Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Moordrecht - overweg .... nog niet weg

Gestart door frenkievee woensdag 02 september 2015, 20:40:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Bij Moordrecht is de afslag in de A20 geheel verbouwd mede om de regelmatige files bij de oude afslag weg te halen. Deze files stonden stonden soms tot ver op de vluchtstrook wat natuurlijk niet veilig was. Dit kwam mede omdat er een klein viaductje onder de snelweg door liep met aan weerszijden twee rotondes, een overweg in het spoor, die vaak dicht ging. Over dit stukje ging veel vrachtverkeer, wat ook vaak lang moest wachten voordat de juiste route opgereden kon worden. Daarom zijn een aantal zaken behoorlijk veranderd:

  • de afslag zelf is wat richting Gouda verschoven en langer dan de oude
  • een geheel nieuw viaduct is aangelegd over de snelweg wat meer verkeer dan verstouwen dan het oude, kleine onder de snelweg door
  • de overweg is vervallen en vervangen door een tunneltje. Dit tunneltje heeft trouwens een wat 'aparte' configuratie. Het is een enkelbaans tunneltje, met aan weerszijden verkeerslichten, die dus om de beurt het verkeer regelen.
  • de route naar Moordrecht en Gouda over het spoor (vanaf de snelweg) is geheel veranderd en daardoor is de verkeers afwikkeling veel beter geworden

Maar dit is niet wat dit forum voor bedoeld is, dus heb ik vandaag wat foto's gemaakt van de overweg, zoals deze er vandaag de dag nog bij ligt. De foto's zijn gemaakt met de telefoon welke wat vervorming met zich mee brengt en inzoomen al helemaal niet bijdraagt aan een goede kwaliteit.

Aanvulling: Deze overweg is niet openbaar bouwterrein van ProRail. Bij het maken van de foto's heb ik toestemming gekregen van een medewerker die daar liep, met de waarschuwing voorzichtig te zijn (uiteraard!!). Officieel was ik dus een spoorloper en dat mag dus niet.
Dus, zoals in alle uitingen van dit forum wordt genoemd: doe niet dingen die verboden zijn en hou de veiligheid van jezelf en anderen (dus ook het treinverkeer) in de gaten!

Een Koploper met een wat gestroomlijnder neusje


De overweg zoals deze er nu bij ligt. Aan weerszijden is de toeleidende weg verwijderd en er zijn hekken geplaatst. De overweg zelf is echter nog gewoon werkzaam, dus als er een trein aankomt dan gaan er gewoon nog lampen knipperen en bellen rinkelen. En de bomen dalen!


Tja... wat dit mocht zijn..... Het is wel via de grijze draad verbonden met het spoor.


De overweg binnen de hekken.


Ook hier uiteraard weer de nodige hardware om de boel aan te sturen. Bouw dit maar eens na in 1:87 :D


En ja: er komt een trein! In de korte tijd dat ik er stond kwamen er best een aantal voorbij. Op zich logisch, want het is de verbinding tussen Rotterdam en Gouda (en verder), dus met intercity's en stoptreinen.


Een Koploper richting Rotterdam.


Midden op de overweg een blik richting Rotterdam....


... en richting Gouda. Op de achtergrond het (nieuwe) viaduct over de spoorlijn en snelweg  (links buiten beeld). Rechts de weg naar Moordrecht.


Het asfalt is netjes verwijderd.




Oeps, foutje (maar wilde ik jullie niet onthouden ;) )


En opnieuw een trein. Dit bleken er twee te zijn: de SLT Sprinter vanuit Rotterdam naar Gouda (niet gefotografeerd) ....


... en een SGM-3 naar Rotterdam, waarbij bleek dat een telefoon toch langzamer foto's opslaat dan een fotocamera.


Edit Frenkievee: Aanvulling toevoegd n.a.v. mailtje van medewerker van ProRail.
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Mooie foto's van een troosteloze omgeving. Je bent op dreef Frankie :P

Ton
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Frank

Dank voor het delen van weer mooie beelden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Leuk Frank, je bent goed bezig, zo met al die buiten activiteiten. :thumbup:
Vraagt je vrouw zich niet af waar je allemaal uithangt? :D
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Leuk gezicht daar he, een overweg zonder weg :)
Dat is inmiddels al een paar maandjes zo.

Ik vermoed dat ze de overweg verderop richting Gouda ook weg gaan halen en dat in een keer samen doen. Die overweg verderop wordt nu nog gebruikt door fietsers en landbouwverkeer omdat ze nog bezig zijn aan de omliggende fietspaden.

Koen
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Hallo Frank,

Bedankt weer.
De opbouw van de dijklichamen en viaducten heb ik tot een paar jaar geleden wekelijks aanschouwd.
Pas nog over de A16 A20 gereden en toen gezien dat alles voor het verkeer gereed was.
Moet de afslag naar Gouda nog eens een keer nemen.

Dus toch een nieuw verslag van de rest van Nederland. >:-D

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Citaat van: Wil Tweeendrie op woensdag 02 september 2015, 23:56:12
Pas nog over de A16 gereden en toen gezien dat alles voor het verkeer gereed was.

A20 neem ik aan  :)

Koen
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Met schaamrood op de kaken gewijzigd, bedankt. :thumbup:

(Wordt een beetje moeilijk hè, die combinatie van weg en rails)

groet

Wil Tweeendrie
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Leuke reportage van een overweg waar ik vaak in de file heb gestaan met de vrachtwagen vanaf Gouda richting Waddinxveen.
Best wel een leuk gezicht zo een overweg in het niets. :)
Wederom bedankt Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Deze situatie is niet helemaal uitzonderlijk.
Tussen Moerkapelle en Zevenhuizen op lijn Den Haag-Gouda bij ondertunneling van de weg de zelfde situatie.
Overweg heeft bijna half jaar gefunctioneerd zoals hier beschreven, daarna nog ca. 6 weken als niet werkende overweg.

Frank komt mijn kant op merk ik :O :D

Rijd je bij Moordrecht vanaf de A20 over de provinciale weg richting Den Haag naar de A12, dan is daar nog een overweg. De tunnelbak is al klaar maar moet nog afgewerkt en aangesloten worden. Is dit gebeurd, planning is als ik het goed heb, oktober/november dan is er tussen Den Haag en Gouda nog maar één overweg en dit is bij het station Zoetermeer Oost. Die zie ik nog niet zo snel opgeheven worden: daar ondertunnelen of een fly-over is daar wel een hele investering en een megaklus.
Afsluiting voor het autoverkeer zou ook nog kunnen, een fietstunneltje of brug is wat eenvoudiger.
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
En sinds afgelopen weekend is het echt een overWEG, verdwenen dus  :)

Heeft toch nog een paar maanden gefunctioneerd. Een paar weken geleden hebben ze langs dat stuk spoor aan de snelweg kant van die groene hekken geplaatst. Dat zag er wel grappig uit, een mooi hek en pal erachter een functionerende overweg :)

Koen
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
We kunnen eens een keer niet zeuren over veiligheid.  >:-D
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Whahahaha. Leuk om te zien!
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Moordrecht - overweg .... nog niet weg
 :thumbup: :thumbup: