Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin Digitaal rijden met analoge seinen

Gestart door zondag 22 november 2015, 23:03:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Hallo,
Mijn zoon Noud rijdt digitaal met drie loc op zijn baan.
Hij wil nu dat de locomotieven stoppen voor een rood sein door alleen het sein op rood te zetten (dus niet door middel  zijn  comander of hoe heet dat grijze ding wat je in je hand houdt met die rode draai/druk knop) :?.
Wat hij voor ogen heeft is een schakelbord met 2 standen schakelaars voor wissels en seinen.
Volgens mij dus digitaal rijden en analoog bedienen van wissels en seinen.
Ik had zelf al wel bedacht dat je dan simpel een stuk C-rails isoleert en schakelt bij groen. Alleen ben ik bang dat de locomotief dan te abrupt stopt ipv met een mooie remvertraging.
Hoe deze wens aan te pakken?
groet een herstartende vader met zijn zoon Noud.

Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Eugene,

Er zijn zgn. rem (brems) modules voor digitale besturing.
De trein remt keurig af en stopt op een geïsoleerd railstuk (fictief sein) al of niet in combinatie met een fysiek sein.
Prijs ligt rond de ? 20 per module.
Ik heb er nog verschillende in de kast liggen; mogen weg voor de helft

Cees
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
De methode die BR98-10 (Cees) beschrijft is voor deze vorm van rijden inderdaad een mooie methode. Overigens vindt je op de site Avontuur in Miniatuur ook een zelfbouw beschrijving.

(Uiteraard wil in Cees niet voor de voeten lopen)

Op de modulebaan van M-Track wordt overigens nog steeds gebruik gemaakt van de harde stopsectie, dus door het uitschakelen van de rijspanning t.p.v. een stoptonend sein. Dit is nog een relikt uit de analoge periode, maar het werkt betrouwbaar en met alle decoders.

John
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Hi vader van Noud,

Gewoon analoog zoals vroeger met schakelaars en/of met relais.
(Wel jammer dat ze dan, bij rood licht, abrupt stoppen en bij groen licht weer wegscheuren)

groet
Harald
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Dank jullie allen. Dat abrupte stoppen en wegracen ken ik van vroeger en vind ik eigenlijk minder. Word plan B als we het andere niet gemaakt krijgen
@Cees. Nog even los van je aanbod, wat er vriendelijk is.
Hoe stuur je zo'n digitale module aan? Verder uitgaande van analoog handbediende seinen: De bedoeling is zo'n zelfgemaakt schakelbord met het sporenpatroon en gewone 2 standenschakelaars met neutraalstand voor de wissels en 2 stand schakelaars voor zelfgemaakt 2kleuren led seinen.
Bij rood seinbeeld moet de (digitale) treinremming worden ingezet. Elke digitale trein dus ongeacht adres.
Noud heeft geen uitgebreide intellibox of zo, alleen zo'n marklin handheld met vier loks met vier verschillende loc adressen.
Mijn grootste  :help: is dus aansturing van zo'n digitale module.
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Noud,

De remmodules,waarover ik nog beschik, zijn van Bogobit.
Er zijn verschillende mogelijkheden om deze te bedienen: door de trein middels contactrails of reedcontacten maar ook handmatig met momentschakelaars (de bekend kastjes van M. met de rode en groene drukknoppen)
Hier vindt je diverse mogelijkheden om de modules aan te sluiten c.q. te sturen
http://bogobit.de/bremsmodul/bogobit_classic_2_6_anschluss.pdf
Op de remmodule kun je direct het sein aansluiten

Cees
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Ik wil hier nog wel even aan toevoegen dat die remmodules alleen werken bij C90 decoders en equivalenten.
Dus locs met delta-decoders en de oude C80-decoders trekken zich niets aan van het staaltje moderne afremtechniek...

Met informatieve groet,
Marcel
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Een zeer belangrijke opmerking van Marcel !

Je kan dit effect ook uitproberen door een geisoleerde railsectie te maken en daar een negatieve gelijkspanning op te zetten.
Rijdt de trein van uit het normale spoor deze sectie in dan moet ie automatisch stoppen.
Is er een loc die niet zo reageert, dan zou je de decoder moeten vervangen door b.v. een ESU lokpilot (of een andere die daar ook op reageert).

grv Huub
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Hallo heren,

Die afremmodules blijven mij ook intrigeren. Ik heb die van Avontuur in miniatuur geprobeerd na te maken, maar ik kon de juist bi-stabiele relais niet vinden  :(

@Cees:
Jij hebt het over Bogobit, ik zie op de site dat zij alleen in Duitsland en Zwitserland leveren. Hoe ben jij aan die remmodule gekomen? Welk artikelnummer heb je gebruikt? En de hamvraag rij jij met een CS2? Ik wil natuurlijk niet door een beetje te experimenteren mijn CS2 naar z'n grootje sturen  :P

Grt JP
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
JP,

Het relais :

Klikkie doen
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Ik gebruik voor mijn "Maaskant" remmodules en seinbesturing het bistabiel relais: Conrad (nr. 503689-89)
Hoop dat jullie er iets mee kunnen.
Groet Ad.
Re: Marklin Digitaal rijden met analoge seinen
Roy,

Vreemd, ik heb de modules destijds rechtstreeks bij Bogobit besteld. Er was geen beperking in levering buiten Duitsland. Wellicht dat je er een maltje aan waagt om te vragen of levering in Nederland mogelijk is.
Ik heb de modules gebruikt in combinatie met een CS1Reloaded en een Ecos 2 endaarbij geen enkele storing ondervonen, laat staan schade aan deze centrales. De keuze voor deze modules laat zich verklaren omdat deze als enige de mogelijkheid bieden om gelijktijdig magnetische armsignalen van Viessmann of Märklin te schakelen.
Er zijn alternatieven zoals:
http://www.iek.de/Sig_M_neu.htm  en
http://neusens.de/epages/99166e81-12a1-408f-a342-9b4e0db810e6.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/99166e81-12a1-408f-a342-9b4e0db810e6/Products/%22stls-AS-BRM%C3%84%22
Maar deze zijn aleen te combineren met lichtsignalen.
Van de modules vn Rogers Signalshop (Neusens) heb ik er ook nog een paar liggen.
Ik heb alle modules buiten bedrijf gesteld omdat de baan nu gestuurd word met i-Train en dan verliezen die hun functie nu dat programma zorgt voor het remmen en stoppen van de treinen.

Cees