Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

klein M-rail baantje

Gestart door Tjoekedoris woensdag 18 november 2015, 19:56:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
klein M-rail baantje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
klein M-rail baantje
Beste mensen,

Vele jaren geleden heb ik voor mijn zoon (10 jaar oud) een M-rail baan ontworpen voor op zijn slaapkamer, omdat ik zelf bezig was met K-rail en nog een heleboel M-rails in mijn bezit had. Ik had niet meer ruimte dan 180 x 100 mtr. tot mijn beschikking. Zelf stonden mijn eigen treinen in dozen opgeborgen, omdat we net uit een verhuizing gekomen waren en ik geen ruimte voor mezelf had.
Gewapend met een M-rail sjabloon ben ik handmatig gaan ontwerpen (een digitaal tekenprogramma bestond nog nauwelijks) en in een vrij kort stadium later ook gaan bouwen.
De baan is een hondebot principe met in de keerlussen een station en een schaduwstation gesitueerd, Daarmee is afwisseling van het treinenverloop mogelijk.
Helaas is de baan nooit afgekomen, omdat we wederom gingen verhuizen en ik toen zelf een grotere zolder tot mijn beschikking kreeg. Mijn zoon, nu inmiddels 30 jaar, heeft geen belangstelling meer getoond en nu liggen al de M-rails op hun beurt te wachten op eventuele kleinkinderen.
De trein heeft wel gereden en de wissels konden handmatig bediend worden met de schakelkastjes. Voor de analoge automatisering van het schaduwstation en het landschap is geen gelegenheid meer geweest.
Het plan heb ik echter bewaard en nu heb ik besloten deze te digitaliseren met Wintrack en met jullie te delen. Ik merk dat er veel leden zijn, die geen inspiratie of gebrek aan ruimte hebben.
Hiermee laat ik zien, dat op een klein oppervlak een mooie modelbaan te realiseren is, zowel spoortechnisch als landschappelijk.
Zelf had mijn zoon, 2 kleine locomotieven en een handvol kleine reizigers- en goederenwagons. Dit baantje is helaas niet geschikt voor grote treinen.
De hellingpercentages waren iets waar ik me toen nog niet druk om maakte en de praktijk wees uit of het te steil was of niet. De korte treinen deden echter moeiteloos hun werk.
Uiteraard kunnen de hellingen beter worden naarmate de tafel groter is. Het .tra bestand zal ik straks ook even posten voor diegene die belangstelling hebben.
Re: klein M-rail baantje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: klein M-rail baantje
Leuk Martin: een bescheiden modelbaantje met toch aardig wat mogelijkheden! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: klein M-rail baantje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: klein M-rail baantje
Hierbij post ik even het .tra bestand, zoals beloofd. Dit plan is met Wintrack 12 gemaakt.