Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

weer een treinenshop verdwijnt

Gestart door johanhe2 zondag 22 november 2015, 19:26:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Misschien hebben mensen als Henk (en ik) helemaal geen behoefte om te kletsen en koffie te drinken Hans maar willen gewoon naar binnen, rondkijken, iets kopen en weer weg wezen. Lijkt me niet zo raar toch?

Met groet,
Ben.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 27 november 2015, 19:32:44
Citaat van: henkv op vrijdag 27 november 2015, 13:29:19Ik ga niet naar een modelspoorwinkel voor koffie en geklets.

Wat een ongezellig persoon moet jij zijn.


Pardon?
Omdat ik anders naar een modelspoorwinkel ga dan jij? Tjonge, wat oordeel jij gemakkelijk over mensen die je niet kent. Vind je dat nou zulk gezellig gedrag van jezelf?

Die winkel in Utrecht behoort tot de best gesorteerde van Nederland en daardoor hoef ik meestal niet maar een webwinkel. Dat type winkels red het wel. En ik kan nog met de eigenaar en zijn personeel opschieten ook. In een stad als Utrecht ga ik voor koffie zeker niet naar een modelspoorwinkel. In een straal van 100 meter rond de winkel zit minstens een dozijn tentjes die niks te bieden hebben qua modelspoor maar wel in hoogwaardige koffie zijn gespecialiseerd. Hmmm.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 27 november 2015, 20:10:28

Henk en jij mogen mij best negeren als wij elkaar in de modelspoorwinkel tegenkomen .........


Okay.  :thumbup: :D

Met groet,
Ben.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Als ik al binnen kom. Normaal ga ik met de fiets en maak een beleefd praatje, maar een paar jaar geleden was ik om een of andere reden met de auto in de stad en wilde ik ook een al betaalde bestelling bij Kuijpers ophalen. Nu kan je in de Minrebroederstraat normaal niet parkeren. Hans Kuijpers himself stond voor de deur en ik stopte midden op straat. We spraken af dat ik een rondje zou rijden en dat hij bij mijn volgend stop voor de deur de dozen in de auto zou schuiven. Aldus geschiedde. Voor mij is een winkelier een held als hij zoiets doet.  :thumbup:
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Draadje weer geopend en de meest ernstige posts gearchiveerd.

Laten we het vanaf nu weer over die treinenshop hebben.

Gr. Fred.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Heren,

Mijn Marklin dealer is gestopt met zijn winkel, komt ook door dat Marklin al zijn winkels shop&shop wilde hebben. de curator die Marklin weer op de kaart wilde hebben zij allemaal shop & shop maken, dus zo gedaan kasten kopen van 5000 euro per stuk is voor sommige winkeliers heel duur. mijn M dealer een ex collega geweest, hebben samen in een slijperij gewerkt. hij werkte parttime en parttime winkel, dus hij moest elke keer voor zoveel euro's bestellen of Marklin kwam nog niets een leveren. ook mede dat hij elke trein wagon moest hebben niet hebben is klanten die weggaan en wegblijven, ze brengen teveel uit dezer tijden vroeger toen hij begon waren er 20 treinen en had je heel de cataloog. nu brengen ze zomer nieuws herfst nieuws uit, het is voor sommige niet uit te houden omdat er zoveel uitkomt. zelf koop ik geen locs meer, rede is dat je elke 3 maand wel iets nieuws uitkomt leuk maar ik verzamel niet ik rijd met mijn treinen.

Groeten

Peter

PS; heb mijn Marklin dealer persoonlijk gekend en jammer dat hij is gestopt.  :?
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Ach ja, onlangs weer eens naar Eurospoor geweest, laatste keer was misschien tien jaar terug of zo
Ik zag bij Kuipers een mooie lok, die met de Poolse vlag, rijdt frequent naar Rotterdam
Vraagprijs 310 euro, als je zou kunnen pinnen, had ik dat ding meegenomen, niet dus
Heb bij een Duitser een andere lok gekozen, en met pin betaald
Ik woon in een provincie waar je geen treinenwinkel kunt vinden
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: bluey op woensdag 25 november 2015, 14:08:16
...
Kids van nu: telefoon, computer of tv. verder niks. Ik heb er 5, ik kan het weten.
...
...
De jeugd zijn we kwijt, en ondanks alle goedbedoelde pogingen van M* en anderen krijgen we die niet meer terug. Vandaar de algehele malaise bij winkeliers en grote merken. Wat veel meer commerciele overlevingskans heeft, zijn de kleine gespecialiseerde merken met bijzonderheden en zeer gedetailleerd verzamelspul. Kleine oplagen, lage overheadkosten en torenhoge verkoopprijzen, maar een goede commerciele niche.
...
Nu nog slechts een stuk antiek wat niet meer dan een kwartier aandacht krijgt van mijn 7 jarige zoontje, en dan nog alleen omdat hij nog geen mobiel telefoontje heeft ;-)

Hier kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Als ik bijvoorbeeld naar deze foto kijk (die een verbaasde collega toestuurde vanuit een gewone supermarkt), zijn er nog steeds 'traditionele' (niet-web) winkels die hier brood in zien. En het is een foto van een maandje of vier geleden, dus niets met feestdagen oid te maken.



Het is ook een kwestie van de juiste doelgroep weer op de juiste manier aanspreken. Marklin en andere treinenbakkers zijn zo 'slim' geweest om exclusiviteit te willen. Gevolg was dat er in no-time niets meer op treinengebied te vinden was in de Bart Smit, Hema, Blokker, V&D, diverse postorderbedrijven enz enz. Hell, zelfs de sigarenboer in ons winkelcentrum verkocht treinen (echt!)

Daarentegen lukt het 'traditioneel' speelgoed als Playmobil en Lego wel om nog steeds interessant voor kinderen te zijn.
Volgens mij omdat deze bedrijven (zeker Lego) traditioneel speelgoed steeds meer integreren met moderne technieken, kijk bijvoorbeeld maar naar Lego. Interactieve (computer)games met Lego, Mindstorm.

Een belangrijk deel zit ook in hoe de ouders er mee omgaan. Vinden de ouders iets interessant en besteden daar (samen met de kinderen) tijd aan, straalt dat ook af naar de kinderen.
Willen de ouders alleen maar 'even af zijn van het gezeur van die kids', dan zie je inderdaad op den duur alleen nog kinderen zich terugtrekken in tablets en smartphones en verliest 'traditioneel' speelgoed steeds meer terrein.

Hier wordt bijna gevochten om wie er met de Mindstorm set mag spelen en programmeren.
Op de iPhone van de kinderen staat MobileStation en iTrain (en ik heb ze er niet toe gedwongen ;-) )
Op de iPad en laptop staat de software om de Mindstorm robots te programmeren.
Oud en nieuw zijn prima te combineren.
Nee, ze zijn er geen uren mee bezig, maar de interesse is er in elk geval. Ja, ze zitten ook genoeg te gamen en te chatten, maar wel binnen bepaalde regels: niet van schempje naar schempje (tablet->tv->iPhone->laptop) Ga tussendoor maar naar buiten, lees een (strip)boek, ga je rommel opruimen, ga creatief bezig zijn of wat dan ook.

Ander voorbeeld: regelmatig bezoek gehad van kennissen en familie waarbij de kinderen zich de ogen uitkeken, en de kinderen dat ook graag wilden hebben, maar volgens de ouders veel te veel tijd kostte (voor de ouders 8o, heel lastig hoor, spelen met de kinderen...)

Enneuhhh...hier is ook niemand toe gedwongen, behalve dan het opruimen...  :D



Heerenveen is voor mij uit de route. Sinds een tijdje is er wel weer een nieuwe winkel in Groningen. Beperkt in voorraad, maar ik kan er in elk geval de formulieren inleveren. Nieuwe items koop ik ook bij hun en de rest gaat via E-Bay (DE).
Een goede en duidelijke website is van levensbelang. Zonder dat red je het niet meer. Een specialistische modelbouwwinkel is goed voor klantcontact, fysiek afhaalpunt en digibeten, maar krijgt voor sommige productgebieden steeds minder toegevoegde waarde.

Sinds kort is er weer een speelgoedwinkel in ons winkelcentrum, en daar werd zowaar ook weer Marklin verkocht. En het liep nog goed ook :-)




Edit Frenkievee: Quote gerepareerd
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: Helweg op zaterdag 12 december 2015, 15:18:49
En het liep nog goed ook :-)
Dus nu niet meer? ;)
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Ik ben het niet helemaal met je eens,lego is er juist op achter uit gegaan kwa techniek metalen rails digital te maken heeft plaats gemaakt voor kunststof rails met batterijen een echt drama(spreek uit eigen ervaring mijn zoontje heeft 2 lego treinsets)
En de meeste winkels zijn gestopt met modeltreinen omdat de consoles toen nieuwe in de markt kwamen(heb ik niet zelf bedacht maar van een intertoys franchisenemer)
Ik ben ook van de mening dat modeltreinfabrikanten juist nu reclame moeten maken,de economie loopt juist weer lekker mensen willen en kunnen weer geld uitgeven aan hobby's! en ze zouden ook kinderen kunnen aanspreken door modellen te maken die in kinderseries voor komen zoals met thomas in het verleden!
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: hmmglaser op zondag 13 december 2015, 02:19:21
En de meeste winkels zijn gestopt met modeltreinen omdat de consoles toen nieuwe in de markt kwamen(heb ik niet zelf bedacht maar van een intertoys franchisenemer)

Hum... Ja en Nee. Als je een goede treinenafdeling in je zaak wil hebben dan zal je ook goed personeel moeten hebben die dat aan kan. Daarnaast heb je bij modeltreinen een behoorlijke voorraad nodig. En dat loopt niet zo snel als bijvoorbeeld computerspelletjes. De combinatie: Veel winkelruimte nodig, veel ruimte, technisch geschoold personeel, relatief weinig omzetsnelheid maakt het relatief dure meters in de winkel. Dan kan je beter computerspelletjes en andere zaken verkopen die snellere omzetsnelheid hebben.

Dat winkels nu weer goedkope startsets van märklin in de winkel hebben liggen is alleen maar goed. Daar heb je dus ook geen technisch personeel voor nodig.

Citaat van: hmmglaser op zondag 13 december 2015, 02:19:21
en ze zouden ook kinderen kunnen aanspreken door modellen te maken die in kinderseries voor komen zoals met thomas in het verleden!

Thomas-de-trein is reeds in model te verkrijgen. Alleen niet bij het marklin-merk.

Groet Ronald.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
In de console games is ook geen brood meer te verdienen,het zou mijn niks verbazen dat winkels die nog wel treinen verkopen meer verdienen daaraan dan aan console/pc games
Alleen lego vliegt de deur uit omdat dat ook niet echt goedkoper is op het web heb vorige week nog een winkelier gesproken die in deze tijd van het jaar dagelijk lego moet bestellen om de schappen gevult te houden!
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Specialiseren in een niche-product is niet simpel, je verkleint je draagvlak. (ongeacht of je dit nu nodig vindt of niet)
Combineer dat met een evoluerende markt, waarbij je de boot kan missen en je weet direct waarom er winkels stoppen.

't Is niet simpel, respect voor degenen die er de moed voor hebben en doorzetten  :thumbup:
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: wibi op zondag 06 december 2015, 15:52:30
Ik woon in een provincie waar je geen treinenwinkel kunt vinden

In welk land woon je dan?
In NL is in elke provincie nog wel wat te vinden hoor. Zie http://www.nederlof.net/modelspooradressen/modelspooradressen.php

Koen
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: Helweg op zaterdag 12 december 2015, 15:18:49
Sinds een tijdje is er wel weer een nieuwe winkel in Groningen. Beperkt in voorraad, maar ik kan er in elk geval de formulieren inleveren. Nieuwe items koop ik ook bij hun en de rest gaat via E-Bay (DE).

Sinds kort is er weer een speelgoedwinkel in ons winkelcentrum, en daar werd zowaar ook weer Marklin verkocht. En het liep nog goed ook :-)



Edit Frenkievee: Quote gerepareerd

Ben ik als Veendammer benieuwd welke twee winkels je hier bedoelt, de Jonge in de Steentilstraat ken ik, wie is de tweede want dit is goed nieuws natuurlijk.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Misschien Modelbouw Veendam? Die moet je toch kennen...
http://www.modelbouwveendam.nl/
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Ja natuurlijk ken ik die.
Dacht dat je een nieuwe bedoelde......
Re: weer een treinenshop verdwijnt
CiteerEen belangrijk deel zit ook in hoe de ouders er mee omgaan. Vinden de ouders iets interessant en besteden daar (samen met de kinderen) tijd aan, straalt dat ook af naar de kinderen.
Willen de ouders alleen maar 'even af zijn van het gezeur van die kids', dan zie je inderdaad op den duur alleen nog kinderen zich terugtrekken in tablets en smartphones en verliest 'traditioneel' speelgoed steeds meer terrein.

Ik kan je verzekeren dat dat niet waar is. Kinderen hebben commercieel gezien meerdere referentie groepen. 1 van deze groepen zijn de ouders, een andere bijvoorbeeld de vriendjes, een derde is wat er op tv getoond wordt.

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar boven een bepaalde leeftijd (bij ons 12) is wat papa doet " ouwe lullen spul" en wat de vriendjes doen vet. Dat is dus gamen. Gamen op de telefoon, kijken naar gamers op youtube of praten over games met vriendjes. Ik ben zeker anti games, maar op een gegeven moment hou je het niet tegen. Geen van mijn 5 kids speelt gitaar of heeft daar interesse in, terwijl er bij ons toch echt in elke hoek van het huis 1 staat.

Ik ben met twee dochters begonnen aan de modelbaan. Ze komen nu nog steeds kijken hoe het ermee staat, maar spelen er echt niet mee. Bij de jongens heeft de  jongste net zo'n batterijen trein als op jouw foto, en speelt daar af en toe mee. De middelste van 12 heeft een startset die ergens op zijn kamer staat te schimmelen.

Lego en playmobil: interessant voor jongere kids. Niet meer vanaf 12, de leeftijd waarop wij vroeger met treinen speelden. Ik ken geen kind van die leeftijd wat op zijn verlanglijstje een elektrische trein heeft staan (geen opwind). Loop op de beurs in houten, en je zult zien hoeveel tieners daar rond lopen. (niet dus). Dat heeft (zeker bij ons) niets te maken met de interesse van de ouders, of het " er makkelijk vanaf willen zijn" Integendeel: ik wordt stapel gek van die computerzooi. Het verbieden helpt bij 12 jarigen echt niet meer hoor, dan gaan ze gewoon bij een vriendje op de computer spelen als ze thuis niet meer mogen.

Anyway; de klant van Marklin van vandaag is beduidend anders dan de klant van 30 jaar geleden. Dat is een feit. er wordt nu verkocht aan "sentimentele mannen van middelbare leeftijd en hoger, die nu kopen wat ze vroeger niet hadden maar graag wilden hebben". Dat is goed, want die mensen hebben geld. Kinderen niet. Marklin heeft niet veel aan de verkoop van een te goedkope (kruidvat of lidl) startset. Het gaat om het vervolg. Nog losstaand van het feit dat onze kids geen vervolg meer zullen geven aan startsets (wellicht wordt er nog een keer een wagonnetje gekocht, maar jarenlanfg zakgeld sparen voor extra stukjes rails of overige toebehoren zit er nu echt niet meer in), worden ze ook geen "sentimentele mannen van middelbare leeftijd of hoger die nu kopen wat ze vroeger niet hadden maar graag wilden hebben". Dat is minder goed.

Wiens schuld dat is, maatschappij, referentie groepen of luie ouders doet er allemaal niet zoveel toe. ;-)
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Tja, je ziet ze óók niet meer priktollen, hoepelen en steltlopen... ;)
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Zó sentimenteel ben ik nou ook weer niet... O:-D

ik ben gewoon gek op treinen,
en ja, Marklin moet het juist hebben van onze doelgroep,
ze denken daar alleen te veel dat wij stinkend rijk zijn
en alles maar kopen...
en voor zoete koek slikken... :D

dach 't nie, he ?  :D
Re: weer een treinenshop verdwijnt
CiteerTja, je ziet ze óók niet meer priktollen, hoepelen en steltlopen

:thumbup:
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Gelukkig zijn er méér treintjesfabrikanten. :D
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Hoy,

De winkel mag ook wat vriendelijk zijn en niet altijd overduidelijk tegen hun zin iets komen verkopen.

Ik heb er maar 1 op een afstand van 25km liggen waar ik al een paar keer ben geweest. Maar ben als nieuwe klant die eerst een catalogus kwam vragen , en daarna wat kleine dingen kocht altijd met de vermoeide blik aangekeken.  Zo van "moet je nu echt iets weten"??
Papa heeft de zaak opgebouwd en de kindjes breken ze rustig terug naar de grond.

Dus ik koop alles op de beurs, Internet of Ebay...
En als ze weg zijn zal ik nog altijd kopen op internet, beurs of ebay..

Zen

Re: weer een treinenshop verdwijnt
Er spelen een aantal zaken die naar mijn mening het winkellandschap op extreme wijze heeft veranderd, nog erger dan in welk Westers land dan ook.

Rechtsongelijkheid
Vroeger * kuch * (20 jaar geleden ongeveer) toen ik nog op school zat leerde ik dat handel tussen consument en handelaar de definitie "detailhandel" had. Handel tussen handelaar en fabrikant, of tussen handelaar en handelaar heet dan "groothandel" etc. Met de opkomst van internethandel kan elke "gek" op elke plek in Nederland een webwinkel openen terwijl een handelaar met fysieke winkel gebonden is aan aangewezen plaatsen volgens het bestemmingsplan. Deze toegewezen plaatsen zijn veelal stadscentra of ander geclusterde gebieden waar detailhandel plaats vindt. Een internetwinkel kan daarentegen zich vestigen aan de rand van de stad op plaatsen waar de grond en huur goedkoper zijn. Jaren terug is hierover een rechtszaak gevoerd waarbij de "klassieke" detailhandel in het ongelijk werd gesteld. Er zal wat zoekwerk aan te pas moeten komen om het vonnis boven tafel te krijgen om de onderbouwing hiervan vast te kunnen stellen.

Dan speelt er nog een tweede punt van rechtsongelijkheid. Handelaren met een fysieke winkel zijn veelal gebonden aan een CAO met allerlei dure secundaire voorwaarden. Internetwinkels zonder fysieke winkel kunnen hun personeel betalen volgens de CAO Logistiek waar de loonkosten al vele malen lager liggen dan bijvoorbeeld de detailhandel. Ook hier is jurisprudentie over in het nadeel van de klassieke handelaar.

De internethandelaar kan gerust een goedkope uitzendkracht inhuren met weinig risico voor de ondernemer. In een fysieke winkel is een vast gezicht belangrijk voor herkenning van en voor jouw klanten. Je bent dus sneller geneigd iemand in vaste dienst te nemen met alle risico's van dien.

Kortom, er is geen sprake van gelijk speelveld. Zeker ondernemers in kleinere steden en dorpen zijn gedoemd om dit te verliezen.

Tot slot komt het egoïsme van de consument ook nog eens om de hoek kijken en vind ? 2,- besparen door op internet te kopen belangrijker dan de werkgelegenheid van de eigen buren of familie of vrienden. En zeg niet dat het niet waar is; uit eigen ervaring kan ik dit stellen.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: Huskywolf op dinsdag 15 december 2015, 03:33:31
Citaat van: Helweg op zaterdag 12 december 2015, 15:18:49
Sinds een tijdje is er wel weer een nieuwe winkel in Groningen. Beperkt in voorraad, maar ik kan er in elk geval de formulieren inleveren. Nieuwe items koop ik ook bij hun en de rest gaat via E-Bay (DE).

Sinds kort is er weer een speelgoedwinkel in ons winkelcentrum, en daar werd zowaar ook weer Marklin verkocht. En het liep nog goed ook :-)



Edit Frenkievee: Quote gerepareerd

Ben ik als Veendammer benieuwd welke twee winkels je hier bedoelt, de Jonge in de Steentilstraat ken ik, wie is de tweede want dit is goed nieuws natuurlijk.

In Groningen; uiteraard de Jonge en een paar ToysToPlay's die zowaar ook wat Marklin treinen verkochten.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Ik denk dat de formule zoals een bekende winkelier in de Rotterdamse regio het doet wel werkt.
- Een zeer goed up-to-date webshop, met voorraadaanwijzing.
- Zeer veel op voorraad hebben (we willen niet horen, ik kan het voor u bestellen, zeker omdat we zelf op de website van de fabrikant al kunnen lezen dat het is uitverkocht)
- Door de grote voorraad scherpe prijzen bieden.
- Af en toe een leuke aanbieding waardoor de klant gelokt wordt
- Mogelijkheid tot afhalen in de winkel (we zijn meestal niet thuis als de bezorger komt)
- winkel buiten het centrum, met gratis en goed parkeermogelijkheid

Gezien de drukte in deze winkel als ik er kom lijkt mij dit een goede formule.....
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Ahum , je bedoeld Vlaardingen zeker ipv Rotterdam neem ik aan.

Mvg: Alex
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Insgelijks, Lucien, het gaat over een goed businessplan!
Daarmee valt of staat alles.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
@lokje23

Met uitspraken als "dat laat me koud" als men in een winkel zijn best doet, maar wel misschien wat meer vraagt getuigt van egoïsme. Dat is je goed recht, ik vraag me alleen af hoe ver je in je leven kan komen met zo'n instelling.

Mijn instelling is: ik wil best wat meer betalen, ik gun een ander ook wat, maar wat krijg ik er voor terug? Welke service biedt de winkel mij? Koop ik daar een doos met een trein of doet de winkel moeite, haalt deze hem uit de doos, test hem, laat de functies zien etc.

Die "marges"zijn hard nodig. Het gaat niet enkel om de productieprijs van een product, maar ook transportkosten, hypotheek of huur van de winkel, de salariskosten, afschrijvingen etc. Ooit afgevraagd wat een pinapparaat kost voor een winkel? Ga ik je verklappen: ? 750,-. Dan heb je nog een kassasysteem, kosten voor onderhoud, gas, water en licht, accountancy, belastingen (BTW, OZB, winstbelastingen etc.), salaris personeel, personeelskosten, verzekering tegen arbeidsongeschiktheid, ziekte etc. en dan winst. En winst is nodig om tegenvallers in de toekomst op te vangen, om vervangingsinvesteringen te doen, om personeel 2 jaar door te kunnen betalen bij ziekte en gelijktijdig ook daar een plaatsvervanger voor te betalen etc.

En dan onderaan de streep blijft er dan wat over waar de ondernemer nog van moet leven. En mag dat wat meer zijn dan iemand die 40 uur aan de lopende band staat? Is geld verdienen soms vies?

Je kan je afvragen of winkels met een extreem lage prijs wel een gezonde bedrijfsvoering hebben.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Mijn treinelier is niet erg vriendelijk tegen "klanten" die voor locs etc. op het internet winkelen maar voor een stukkie rail of een veertje bij hem komen.
Vaste klanten, die óók weleens grotere aankopen doen, kunnen echter rekenen op goede service en een vriendelljk woord.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: weer een treinenshop verdwijnt
In principe moet je toch gewoon vriendelijk zijn voor elke klant? Ook al komt deze voor onderdeeltjes? Immers een vriendelijke winkel heeft uiteindelijk meer kans op (extra) omzet.  ;)
Re: weer een treinenshop verdwijnt
De gemoederen lopen hoog op waar het gaat om treinenwinkeltjes. En in de tussentijd kopen we allemaal onze boodschappen bij de Jumbo, Appie Hein enz. Liefst de kiloknallers en de bananen van ?1 per kilo.....

En met de treinenwinkeltjes die het niet overleven of kunnen doorstarten hebben we compassie?

Ik ga voor prijs en service, de kwaliteit is in handen van de fabrikant en de winkel voegt echt niets toe. En dat vind ik bij de grote jongens met hun webwinkel en vaak ook een fysieke winkel. Zij leveren snel, vaak uit voorraad, hanteren lage of geen verzendkosten en met de service is niets mis als je een vraag stelt, telefonisch of via mail.

Voor mijn aan te schaffen Berlijntrein, 7 bakken van Roco, kost UVP rond de ?500, kom ik helaas voor hen niet bij de Intertoys hier in het dorp, Willies Eindhoven, het papa en mama winkeltje in Waalwijk of Modeltreincenter den Bosch uit. Dat ligt niet aan mij maar vooral aan hen. ;)

Met groet,
Ben.

edit spelfout
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Beste Ben,

en waar ligt dat volgens jou dan aan?  ;)

Met vriendelijke groet,
Martijn
Re: weer een treinenshop verdwijnt
CiteerEn met de treinenwinkeltjes die het niet overleven of kunnen doorstarten hebben we compassie?

Met de V&D hadden we blijkbaar ook al geen compassie :)

Wat mij betreft is Modeltreincenter Den Bosch wel een goede treinenwinkel trouwens: erg actief op Facebook, mooie aanbiedingen en nu zelfs een laagste-prijsgarantie. Komt waarschijnlijk omdat de eigenaar een enthousiaste jongeling is :).
Als ik nieuwe Märklin treinen zou kopen zou ik daar zeker naartoe gaan, maar ik ben meestal te krenterig om nieuwe spullen te kopen en haal liever 10 jaar oude treinen op de beurzen.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: M. Lankhaar op dinsdag 05 januari 2016, 11:24:14

en waar ligt dat volgens jou dan aan?  ;)


Het assortiment. Als ik in jouw winkel zoek op de betreffende artikelnummers vind ik ze niet.

Met groet,
Ben.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
En wat te denken van:
a. de klantvriendelijkheid: tussendoor gewoon een andere "klant" bedienen, die met veel bombarie komt binnenstormen en niet kan wachten omdat zij geen kleingeld heeft voor de parkeerautomaat en haar moeder in de auto zit te wachten
b. de abominabele parkeergelegenheid in de straat c.q. omgeving
Eerste bezoek was tevens laatste bezoek

Cees
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Beste Cees,

dat klinkt niet zo positief. Ik zou zeggen ga er nog eens een kop koffie drinken om je mening te delen. 

Met vr. groet,
Martijn


Edit Herman05: Bericht aangepast. Overige zaken kunnen via de PB geregeld worden.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: Spoorman op dinsdag 05 januari 2016, 11:44:17
Het assortiment. Als ik in jouw winkel zoek op de betreffende artikelnummers vind ik ze niet.

Ik zie op de site wel deze tekst staan:
CiteerZoekt u een product maar kunt u het niet vinden in onze webwinkel?
Stuur eenvoudig een mail en wij gaan het bestellen!
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Dat is me bekend Frank. Maar een beetje webshop vermeldt info over een product zoals voorraad (of levertijd) en prijs. Nu moet ik gaan bellen of mailen terwijl de bal toch echt bij de winkelier ligt en niet bij de consument.

Citaat van: BR98-10 op dinsdag 05 januari 2016, 12:01:22

En wat te denken van:
a. de klantvriendelijkheid: tussendoor gewoon een andere "klant" bedienen, die met veel bombarie komt binnenstormen en niet kan wachten omdat zij geen kleingeld heeft voor de parkeerautomaat en haar moeder in de auto zit te wachten
b. de abominabele parkeergelegenheid in de straat c.q. omgeving


Dit vind ik goedkope kritiek. Als mij dat zou overkomen zou ik er op dat moment een opmerking over maken en niet achteraf posten op een forum.

Parkeren: dat weet je natuurlijk van te voren. Vughterstraat 92 <-----> Q-park Volvenhoek is 350 mtr. ofwel 4 min. lopen.

Met groet,
Ben.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citeera. de klantvriendelijkheid: tussendoor gewoon een andere "klant" bedienen, die met veel bombarie komt binnenstormen en niet kan wachten omdat zij geen kleingeld heeft voor de parkeerautomaat en haar moeder in de auto zit te wachten

Dat kun je ook als positief opvatten: als ik er wat langer ben, is het best fijn als iemand die maar een klein vraagje heeft even snel geholpen wordt en weer weg kan. De winkelmeneer heeft dan weer alle tijd voor mij en ik voel me niet bezwaard om wat langer te blijven plekken.

Over de parkeerplekken: in het geval van Den Bosch vind ik dat ook heel irritant, het maakt een gang naar de winkel echt tot een onderneming. Maar dat is gewoon gevolg van het hebben van een winkel in een binnenstad. Voor mij zou een winkel op een industrieterrein handiger zijn, maar ik kan me ook best voorstellen dat een winkel in een binnenstad meer aanloop heeft.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: harm78 op dinsdag 05 januari 2016, 13:48:42
Citeera. de klantvriendelijkheid: tussendoor gewoon een andere "klant" bedienen, die met veel bombarie komt binnenstormen en niet kan wachten omdat zij geen kleingeld heeft voor de parkeerautomaat en haar moeder in de auto zit te wachten

Dat kun je ook als positief opvatten: als ik er wat langer ben, is het best fijn als iemand die maar een klein vraagje heeft even snel geholpen wordt en weer weg kan. De winkelmeneer heeft dan weer alle tijd voor mij en ik voel me niet bezwaard om wat langer te blijven plekken.

.....

Mits dit wel even gevraagd wordt. Althans dat is mijn mening. Want zomaar iemand tussendoor helpen zonder te vragen is niet echt gepast.  ;)   

Maar ik ben er niet bij geweest dus kan niet oordelen of dit daadwerkelijk gebeurd is.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Citaat van: lokje 23 op dinsdag 05 januari 2016, 14:08:57

in België zijn er twee grootspelers op gebied miniatuur treinen en die hebben ook een pinautomaat dus ook die kost van 750 euro en men krijgt er ook een koffie en met kerst zelfs gloeiwijn en nog een punten kaart en daar bovenop zijn hun prijzen tussen de 50 en 100 euro lager op de adviesprijs en ze hebben ook een winkel dus ook huur en alle bijkomende kosten daar aan verbonden.


Juist. Een van de twee ken ik (met de gloeiwijn was ook niets mis maar daar kwamen wij niet voor) en zijn wat mij betreft een voorbeeld hoe je treintjeshandel doet. Verder hebben ze zelfs 2 pinapparaten, ééntje specifiek voor d'n Ollander. En de aardige heer maakte mij nog attent op de verplichte parkeerschijf die ik natuurlijk niet ingesteld had. Zo heurt het. ;)

Met groet,
Ben.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Komt wel zo'n beetje alles voorbij he, van bussinesplannen tot het gehele consumentengedrag en de zoveelste verklaring dat "de jeugd" niet meer meedoet.
Zoals bij iedere opgeheven treinenshop.

Mijn duit in deze grote zak:
Net als bij andere winkels overleven mss alleen de beste modeltreinwinkels.
Klantvriendelijkheid kan in veel modeltreinwinkels idd beter. Men is soms gewoon arrogant, negeert je, of je nu voor paar Eurootjes of een paar honderd meeneemt.
Ken paar sikkeneurige heren en dames in deze branch. Nee, ga geen namen noemen.
Zo heb ik wel meegemaakt, dat iemand met afgedraaid hoofd, tijdens het afrekenen gewoon een ander gesprek voortzette, onbeleefdheid ten top.
Sorry hoor: wij zijn de klanten. 
Gelukkig zijn er, dat moet vermeld, positieve uitzonderingen op!
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Heren,

Reken maar dat ik er direct wat van gezegd heb; de reactie van de dame die op dat moment de winkel bemensde, bestond uit iets over een goede klant, die even een bestelling kwam afhalen.
Parkeren Wolvenhoek is bekend, maar wanneer die niet of nauwelijks bereikbaar is door allerlei reconstructiewerken en/of weer eens vol is dan houdt het gewoon op.

Cees
Re: weer een treinenshop verdwijnt
snap je verwarrend verhaal niet geheel
gr Leo
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Winkels kunnen wel concurreren tegen webwinkels alleen moeten ze er wel wat voor doen goed aanbod,verstand van zaken,en een redelijke prijs(dus niet boven de marklin advies prijs wat ik soms wel tegen kom)er zijn nog genoeg mensen die wel iets meer willen betalen voor goede service(zolang het maar bij iets meer blijft)
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Hoi Lucien,

Misschien zou je eens wat vaker om je heen moeten kijken en lezen. Er zijn namelijk winkels in Nederland die dat ook doen. Om op jouw verhaal van minder marge en meer afzet terug te komen. De Bossche Bollen zijn erg lekker...!

Jij ook veel succes maar bovenal veel plezier met de hobby.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Misschien is de conclusie gewoon dat een ieder andere eisen stelt aan "zijn winkeltje"?

Wie het uiteindelijk gaan overleven zullen we zien. Ik gun iedere ondernemer het beste maar het zijn zware tijden voor het MKB, lees wat er zoal gebeurt de laatste weken met de diverse winkels en winkelketens. Het web is niet meer weg te denken en klanten zijn niet meer te paaien met een kop koffie, ouwehoerpraatje, gloeiwijn of een "Bossche bol".

;)

Met groet,
ben.
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: weer een treinenshop verdwijnt
Klanten zijn wel te paaien maar dan moet je voor een treinenzaak ook andere middelen inzetten zoals workshops of seminar, en daarbij mag ie wel over een goede vakkennis beschikken.
Luisteren naar de klant is ook van belang, want je wilt graag dat ie terug komt omdat je goede service verleent of geluisterd hebt.

Soms kan je handelaren erop betrappen, dat ze naar hun verkoopcijfers voorlichten, en daar is de klant vaak niet mee geholpen :(
Vlak voor oud jaar trof ik er eentje, dat ie veel producten die hij verkoopt afbrand, dus andersom kan het ook verkeren.
In beide gevallen kan de klant weglopen, en vaak komt ie dan ook niet meer terug.

Er zijn ook handelaren die het wel allemaal kunnen, en die staan dan ook nog overeind in deze zware tijden.
Zelf hou ik er wel van eerst een model te kunnen bekijken eer er een aanschaf volgt, dus web-winkelen is ook niet ieders ding ;)

Zolang er beurzen webwinkels en gewone winkels zijn, stopt de handel in modeltreinen niet, misschien wel de vorm van hoe je gaat winkelen wellicht  ;)

M.v.g.

Hans V200.0


Re: weer een treinenshop verdwijnt
Ik denk inderdaad dat, zoals Ben zegt, ieder zijn eigen eisen stelt aan zijn winkel.

De ene is bereid om meer te betalen om een model in handen te houden, voor de service, de koffie of wat dan ook en de ander kijkt strikt naar de portemonnee en struint het WWW af voor de goedkoopste aanbieding.
Overigens denk ik dat die laatste club in de meerderheid is, gezien het tempo waarmee de winkels verdwijnen.

Vriendelijkheid en een kop koffie helpt wel, evenals respect voor je klanten. Maar de klant moet ook respect hebben voor de ondernemer. De klant verwacht nl. van alles van de ondernemer.  Hij moet reparaties verrichten, zijn vakkennis op pijl houden, leveranciers ontvangen, voorraad beheren, service verlenen, zijn website beheren, de kosten zo laag mogelijk houden, op een locatie zitten aan een groot gratis parkeerterrein, ook nog eens scherpe prijzen hanteren, misschien nog 1 dag in de week vrij en als klap op de vuurpijl ook nog tijd hebben voor zijn gezin. 
Dat is een schier onmogelijk opgave als hij daarnaast nog volop vriendelijke tijd moet hebben voor de klanten.
Natuurlijk hoort dit allemaal bij de business, maar niet ten koste van alles.
Voorbeeld hoe het ook andersom kan : Gesprek tussen klant en ondernemer. Gaat dat verdomde i-ding van de klant af en de klant doet gewoon alsof de ondernemer er niet is. Zijn telefoongesprek gaat voor, draait zich breed lachend weg want het gaat over hoe gezellig het gister was bij de buren. Ondernemer vindt dat niet leuk, maar dat mag hij niet laten zien.
Nou krijgt de ondernemer een telefoontje, misschien wel voor een mooie deal. Klant boos, krijgt niet voldoende aandacht.
Niet eerlijk toch ? Maar dan krijg je te horen dat dat inherent aan zakendoen is. Had je maar geen ondernemer moeten worden.

Maar er komt dus een tijd dat de ondernemer niet allemaal meer aan kan voldoen aan alle eisen van de klanten dan gaat de klant naar een alternatief zoeken en dat gaat dan weer ten koste van de omzet van de ondernemer en dan moet die misschien wel het besluit nemen om de zaak te sluiten en dan jammeren de klanten weer; weer een zaak verdwenen. T'is ook nooit goed !

Eerlijk, winkelen thuis vanuit je luie stoel is erg gemakkelijk. Niet zoeken naar een parkeerplaats, geen parkeergeld betalen, geen benzinekosten, geen natte voeten, geen regen op je kop en naar de keuken lopen voor een drankje/chips is wel heel erg gemakkelijk. Verzendkosten ? Wegen op tegen de niet te maken steeds hoger wordende parkeer- en benzinekosten.

Natuurlijk chargeer ik een beetje, maar een kern van waarheid zit er wel in.

Ik ben al meer als 20 jaar ondernemer. Ook al ben je al jaren iemands vaste leverancier en lever je nog zulke goede service, je kan er als ondernemer eenvoudig niet van uit gaan dat mensen voor vast aan je blijven plakken. Je zult moeten "meegroeien" naar een concept wat mensen aanspreekt en naar een mix die de klant acceptabel vindt.
In deze mix zit alles : prijs, service, lokatie, aanbod etc. Vind je deze mix, dan hoef je je geen zorgen te maken, ook niet als treintjesboer !