Bij Moordrecht is de afslag in de A20 geheel verbouwd mede om de regelmatige files bij de oude afslag weg te halen. Deze files stonden stonden soms tot ver op de vluchtstrook wat natuurlijk niet veilig was. Dit kwam mede omdat er een klein viaductje onder de snelweg door liep met aan weerszijden twee rotondes, een overweg in het spoor, die vaak dicht ging. Over dit stukje ging veel vrachtverkeer, wat ook vaak lang moest wachten voordat de juiste route opgereden kon worden. Daarom zijn een aantal zaken behoorlijk veranderd:
- de afslag zelf is wat richting Gouda verschoven en langer dan de oude
- een geheel nieuw viaduct is aangelegd over de snelweg wat meer verkeer dan verstouwen dan het oude, kleine onder de snelweg door
- de overweg is vervallen en vervangen door een tunneltje. Dit tunneltje heeft trouwens een wat 'aparte' configuratie. Het is een enkelbaans tunneltje, met aan weerszijden verkeerslichten, die dus om de beurt het verkeer regelen.
- de route naar Moordrecht en Gouda over het spoor (vanaf de snelweg) is geheel veranderd en daardoor is de verkeers afwikkeling veel beter geworden
Maar dit is niet wat dit forum voor bedoeld is, dus heb ik vandaag wat foto's gemaakt van de overweg, zoals deze er vandaag de dag nog bij ligt. De foto's zijn gemaakt met de telefoon welke wat vervorming met zich mee brengt en inzoomen al helemaal niet bijdraagt aan een goede kwaliteit.
Aanvulling: Deze overweg is
niet openbaar bouwterrein van ProRail. Bij het maken van de foto's heb ik toestemming gekregen van een medewerker die daar liep, met de waarschuwing voorzichtig te zijn (uiteraard!!). Officieel was ik dus een spoorloper en dat mag dus niet.
Dus, zoals in alle uitingen van dit forum wordt genoemd: doe niet dingen die verboden zijn en hou de veiligheid van jezelf en anderen (dus ook het treinverkeer) in de gaten!
Een Koploper met een wat gestroomlijnder neusje
De overweg zoals deze er nu bij ligt. Aan weerszijden is de toeleidende weg verwijderd en er zijn hekken geplaatst. De overweg zelf is echter nog gewoon werkzaam, dus als er een trein aankomt dan gaan er gewoon nog lampen knipperen en bellen rinkelen. En de bomen dalen!
Tja... wat dit mocht zijn..... Het is wel via de grijze draad verbonden met het spoor.
De overweg binnen de hekken.
Ook hier uiteraard weer de nodige hardware om de boel aan te sturen. Bouw dit maar eens na in 1:87
En ja: er komt een trein! In de korte tijd dat ik er stond kwamen er best een aantal voorbij. Op zich logisch, want het is de verbinding tussen Rotterdam en Gouda (en verder), dus met intercity's en stoptreinen.
Een Koploper richting Rotterdam.
Midden op de overweg een blik richting Rotterdam....
... en richting Gouda. Op de achtergrond het (nieuwe) viaduct over de spoorlijn en snelweg (links buiten beeld). Rechts de weg naar Moordrecht.
Het asfalt is netjes verwijderd.
Oeps, foutje (maar wilde ik jullie niet onthouden
)
En opnieuw een trein. Dit bleken er twee te zijn: de SLT Sprinter vanuit Rotterdam naar Gouda (niet gefotografeerd) ....
... en een SGM-3 naar Rotterdam, waarbij bleek dat een telefoon toch langzamer foto's opslaat dan een fotocamera.
Edit Frenkievee: Aanvulling toevoegd n.a.v. mailtje van medewerker van ProRail.