Citaat van: Tom op vrijdag 30 november 2007, 12:18:03
Geachte 3railcollega's,
Het roestsetje werkt prima. Het ziet er, vanwege de vele roestkleurvariaties wat 'echter' uit dan een laagje verf.
Het recept is:
- Eerst twee lagen Instant Iron.
- Daarna naar wens een aantal lagen Instant Rust er overheen kwasten.
(Hoe meer laagjes, hoe roestiger het eruit gaat zien).
Naar aanleiding van de verhalen hier heb ik mij er ook aan gewaagd.
Ook gekozen voor het Instant rust uit een potje.
Helaas bij mij het resultaat niet bevredigend op 1 object: ondanks 2x basecoat toch geen denkkende roestvorming.
Gevolg: je ziet een grijze verf waar eerst een aardig geslaagde roest roodbruine verf zat.
In elk geval op de lok die ik als studieobject had werkte het dus niet goed. De lok wordt nu weer roest roodbruin geverft.
Hierbij wat foto's.
De oude V100 zoals ie binnenkwam, 30 jaar op zolder gelegen, flink afgebladderde verf, dit is nog zijn beste kant:
Eerst met verf geprobeerd, beetje bruintint met rood gemengt op zicht in poging roestig uiterlijk te krijgen:
(op foto's iets meer kleurverschil te zien dan in echt)
Toen maar eens de instant rust geprobeert (moest er op wachten, winkel was door voorraad roest heen)
Ziet er helemaal niet meer uit.
2 lagen basecoat met juiste uren, daarna 3 lagen oxidator (en hierna nog een 4e laag),
zonder meer roestvorming, ook na een dag.
Zoals gezegd, je ziet gewoon de grijze basecoat waar zich geen roestvorming heeft ontwikkeld.
Ik ga de dikke lagen er een beetje van af proberen te halen, laat wat van de instant rust roest zitten, maar zal de plaatdelen deels weer in rode verf zetten.
Wel aardig geslaagd naar mijn smaak: wet-wash techniek (bruin-rood-met drupje zwarte verf en flink dan verdund) weatheren van de onder/zijkanten. OK, voor een eerste keer dan. Zie nog wel wat dieper liggende delen waar wat meer vervuiling in had mogen gaan zitten.
En dak weer geschilderd en in midden voorzien van dieseluitlaat-rookspoor.
Overigens had ik de loc technisch snel al weer rijdend
, enkel het rijrichtingsrelais vervangen, want helemaal stuk, maar motor loopt prima.
Het is duidelijk een oud exemplaar: loc rijdt idioot hard (veel te). Maar dat is hier verder off-topic.
Tot zover even mijn roest-ervaringen gedeeld,
Hajo