Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)

Gestart door AlbertJan donderdag 11 oktober 2007, 19:55:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Iedereen kent natuurlijk de overbekende en ook al stokoude lampvoetjes met fitting en lampje van Faller voor het verlichten van gebouwen.
Maar weet ook iedereen hoeveel hitte zo'n lampje kan afgeven?
Ziehier het resultaat.



Ik moet er wel eerlijk bij vermelden dat dit lampje vrij dicht tegen de voorgevel stond en dat er geen masker of isolatie in zat en erg lang aan heeft gestaan! :(
Maar het blijft zonde.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Hallo Albert,

Ik vind dit schandalig.
Dit mag nooit gebeuren,  het is maar een heel klein lampje.
Hoeveel volt en ampere stond er op??
Want dit is niet normaal :wink:

Groeten,
Martin Nuij
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
AlbertJan dit hoort natuurlijk niet en kan misschien nog wel gevaarlijk zijn met papier oid???
Maar aan de andere kant je kan het huisje ook aan de andere kanten een beetje laten smelten kan je er nog jugendstill huis van maken  :lol:.

groeten,
Joram

Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Heey AlbertJan,

Dat is balen zeg!
Het ziet er nu ook niet meer echt uit.
Als het iets verkeerd was gegaan kon je er bijvoorbeeld een krakers gedeelte van maken die zien er och nooit mooi uit.
Maar hier kan ik even niets voor verzinnen en is erg jammer.

groetjes Antal.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Zo hee!

Das effe balen. :(
Je kan er nu nog een lachhuis van maken, bordje erbij, parkeerplaats erbij, ingang en uitgang :D
Succes ermee nog!

Laurent
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Stuur deze foto is naar faller misschien reageren ze wel.

MVG Frans
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Citaat van: AlbertJan op donderdag 11 oktober 2007, 19:55:22
Iedereen kent natuurlijk de overbekende en ook al stokoude lampvoetjes met fitting en lampje van Faller voor het verlichten van gebouwen.
Maar weet ook iedereen hoeveel hitte zo'n lampje kan afgeven?
Ziehier het resultaat.



Ik moet er wel eerlijk bij vermelden dat dit lampje vrij dicht tegen de voorgevel stond en dat er geen masker of isolatie in zat en erg lang aan heeft gestaan! :(
Maar het blijft zonde.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

ahhhhhhh nu snap ik het, mijn schoonmoeder heeft ook te lang bij een lamp gestaan.

alle gekheid op een stokje, dit heb ik bij een oudere baan van me ook gehad een heel stationdak in elkaar gezakt, voordeel van leds is minder warmte dus de volgende keer neem ik ook leds, het is en blijft wel zonde.
voor die huisje bedoel ik niet voor dat HET
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Hoi AlbertJan,

Ik ben benieuwd of dat in de Fik kon vliegen
is wel Zonde,

Gr,Sting
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Hoi Albert-Jan,

Ik denk dat die bewoner flink moet bijbetalen op zijn stroomrekening of had ie een goede brandverzekering? :D :D
Ik ben blij dat je dit laat zien. Zo kan ik er ook mijn voordeel uit halen om in de nabije toekomst de huisjes te voorzien van folie aan de binnenkant of een dimmer op de lampjes te plaatsen om smeulen tegen te gaan.
Succes met vervangen en nogmaals bedankt.

Groet Ronald
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
ouch :S zijn dat die van faller met nummer 690?
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Dag AlbertJan,

Inderdaad jammer van het huisje.
Had dit huisje niet zo'n speciale uitsparing in de bodem voor het lampje?
(Zo'n rondje, bedoel ik).

Wel goed dat je de foto laat zien, zodat iedereen zich er (weer) van bewust is dat zoiets ook brand op kan leveren.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Daar heb je dan weer het Faller Sprinkler systeem voor. ;)

Kosten: ?25,00 voor een modaal Preiser woninkje. Rookmelders los vanaf ?1,-   :)

Wel balen zeg (ik kan de foto hier op mijn werk niet zien), maar ik hoop dat je er inderdaad nog wat van kunt maken of een of andere calamiteit verzinnen.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Even een wat serieuzere reaktie:
Ga eens na hoe je bent verzekerd tegen brandschade. Op je eigen verzekering of die van je huisgenoten. Heb je een uitgebreide dekking of niet; de ene maatschappij is hier coulanter mee dan de andere; een goede verzekeringsfirma zal over ca. 25 euro en de kosten van een nieuw lampsokkeltje niet moeilijk doen!
Krijg je het vergoed kun je een ander merklampsokkel  kopen of desnoods een andere verlichtingsmethode overwegen...
Het enigste addertje onder het gras zou onachtzaamheid kunnen zijn; staan op de verpakking van de lampsokkels geen aanwijzingen hoe je ze NIET moet gebruiken?
Ik heb verder niet zo veel verstand van verzekeringen maar er is meer te claimen dan je denkt. Mss de moeite van het proberen waard!
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Albert-Jan,
Kijk om heel eerlijk te zijn is het nou niet het mooiste huisje wat je zult hebben of was je er erg aan gehecht?
Jammer is het wel. Ik repareer zo af en toe eens een televisie en ik had een Panason... in reparatie met een kunstof behuizing. Ik zag het niet zo goed dus ik trek mijn eetkamerlamp met spindel naar beneden en na 10 minuten had ik ook zo'n resultaat. Klant was niet blij maar ik heb de tv maar voor niets gerepareerd en dat vond ie goed.
Ik heb nog wel een huisje over voor je......(gratis, maar wel zelf ophalen)

Groet van Lodewijk.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Citaat van: Marklinlover op vrijdag 12 oktober 2007, 14:35:11
Kijk om heel eerlijk te zijn is het nou niet het mooiste huisje wat je zult hebben of was je er erg aan gehecht?
Ik heb nog wel een huisje over voor je......(gratis, maar wel zelf ophalen)

Hallo Lodewijk.
Heel erg vriendelijk om een ander huisje aan te bieden, maar deze was wel een stukje van een station!



Maar ja, om heel eerlijk te zijn, er zijn al meer "ongelukjes" mee gebeurd, maar het was ooit een mooi station! :?

Ik kom het huisje nog wel eens ophalen! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Dag AlbertJan,

Is het 'getroffen gedeelte' niet van het station te verwijderen. Bijvoorbeeld met een zaag?

Zo niet? Dan wil ik graag voorstellen om je eigen posts, waarin je iemand anders adviseerde bij de aankoop van een nieuw station, heel aandachtig door te lezen :-þ
Ik doel op deze en deze posts van jezelf.

(Ik kon het niet laten om AlbertJan ff te plagen. Erg? :-þ)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Citaat van: Tom op vrijdag 12 oktober 2007, 20:13:21
(Ik kon het niet laten om AlbertJan ff te plagen. Erg :-þ)

Tom, het is niet erg netjes om iemand die net een grote catastrophe achter de rug heeft en hier zwaar door getraumatiseerd is en daarom dagelijks gemasseerd dient te worden door twee aantrekkelijke masseuses OOK NOG EENS TE GAAN PLAGEN!!!!

AlbertJan.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
AJ je bent een eikel..... eh walnoot! 8)
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Fr. en jij bent een........... Engel?  :shock:
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Maar liefst 2 aantrekkelijke masseuses? Hm. Dan doe ik dus overduidelijk iets niet goed.

Het is dat ik geen station op m'n kleine modelbaantje heb, maar anders zou ik die direkt in lichterlaaie zetten om zodoende aanspraak te kunnen maken op grote aantallen aantrekkelijke masseuses. Zodanig veel dat er met recht sprake zou zijn van een harem :-þ

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Hallo,

Zonde van zo'n station!

Ik zal zelf bij binnenverlichting dan ook maar LED's gaan toepassen.

m.vr.gr.

JohnnyB
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
het dak is mischien nog redbaar door deze in heet water te leggen.
Voor de muur zul je waarschijnlik iets moeten maken met balsa.

blijft balen als je een smeltend station hebt door een lampje.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Hey Albert,

Normaal gaat er 16volt door zo'n lampje.
Ampere is verschillend.
Maar weet jij nog wat je er door hebt gegooit qua volt en ampere?

Groeten,
Martin Nuij
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Dit is op zich bekend hoor met die lampjes.
Ze kunnen gewoon behoorlijk heet worden op 16 volt...
Je ziet het ook vaak bij stationsoverkappingen.
Denk wel dat dit lampje heel lang aangestaan heeft en/of heel dicht bij de muur stond.

Maar jammer blijft het natuurlijk.

Wat ook een idee is om je verlichting aan te sluiten op de regelbare uitgang van een trafo, dan kan je de boel op driekwart laten branden, is soms nog mooier ook...

Koen
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
of gewoon in serie schakelen.............
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
hallo,
@albertjan: balen zeg van dat huisje, en helemaal van dat station :?
mischien kan je dit huuisje van het stationsgebouw scheiden?
het is maar een ideetje

tijs
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Even mss een beetje off topic... Maar analoge lampjes in een digitaal aangestuurde loc kunnen ook zo een ffect hebben... Ik heb zo een gesmolten lichtgeleider in een van mijn locs...
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
als je nu dit deel van het sstation een beetje zwartig maakt en er een brandweer auto bij zet met een paar spuit gasten dan hoef je hem ook niet weg te doen
groet robert
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Dag Koen/KNed,

CiteerWat ook een idee is om je verlichting aan te sluiten op de regelbare uitgang van een trafo, dan kan je de boel op driekwart laten branden, is soms nog mooier ook...

Dat heb ik dus ook gedaan. Op die manier is de lichtsterkte aan te passen aan de hoeveelheid omgevingslicht (Denk bijv. aan het verschil in de hoeveelheid licht tussen zomer en winter als er ramen in de treinkamer aanwezig zijn).
Daarnaast gaan de lampjes een stuk langer mee.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Citaat van: Artologic op zaterdag 13 oktober 2007, 22:33:34
Even mss een beetje off topic... Maar analoge lampjes in een digitaal aangestuurde loc kunnen ook zo een ffect hebben... Ik heb zo een gesmolten lichtgeleider in een van mijn locs...
Dat klopt.

Er zijn speciale lampjes die 21 volt zijn ipv 16 (uit m'n hoofd). Die zijn minder fel en geven minder warmte.

Bij het digitaliseren van oude locs moet je hier rekening mee houden.

Koen
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Hoi Koen,

Ja dat weet ik en bij het ombouwen let ik daarop, maar ik had het voor bij een delta loc, waar blijkbaar vanuit de fabriek analoge lampjes zaten, terwijl die decoder de lampjes altijd met dezelfde sterkte laat branden  :cry:. eigenlijk is dat ongehoord. Om de een of andere reden bestaat bij mij dat probleem enkel met de draad lampjes, de rest houd zich goed, zelf digitaal en word ook niet overmatig warm.

Mvg Kristof
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Citaat van: Chimeara op vrijdag 12 oktober 2007, 12:35:08
Daar heb je dan weer het Faller Sprinkler systeem voor. ;)

Kosten: ?25,00 voor een modaal Preiser woninkje. Rookmelders los vanaf ?1,-   :)

Wel balen zeg (ik kan de foto hier op mijn werk niet zien), maar ik hoop dat je er inderdaad nog wat van kunt maken of een of andere calamiteit verzinnen.

Gezien de reactie die hierop volgt wil ik toch even een en ander verduidelijken. De calamiteit waar ik het over had betreft een calamiteit op de baan en net een calamiteit om de verzekering te kunnen aanspreken.

Zonder de foto gezien te hebben dacht ik aan een omgevallen boom of ander ongeval. Nu ik de foto gezien heb lijkt het me idd niet zo'n stom idee om er een gebluste brand van te maken. verwrongen dak, gammele wanden het zou zo maar kunnen.

Verder is het natuurlijk balen dat het nu juist zo'n groot (duur) en onvervangbaar deel van je baan is. Hopelijk kun je er nog wat van maken.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Ik heb misschien nog wel een idee....
snij het gesmolten geveltje en dakje eraf maake een simpel dakje ZONDER dakbedekking en een nieuw geveltje zonder deuren ramen en kozijnen(alleen de gaten dus) plaats om het gebouwtje een mooi steigertje met wat bouwmaterialen en wat preisertjes..
Zo kan je met een kleine en niet al te dure ingreep toch je station behouden

Bas
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Owja zorg er dan wel voor dat de preiserdakdekkers het dak niet in de fik steken als ze het dak gaan bekleden1

bas
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
CiteerNu ik de foto gezien heb lijkt het me idd niet zo'n stom idee om er een gebluste brand van te maken
vond je mijn idee eerst stom dan  :D :D :D
groet robert
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Euh nee, het is meer een uitdrukkingsvorm. Maar je hebt gelijk. Je kunt het ook anders opvatten.

Geen stom idee dus, zowel met of zonder foto. :)
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
He AlbertJan,

Bij de betere modelspoorzaken, kun je plasticard verkrijgen.
Hiermee kun je weer een nieuwe gevel en dak reconstueren en met wat revell in de juiste kleur erop.

Of je kunt een email naar Faller sturen, met de vraag of die onderdelen los leverbaar zijn.
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Hallo Ad.
Ik heb hier over zitten twijfelen maar toch maar besloten om dit model te slopen en evt. een andere bestemming te geven.
Dit is trouwens een model van Kibri en ik weet niet hoe goed de service van Kibri is voor het leveren van onderdelen.
Maar bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Resultaat van teveel warmte d.m.v. verlichting.(Faller)
Citaat van: Artologic op zaterdag 13 oktober 2007, 22:33:34
Even mss een beetje off topic... Maar analoge lampjes in een digitaal aangestuurde loc kunnen ook zo een ffect hebben... Ik heb zo een gesmolten lichtgeleider in een van mijn locs...

Om dit te voorkomen een weerstandje van 180R in de draad naar het lampje opnemen. Te koop voor zowat 1?50 voor 100 stuks. Is gewoon E12 reeks dus makkelijk te vinden.

De lampjes van de scenery voed ik uit een 200VA halogeen trafo. 12V~ bij volle belasting, ietsje meer indien niet volledig belast. De lampjes branden nog voldoende helder en gaan lang mee. De trafo is kortsluitvast, makkelijk te vinden en niet duur.

Om elk Faller lampje 670 van een weerstand te voorzien is te veel werk. Wil je de 16V 50mA lampjes laten branden op digitaal spanning heb je 100R nodig in 5W. Ook dat wordt behoorlijk heet. 1/4 van je spanning komt over je weerstand te staan. Niet de meest economische oplossing.