Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Bocht geometrie
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bocht geometrie  (gelezen 1402 keer)

wiebrand

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Bocht geometrie
« Gepost op: maandag 09 november 2015, 11:45:55 »

Kan ik een spiraal maken met 230 en 330 bochten of kan het alleen met 130 en 230 of 330 en 430.
vgv wiebrand.
Gelogd

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Bocht geometrie
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 november 2015, 11:58:03 »

Ja, dat kan.
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

Jørg

  • Gast
Re: Bocht geometrie
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 november 2015, 12:00:37 »

Kan met elke bocht van Marklin.
Gelogd

ErikW

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: Bocht geometrie
« Reactie #3 Gepost op: maandag 09 november 2015, 12:15:08 »

Het hangt wel af van het gewicht van de sleep, als de boel te zwaar (of te licht) is krijg je problemen in een te krappe bocht.  Ik zou het zeker even testen voor ik begon met zagen.
Gelogd
Erik

Jørg

  • Gast
Re: Bocht geometrie
« Reactie #4 Gepost op: maandag 09 november 2015, 12:20:10 »

Wiebrand:
Lange wagons gaan moeilijker door de 130 bochten en wanneer je daar een spiraal mee gaat maken kun je best alleen met korte wagons en dito sleep rijden.
Gelogd

wiebrand

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Bocht geometrie
« Reactie #5 Gepost op: maandag 09 november 2015, 12:44:04 »

maar krijg ik dan geen problemen als ik 230 330 bocht door middel wan wissels met elkaar te verbinden
Gelogd

BR98-10

  • Gast
Re: Bocht geometrie
« Reactie #6 Gepost op: maandag 09 november 2015, 13:04:50 »

de hart op hart afstand tussen 130, 230 en 330 is steeds 77,5 milimeter
bij gebruik van wissels 611, 612, 624, 630, 671 en 672 is de hart op hart afstand ook 77,5 milimeter

cees
Gelogd

wiebrand

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Bocht geometrie
« Reactie #7 Gepost op: maandag 09 november 2015, 13:09:05 »

oke bedankt gesnapt
Gelogd

Jørg

  • Gast
Re: Bocht geometrie
« Reactie #8 Gepost op: maandag 09 november 2015, 13:50:17 »

Wiebrand:
Ik snap niet goed wat wissels met een spiraal te maken hebben.
Je stelt een vraag over welke bochten te gebruiken voor het maken van een spiraal en dan schrijf je dat je die bochten gaat gebruiken om wissels met elkaar te verbinden.
Graag wat uitleg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd

GWS

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Jong blijven om ouder worden niet op te merken!
Re: Bocht geometrie
« Reactie #9 Gepost op: maandag 09 november 2015, 15:05:14 »

Jørg,
IK denk, dat Wiebrand bedoelt om bijv. van de buitenbocht naar de binnenbocht te gaan rijden. Hij zal dan de 'bochtwissels' willen gebruiken. Dat kan, maar hij zal dan wel een paar aanpassingen met de rails moeten doen met allerlei tussenstukjes. Als je Wintrack gebruikt, zal het programma dat zelf wel oplossen, mits je de procedure goed volgt in het programma.
Gelogd
Groetjes

Gerard W. Steenhoek

Pjedro

  • Gast
Re: Bocht geometrie
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 10 november 2015, 01:06:57 »

Even nog een extra opmerking, als je een spiraal maakt met 230 (r2) en 330 (r3) bochten, dan passen de huidige bochtwissels er niet in.
De 671 en 672 bochtwissels gebruiken de 130 (r1) als basis en daar gaan de lange wagons weer niet goed doorheen.
Zowel de binnen bocht als buitenbocht van zo'n wissel is R1.

Dus wordt het wachten op de nieuwe bochtwissels.

Gegroet,
Peter
Gelogd

wiebrand

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Bocht geometrie
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 november 2015, 09:46:16 »

bedankt voor de info

groet wiebrand
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.404 seconden met 23 queries.