Ik denk inderdaad dat, zoals Ben zegt, ieder zijn eigen eisen stelt aan zijn winkel.
De ene is bereid om meer te betalen om een model in handen te houden, voor de service, de koffie of wat dan ook en de ander kijkt strikt naar de portemonnee en struint het WWW af voor de goedkoopste aanbieding.
Overigens denk ik dat die laatste club in de meerderheid is, gezien het tempo waarmee de winkels verdwijnen.
Vriendelijkheid en een kop koffie helpt wel, evenals respect voor je klanten. Maar de klant moet ook respect hebben voor de ondernemer. De klant verwacht nl. van alles van de ondernemer. Hij moet reparaties verrichten, zijn vakkennis op pijl houden, leveranciers ontvangen, voorraad beheren, service verlenen, zijn website beheren, de kosten zo laag mogelijk houden, op een locatie zitten aan een groot gratis parkeerterrein, ook nog eens scherpe prijzen hanteren, misschien nog 1 dag in de week vrij en als klap op de vuurpijl ook nog tijd hebben voor zijn gezin.
Dat is een schier onmogelijk opgave als hij daarnaast nog volop vriendelijke tijd moet hebben voor de klanten.
Natuurlijk hoort dit allemaal bij de business, maar niet ten koste van alles.
Voorbeeld hoe het ook andersom kan : Gesprek tussen klant en ondernemer. Gaat dat verdomde i-ding van de klant af en de klant doet gewoon alsof de ondernemer er niet is. Zijn telefoongesprek gaat voor, draait zich breed lachend weg want het gaat over hoe gezellig het gister was bij de buren. Ondernemer vindt dat niet leuk, maar dat mag hij niet laten zien.
Nou krijgt de ondernemer een telefoontje, misschien wel voor een mooie deal. Klant boos, krijgt niet voldoende aandacht.
Niet eerlijk toch ? Maar dan krijg je te horen dat dat inherent aan zakendoen is. Had je maar geen ondernemer moeten worden.
Maar er komt dus een tijd dat de ondernemer niet allemaal meer aan kan voldoen aan alle eisen van de klanten dan gaat de klant naar een alternatief zoeken en dat gaat dan weer ten koste van de omzet van de ondernemer en dan moet die misschien wel het besluit nemen om de zaak te sluiten en dan jammeren de klanten weer; weer een zaak verdwenen. T'is ook nooit goed !
Eerlijk, winkelen thuis vanuit je luie stoel is erg gemakkelijk. Niet zoeken naar een parkeerplaats, geen parkeergeld betalen, geen benzinekosten, geen natte voeten, geen regen op je kop en naar de keuken lopen voor een drankje/chips is wel heel erg gemakkelijk. Verzendkosten ? Wegen op tegen de niet te maken steeds hoger wordende parkeer- en benzinekosten.
Natuurlijk chargeer ik een beetje, maar een kern van waarheid zit er wel in.
Ik ben al meer als 20 jaar ondernemer. Ook al ben je al jaren iemands vaste leverancier en lever je nog zulke goede service, je kan er als ondernemer eenvoudig niet van uit gaan dat mensen voor vast aan je blijven plakken. Je zult moeten "meegroeien" naar een concept wat mensen aanspreekt en naar een mix die de klant acceptabel vindt.
In deze mix zit alles : prijs, service, lokatie, aanbod etc. Vind je deze mix, dan hoef je je geen zorgen te maken, ook niet als treintjesboer !