Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

MRdirect voor LocoNet

Gestart door MRdirect maandag 16 november 2015, 19:06:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MRdirect voor LocoNet
Lid sinds: 2015

offline
MRdirect voor LocoNet
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest om MRdirect geschikt te maken voor LocoNet, dat is nu gelukt en zal verder MRD-LNET worden genoemd.
De eerste testen om direct met de compoort de LocoNet bus uit te lezen lukte niet, hiermee is ook het idee van een 1 compoort implementatie niet doorgegaan.
Er voor gekozen om ook tussen MRD-LNET en de LocoNet-bus gebruik te maken van het Rosoft RS232-LocoNet-interface, dit geeft de volgende configuratie:
- MRD-LNET geeft het booster signaal alsmede kortsluit- en programmeer acties
  op COM1 (identiek als bij MRdirect)
- MRD-LNET wordt via COM2 aangesloten op het RS232-LocoNet-interface.
  Dit interface zorgt voor de timing naar de LocoNet-bus.
- Koploper of iTrain communiceren met LocoNet met het USB-LocoNet-interface.
- De S88-units worden door middel van een of meer S88LN modules aangesloten
- LocoNet-g ten behoeve van de voeding van de LocoNet-apparatuur.

De MRD-LNET pc behoeft dus twee compoorten.
De S88 informatie wordt door de besturingssoftware (Koploper, iTrain, enz.) direct van de LocoNet-bus verkregen, MRD-LNET behoeft deze dus niet te verwerken en door te geven zoals bij het P50x(b) protocol. Wel kan net als bij MRdirect de status van de S88-contacten op het beeldscherm worden weergegeven. 

Na een uitgebreide test periode met de losse LocoNet componenten heeft RoSoft (Wim Ros) deze geintergreerd in één (9 * 11 cm) kastje.
Dit geintergreerde interface heeft de volgende aansluitingen:
- voeding 15 volt =/~
- RJ45 (s88-n) bus (de 6 polige S88-flatcable aansluiting is ook aanwezig)
- LocoNet-bus
- RS232-aansluiting
-USB-aansluiting
Er is uitgebreid getest met Koploper. iTrain start goed op en locomotieven zijn te gebruiken, maar vanwege het niet beschikbaar hebben van een iTrain installatie is dat nog niet verder getest.

Sinds een paar weken draait bij mij Koploper en MRD-LNET (in een DOS-box) op 1 Windows XP PC. Gelukkig zijn er voor de verschillende pc-interface-bussen nog RS232 interfaces verkrijgbaar.
Het is niet raadzaam om dit 1 PC concept zonder meer toe te passen als er op de baan oude motorola protocol wisseldecoders gebruikt worden welke een reset commando nodig hebben om de bekrachtigings-spoel uit te schakelen.
Voor meer testen zoek ik een MRdirect gebruiker die hiervoor z'n baan beschikbaar wil stellen. Voor deze testen heb ik een extra LocoNet-interface beschikbaar, de tester behoeft dus niet te investeren in LocoNet-apparatuur. Omdat het met Koploper probleemloos lijkt te werken zou het mooi zijn om hiervoor een iTrain - MRdirect gebruiker (liefst) in de buurt van Dordrecht te vinden.
Voor geïnteresseerden is informatie te verkrijgen op info punt mrdirect at gmail punt com.

Ik hoop niet dat bovenstaande weer leidt tot een discussie over "verouderde troep" en of RS232 poorten nu wel of niet out of date zijn.
Re: MRdirect voor LocoNet
Hallo Marco,

Al eens aan gedacht om tussen MRdirect en LocoNet/ DCC /MM
Kan middels TCP/IP, USB en Serieel
Er zijn Arduino libraries voor DCC, Marklin Motorola en LocoNet


Mvg,
Peter
Re: MRdirect voor LocoNet
Lid sinds: 2015

offline
Re: MRdirect voor LocoNet
Citaat van: Freak op woensdag 25 november 2015, 19:44:18
Hallo Marco,

Er zijn Arduino libraries voor DCC, Marklin Motorola en LocoNet


De Arduino met z'n vele mogelijkheden is voor mij totaal nieuw.
Wellicht voor 2016 bij mijn goede voornemens de Arduino hieraan toe te voegen.
Maar als beginner zal ik in het begin hierbij wel wat hulp nodig hebben.

Gr. Marco
Re: MRdirect voor LocoNet
Lid sinds: 2015

offline
Re: MRdirect voor LocoNet
Citaat van: robbie103 op vrijdag 04 december 2015, 13:01:25

Zou je misschien bij je goede voornemens ook inbouwen mfx 28 stappen willen opnemen, indien mogelijk ?


MFX decoders verstaan ook Motorole New protocol.
Met een truc kan je een Mot-New decoder aansturen met 27 stappen.
Die truc werkt als volg: de motor draait (een halve stap) sneller als je met twee stappen omhoog gaat en dan een stap terug ten op zichte van een stap omhoog.
Deze truc is in MRdirect geïmplementeerd als decoder type M5
Als je voor de MFX loc het decodertype op M5 insteld rijdt deze met 27 stappen. Nadeel is wel dat je alleen F1 t/m F4 kan aansturen.

Met vriendelijke groet,
Marco
Re: MRdirect voor LocoNet
Lid sinds: 2015

offline
Re: MRdirect voor LocoNet
Citaat van: robbie103 op woensdag 09 december 2015, 12:20:45
Naar ik heb begrepen is er ook een m3 protocol, met 28 stappen voor de oudere mfx decoders die van esu komen, die doen het anders alleen op 14 stappen, en dat is bij een paar loks niet fraai.

Ik ken het M3 algoritme niet, dus zit het ook niet in MRdirect.
Maar ik ga eens zoeken, wellicht heeft iemand meer info?
Zit het in DDW of zijn soortgenoot?

Groet,
Marco
Re: MRdirect voor LocoNet
Lid sinds: 2015

offline
Re: MRdirect voor LocoNet
Citaat van: robbie103 op donderdag 10 december 2015, 18:38:06
ESU decoders normally support 28 speed steps - this also applies to mfx decoders used in MM mode.

Zoals ik al schreef is de technische aansturing van MOtorola 27 stappen puur 14 stappen. De halve stappen worden gemaakt door heel even een extra stapje te geven.
Dus bv de stappen 12 - 13 - 14 - 13 geeft net iets meer snelheid dan 12 - 13.

Dus zou volgens mij een MFX decoder in MM mode ook als MRdirect type M5 de halve stapjes moeten volgen en dus 27 snelheids stappen hebben.

Gr. Marco
Re: MRdirect voor LocoNet
Bij MM28 wordt gebruik gemaakt van de vrije bitcombinaties van de functiebits. Hierdoor is het mogelijk om in het Motorola format 27 echte rijstappen te realiseren. Deze rijstapmodus is alleen mogelijk bij decoders die dit ondersteunen.


Mvg,
Peter
Re: MRdirect voor LocoNet
Lid sinds: 2015

offline
Re: MRdirect voor LocoNet
Ook DDL kent M4, Motorola 28 stappen.
------------------------
Die Kommunikation zwischen SRCP-Server und den Clientprogrammen:

Erreicht den Daemon ein Dekoder-Steuerkommando, dann berechnet er die notwendigen Datenpakete und schickt diese via serieller Schnittstelle an den Booster. Der srcpd kann Datenpakete für das alte Märklin-Digitalsystem in allen bekannten Ausprägungen (Protokollkennungen: M1, M2, M3, M4 und M5) und für NMRA-DCC kompatible Dekoder (Protokollkennungen: NB, N1, N2, N3, N4) erzeugen.
Dekoder, die das alte Märklin-Protokoll in der ersten Version (M1) verstehen sind C90 (6090), C80 (6080) und alte Delta-Dekoder. Die neueren Dekoder 60901, 60902, spätere Delta-Dekoder und alle Dekoder von Uhlenbrock (DGL750, DGL751, DAL770, DGR755) verstehen auch eine erweiterte Version des alten Märklin Digitalsystems (M2 bis M5). Neuere Dekoder (z. B. von ESU), die kompatibel zu Märklin Digital sind, können ebenfalls mit dem Programm srcpd betrieben werden. Welche Protokollkennung (M2 bis M5) zu verwenden ist, ist im Zweifelsfall auszuprobieren. Es können alle NMRA-DCC kompatiblen Dekoder eingesetzt werden. Der Daemon kann Pakete des NMRA-Standards mit kurzer 7- oder langer 14-bit-Adresse, 14, 28 oder 128 Fahrstufen und bis zu 28 Zusatzfunktionen erzeugen.
Der Daemon kann auch Signale für die alten Märklin Funktionsdekoder (z.B. im Tanzwagen) (Protokollkennung: MF) und zur Ansteuerung der Schaltdekoder (M) erzeugen (k83 und kompatible). Natürlich können auch Schaltdekoder gemäß NMRA-DCC (N) verwendet werden
---------------------------

DDL is open source dus ga ik op zoek naar de sources om te zien hoe M4 is geïmplementeerd.
Implementeren in MRdirect zou dan niet zo moeilijk moeten zijn.

Gr. Marco

Als ik eea heb gevonden meld ik dat wel in een nieuw draadje "MRdirect Motorola 28 stappen"