Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden

Gestart door IvoV zondag 22 november 2015, 22:11:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Beste forumleden,

ik ben Ivo, 49 jaar en ik woon in Meise (Vlaams-Brabant, België). Ik heb in mijn jeugd zeer veel met een Märklin baan gespeeld, weliswaar was het niet veel meer dan een grote ovaal van M-rails, maar ik heb wel ontelbare rondjes gereden met mijn DB BR 103. Maar op een gegeven moment is de modelspoorhobby op de achtergrond geraakt, voor meer dan 30 jaar ...

Tot we deze zomer op vakantie in het Zwarte Woud een ritje hebben gemaakt met de Schwarzwaldbahn en ook de gigantische modelbaan in Hausach heb bezocht. Ik zag dat ook mijn 13-jarige zoon gefascineerd was en heb daarom besloten om samen met hem de hobby terug op te nemen. Beginnend vanaf nul ...
We hebben dan een startset gekocht (goederentrein BR 185 + enkele wagons), uitgelegd op zolder en wat gereden om het Märklin digitaal systeem wat te leren kennen.

Daarna hebben we het plan opgevat om een grotere baan te bouwen. Een testbaan die kan dienen op het digitaal systeem te leren kennen, wissels digitaal aan te sturen, scenery op te bouwen, ... kortom een baan om te leren, testen en natuurlijk te rijden. Omwille van de eenvoud hebben we gekozen om geen meerdere niveau's aan te leggen.

Intussen heb ik ook dit forum ontdekt en me als lid aangemeld. Ik moet zeggen dat het bijzonder boeiend is om de discussies te volgen, zeer leerzaam en ook leuk.
Ik zal af en toe wat updates van de werkzaamheden posten. Deze eerste bijdrage is wat langer maar geeft aan wat we de afgelopen 3 maand hebben afgewerkt,
Maar verwacht geen spectaculaire dingen, in vergelijking met wat andere leden op dit forum presteren, zijn we nog starters ...

In augustus heb ik de onderbouw van de baan gebouwd (op wieltjes, 2.50m x 3.10m in U-vorm), er mdf-platen op gemonteerd en met 3mm kurklaag bedekt:





In weken erop hebben we dan een baan uitgetekend met Railmodeler Pro (ik ben Mac gebruiker) die toelaat om manueel met 2 treinen tegelijk te rijden, rangeermogelijkheden geeft  en die zal uitgerust worden met 2 stations, een stadskern ('Westrode'), industrie, een boerderij en een containeroverslag.
De baan is intussen uitgelegd en er zijn al wat treinen en wagons bijgekomen.
Momenteel ziet de baan er zo uit:





Het stadje Westrode heeft intussen zijn station gekregen, tesamen met 2 perrons.
Het station is Faller Volgelsheim, een zeer mooi station naar mijn mening dat weinig schilderwerk vraagt. Alleen de bodemplaat is in een steengrijze kleur gezet omdat de Faller perronplaten er nogal 'plastiekerig' uitzien.
De perrons zijn eveneens van Faller, maar helemaal geschilderd en geairbrusht, en van verlichting voorzien. De verlichting is intussen aangesloten en ik heb onder de baan een centrale voedingsleiding gelegd.

Foto's van het station:











Voila, dit was onze eerste update. We hopen er snel nog te kunnen posten, maar ze zullen wat korter zijn.

Ivo & Pieter.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Dag Ivo en peter,

Hartelijk welkom op dit mooie forum.

Mooi dat jullie na zoveel jaren deze mooie hobby weer oppakken.
Van starters verwachten wij geen spectaculaire dingen maar je mag ons altijd verrassen.
De spectaculaire stukken zijn vaak gemaakt door forumleden met jaaaren ervaring en die de kwalificatie prof hebben.

Belangrijk is dat je leert, onderzoekt en nadenkt over wat je wil bereiken.
En, zoals je soms ook bij andere forumleden ziet; als het niet bevalt opnieuw beginnen.
Ik ben al sinds begin dit jaar bezig met een railplan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55268.0
KLIK: treinbaan Trainhenk en kreeg vandaag weer een opmerking waardoor ik weer opnieuw ga sleutelen.
Ook als je er niet uitkomt stel dan je vraag op dit forum.

Wat je vooral niet moet doen is voor jezelf een tijdsplan opzetten (ik moet op die datum dat bereikt hebben).
Dat gaat tegen je werken en zal tot frustraties leiden.

Heel veel succes en vooral plezier!

Henk
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Mooie tafel heb je daar, lekker veel plaats ook.  :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter

Ekeren BE
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hi Ivo en zoon,

Leuk dat je(jullie) gestart zijn met deze hobby.
Volgens de foto's gaan jullie als een trein.
Op dit Forum genoeg te lezen, te zien en te leren.
Heb plezier in jullie(onze) hobby.

groet
Harald
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
In een rap tempo hebben jullie al vrij snel wat leuks neergezet.
Sucsez met de voortgang. :arrow: :thumbup:
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Het is reeds lang geleden dat ik nog een update van de werkzaamheden aan onze 'leer- & testbaan' heb gegeven.
Niet dat we stil hebben gezeten. Ik check bijna dagelijks dit forum, om de zeer leerzame en boeiende updates te volgen die ik met veel bewondering lees. En intussen werken we langzaam maar zeker door (het wordt alsmaar leuker) en heeft de baan al meer vorm gekregen.

Wat hebben we intussen afgewerkt:

1) Alle wissels zijn voorzien van servo en aangesloten op m83 decoders van Märklin zodat ze nu allemaal kunnen worden aangestuurd via de MS.



2) De volledige baan is voorzien van bovenleiding (behalve rangeersporen). We hebben gekozen voor Viessmann, vooral omdat Viessmann een uitstekend handboek uitgeeft over bovenleiding van de DB en hoe de verschillende elementen op het modelspoor moeten geplaatst worden. Na het lezen van dit handboek, 2 maal een bestelling geplaatst bij mijn favoriete treinwinkel, en dan ging het plaatsen van de bovenleiding vlot, maar het kost heel wat tijd. Ik wil met de pantograaf overal tegen de bovenleiding kunnen rijden, dus moet de bovenleiding nauwkeurig geplaatst worden.

















3) We hebben nog een klein lokaal station toegevoegd (Guarda van Faller). Kwestie dat de treinen vanuit het hoofdstation ergens naar toe kunnen rijden.
Omdat het perron van dit station zeer kort is, hebben we nog een perron met een voetgangersbrug toegevoegd.









Momenteel bezig aan een seinhuis. Het is bijna klaar. En de eerste seinen zijn ook toegekomen.
Als de drukke beroepsbezigheden het toelaten, zal ik wat minder lang wachten tot de volgende update !

Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo


Prachtige foto's en zeer leuke update, het station staat hier ook in Ekeren  :D
Verder is je baan mooi geworden met die bovenleiding  :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo,

Zie nu pas je topic sorry. ;)
Wat een prachtig gezicht je baan met de bovenleiding. :thumbup:
Je bent de bekende druppel na het zien van je bovenleiding heb ik net besloten om mijn volgende baan ook met bovenleiding te gaan doen ik zeg bedankt Ivo. :thumbup: :thumbup:

Zelfs mijn vriendin vindt het prachtig. :)
Succes met je baan en je hebt er een volger bij. :P :P
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
-Ivo:
Dank voor het plaatsen van een hele reeks prachtige foto's van jullie baan  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik zie op de eerste foto dat je de draadjes ook door een OBO klemmetje hebt gestoken ik heb die ook in gebruik op mijn baan en vind het super gemakkelijk om er draad bij te steken en zeker als je veel draad zoals ik moet bevestigen onde de baan.
Bovenleiding is ook mooi gerealiseerd,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hi Ivo,

Ziet er allemaal al goed uit.

groet
Harald
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Peter, Michel, Jörg, Harald,
Bedankt voor de aanmoedigende commentaren.

Michel,
Bovenleiding installeren is best een heel (en ook duur) karwei maar het is een hele upgrade voor de baan. Blij dat je er ook aan wil beginnen.

Jörg,
Ik heb het gebruik van OBO-klemmen hier op het forum gezien en vond het een goed idee. Ik denk dat ik het ergens in Nergensland heb gezien  :)
Ik volg het forum nauwgezet en er valt heel wat van te leren.

-Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo en Peter,

Welkom op dit forum. Zo te zien hebben jullie op het forum wel al wat ervaring opgedaan. Prachtige ruimte en dito baan. Puik werk.  Suc6  :thumbup:
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden

Hoi Ivo en Peter,

Op de een of andere manier heb ik jullie topic in november ook gemist  8o
Jullie hebben in ieder geval niet stil gezeten in de tussentijd !
Dat zijn flinke vorderingen  :thumbup:

Wat ik me afvraag, als ik naar de tafelpoten kijk; is dat stevig genoeg , om verrijdbaar te zijn ?

Grtz Tony
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Jörg,
Dat is exact waar ik het idee voor het gebruik van de OBO klemmen heb, van jouw baan Nergensland. Ik volg de bouw van verschillende banen nauwgezet. Het geeft een schat aan informatie.

Staf,
We zijn nog volop aan het proberen en leren. Het wordt alsmaar leuker.

Tony,
Bedankt voor de feedback.
De tafelpoten komen van Ikea.  Ze zijn van gelakt staal en zijn bijzonder stevig (draagkracht van 50kg per poot) en zeer stijf.
Er zijn er 8 gemonteerd onder de baan en dat maakt ze voldoende mobiel zodat alles op de baan bereikbaar blijft ( en ik de baan ook kan verplaatsen om de wandkasten van de zolder bereikbaar te maken).

-Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
-Ivo:
Dank voor de waardering,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: en als je eens in de buurt van Antwerpen bent, altijd welkom om de baan eens van dicht bij te bekijken.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Jörg,
Bedankt voor de uitnodiging. We komen regelmatig in Antwerpen (waarbij we natuurlijk altijd eens bij Verschooten binnenlopen), dus ben zeker geïnteresseerd om Nergensland te bezoeken wanneer het past.

-Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo

Verschoten is ook mijn favorieten winkel in Antwerpen, en kom er noot zonder lege handen buiten  :D

Jorg woont op amper 15minuten van mijn huis, dus hier ook altijd welkom  :P voor een koffie of thee  :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Mooie grote update Ivo, bovenleiding zet het puntje op de i erg mooi.

Voor mijn eigen baan zit ik ook aan bovenleiding te denken, gelukkig heb ik daar nog even de tijd voor want met de bouw moet ik nog beginnen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hallo Ivo,

Je baan ziet er inderdaad goed uit. Net wat Peter zegt, die bovenleiding maakt het af. Rijden jullie met de pantografen omhoog? En zo ja, wat doet de bovenleiding aan slijtage aan de pantografen?

Ik heb namelijk gehoord dat de pantografen erg snel slijten. Dat daarom hobbyisten de pantografen vastzetten en de bovenleiding net niet raken.

Wat is jouw ervaring?

Groet Jean-Paul
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo

Prachtige baan mooie collectie treinen ook prachtig
Blijf dit volgen
Jurgen
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hallo Ivo,

Ik heb nu pas jullie topic ontdekt.
Het begin ziet er leuk uit, mooie tafel en leuke ruimte.

Het Viessmann boek van de bovenleidingen heb ik ook, wil in de toekomst ook nog bovenleiding maken op mijn baan, weet alleen nog niet of deze van Viessmann of Marklin wordt.

Hopelijk zullen de update's wat sneller komen.

Blijf dit project zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Citaat van: Rocky op zaterdag 20 augustus 2016, 20:08:08
Ik heb namelijk gehoord dat de pantografen erg snel slijten. Dat daarom hobbyisten de pantografen vastzetten en de bovenleiding net niet raken.

Groet Jean-Paul
Jean-Paul,

Een oplossing is inderdaad de pantografen vastzetten met (het dunste) visdraad net onder de bovenleiding.
Een andere oplossing is de pantografen insmeren met ATF, wat geadviseerd voor het schoonhouden van de rails.
ATF werkt dan als een smeermiddel waardoor er minder slijtage zal plaatsvinden.

Henk
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Peter (Peterke33),
Verschooten is een leuke winkel. Ikzelf trek meeste naar Modeltrein Paradise in Sint-Niklaas. Ruim aanbod, aangename uitbater en goede prijzen.
Ik ben zeker geïnteresseerd om je baan eens te bezoeken. Ik volg je updates zorgvuldig.

Peter (degeluidsman), Jurgen,
Bedankt voor de aanmoedigingen.

Piewie,
Ik heb voor Viessmann gekozen, net omdat ze de installatie van hun materiaal zo gedetailleerd omschrijven in hun handboek.

Jean-Paul,
Mijn bovenleiding is nog maar recent afgewerkt dus het is nog te vroeg om de slijtage van de pantografen te beoordelen. Ik vermoed dat andere meer ervaren forumleden hier wat kunnen over vertellen.
Ik wil wel met de pantografen tegen de bovenleiding rijden om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. Het verplicht je ook om de bovenleiding nauwkeurig op te bouwen want anders loopt de pantograaf er zo af.
De bovenleiding gaat natuurljk veel heen en weer over de pantograaf (net zoals in de realiteit wordt gedaan), dus denk dat het wel zal meevallen.

-Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ik heb nog een vraagje Ivo:
Welke perrons gebruik je want dit lijkt mij iets voor mijn nieuwe modelbaan

Jurgen
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Beste Ivo en Henk,

Bedankt voor de antwoorden en adviezen.

@Ivo, ik blijf je volgen. Ziet er goed uit wat hier gebeurd.

Grt JP
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Jurgen,
Het perron met afdak is Faller 120191; het perron zonder afdak is Faller 120203 (in de kit zit een overdekte traphal voor op het perron te plaatsen maar die heb ik weggelaten).
Omdat ze anders nogal plastiekerig laken, heb ik zowel de basis als afdak geairbrushed en alle accessoires (banken, borden, ...) geschilderd.

- Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - Seinhuis toegevoegd
De afgelopen weken het seinhuis gebouwd en dit weekend op de baan gezet.

Het is het seinhuis Stellwerk Neustadt van Faller (Faller 120111) geworden omdat dit een dubbelspoor kan overspannen en zo dichtbij het station kon worden gezet. Tevens vind ik het een mooie kit die al wat 'veroudering'  toont, recht uit de doos.
Alleen het dak was fel oranje. Dit heb ik dan met de airbrush een terracotta kleur gegeven en daarna met een donkergrijze wash verouderd.
Binnenin enkele ledlampjes geplaatst voor de verlichting en boven de deur een straatlamp voorzien.
En omdat het interieur goed zichtbaar is via de grote ramen, is het wat opgesmukt met een patroon op de vloer en de muren, en enkele figuren.

Het seinhuis was te laag voor de bovenleiding, daarom snel twee 'betonsokkels' gemaakt als fundering.

Enkele foto's (wat me de mogelijkheid gaf om mijn nieuwe macrolens even te proberen):

















Nu dringend een paar seinen plaatsen, anders wordt het schakelwerk van die mannen in het seinhuis gevaarlijk ...

- Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
-Ivo:
Prachtig seinhuis, mooi verweerd, en je interieur ziet er best goed uit, het personeel kan alvast aan de sein en wisselopstelling gewend raken,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo,

Dat is heel mooi gedaan, de lamp buiten valt die niet te groot uit  :help: heb ooit een lampje gedaan in N schaal maar schijn kan bedriegen denk ik dan. maar je hebt het mooi aangepakt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Dag Ivo,

Het is inderdaad een prachtig seinhuis geworden.  Maar ja als je de voorgaande foto's bekijkt van je baan, hadden we ook niet anders verwacht.  Alles zit er netjes en strak uit.  Mooi gedaan zo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Wow, ik vind je seinhuis echt fraai geworden! Zeer mooi werk!
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Citeerde lamp buiten valt die niet te groot uit

mijn ervaring is dat zowat alle H0 wandlantaarns gewoon te groot zijn.
Daarom neem ik in dit geval de N variant en dat smoelt een stuk beter  :)
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo,

Prachtig seinhuis. :thumbup:
Het interieur is prachtig en de preisertjes gaan met plezier naar hun werk denk ik. ;)
Foto 7 is van grote schoonheid. :thumbup: :thumbup:
Ik zie op de eerste foto GreenCargo containers staan die zijn erg mooi weet je ook het merk en artikel nummer voor mij bedankt alvast. 
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Michel,
Bedankt. De Green Cargo containers zitten bij een set met containerwagons van Marklin (Marklin 47724).

Ruud,
Goede tip om een N-schaal lamp te gebruiken.  Ik had de wandlampen gekocht voor het kopstationnetje, maar daar vond ik ze veel te groot. Op de zijkant van het seinhuis vond ik de grootte nogal meevallen; ik zie het dan ook als een straatlamp.

Laurent, Ivan, Peter, Jorg,
Bedankt voor de commentaar.

-Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hallo Ivo,
Het seinhuis is prima gelukt. De verlichting schijnt niet door de muren  :arrow: :thumbup:
Ook de oranje kleur het dak is prima opgelost  :arrow: :thumbup:
Voor mij is ook de buitenlamp een klein minpuntje
Nogmaals je seinhuis is top :arrow: :thumbup:
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo,

Bedankt voor de info van de GreenCargo containers. :thumbup: :thumbup:
Ze staan op de verlanglijst die helaas groter en groter wordt ipv kleiner. :D
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 10 september 2016, 07:25:06
Ze staan op de verlanglijst die helaas groter en groter wordt ipv kleiner. :D

Alles wordt groter.
Ook je verlanglijst en ik spreek uit ervaring.  :-) :-)

Henk
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Is er van deze baan ook een baanplan?  Ik ben voornamelijk benieuwd hoe je van het rechterovaal aftakt naar de linker baan
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hallo Ivo,

Hoe gaat het met de voortgang van je mooie baan ?
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hoi Ivo,

ik ontdek je draadje pas, mooie baan!
Ik ga je volgen!
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hi naamgenoot,
Mooie baan, veel goede ideén die ik wel wil stelen.
gr
ivo
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
 :) Hey Ivo , een zeer mooi project heb je daar en zeker goed gepland ... je maar er trots op zijn ...

Groeten Freddy
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Hey Ivo,

ook ik heb nu pas jullie draadje ontdekt, wat een pracht van een baan, ik ga dit zeker volgen  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

grts Freddy
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Al bijna een jaar geen update meer gepubliceerd ... Reden is eenvoudig: ik heb het afgelopen jaar heel weinig aan de modelbaan gewerkt wegens zeer drukke professionele bezigheden. Wel enkele maanden geleden mijn MS vervangen door een CS3 plus en nog wat rollend materieel gekocht.
En dan enkele weken geleden terug aan de slag gegaan en flink doorgewerkt gedurende mijn vakantie, met het 'knippen' van de rails, aansluiten op de S88's en het plaatsen van de seinen. Momenteel ongeveer de helft van de baan afgewerkt.

Wat de CS3 plus betreft, is dit mijn eerste grote centrale. Ik kan dus niet vergelijken met andere besturingssystemen, maar de installatie verliep zeer vlot. De handleiding was enkele maanden geleden alleen nog maar beschikbaar in het Duits en Engels. Ik heb de CS3 dus maar in het Duits gezet en zo de CS3 leren kennen; momenteel laat ik de centrale nog steeds in het Duits staan. De handleiding is weliswaar beperkt, maar ze helpt je toch om vlot alle basisfuncties van de CS3 te leren kennen.
De besturing met de CS3 werkt zeer goed. Wel belangrijk dat je alle updates installeert. Zo schakelde mijn wissels niet elke keer wanneer ik de CS3 had geïnstalleerd. Update geïnstalleerd en probleem was opgelost.
Het baanplan tekenen op de CS3 lukt aardig, maar hier had ik toch graag wat meer geavanceerde functies gehad om een mooie layout te maken; deze is nu nogal basic.





De S88 van Märklin kan via een UTP-kabel direct op de CS3 plus worden aangesloten. Detectie van rollend materiaal werkte direct perfect.



De seinen zijn van Viessmann. Ik gebruik de multiplex-seinen tezamen met de speciale Viessmann decoders. Niet de goedkoopste combinatie maar wel gemakkelijk aan te sluiten: decoder bevestigen en op ringleiding aansluiten, stekkertje van sein erin (+ eventueel voorsein) en configureren in CS3.
De multiplex-decoders kunnen in MM of in DCC geconfigureerd worden. Ik gebruik DCC want in MM schakelde seinen niet altijd.



Ongeveer de helft van de baan is nu voorzien van seinen.
Hierbij wat sfeerbeelden:





















Ik heb ook 2 vormseinen geïnstalleerd, deze zijn Märklin Mfx-seinen.



Momenteel zo'n 17 seinen geplaatst, nog een 11-tal te gaan.

-Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
 :thumbup: Ivo
Blij dat je zo content bent van je CS3+ en dat het zo vlot werkt (heb hem ook, nog niets aangesloten er op, ben nog in het begin vd baan) dat stemt me vrolijk.
Heb je ook viesmann wisselaandrijvingen? Of alleen de seinen?

Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
-Ivo:
Goed dat je terug meer tijd in je hobby kan steken,  :thumbup:
Mooi rollend materiaal heb je daar ook verzameld, ik zie zelfs een G2000 van Railion,  :thumbup:
En OBO klemmetjes om de draden bijeen te houden gebruik ik ook.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo,

Met plezier naar je update gekeken. :)
Prachtige foto's van je mooie materiaal.
Hopelijk heb je nu meer tijd nu voor je modelbaan zodat we niet meer zolang hoeven te wachten op een update van je mooie baan. :)
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Stijn,
de wisselaandrijvingen zijn van Märklin en aangesloten op de Märklin decoder m83.
De bovenleiding en seinen zijn van Viessmann. Ik heb ook het bovenleiding- en het seinenboek van Viessmann gekocht. Ze bevatten een schat aan informatie, over deze installaties in de werkelijkheid maar ook hoe deze op te bouwen op de modelbaan.

Jörg,
het gebruik van de OBO klemmen is inderdaad zeer handig. Heb ik van u geleerd ! Ik volg  de bouw van de banen op het forum immers nauwgezet, waaronder die van Nergensland  ;)

Michel,
Bedankt. Ik hoop wat meer tijd te hebben de komende maanden.

-Ivo.
Re: Modelbaan Westrode - leren, testen, rijden
Ivo

Mooie baan mooie foto's, en mooie locs en wagons.  :thumbup: :thumbup: