Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Dromen van een nieuwe baan

Gestart door Marklin5 dinsdag 23 juli 2019, 22:42:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Dromen van een nieuwe baan
Goedeavond,

Na het afbreken van m'n baan begon direct het dromen naar een nieuwe baan. Deze maal met een beter uitgedacht baanplan, waardoor de treinen beter tot hun recht komen, er een fatsoenlijk station is om te stoppen en er meer treinmaterieel zichtbaar op de baan kan staan. Na wat klooien en puzzelen met de online baanontwerper traxeditor ben ik tot het onderstaande plan gekomen.

Omdat ik aan mezelf merk dat ik dichtbij ben, maar het gevoelsmatig nog niet 100% klopt heb ik de volgende vraag;
Hebben jullie tips of zien jullie verbeterpunten?



Ik hoor het graag,  :)
Groet,
Martijn
Re: Dromen van een nieuwe baan
Martijn, je ontwerp oogt wel goed, maar of het schaduwstation wel past, betwijfel ik. Lukt het wel met de stijgingspercentages? En is de bereikbaarheid wel OK?
Verder is het jammer dat er maar naar een richting een schaduwstation is. Bij het met een klok mee rijden uit het station is er slechts een lus, geen opstelmogelijkheid. En ik zou het gebruik van R1 bochten in je hoofdbaan vermijden, zelfs waar je er niets van ziet. Niet alles rijdt er even goed doorheen!
Tot slot kan het bergbaantje maar heel korte treintjes herbergen, maar dit wil je misschien juist.

Misschien nog wat fine tuning en je bent er!

Groet,

Peter



Re: Dromen van een nieuwe baan
Die slinger uit je brug links? Je kan beter de lengte van je onzichtbare afrit inkorten.

En die paarse keerlus omlaag laten draaien voor een 2e schaduw station.
Of de lus daar na een draaiing onder leggen.
Maakt je kruising met die brug daar wat rustiger voor het oog

Mvg Robin.

Re: Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dromen van een nieuwe baan
Hi Martijn,

Leuk dat er ook in Breda wordt gedroomd.  ;)
Zie mijn droom.

groet
Harald
Re: Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dromen van een nieuwe baan
Mooi ontwerp, R1 is een keus die wat je kunt laten rijden inperkt, maar als je daar niet mee zit ...

Wel vraag ik me af hoe dik je bent, of hoe breed de stoel is die in de U-basis komt te staan.
Kan dat smalle reepje extra aan de rechterkant niet net zo goed passen?
Of is daar al iets anders gepland?
Re: Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Dromen van een nieuwe baan
Je schrijft dat je dichtbij bent en vraagt om tips en verbeterpunten, maar behalve dat er een station moet komen en dat je veel materiaal wilt kunnen zien, heb ik nog geen helder beeld wat je precies wilt.

Het ligt aardig vol met rails en dat vindt niet iedereen mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Bij het plannen leg ik ook steevast veel rails neer. Mijn indruk is dat je hier aardige rijmogelijkheden hebt, en er is inderdaad heel wat ruimte om materiaal zichtbaar op de baan te hebben. Desalniettemin heb ik nog wel wat opmerkingen. Je mag zelf beoordelen of daar tips of verbeterpunten tussen zitten.

  • Het lijkt me dat er te weinig ruimte boven het schaduwstation is. Kun je daar vanaf de rechterkant bij? Dan is het misschien nog net te doen, al ben ik daar ook niet zeker van. Zo niet, dan lijkt me de bereikbaarheid van die drie sporen beroerd. Misschien moet je eens aan een helix denken om een groter hoogteverschil te realiseren. Dubbelspoor mag, als je het passend krijgt, maar bij een baan van deze grootte kun je ook enkelspoor overwegen.

  • Ik weet niet hoe breed de rails is die je met traxeditor hebt getekend, maar zo te zien is het minder dan de 40 mm van C-rails. Daardoor valt het niet meteen op, maar op een aantal plaatsen liggen de gebogen sporen erg dicht bij elkaar, mogelijk té dicht. Stel je maar eens een lang rijtuig voor in de buitenbocht linksvoor: dat hangt een beetje over, naar binnen toe. Als er dan een trein door de binnenbocht gaat, zwenken de wagons een beetje uit. Die zouden wel eens tegen het rijtuig in de buitenbocht kunnen botsen. Het hangt er van af wat voor rollend materiaal je hebt of het fout gaat of niet. Een rijtuig met een lange wielbasis hangt meer over dan bijvoorbeeld een donderbus. Ook de uitzwenking in de binnenbocht hangt af van het rollend materiaal.

  • Voor wat betreft bochten R1 ben ik het eens met eerdere opmerkingen, die zou ik zou min mogelijk gebruiken. Dat geldt niet alleen voor 24130, maar zeker ook voor de meegebogen wissels 24671/672. Uitgaande van jouw ontwerp, zou ik buiten het schaduwstation nergens R1 gebruiken, en ook daar zou ik minimaal één doorgaande route plannen waar geen R1 in zit. Bijkomend voordeel: Hoe ruimer de bochten, des te kleiner zijn de overhang en uitzwenking, dus mogen de sporen dichter bij elkaar liggen.

  • In het station liggen slanke wissels, dat vind ik mooi. Maar in de blauwe sporen links liggen dan weer meegebogen wissels 24671/672 en die hebben bochten R1. Dat vind ik nou jammer, daarmee gaat voor mij het effect van die mooie slanke wissels grotendeels weer verloren. Het is even puzzelen, maar het kan ook anders. Hieronder zie je een alternatief met alleen maar slanke wissels.

  • Een detail: Ik zie heel veel rails 24229 liggen. Soms zijn die heel nuttig om de aansluitingen goed passend te maken, maar ik heb de indruk dat dat in jouw ontwerp op een aantal plaatsen best anders kan. Uitgedrukt in prijs per meter zijn de rails 24188 en 24172 een stuk goedkoper dan alle andere, dus als niet al een heleboel rails 24229 hebt, kun je het ontwerp zodanig maken dat je daar niet onnodig veel van nodig hebt.


Re: Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Dromen van een nieuwe baan
Dank voor jullie ideeën!  :)

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 24 juli 2019, 00:04:26
maar of het schaduwstation wel past, betwijfel ik. Lukt het wel met de stijgingspercentages? En is de bereikbaarheid wel OK?

Hoi Peter, Daar twijfel ik ook nog een beetje aan. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n fan van een schaduwstation, maar het is wel fijn als de treinen niet telkens helemaal van de baan gehaald hoeven te worden. Vandaar dat ik de bereikbaarheid van de 'stalling' (nog) niet veel aandacht heb gegeven. Ik zoek ook naar een wijze waarop het schaduwstation overgeslagen kan worden in het 'rondjesrijden'.

Over R1 heb je gelijk. Ik heb er zelf gelukkig nog geen last van gehad. Voor de schoonheid heb ik ze wel zo goed mogelijk weggewerkt, maar ik begrijp dat de R1-bochten beter beperkt kunnen blijven tot het schaduwstation en het bergtraject. Aandachtspuntje ;)


Citaat van: Hero op woensdag 24 juli 2019, 03:24:29
Die slinger uit je brug links? Je kan beter de lengte van je onzichtbare afrit inkorten.

Hoi Robin. Goeie. Door de 'tunnel-met-keerlus' van het 'paarse' deel blijven de treinen ook wat langer in de tunnel. Dat lijkt me ook beter. Anders kwam de(zelfde) trein vrijwel direct uit de tunnel waar 'ie zojuist ingereden was.

Ik heb het direct even aangepast :)

Citaat van: Jan22 op woensdag 24 juli 2019, 15:00:31
Wel vraag ik me af hoe dik je bent, of hoe breed de stoel is die in de U-basis komt te staan.
Kan dat smalle reepje extra aan de rechterkant niet net zo goed passen?
Of is daar al iets anders gepland?

Hoi Jan, Het lijkt me helemaal geen slechte keus om R1 zoveel mogelijk weg te werken. Het wordt hier en daar nog even puzzelen, ik heb graag zo groot mogelijke boogstralen in het zicht. Tegelijkertijd houd ik de tafel het liefst zo smal mogelijk.

Een stoel staat nog niet op de planning. De tafel houd ik graag zo smal mogelijk (tegen de muur). Het smalle reepje extra zou in principe passen. Ik zie alleen niet direct de meerwaarde ervan. Vanwaar zou je daar een stukje tafel toevoegen?


Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 24 juli 2019, 20:45:22
Het ligt aardig vol met rails en dat vindt niet iedereen mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Bij het plannen leg ik ook steevast veel rails neer. Mijn indruk is dat je hier aardige rijmogelijkheden hebt, en er is inderdaad heel wat ruimte om materiaal zichtbaar op de baan te hebben. Desalniettemin heb ik nog wel wat opmerkingen. Je mag zelf beoordelen of daar tips of verbeterpunten tussen zitten.

Hoi Rob, Klopt inderdaad. Te veel rails is nooit goed, ik heb het idee dat er nu (in het plan) een aardige balans is gevonden. :)

CiteerHet lijkt me dat er te weinig ruimte boven het schaduwstation is. Kun je daar vanaf de rechterkant bij? Dan is het misschien nog net te doen, al ben ik daar ook niet zeker van. Zo niet, dan lijkt me de bereikbaarheid van die drie sporen beroerd. Misschien moet je eens aan een helix denken om een groter hoogteverschil te realiseren. Dubbelspoor mag, als je het passend krijgt, maar bij een baan van deze grootte kun je ook enkelspoor overwegen.

Vanaf de rechterkant kan ik daar niet bij. (muur) Als er er zo naar kijk is de ruimte voor het schaduwstation in de hoogte ook nog minimaal. Dat gedeelte heeft zeker nog wat aandacht nodig. Ik heb nu niet de wens om het als een volwaardig schaduwstation te laten functioneren. Het is voornamelijk ingetekend om treinen op de baan te kunnen laten staan, zodat ze niet telkens terug in de doos hoeven.

CiteerIk weet niet hoe breed de rails is die je met traxeditor hebt getekend, maar zo te zien is het minder dan de 40 mm van C-rails. Daardoor valt het niet meteen op, maar op een aantal plaatsen liggen de gebogen sporen erg dicht bij elkaar, mogelijk té dicht. Stel je maar eens een lang rijtuig voor in de buitenbocht linksvoor: dat hangt een beetje over, naar binnen toe. Als er dan een trein door de binnenbocht gaat, zwenken de wagons een beetje uit. Die zouden wel eens tegen het rijtuig in de buitenbocht kunnen botsen. Het hangt er van af wat voor rollend materiaal je hebt of het fout gaat of niet. Een rijtuig met een lange wielbasis hangt meer over dan bijvoorbeeld een donderbus. Ook de uitzwenking in de binnenbocht hangt af van het rollend materiaal.

Hmm. Dat weet ik ook niet, maar dat klinkt niet zo lekker. Zeker lange personenrijtuigen willen nog wel eens uitzwenken. Daarnaast liggen ook niet alle bochten er even netjes in. Daar moet ik nog even naar kijken. Zolang de 'standaard' bochten van de rails wordt aangehouden verwacht ik weinig problemen met langs elkaar rijdende treinen.

CiteerVoor wat betreft bochten R1 ben ik het eens met eerdere opmerkingen, die zou ik zou min mogelijk gebruiken. Dat geldt niet alleen voor 24130, maar zeker ook voor de meegebogen wissels 24671/672. Uitgaande van jouw ontwerp, zou ik buiten het schaduwstation nergens R1 gebruiken, en ook daar zou ik minimaal één doorgaande route plannen waar geen R1 in zit. Bijkomend voordeel: Hoe ruimer de bochten, des te kleiner zijn de overhang en uitzwenking, dus mogen de sporen dichter bij elkaar liggen.

In het station liggen slanke wissels, dat vind ik mooi. Maar in de blauwe sporen links liggen dan weer meegebogen wissels 24671/672 en die hebben bochten R1. Dat vind ik nou jammer, daarmee gaat voor mij het effect van die mooie slanke wissels grotendeels weer verloren. Het is even puzzelen, maar het kan ook anders. Hieronder zie je een alternatief met alleen maar slanke wissels.

Goed idee om de bochtwissels en de R1-bochten uit de hoofdbaan te weren. Eerlijk is eerlijk, het is ook niet bijzonder mooi als een trein zich daardoor moet wurmen om het station in te komen. Nog even puzzelen :) Je voorstel ziet er goed uit, helemaal geen scherpe bochten meer in het stationsgebied. Nu nog even kijken of ik het wegwerken van de scherpere bochten het waard vindt om de perronsporen in te korten.

CiteerEen detail: Ik zie heel veel rails 24229 liggen. Soms zijn die heel nuttig om de aansluitingen goed passend te maken, maar ik heb de indruk dat dat in jouw ontwerp op een aantal plaatsen best anders kan. Uitgedrukt in prijs per meter zijn de rails 24188 en 24172 een stuk goedkoper dan alle andere, dus als niet al een heleboel rails 24229 hebt, kun je het ontwerp zodanig maken dat je daar niet onnodig veel van nodig hebt.

In mijn plan gebruik ik voornamelijk veel 24229 omdat ik deze hier al heb liggen ;) Dat ze 'per meter' duurder waren als de '188 en '172 wist ik eigenlijk niet. Weet wat geleerd.



Nogmaals, thanks voor het meedenken. Ik kan weer aan de slag!  :D

Groet,
Martijn
Re: Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Dromen van een nieuwe baan
Je wilt wat langere stationssporen? Geen probleem hoor:
Re: Dromen van een nieuwe baan
Hoi Martijn,

Misschien nog wat ideeen voor je station.



Kruiswissel moeten zelfbouw worden die zou je kunnen weglaten. Afmeting baan is grofweg 4.5 x2.5


Gr. Dirk
Re: Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Dromen van een nieuwe baan
Hoi Martijn,
Een kleine opmerking (zowel bij je eigen ontwerp als bij de aangereikte alternatieven.
Bij rechts rijden (ik weet niet of je dat doet), kun je bij binnenkomst van je station vanaf de rechterkant van de baan niet op je rangeersporen komen. Daarvoor zou je in de bocht (of daarvoor) een paar overloopwissels moeten plaatsen.

gr. Gertjan
Re: Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Dromen van een nieuwe baan
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 24 juli 2019, 22:56:09
Je wilt wat langere stationssporen? Geen probleem hoor:

De bochtwissel in de 'tunnel' is een hele handige om de lengte van de perrons te kunnen verlengen. Ga ik zeker nog even intekenen!

Citaat van: DB BR85 op maandag 29 juli 2019, 13:59:38
Misschien nog wat ideeen voor je station.

Hoi Dirk, Mooie 'volle' wisselstraat, daar ben ik ook naar op zoek. De twee opstelsporen linksonder zijn ook mooi geïntegreerd.

Citaat van: Gertjan H op woensdag 07 augustus 2019, 16:57:08
Bij rechts rijden (ik weet niet of je dat doet), kun je bij binnenkomst van je station vanaf de rechterkant van de baan niet op je rangeersporen komen. Daarvoor zou je in de bocht (of daarvoor) een paar overloopwissels moeten plaatsen.

Hoi Gertjan, Ik snap je punt. Als ik zo naar mijn plan kijk zie ik dat er maar weinig mogelijkheden zijn om de rangeersporen in te rijden. Zeker het hier onderstaande plan, waar je er eigenlijk helemaal niet kan komen.  8o

Ik ben aan het experimenteren met een plan met twee keerlussen en een los schaduwstation. even kijken of dat mogelijk en wenselijk is. De scherpe bocht linksonder zou dan naar een schaduwstation met keerlus moeten gaan. Even denken nog.

Balen trouwens dat die slanke bochtwissel nog niet in m'n online tekenprogramma'tje zit. Maargoed, zo lukt het ook wel :D

Groet,
Martijn
Re: Dromen van een nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Dromen van een nieuwe baan
Ziet er goed uit!