Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

SCARM hoogtes ingeven

Gestart door Markieboom zondag 15 november 2015, 15:30:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SCARM hoogtes ingeven
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
SCARM hoogtes ingeven
Hallo allemaal,

Volop bezig met het maken van ontwerpen voor mijn baan met SCARM.
Wie weet hoe je hoogtes goed invult? Ik geef wel hoogtecijfers aan (mn hoogste cijfer nu is een 10) maar ik zie vervolgens bij 3d helemaal geen hoogteverschil.
Wat doe ik fout?

Dank!
Groet,
Mark
Re: SCARM hoogtes ingeven
Mark,

Het is op zich niet zo moeilijk.
Post het scarm-bestand eens en geef aan welk spoor omhoog moet en hoeveel

Cees
Re: SCARM hoogtes ingeven
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: SCARM hoogtes ingeven
Hallo Cees,

Zie hier.
De sectie links (dubbele boog) die aan bovenkant loopt met de keerlus naar rechts, moet op zo'n 10cm boven het grondoppervlak lopen. In midden zie je de stations-sectie en die ligt op niveau 0. Betekent dat de boog links dus van 0 naar 10 zal moeten stijgen/dalen.

Kun je hier iets mee? Ik heb zoals je ziet wel iets ingevuld, maar zie dat vervolgens nergens terug. Ik mis iets denk ik.

Bedankt alvast.

Gr.
Mark
Re: SCARM hoogtes ingeven
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: SCARM hoogtes ingeven
Dit is hoe ik het doe:

Boven in de knoppenbalk het icoontje met de letter h" aanklikken om de hoogtes te zien en twee verder zie je een knopje met een icoontje waar een cursor (I) in staat. Die is om te kunnen editen.

Dan om een stuk geselecteerde track een vaste hoogte te geven een van de invul boxjes op de track aanklikken en een nummer ingeven. Dan een enter en alles staat op die hoogte.

Om een track van laag naar hoog te laten lopen klik je op een boxje aan het einde van het trackdeel en stel je de hoogte daar in. Als je dan buiten het track klikt berekent SCARM een helling. Je ziet bij het invullen via een percentage of de helling acceptabel is.

TFK
Re: SCARM hoogtes ingeven
Mark

De beschrijving die TFK geeft is juist.
Je selecteert eerst het (gedeelte) van het spoor dat moet stijgen of dalen; dat doe je door dat een andere kleur te geven.
De beschrijving hoe te doen staat ook in de handleiding van Scarm
Je wilt 10 cm stijgen en dat betekent bij het geadviseerde maximale stijging van 3%  een lengte nodig is van  circa 3,35 meter.
De stijging zal dus moeten beginnen direct achter de wissels waar de sporen nu de tunnel induiken.
Zie bijlage

Cees