Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

soldeerstation

Gestart door Jan Broeders dinsdag 24 november 2015, 14:54:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
soldeerstation
Jan Broeders
gast

soldeerstation
Ik ga eindelijk verder met het opbouwen van mijn nieuwe baan. Ik heb begrepen dat je voor je stroomaansluiting t.b.v. je wissels beter niet kunt werken met verlengde draden, maar met een volledige draad tussen wissel en transformator. Zelf heb ik nog nooit gesoldeerd maar heb wel begrepen dat het werken met een soldeerstation beter is dan een gewone soldeerbout. Aan jullie dan ook de vraag om een aankoopadvies.
Re: soldeerstation
BR98-10
gast

Re: soldeerstation
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "verlengde draden".
Tussen mijn wissels en schakeldecoders zitten soms verlengdraden van meer dan 3 meter, gewoon aan elkaar "geknoopt"  en geïsoleerd met een krimpkous. Werkt prima zonder storingen.
Zelf gebruik ik dit soldeerstation:
http://www.ebay.de/itm/Digitale-Lotstation-ZD-937-Echtzeit-Anzeige-der-Temperatur-der-Lotspitze-/261833966822?hash=item3cf68544e6:g:XCYAAOxyB9RS0~Ie
waarvan dit een goedkopere variant is:
http://www.ebay.de/itm/Lotstation-McVoice-digital-LS-1000-48Watt-Lotkolben-schwarz-/301712102489?hash=item463f715459:g:atAAAOSwHnFV0I8v

Cees
Re: soldeerstation
Jan Broeders
gast

Re: soldeerstation
hallo Cees,
Bedankt voor je reactie, heb je trouwens nog tips m.b.t. een Tin/zuiger v.w.b. prijs-kwaliteit verhouding of kun je ook ´zonder`volstaan.
Re: soldeerstation
BR98-10
gast

Re: soldeerstation
Een tinzuiger gebruik ik niet; alleen een nat sponsje om de punt van de soldeerbout af te vegenb en op te schonen.

Cees
Re: soldeerstation
Lid sinds: 2014

offline
Re: soldeerstation
je tip/boutpunt kun je beter schoonmaken met messing krullen en vertinnen voordat je de bout uitzet dit komt de houdbaarheid ten goede! en ga voor een 100w station soldeer je sneller dus minder warmte in de rest erom heen
ook op youtube staan veel filmpjes met handige tips
Re: soldeerstation
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: soldeerstation
Ga wel even na, voor je er één koopt, of je ook reserve-soldeerstiften erbij kunt kopen. En ook eventueel nog ander stiften, bv. een heel fijne en een beitelvormige.
Re: soldeerstation
-Jan:
Een soldeerstation met een regelbare temperatuur, analoog of digitaal regelbaar, zijn er in alle prijzen, ik het mijne bij Conrad gekocht van Toolcraft, voldoet voor mij zowel voor fijn werk als het iets zwaardere.