Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

K Rail, Wissel en Electro problemen

Gestart door Thijs Volker dinsdag 24 november 2015, 19:14:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K Rail, Wissel en Electro problemen
K. Wissel problemen. Ik heb nog K wissels in gebruik met vaste elektro kasten, dus uit de oertijd. Nu is het zo dat ze handmatig goed schakelen maar elektr niet. Je hoort dat ze stroom krijgen maar schakelen doen ze niet. Is hier nog een oplossing voor? Tevens bezit ik ook de elektr magneet aandrijving de voor loper van 7549. Nu werd mij gezegd dat met een door verbinding de wissels het beter zullen doen. Maar hoe doe ik dit. Hier zal wel vaker over geschreven zijn, want K wissels blijft probleem kindje. Bij voorbaat dank voor reactie. Groet van Thijs 
Re: K Rail, Wissel en Electro problemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K Rail, Wissel en Electro problemen
Beste Thijs,

Ik adviseer je:

met een multimeter controleren of er verbinding is tussen de ene blauwe draad en de gele en tussen de andere blauwe draad en de gele.

kijken of de geleidingsmechanismes, die plastic dingen en de stalen draad, goed in elkaar zitten.

het schuivende deel in de elektrische spoelen kan door vuil en vet te stroef gaan, e.e.a. reinigen met wasbenzine.

Groet, Anne W
Re: K Rail, Wissel en Electro problemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K Rail, Wissel en Electro problemen
Beste Thijs,

Is het je al gelukt om met de aanwijzingen van Anne je k-rail wissels aan de praat te krijgen.

Als ik het goed begrijp dan heb je het oude type wissels uit de 22xx serie.

Volgens de 3-rail wiki zien die er zo uit:

wiki.3rail.nl:





Anne heeft zulke wissels wel, ik niet.
Ik heb ze niet, omdat ze niet (geschikt) zijn (te maken) voor 2-rail loks op 3-rail wissels (oorzaak: wisseltong constructie). Dus ik ga ervan uit dan Anne de beste tips al heeft gegeven.

Het electrische deel van het oude type geldt als heel betrouwbaar, gaat lang mee, weinig storingsgevoelig.
En als ze dan toch een keer bezwijken, vervangt men ze door een ander.
Er kan vrijwel geen stof in komen, ze zijn open en dicht te schroeven, en je schijnt de aandrijvingen zelfs op hun kop te kunnen gebruiken (dus ze kunnen er kennelijk af).

VAn toetsenborden dacht ik ook heel lang dat er geen stof in kon. Tot ik op mijn werk te maken kreeg met 70 HP-borden die vast lopende toetsen hadden. Tabak, gevulde koeken, en broodkruim. Je wilt het niet weten.
Dat kan ook met die aandrijvingen.

EDIT Ad: Foto's zichbaar gemaakt.
Re: K Rail, Wissel en Electro problemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K Rail, Wissel en Electro problemen
Thijs, controleer eens of de veren nog intact zijn en soepel tussen de geleiders lopen, zie rood omcirkelde delen op de foto.