de elektronica op de dragerprint dat niet accepteert.

Ik geloof dat niet helemaal om dat de huidige en oudere Märklin ombouwdecoders te gebruiken zijn/waren in de 39140, natuurlijk met wat speciale settingen.

Daarnaast is me geadviseerd contact op te nemen met de Märklin Service in Nederland omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat er een ontwerpfout in de dragerprint zit, ik heb dat gedaan, het antwoord gaf geen duidelijkheid.

Dus neig ik er sterk naar om het gewoon maar te proberen, de lok gaat eind volgende week naar mijn winkelier, dan heeft hij een week of 4-5  de tijd.

Mochten er mensen zijn die een 39140 (of het broertje 39110) met positieve resultaten "in behandeling" hebben gehad bij Märklin, dan hoor ik dat graag voor eind volgende week.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Hier loopt een een 39410 (E41) op een msd decoder, dus moet het met een ESU ook lukken.
Je moet de lastregeling geheel uitschakelen en, ik meen me zo te herinneren, AUX4 op "altijd aan" zetten.
Re: Märklin 39140, E40
Hallo

Pas deze bufferschakeling toe, en ik garandeer! je dat je nooit meer problemen met een stotterende sinus hebt.  :D



En de schakeling in mijn 218 ingepast.



2e sleper kan dan ook weer weg. B)

Edit zegt: Het probleem zit bij deze loks meestal in de massaoverdracht tussen as en de messing busjes.
Iets vervuiling en de lok krijgt slecht massa. Daarom loopt de lok onder last ook beter. De as drukt dan beter door de vuil/olielaag heen.
Oplossing is wielsets even in de wasbenzine om de busjes uit te wassen. Daarna een vers drupje olie en meestal lopen ze dan weer als nieuw.
Ik had daar geen zin in en dus deze bufferschakeling verzonnen.

Bart
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Jij hebt het over de 39410, de E 41, ik over de 39140, de E 40, de aankondiging "neuheiten" scheelt ook een jaar en dat kan net het jaar zijn dat Märklin en Esu uit elkaar gingen, kun en wil jij controleren of je 39410 op Motorola 28 stappen rijdt?

Bij voorbaat mijn dank.

Beste Bart,

Ik wil toch naar DCC 28 stappen toe, als dat geregeld is en hij stottert nog steeds, dan zal ik één van je adviezen gaan uitvoeren.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Hoi Anne,

Ik ben mij ervan bewust dat mijn loc een E41 is en die van jou een E40.
Eigenlijk zou het schokkerige effect bij SDS locs bij iets hogere snelheden al niet mogen optreden, omdat de stappen elkaar simpelweg te snel opvolgen en de massatraagheid van de rotor van de SDS motor, deze nog eens uitvlakt.

Mijn E41 rijdt al een poosje rond (als ze rijdt) met een msd decoder en rijdt ook op MM28.
Ik heb dit gestest door de CS op Motorola 28 te zetten (mfx en dcc uit) en een Motorola loc MM28 aan te maken met adres 41.

De originele decoder is geen ESU decoder, maar een decoder uit het Märklin huis en het betreft een uitgeklede decoder, zonder motor driver.
Je kunt deze dan ook niet hergebruiken, om een oudere loc mee te digitaliseren.
Ik heb de originele decoder terug geplaatst en getest met MM28 en ook de originele decoder verstaat MM28 probleemloos.

Mvg Ad
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Inmiddels is de lok in "behandeling" bij een goede relatie met veel meer ervaring met de Esu programmer, wat wil zeggen dat de Märklin decoder vervangen wordt door een Lokpilot.

De lok schijnt nu goed te rijden, echter hij heeft een probleem met de lokverlichting, om het in zijn woorden te zeggen: -ik kan de juiste "aux" niet vinden, het lijkt wel of Märklin of Esu (ook) op dit punt afwijkt van de 21 MTC standaard-

Iemand die weet op welke "aux" de lokverlichting van deze lok zit?

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Hoi

Verlichting zou door SUSI aangestuurd kunnen worden.

Dus f0 voor aan/uit en de lichtonderdrukking/rangerrlicht via susi.
Bij een MLd stuur je de verlichting dan via de soundslots.

Wat ook nog kan is dat de originele decoder versterkte F3/4 heeft.
Probeer eens of de lok ook zonder altijd geactiveerde F3/4 wil rijden.

Bart
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat Het betreft een ESU Lokpilot decoder. :idea:
Re: Märklin 39140, E40
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 39140, E40
En ESU heeft 2 varianten 21MTC V4 decoders, naast de bekende V4.0 M4 met 4 versterkte en 2 logische uitgangen is er ook een LokPilot V4.0 M4 MKL met 6 versterkte uitgangen.

Dus welke heeft je relatie er in gezet en weet hij raad met functiemappen?

Gr, Ben.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ik denk dat het een gewone V 4.0 is met 21 MTC, ik weet dat er iets "aangezet" moet worden, maar dat weet hij ook, hij heeft al eens mijn BR 64, 39640 gedaan, staat ook allemaal in de handleiding van Esu en ook in de Programmer.

Ik denk dat hij wat anders inmiddels is vergeten, vandaag heb ik de (beruchte) BR 94.5/37165 een onderhoudsbeurt gegeven, e.e.a. volgens het, door mij in de Raptor ingevoerde, onderhoudsschema en de bereikte netto urenstand (inmiddels bijna 100).

De kap moet er dan even af voor de tandwielkast, na de werkzaamheden de kap er weer opgezet, alles goed behalve........het licht, er is een verschil tussen de 21 MTC connectors van Esu (er zit een Loksound in) en Märklin, heb ik opgelost door een stukje kunststof schuurspons op de decoder te laten drukken.

Dus de kap er weer af, wat "gerommeld" met de decoder tot de lampen aangingen, kap er weer op en de lichten gingen definitief aan, inmiddels heeft de lok al weer een paar rondjes gereden.

Ik heb hem mijn ervaringen van vandaag gemaild.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: nobody op donderdag 13 juli 2017, 18:59:23
@citaat Het betreft een ESU Lokpilot decoder. :idea:

Hallo

Dat weet ik ook wel. B)
Maar je zal toch moeten kijken hoe het origineel geconfigureerd was wil je verder komen.

Bart
Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Anne W op donderdag 13 juli 2017, 22:23:12
ik weet dat er iets "aangezet" moet worden, maar dat weet hij ook

Hallo

Er zijn meerdere sinus loks waar niks "aangezet" hoeft te worden en F3/4 gewoon een functie aansturen.

Vandaar ook dat ik zeg: probeer eens uit of de lok zonder F3/4 wil rijden.

Bart
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Citaat van: Bahn-AG op maandag 22 mei 2017, 21:42:27
Pas deze bufferschakeling toe, en ik garandeer! je dat je nooit meer problemen met een stotterende sinus hebt.  :D
Ik heb deze kleine bufferschakeling toegepast o.a. in een E40 (uit set 29040) en de E10 (37107).
Ze rijden rond nagenoeg zonder een hortje of stootje.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Ik laat er een Lokpilot inzetten mede omdat deze Märklin decoder geen Motorola op 28 stappen kan en natuurlijk ook geen DCC, met de Lokpilot gaat hij DCC 28 stappen rijden, maar ik zal me dit topic herinneren op het moment dat ik een bufferschakeling echt nodig heb.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Hoi Anne,

Waaruit blijkt dat de Märklin decoder geen 28 stappen aankan?
En waarom is dit zo belangrijk voor je?
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Voor de duidelijkheid:

de MFX decoders die gemaakt zijn door de combinatie Esu/Märklin rijden (net als de Esu decoders) op Motorola 28 stappen

de MFX decoders die gemaakt zijn door Märklin, en ook de oude 6090 decoders, rijden op Motorola 27 stappen (is eigenlijk 27 halve stappen, de decoder krijgt de instructie "hele stap vooruit, halve stap terug"), voor een mooie uitleg van dit systeem kijk in de handleiding van de Tams Easycontrol.

De handleiding van de Raptor heeft weer een mooi flowschema om vast te stellen op welk formaat de decoders werkt.

De 39140 heeft één van de eerste Märklin (alleen) MFX decoders, dus 27 stappen en hij doet nog verschillende andere dingen niet op Motorola, bijvoorbeeld F4 werkt niet.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Hoi Anne,

Ik weet al heel lang dat je veel belang hecht aan 28 stappen. ;) :thumbup:
Gisteren even de E40 (uit set 29040) en de E10 (37107) op Motorola getest en ze geven beide geen sjoege op Motorola.
De E10.3 (39120) met mSd decoder en (met hetzelfde adres als de 37107) reed daarentegen wel direct weg op Motorola.
Heb nog niet kunnen ontdekken waarom ze niks doen op Motorola, want volgens de handleiding ondersteunen ze dit wel.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Ik kan eigenlijk maar twee logische redenen bedenken:

ze staan/blijven op de één of andere manier nog in de MFX modus, MFX heeft "voorrang" t.o.v. Motorola

de decoders hebben op de één of andere manier een andere adres.

Ik heb nog nooit een probleem gehad met het omzetten van mijn Mobile Station 1 (die ik gebruik voor instellen) naar de Raptor.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Ondertussen werken de locs op Motorola, ik had bij het uitzetten van AC op de decoder ook Motorola uitgezet.