Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is goed Gips voor Bergen enzo...

Gestart door Marklin-Tim dinsdag 15 januari 2008, 18:17:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Goedenavond, Forumleden.

Wat is goed gips om bergen mee te maken en ook voor andere dingen om te bedekken??? Heeft Knauf niet iets voor modelbanen??

Owja voordat ik het vergeet...
-Wat zijn goede soldeerbouten die niet te duur zijn??
-En wie gebruikt hier een lijmpistool? Want ik heb geen zin als je iets heb vast gemaakt een tijd te wachten totdat de houtlijm droog is..en met een lijmpistool is het zo droog en je kunt verder. Zijn er ook nadelen aan lijmpistolen of niet :?

Ik hoop dat ik zo verder kom...  8)

Groetjes, Marklin-Tim
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
gips kun je kopen van HEKI als onder grond gipsmatjes en daarop vloeibaar gips.
nadeel van een lijm pistool is dat er slierten aan komen verder werkt het prima heb het zelf ook gebruikt
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Citaat van: Marklin-Tim op dinsdag 15 januari 2008, 18:17:16
Goedenavond, Forumleden.

Wat is goed gips om bergen mee te maken en ook voor andere dingen om te bedekken??? Heeft Knauf niet iets voor modelbanen??

Rotband. Dit kun je in de bouwmarkt halen.

Citaat van: Marklin-Tim op dinsdag 15 januari 2008, 18:17:16
Owja voordat ik het vergeet...
-Wat zijn goede soldeerbouten die niet te duur zijn??

bij de Lidl krijg je er voor 3 euro

Citaat van: Marklin-Tim op dinsdag 15 januari 2008, 18:17:16
-En wie gebruikt hier een lijmpistool? Want ik heb geen zin als je iets heb vast gemaakt een tijd te wachten totdat de houtlijm droog is..en met een lijmpistoon is het zo droog en je kunt verder. Zijn er ook nadelen aan lijmpistolen of niet
Ik gebruik dit. nadeel is vele draden en je moet oppassen dat je de uitgespoten lijm niet te snel beetpakt want dat is heet  :mrgreen: [A guy with experience :mrgreen: ]

Groetjes

Maurice
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Zo lang je maar geen loopgips neemt........................... :mrgreen: :wink:
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Hallo,

Niet te duur spul nemen. Zak Rotband bij de bouwmarkt (is wel veel hoor). Je kunt ook dozen van Alabastine kopen. Mijn ervaring is dat de gipsmatjes wel goed werken maar erg duur zijn (net als de andere producten van b.v. Faller/Heki/Busch).
Na het gipsen de boel goed (2x) gronden met Alabastine voorstrijk.
Veel succes.
Erwin
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Hallo Tim,

Gips, Modelbouw gips ben ik geen fan van dit droogd zeer snel moet je aanbrengen met zweet op je voorhoofd. :(
Gips uit de bouwmarkt droogd langzamer maar kan je veel langer bewerken.
Wat ik ook erg prettig vind is van bv woodland rollen verband gips.
Gebruik dit voor afwerken van bv slootwallen maar ook heuvels, gooi een zootje piepschuimblokken op elkaar en propwat kranten ertussen en beleg het met stroken verbandgips en dan bespuiten met de planten spuit.

Lijmpistool,deel de mening hierboven,werk veel liever met houtlijm of iets in de sfeer van montage kit.

Soldeerbout, zou ipv een bout een soldeerstation nemen vooral voor het fijner werk wat je toch vaak tegenkomt. Kijk eens bij Conrad.nl die heeft ze van ? 20,00 tot ? 1300,00 zit er vast wel een bij :lol:
Maar de mijne is nu stuk en koop dus een eenvoudig station bij C. en ben daar 40 a 50 euro aan kwijt.


Mvg Ron
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Als ik gips zou nemen zou ik Rotband van Knaus doen. Een zak van 25kg kost 10 euro en daar heb je denk ik wel genoeg aan. Is Rotband goed te bewerken en brokkeld het niets steeds af??
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
ik gebruik modelgips van knauf een pak van 1 kilo voor 2,65 ofzoiets lijm gebruik ik de potjes van revell voor de contacta liquid 39601 met kwastje (let op de 39606 draad wel veel en deze kleinere potjes niet )
groet robert
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Dunne flexibele tegellijm bevalt mij beter dan gips. Mooier van kleur, zit goed vast en brokkelt dus niet zo snel af op de hoeken.

Soldeerboutje 40 watt doet hier alles wat ik wil. 3,50 euro bij de Aldi.

Lijm van een lijmpistool plakt alleen op een droge ondergrond.
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
gipsmatjes/rollen, heb ik goedkoop kunnen kopen bij een Apotheker, jazeker de Apotheker....
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Hoe duur zijn die gips rolletjes???

Maar ik ga denk ik Rotband van Knauf kopen is erg sterk en de prijs valt nog wel mee.
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Ik gebruik alabastine allesvuller, vermengd met een scheut houtlijm en latexverf voor de gewenste kleur. Het hele spul mengen met water tot gewenste dikte. Voordeel boven knauf is dat het niet brokkelt.
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Hallo,

Ik gebruik tegellijm voor bergen etc. Vind ik goed te verwerken en droogt niet zo snel.
Soldeerstation gekocht bij Mecktronics is ook een site van www.mecktronics.nl .
Lijmpistool gebruik ik alleen voor karton en bomen vast te zetten, voor de rest gebruik ik houtlijm van Bison Professionel snel 4 min D2. Te koop bij BBN. Is vaak nog goedkoper dan de bouwmarkten.

Groet Ronald
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Citaat van: br212 op woensdag 16 januari 2008, 08:52:34
Lijm van een lijmpistool plakt alleen op een droge ondergrond.

Inderdaad. Ik had een stukje geverfd en ik was iets te snel met lijmen. Het gevolg: Een regelrechte kliederboel die je niet meer uit kan smeren, en zich als een bal gedraagt :shock: :?

Groetjes

Maurice
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Hai Tim,

Voor mijn berglandschap heb ik een mix van Fix en finish (2 scheppen) en rood band (1schep) gebruikt.
Fix en finish is eigenlijk bedoeld als gips blokken lijm en is zeer fijn van structuur. Als je dit mengt met de roodband, krijg je ook een stevig mengsel.
Het geheel in de emmer goed mengen, het liefst met een boormachientje en mixertje, totdat de kringen erin blijven staan van het mixen.
Daarna aanbrengen met een groot plamuur mes en tegelijk met een ander, kleiner, plamuurmes modeleren.
Verwerkings tijd ongeveer 20 a 25 minuten per aanmaak.
Gereedschap meteen afspoelen met koud water.

Groeten Eric
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
iedereen heeft zo zijn eigen recept
wat ik vaak doe is.
je neemt zachtboordplaat en maakt dit fijn je zet dit een dag in de week [warm water gaat het best] als dit alles goed doorweekt is meng je er roodband door en event wat kleur het effekt is gelijk aan wat ER decor aanbied zeer realistich alle een stuk goedkoper en het is ook nog eens lichter dan gips
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
De produkten van knauf zijn goed bruikbaar.
Let wel op de gegarandeerde verwerkbaarheidsdatum , ja dat heeft dat spul.
Neem de grote zakken 25kg is ?0,50 duurder dan de10kg zak.
rotband 15min verwerkbaar
geel of goudband is 1,5 uur verwerkbaar en iets fijner van struktuur.
Oud laken kapot scheuren dat in de ...-band drenken en je hebt een mooi gipsverbandje.

soldeerbout heb je onder de ?10 bij gamma /karwei etc.
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
@jeroen:

Goede tip om een oude laken erin te gooien. Zal hem zeker onthouden voor het geval ik bergen ga maken.

Raymond.
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Gipsverband kun je kopen bij "De Kwast" voor 0,95 Euro per rolletje van
2,70m x 7,5 cm.
Komen nog wel 6,50 verzendkosten bij.
Leveren op rekening.
Prijzen zijn incl. btw.
zie: www.dekwast.nl

Groet, René G.
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Citaat van: br212 op woensdag 16 januari 2008, 08:52:34
Dunne flexibele tegellijm bevalt mij beter dan gips. Mooier van kleur, zit goed vast en brokkelt dus niet zo snel af op de hoeken.

Soldeerboutje 40 watt doet hier alles wat ik wil. 3,50 euro bij de Aldi.

Lijm van een lijmpistool plakt alleen op een droge ondergrond.

Hi,

Hoever verdun je de tegellijm? Zoals op het pak of 'n andere verhouding? Hoe breng je het naderhand aan? Met 'n dikke kwast en dan wat modeleren?

Alvast bedankt,

Harrie
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Ik meng het zelf zo dik muur saus. Dat is dus veel dunner dan op de verpakking staat. Aanbrengen met een kwast gaat dan prima, en desnoods een volgende dag een tweede dunne laag erover smeren.
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
Harrie,

Je kunt de tegellijm niet ongestraft blijven verdunnen, wat je overigens met gewoon kraanwater doet.
Is het te dun, zal alles naar beneden zakken, en is er geen houden meer aan.
Het is beter om wat je ook gebruikt in niet te grote hoeveelheden aan te maken en dat dan in meerdere DUNNE lagen aan te brengen.
Let echter wel op --> gips is licht van gewicht, heeeel veeeel gips echter niet meer, dus let hier op bij het aanbrengen en modeleren. (en ook met de spanten van de berg natuurlijk).
Het modelleren van een bergwand gebeurt met een kleine spatel of klein plamuur mes.
Echt nauwkeurig hoef je hier niet te zijn. Dat was onze lieve heer ook niet en de afwerking komt later toch nog.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes Eric.
Re: Wat is goed Gips voor Bergen enzo...
In een eerder lijntje over Tegellijm, heb ik mijn vreugde er al over uit gesproken.
Het werkt zo uit de emmer, en het werkt heel lekker.
Het uitharden duurt een dag of twee, en dan met latex erop met kleurpigment.
Mijn resultaat is heel mooi geworden en het is mooi hard, en het kan zelfs een stootje verdragen.
Want ik heb Flexibele Tegellijm gebruikt en met het insteken van dennen moest er even een tandartsboortje erin.
Maar nogmaals ik ga verder met flexibele tegellijm, vooral voor de opzich zelfs staande gedeeltes is het goed te doen.
Voor dragende bergen, dus holle bergen waar een tunnel in zit, kan ik me voorstellen dat het wat zwaar is, maar het licht ook aan je aan te brengen dikte.
Succes!!

Flexibele tegellijm kocht ik bij Praxis, ongeveer 12 euro voor een emmertje....
en 12 airmiles kado!!