Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

MFX protocol uitleg

Gestart door bask185 donderdag 19 november 2015, 20:38:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX protocol uitleg
bask185
gast

MFX protocol uitleg
Ik wil eerdaags zelf eens een loc pilot maken, nu weet ik hoe het signaal van het motorola protocol er uit ziet. En ik moet ook nog eens proberen om het HEX bestand van de PIC te lezen (zal wel weer beveiligd zijn hier tegen  :P).

Ik probeer nu te achterhalen hoe het MFX protocol werkt en ik kan het gewoon niet vinden. Ik heb net een hoop geleerd over dataoverdracht en modulatie methodes en ik vind het namelijk zeer interessant dat de treintjes informatie terug kunnen sturen naar centrale, die zelf een vermogensdraaggolf met informatie opwekt. Ik moet het signaal nog eens bekijken op een oscilloscoop. Maar ik vermoed dat de locs zelf informatie op 5V niveau terug kunnen sturen, wat de centrale vervolgens kan detecteren.

Ik vroeg me dus af of iemand misschien een link of boek of een stuk informatie heeft betreffende details van het MFX protocol.
Re: MFX protocol uitleg
Bezint eer ge begint.

Dat zal niet meevallen daar de veldlengte afhankelijk de opdracht nogal varieert.
Beginnend met de veldlengte van het adres: 9, 12, 15 of 18 bits.
Veldlengte van de rijstappen en richting: 0, 7 of 11 bits en functietoestand 0, 7 ,12 of 20 bits.

Voor het lezen/schrijven van /naar de decoder:
BAKE pakket: 63 Bit + CRC8
SEARCH pakket: 53 Bit + CRC8
NADR pakket: 61 Bit + CRC8
PING pakket: 47 Bit + CRC8
READ pakket: 33 Bit + CRC8
PROG pakket: 41 Bit + CRC8

Het signaal wordt beëindigd met een halfbit, deze zorgt er voor dat het signaal uiteindelijk negatief eindigd.

Tweede plaatje
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56481.msg989496#msg989496


Mvg,
Peter