Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails

Gestart door HZuid maandag 16 november 2015, 08:36:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Hallo 3rail lezers, Ik..... Hans als leerling digitale baan bewerker maar wel met een hele goede meester ALex (Bengalie) zit met een probleem.
Natuurlijk heb ik de meester gevraagd of een optie wist....maar daar had hij nog niet mee te maken gehad....nog niet.
Het probleem voor mij zit hoe een spoorwegovergang aan te sluiten gelijk na het station van 4 sporen en uitlopend op een 3-weg wissel en dit 2 richtingen rijden.
Als het me lukt zal ik de betreffende foto's mee sturen.....maar ja......ik blijf een leerling.
Heeft iemand ervaring of een tip voor mij om dit op te lossen?
Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht en het mee denken.

Groeten, Hans.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Vertel er even bij wat voor een overgang je hebt. En rij je analoog, digitaal en/of moet de overweg door een trein bediend worden of met drukknoppies enz.

Met groet,
Ben.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Hans,
je geeft niet aan of het een Märklin-overweg betreft, maar ik zie de volgende mogelijke oplossing.
De Märklin modellen werken uiteraard via de bezetmelding tegen massa van een stuk spoor.

Zonder met schakelrails te werken zie ik een paar mogelijkheden, afhankelijk hoe je e.e.a. gebruikt.
- Met seinen: Sluit de "bovenleiding" schakelaar(s) (inrijsein + 3x uitrijsein) parallel aan op de draad die het sluiten van de overweg verzorgt.
- Met S88-melders: gebruik de melders om de overweg te sluiten, evt. in combinatie met een rijweg binnen de PC-software.
Je kunt denk ik de S88 melders ook parallel aansluiten. Wel even een paar diodes tussenplaatsen.
- Met stroomvoelers: Sluit de rode draad van de middenrail aan op de stroomvoelers, die vervolgens een relais of de overweg direct kan aansturen. Heel simpel kun je hier bijv. optokopplers gebruiken.

John
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Citaat van: Spoorman op maandag 16 november 2015, 09:53:21
Vertel er even bij wat voor een overgang je hebt. En rij je analoog, digitaal en/of moet de overweg door een trein bediend worden of met drukknoppies enz.

Met groet,
Ben.

Ben alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb nog geen keuze gemaakt wat voor overgang het gaat worden en ik rijd digitaal via de pc......een soort andere knopjes dus....
De bedoeling is dat de trein de overgang gaat bedienen.

Groeten, Hans
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Koploper of iTrain?
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Citaat van: VT601 op maandag 16 november 2015, 09:55:03
Hans,
je geeft niet aan of het een Märklin-overweg betreft, maar ik zie de volgende mogelijke oplossing.
De Märklin modellen werken uiteraard via de bezetmelding tegen massa van een stuk spoor.

Zonder met schakelrails te werken zie ik een paar mogelijkheden, afhankelijk hoe je e.e.a. gebruikt.
- Met seinen: Sluit de "bovenleiding" schakelaar(s) (inrijsein + 3x uitrijsein) parallel aan op de draad die het sluiten van de overweg verzorgt.
- Met S88-melders: gebruik de melders om de overweg te sluiten, evt. in combinatie met een rijweg binnen de PC-software.
Je kunt denk ik de S88 melders ook parallel aansluiten. Wel even een paar diodes tussenplaatsen.
- Met stroomvoelers: Sluit de rode draad van de middenrail aan op de stroomvoelers, die vervolgens een relais of de overweg direct kan aansturen. Heel simpel kun je hier bijv. optokopplers gebruiken.

John

Bedankt John.....dit is iets om over na te denken.
Op het moment heb ik nog geen seinpalen aangesloten en werk wel met S88....dus stof om er over te na te denken.
En ja....ik rijd met Marklin.

Bedankt alvast voor deze tips,

Groeten, Hans.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Citaat van: Spoorman op maandag 16 november 2015, 13:09:33
Koploper of iTrain?


Itrain i shet programma waar ik mee werk.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Voor iTrain moet je dan toch bij Alex zijn.

Meer algemeen: aan seinen heb je niets, die staan voor de leuk op de baan en hebben geen functie in het treinbedrijf. Je moet het zoeken in: reserveren van een blok geeft als actie overweg dicht. Vrijkomen van een bezetmelder in of na de overweg: overweg open.

Met groet,
Ben.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Citaat van: Spoorman op maandag 16 november 2015, 13:18:42
Voor iTrain moet je dan toch bij Alex zijn.

Meer algemeen: aan seinen heb je niets, die staan voor de leuk op de baan en hebben geen functie in het treinbedrijf. Je moet het zoeken in: reserveren van een blok geeft als actie overweg dicht. Vrijkomen van een bezetmelder in of na de overweg: overweg open.

Met groet,
Ben.

Klopt.....dat is ook via Alex gegaan (gouwe Gozer) en dat van die seinen (die ik nog heb liggen) dat is ook alleen voor het aangezicht daar waar je het kan zien.
Dat van die blokken daar had ik ook aan gedacht maar was het niet dat vanuit het station (4 blokken) gelijk het 3-weg wissel komt.
Dat zou dan volgens mij betekenen dat zodra een trein 1 van die blokken inrijd de slagbomen al dicht gaan en blijven tot zodra ze allemaal weeg zijn.
Ik kan dat natuurlijk mis hebben...maar zo is mijn gedachte nu erover.
Maar toch bedankt voor het meedenken Ben.

Groeten, Hans.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Je moet het sluiten van de overweg m.i. koppelen aan de rijweg en niet persé aan de (eind)blokmelder van het spoor vanwaar je vertrekt.

Den k aan de normale gang van zaken bij vertrek.
- Overweg sluiten;
- Wissels stellen;
- Vertrek toestemming (in schaal 1:1 doen ze dat met een sein en vertreklicht)

@ Spoorman, e.a.:
Hoezo heb je aan seinen niets? Op de PC-bestuurde modelbaan klopt dat wellicht als je geen stopsecties gebruikt.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Citaat van: VT601 op maandag 16 november 2015, 15:26:49

Op de PC-bestuurde modelbaan klopt dat wellicht als je geen stopsecties gebruikt.


Je mag geen stopsecties maken op een PC gestuurde baan, het programma laat een trein stoppen / vertrekken. Daarmee bedoel ik stroomloze secties, geschakeld door een sein.

Met groet,
Ben.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Het lijkt me sterk dat iTrain niet iets heeft als een overweg sluiten bij vertrek uit één of meerdere blokken......, als Alex het niet weet, dan heeft hij altijd een back-up in de persoon van "mede-hipper" iTom.....

Groet, Anne W
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
CiteerJe mag geen stopsecties maken op een PC gestuurde baan, het programma laat een trein stoppen / vertrekken. Daarmee bedoel ik stroomloze secties, geschakeld door een sein.
In itrain moet je juist wel bloksecties maken waarin een trein stopt op commando van het programma en waarbij er altijd stroom staat op de baan.
en in itrain kan je een overweg koppelen aan 1 of meerdere blokken en de bezetmelders in die blokken schakelen dan de spoorbomen
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Helemaal correct.
Je kan je melders ook in iTrain aangeven dat ze iets anders moeten doen alleen maar de bezet melder laten werken.
Ik heb ook gevraagd aan Hans wat voor overweg hij had.......maar hij blijkt gewoon sneller dan het geluid te zijn...... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
hoi Alex,

Ben toevallig bezig met het installeren van een 4 stuks andreas knipperlichten.
dit zijn van de viessmann lichten met zo'n aan-uit schakelaar.
dit gekoppeld aan een schakeldecoder...en inderdaad op het activeren van een bezetmelder gaat het spul werken, maar ook bij de reservering van een blok worden de lichten geactiveerd.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Citaat van: RuudH0 op maandag 16 november 2015, 16:51:05

In itrain moet je juist wel bloksecties maken waarin een trein stopt op commando van het programma en waarbij er altijd stroom staat op de baan.


Uiteraard Ruud. Ik beweer ook niet anders.

Het ging me om de functie van seinen in het proces van treinbesturing. En dat is er niet, seinen staan voor de leuk.

Met groet,
Ben.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Mooi Ruud.

Dat is mijn in ziens precies wat Hans nodig heeft.
Toevallig heb ik nog wat van dat spul hier en daar liggen.
Als Hans wil experimenteren met die dingen , is dat geen probleem.

Heb me nog geen tijd gegund om me daar in te verdiepen.

Mvg Alex
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
iTrain gebruiksaanwijzing blz. 103. Meer verstand heb ik er niet van maar het zal wel werken. ;)
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Jij weet het wel Ben......hou je nou maar niet voor de domme....... ;) :D :D :D :thumbup:

Maar het gaat goed komen.

Mvg Alex
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Natuurlijk gaat het goed komen, als het bij mij kan, dan moet het ook bij iTrain kunnen.

Groet, Anne W
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Eerst maar jullie even bedanken voor de hulp die jullie bieden.
VT601 - Spoorman - Anne W - Ruud HO en onze Alex.
Ik ben nu niet bruikbaar door ziekte en sterke medicijnen om alles gelijk te begrijpen (Alex weet hiervan mee te praten)
Ik ben blij dat er spellingcontrole bestaat want anders had ik het zelf nog niet kunnen lezen......sorry daarvoor.
Ik laat weer van me horen als het beter gaat.....nogmaals bedankt spoormakkers.

Groeten, Hans.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Citaat van: Aliebengalie op maandag 16 november 2015, 19:37:12

Jij weet het wel Ben......hou je nou maar niet voor de domme....... ;) :D :D :D :thumbup:


Haha, je overschat me. Alles wat ik van iTrain weet (en dat is niet al te veel) heb ik uit de gebruiksaanwijzing.

Met groet,
Ben.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Maar als jullie voorbeelden hebben die wil Hans heel graag zien , zowel de aansturing als het plaatje.

Mvg, Alex
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Beste Alex,

Ik neem niet aan dat je een "plaatje" wilt hebben uit de Raptor praktijk....

Groet, Anne W
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Maak mij allemaal niet uit , Hans wil voorbeelden zien kwa aansluiting en van de ev overweg.
Hij moet er nog tzt aan beginnen.

Mvg, Alex
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
O.K., met de Raptor is het geschetste probleem erg simpel:

voor het sluiten van de bomen in de richting "uit" het station neem je de spoorwegovergang op in de wisselstraat "station uit", immers om uit één van de 4 sporen te kunnen rijden zal er vlak voor de trein vertrekt, te allen tijde een wisselstraat geschakeld moeten worden, voor het openen van de bomen zal er na de overweg een melder moeten zitten op een afstand ter lengte van je langste trein .

voor het sluiten van de bomen in de richting "in" het station, gebruik je de b.g. melder en het openen doe je middels de melders die in het station zullen liggen om de aankomst van de trein in het station aan Raptor te melden.

Dit is de simpelste methode, voor het openen van de bomen is er ook nog een andere mogelijkheid: een melder die wat langer is als de spoorwegovergang en in ieder geval langer is als je langste wagon, deze melder "inverteer" je in de Raptor, wat betekent dat de actie pas gaat gebeuren als de melder weer "leeg" is.

Groet, Anne W
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Beste forumleden,
Uitgangspunt is toch: Hoe laat ik de spoorbomen/knipperlichten reageren op mijn trein, C-rails?
De beide rails van C-rails kun je scheiden door aan de onderkant per rail de koppeling door te knippen. Deze sectie kun je zo lang maken als je zelf wilt. Aan beginen eind van de sectie een rode isolator tussen de rails plaatsen.
Zorg wel dat alle losgeknipte rails aan een kant zit. Sluit binnen deze sectie een bruine draad aan op het geisoleerde deel. Dit is nu je schakeldraad!
Zodra er een wielas op de geisoleerde sectie komt heb je een actieve schakeling voor je spoorbomen of wat dan ook.

Groet,
Gerard :P
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
hoi Gerard en wat als er een wissel tussen ligt.
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
kijk maar even in mijn baanplan daar zit een overweg in bij het station schielo buiten


gr ed
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Bedankt allemaal voor de voorbeelden.

Inmiddels heeft Hans zijn keuze gemaakt , maar kan dit hier nog niet hier plaatsen vanwege zijn ziekte.
Hij heeft zijn zinnen gezet op een van de makkelijkste oplossingen wat buiten zijn programma valt en geheel zelfstandig werkt.
DMV een Busch tijdrelais en 2 lichtsluisjes . Hij heeft toch een aparte transformator nodig voor oa de straat verlichting straks.

Dit is voor hem ook duidelijk , en zelf nog aardig instelbaar kwa tijd en gevoeligheid.
Hij kan met 1 lichtsluisje bij zijn station alle sporen tegelijk pakken als de overweg net na alle wissels ligt.(Voorbeeld - 1)
Voorbeeld - 1:


En omdat hij daar ook in 2 richtingen rijd , komt er nog een infrarood (lichtsluis) setje bij.(Voorbeeld 2)
Voorbeeld - 2:


En uiteraard ga ik hem er straks weer mee helpen als het wat beter gaat met Hans zijn gezondheid.

Mvg: Alex
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Hallo Alex,

Ik vind het een heel mooie uitleg zo via You Tube.
Prachtig gedaan :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
-Alex:
Goede demo, duidelijke uitleg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Aansluiten Spoorwegovergang C-Rails
Hij vroeg om een indruk van alles , en dan is dit toch wel even op afstand het gemakkelijkst. :D

Helder en duidelijk lijkt me.

Mvg: Alex