Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Fleischmann demonstratiebaan

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 17 november 2015, 16:48:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Fleischmann demonstratiebaan
Beste mede-model spoorders,

velen zullen het waarschijnlijk nooit geweten hebben, maar in het verleden had Fleischmann een hele grote demonstratiebaan, waarbij alle treinbewegingen volautomatisch
werden bediend. Vooral de drukte op het station was indrukwekkend. Het komen en gaan op het kopstation was een lust voor het oog, vooral omdat het modelspoor gebeuren nog maar aan het prille begin van het digitale tijdperk stond. Ik ben in het bezit van een dubbele pagina van de "modelspoorkrant van Nederland" van de winter 1994-1995, nu dus ruim 20 jaar geleden. Deze modelspoorkrant was destijds de informatie krant van Fleischmann / LGB en ik kwam deze weer bij toeval tegen. In deze krant stond het volledige baanplan met foto's hiervan en het leek me
leuk om dit met jullie te delen. Zelf heb ik ooit kwijlend het sporenplan proberen te begrijpen  :P :P  Helaas kan ik de in gescande foto's niet scherper krijgen, maar ik hoop dat jullie hiermee
toch een duidelijk beeld hebben, wat men vroeger verstond onder een "demonstratiebaan". :-)
Re: Fleischmann demonstratiebaan
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Martin,

Stond die demobaan opgesteld in een trailer/oplegger ? Ik meen me te herinneren dat die baan mobiel was.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Dat is en was een deftige baan,  :P :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Ha Martin,
Dank voor het delen.  :thumbup:
Deze baan bevat heel veel elementen die ik zelf ook graag zie, maar waarmee ik steeds problemen heb om het op beperkte ruimte in te passen. Vond vooral de opstelmogelijkheden voor het kopstation en het aparte deel om treinen samen te stellen op de voorgrond erg goed.
Het is wel 'druk' met rails vooral, maar de mogelijkheden zijn er dan ook naar.
Heb je geprobeerd om het plan te ontrafelen of is het echt gelukt. Anders misschien een leuk projectje voor Pjedro?

groet, Gertjan
Re: Fleischmann demonstratiebaan
nice  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Die mobile baan herken ik wel , stond ik gekluisterd met me onder en bovenlip vastgenageld tegen het glas te kwijlen , wat naderhand bijna matglas werd.

Wat was dat een mooie baan , en als ik het me goed herinner zelfs met van die  trolleybussen.

Mvg. Alex
Re: Fleischmann demonstratiebaan
So das e ferme baan

Groet Tom
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Het was inderdaad een mobiele baan. Volgens mij op een oplegger, waarvan de zijkanten dichtgeklapt konden worden of zoiets. Ik vind het heel knap om zoiets geheel te automatiseren in een tijd dat dit voor modelspoor nog niet echt door was gebroken. Maar ja...we konden ook naar de maan, dus dit moest ook wel lukken. :-)
Vooral de opstelsporen, het rangeerterrein, de onderhoudswerkplaats hebben een goede plek gekregen en dat allemaal zonder Wintrack o.i.d.
Natuurlijk doet het erg druk aan, maar dat is ook de bedoeling van een demonstratiebaan, Je wilt toch zoveel mogelijk laten zien om te verkopen. Al met al zit alles er in wat een groot station
nodig heeft...weliswaar erg kronkelig (slanke wissels bestonden toen nog niet), maar desondanks erg knap gedaan. Kom er maar eens op...... :thumbup:
Re: Fleischmann demonstratiebaan
De baan heeft ooit eens in utrecht op de modelspoorbeurs gestaan.
Het sporenplan week op een aantal punten af van de banenplan zoals die in het banenboek van Fleischmann staat/stond.
Voor de oplettende in die tijd, het ontkoppelen gebeurde met doorzichtige folie.
Als ik in de oude doos zou gaan graven moet ik daar nog foto?s van de baan vinden. Kan me nog herinneren dat ik ook nog een paar foto?s heb gemaakt van onder de baan.


Mvg,
Peter
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Over demonstratie baan gesproken !

Herinnert iemand zich nog of zijn er wellicht foto's van een grote Märklin baan die in de oplegger van een vrachtwagen zat
en die door het land toerde. Ik kan me herinneren dat ik begin jaren 70 eens daarin ben geweest.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Citaat van: Freak op dinsdag 17 november 2015, 22:06:06

Voor de oplettende in die tijd, het ontkoppelen gebeurde met doorzichtige folie.


Wat moet ik me hierbij voorstellen, Peter? Dit zegt me niks.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Hahaha Gertjan,

Jij denkt zeker dat ik niets te doen heb.  :D
Maar je hebt wel gelijk. De zichtbare baan staat al een hele tijd in wintrack.
Ik had alleen geen enkel idee hoe de onzichtbare baan eruit zag.
Maar nu met dit baanontwerp kan ik de baan in wintrack helemaal afmaken.
Als dat tzt klaar is zal ik hem hier ook neer zetten voor de liefhebbers.

Gaaf Martin dat je hier het baanontwerp hebt neer gezet en dat je dat had natuurlijk.

Helemaal top mooie baan ook met die rangeer heuvel erin.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Fleischmann demonstratiebaan
De tekening is iig niet van de baan die op de laatste foto staat: waar is namelijk het rangeerstuk terug te vinden? Lijkt me dat er dus idd een aanpassing gedaan is: men had nog wat cm2 over :-).
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Je hebt gelijk Willem. Rechtsonder zijn de opstelsporen vervangen door twee doorgaande sporen die ook in een tunnel verdwijnen. Ik tel incl. het viaduct nu 5 tunnelingangen, terwijl er op
de tekening 4 zijn. Waarom ze dat gedaan hebben weet ik niet, ik vind de opstelsporen realistischer en goed passen bij het station en het BW.
Waarschijnlijk om nog meer treinen tegelijk te kunnen laten rijden.

@ Pjedro ... top van je als je dit plan na gaat tekenen.  :thumbup: Een heel gepuzzel lijkt me, maar dat is jou wel toevertrouwd en is een mooie uitdaging voor jouw facet van de hobby.  ;)
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 18 november 2015, 00:02:09
Wat moet ik me hierbij voorstellen, Peter? Dit zegt me niks.
Tussen de rails waar ontkoppeld moest worden had men i.p.v. een ontkoppelrail een stukje folie geplaatst. De ontkoppelbeugel werd door het stukje folie omhoog gedrukt waardoor de lok van de trein ontkoppeld werd. De lok reed dan nog een klein stukje door en stopte. Een andere lok werd aan de andere zijde aangekoppeld en de trein reed vervolgens weer het station uit.


Mvg,
Peter
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Ik begrijp het. Een super oplossing, waar ik zelf niet opgekomen zou zijn.
Dat materiaal moest dan echter stevig, maar van een minimale dikte zijn, omdat het buigzaam moest blijven.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2007

knap en arm nu lelijk en nog armer

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
zijn er ook nog live foto`s van
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Citaat van: fonzo999 op dinsdag 17 november 2015, 23:09:09
Over demonstratie baan gesproken !
Herinnert iemand zich nog of zijn er wellicht foto's van een grote Märklin baan die in de oplegger van een vrachtwagen zat
Hallo Fonzo, ja dat herinner ik me wel.
Onderstaande link geeft uitleg en foto's over deze Marklinbaan.
http://www.modelleisenbahnlehrschau.de/nederlands.php
Veel kijkplezier ermee.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Citaat van: fonzo999 op dinsdag 17 november 2015, 23:09:09
Herinnert iemand zich nog of zijn er wellicht foto's van een grote Märklin baan die in de oplegger van een vrachtwagen zat
en die door het land toerde. Ik kan me herinneren dat ik begin jaren 70 eens daarin ben geweest.
Ik heb een nieuw draadje aangemaakt onder 'Modelbaanbouw' met een link waarop veel foto's te zien zijn van deze baan die destijds eigendom was van Theo Wittler:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=58333.new#new
Re: Fleischmann demonstratiebaan
BESTE,EEN ZEER MOOIE BAAN VIND IK DIT,SCHITTEREND.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Heren, bedankt voor de links.
Daar was ik naar op zoek !
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Ik heb deze baan (Fleischmann baan) "levend" gezien op Rail 1994 in Den Bosch.
Ik heb toen ook nog gefilmd met mijn toenmalige technieken.

In deze baan zat ook een rangeerheuvel welke in het begin even is te zien.
Maar op het moment dat het zou gaan gebeuren gestopt met filmen.

Maar toch geeft dit filmpje een indruk van deze baan.
www.youtube.com/watch?v=NWwaAytcX4s

m.v.g.
Paul
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Wat een ontzettend leuk filmpje. Inderdaad een goed beeld. Wat opvalt is dat men destijds nog niet van schaalsnelheid had gehoord en om van afremsecties maar niet te spreken  :-)
Wel is duidelijk te zien hoe het automatische loskoppelen van de locomotief bij het station in zijn werk ging.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Mooi ouderwets filmpje. :thumbup: :thumbup:
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Citaat van: Pjedro op woensdag 18 november 2015, 00:09:20
De zichtbare baan staat al een hele tijd in wintrack.
Ik had alleen geen enkel idee hoe de onzichtbare baan eruit zag.
Maar nu met dit baanontwerp kan ik de baan in wintrack helemaal afmaken.
Als dat tzt klaar is zal ik hem hier ook neer zetten voor de liefhebbers.

Hallo Peter (Pjedro), het forum geeft aan dat het nu 120 dagen geleden is dat dit topic actueel was en vraagt mij of het zinvol is om hierop
te reageren. Ik vind dus van wel, want ik ben nieuwsgierig of je nog wat verder bent gekomen om dit plan te digitaliseren, zoals je zelf aangaf.
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het sporenverloop nu werkelijk is.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Wellicht een nabrander, maar ik kan me herinneren dat deze baan, of een voorloper daarvan, een veel langere historie kent.
Ik heb eind jaren zestig van de vorige eeuw een demobaan van Fleischmann bezocht welke ook was ondergebracht in een vrachtwagen met
uitklapbare zijkanten. Als ik het me goed herinner was het in de zomervakantie in Putten of Harderwijk.

Zijn er anderen die zich dat kunnen herinneren?

mvg Frans
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Martin,

Ik ben er wel mee bezig, maar ik ben vreselijk duk met andere ontwerpen voor een aantal personen, die vind ik nu even belangrijker dan deze baan.
Bovendien is er een nieuwe liefde in mijn leven en die vraagt uiteraard ook aandacht. Dus .... ik ben wel bezig, maar moet nog een heel groot deel doen.
Maar uiteindelijk komt de tekenig er wel. Dus even geduld nog.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Inderdaad, ik heb deze baan ook gezien toen hij in een vrachtwagen stond. Je keek je ogen uit. De brochure herinner ik mij ook nog goed. Die heb ik mogelijk nog ergens liggen, of kwijt geraakt.
Schitterende baan en knap gedaan met de toenmalige techniek.
Je ziet de lok aan komen rijden over een stripje waardoor de wagens afgekoppeld worden in het kopstation!
Re: Fleischmann demonstratiebaan
@maarten marklin

Was dat ook in die jaren dat je deze baan gezien hebt of later?

mvg Frans
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
@Peter, ik begrijp dat volkomen hoor en heb volledig vertrouwen in je.  :thumbup:  Ik ben alleen super nieuwsgierig of hoe het eruit komt te zien. :P
Het is een hobby dus.....take it easy.   :-)
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Heren,

Voor de Fleischmann demobaan ben ik nog niet helemaal klaar. Maar kan alvast een paar plaatjes neer zetten.
Het sporenplan is in K-rails getekend, vandaar dat de maten absoluut niet kloppen met het originele n-spoor plan.
het tra bestand komt als ik alle hoogtes goed heb gezet.

Maar hier de plaatjes Veel plezier:

het totaal overzicht.


3D van het station


Er zitten nog een paar kleine foutjes in. kijk maar naar het dalende spoor aan de rechter kant.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Peter,

Mooi gedaan hoor vooral de 3d tekening is mooi. :)

Alleen als ik op het sporenplan klik zie ik naar alleen het linker gedeelte en kan niet opschuiven naar rechts net via de link kon ik dit wel doen.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Hi Peter,
Dus zo gek was mijn opmerking nog niet  :-). Het is je dus toch gelukt!  :thumbup:
Zie nog wel enkele vreemde kronkels in het kopstation. Is dat in het origineel ook zo?
En hoe groot is het geheel nu in K-formaat?

gr. Gertjan
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Een mooie drukke baan !
Van optrek en afremvertraging had men nog niet gehoord.
De tandradbaan is spectaculair !
Re: Fleischmann demonstratiebaan
In het K-rail ontwerp, is de grote van de baan 11,5 meter bij 4 meter.

MvG Peter
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Hoi Peter, leuk dat je al wat hebt gepost. Indrukwekkend om te zien hoor. Even ter correctie:  de originele baan is geen N spoor geweest maar gewoon HO.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Volgens mij was het ook H0. Het is lang geleden maar er stond mij bij dat ik deze baan gezien heb in een truck met oplegger en dat men er mee rondreisde.
Je kunt op de foto aan het begin van dit draadje ook wel zien dat het H0 is. De tandradbaan had Fleischmann niet in N. Toen niet, was net uitgebracht in H0.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Hoi,


Ik zat even in wat oude documentatie te kijken wat ik bewaard heb en kom heel toevallig een kopietje tegen van een bladzijde uit de Railhobby nr.2 februari 1984.
Dat is een artikel welke gaat over deze baan. Dus wie die Railhobby nog heeft kan daar er over lezen.
De baan was voorhet eerst te zien op de Neurenbergse messe van 1976. Hii is ook te zien geweest op de beurs techniek en vrije tijd  1983, de baan werd door importeur Otto Simon naar Nederland gehaald.
De baan is 2X8,5 meter.


Behalve de kopie heb ik nu ook de Railhobby gevonden waar het artikel in staat.
De baan word uitgebreid beschreven en geïllustreerd met zwart-wit fotoos.
Re: Fleischmann demonstratiebaan
Misschien een rare vraag van welk merk is de de  rechthoekige loods die op de foto staat

Edwin