Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Aansluiten schakelaar met LED verlichting

Gestart door Tjoekedoris donderdag 12 november 2015, 22:25:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Beste spoorders,

Ik heb via internet een 5 tal schakelaars gekocht met LED verlichting (2x rood, 2x geel en 1x groen) om afzonderlijke stroomkringen uit te kunnen schakelen. Dit zijn 2-polige schakelaars,
maar helaas zitten er 3 pootjes aan. Wie kan mij vertellen hoe ik die moet aansluiten ? Ik weet dat dit een veel gestelde vraag is, maar mijn zoektocht op het net levert mij geen duidelijke informatie op. Voor de duidelijkheid plaats ik er 3 foto's bij.
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
De twee grote zijn voor het hoofdstoomcircuit. 24 volt?
De twee kleine voor het controle stroom circuit. (voor de led)
Dus beide worden tegelijk met elkaar verbonden bij het schakelen van de knop.

Test maar eens uit met een lampje.
Vergeet bij een led je voorschakelweerstand (van 1.500 ohm bij 24v) niet.

Succes.
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Ik zet voor de lichtstroomkringen (2stuks) die oude blauwe oude Märkln trafo's in. Volgens mij moet ik voor LED verlichting ook gelijkstroom hebben, dus zal ik voor die stroomkringen
ook een gelijkrichter tussen de trafo en de ringleiding moeten plaatsen. Klopt dat?
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Dat is inderdaad beter. Ook kan je er nog een condensator erbij plaatsen om de pieken wat af te vlakken.

Gr. Marcel
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Dank voor je reacties Marcel. Helemaal duidelijk zo. :thumbup:
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lang geleden, maar toch nog even dit topic van stal gehaald.

Deze door mij ingebouwde schakelaars zijn nu eindelijk aangesloten op een LED lichtstroomkring.
Dat is leuk dacht ik, want nu branden er ook lampjes als de schakelaar "aan" is en zijn ze uit als de schakelaar op "uit" is getuimeld.
De ledjes in de schakelaars branden prima, maar te enthousiast, want bij het uitzetten van de schakelaar blijven ze branden. 8o :?
Ik heb meerdere schakelaars uitgeprobeerd, maar dat hebben ze allemaal. En dat is "in tegenstelling" tot verondersteld, nou niet bepaald leuk.
Kat in het bakkie dacht ik, maar niet dus.  :(

Weet iemand waar dit aan kan liggen of wat ik fout heb gedaan?
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Citaat van: loc1200 op vrijdag 13 november 2015, 15:15:39
Ook kan je er nog een condensator erbij plaatsen om de pieken wat af te vlakken.
Hoe lang blijven ze dan branden?
Hangt dat van de condensator af?
Of van een foutieve aansluiting?

Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Zal wel foutief zijn aangesloten.

Het moet in elk geval zo aangesloten worden als je de verlichting ook schakelbaar wil hebben.
R2, daar waar object bij staat, is het geen wat je wil schakelen.
S1 de schakelaar, B1 gelijkrichter, C1 condensator en R1 weerstand om de stroom door de led te begrenzen.
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Gebruik de voeding voor je led van het geschakelde hoofdstroom circuit.
Dan doofd de led als je de schakelaar uit zet.

Mvg. Marcel
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
@Marcel, dat is een optie, maar dan moet ik er weer toeters en bellen (weerstanden) tussen zetten en dat voor elke schakelaar.
Op de beurs in Houten heb ik een adapter gekocht die 3V/1A-DC uitgangsspanning geeft en hier kun je 50 ledjes rechtstreeks op aansluiten.
Onder mijn tafel ligt dus nu een ringleiding waar ik de adapter op heb aangeslotenen de ledjes branden prima, dus dat werkt.

Ik dacht schakelaars te hebben gekocht waarbij beide stroomkringen tegelijk geschakeld worden, maar dat is niet het geval naar blijkt.
Volgens mij hebben de beide aansluitingen van de "led-stroomkring" binnen de schakelaar een vaste verbinding.
Eigenlijk zie ik het nut niet van zulke schakelaars. Het is naar mijn mening heel normaal dat een lampje brand bij "aan" en uitgaat bij "uit".
Ik heb een schema(PDF) van deze schakelaars van internet geplukt en daar heb ik mijn mening op gestaafd.
Kunnen jullie dit eveneens concluderen aan de hand van dit schema?



Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op vrijdag 15 november 2019, 10:46:11
Eigenlijk zie ik het nut niet van zulke schakelaars. Het is naar mijn mening heel normaal dat een lampje brand bij "aan" en uitgaat bij "uit".

Tja, je hebt veel soorten schakelaars. En dat "aan / uit" is een ander type schakelaar. Met een losse verlichting kan je veel meer als je die via een chip (aansturing) laat gaan. Bijvoorbeeld bij overbelasting laten knipperen of juist aan bij uit in plaats van aan bij ingeschakeld. Daar heb je wat andere mogelijkheden.

Citaat van: Tjoekedoris op vrijdag 15 november 2019, 10:46:11
Ik heb een schema(PDF) van deze schakelaars van internet geplukt en daar heb ik mijn mening op gestaafd. Kunnen jullie dit eveneens concluderen aan de hand van dit schema?

Het schema is duidelijk. De led / lampje wordt niet meegeschakeld. Deze blijft gewoon aan als je de schakelaar schakelt. Wil je het anders dan zal je de spanning voor het lampje / ledje van de spanning moeten pakken die schakelt.

Groet Ronald.
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
eenvoudige oplossing : - led verbinden met massa .Klem 1 schakelaar via berekende weerstand naar + led.Als je schakelaar dan gesloten is brand de led.Gaat die open is hij gedoofd.Moet je enkel bij de schakelaar een weerstandje solderen.

PS : dit in de veronderstelling dat je een + leiding onderbreekt og doorschakeld.Indien het een massa is andersom.Bij wisselspanning werkt het ook maar mss een diode over de led zetten.
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Dank jullie voor de reacties.  :thumbup: Ik zal even nadenken wat ik ga doen.
Wellicht koop ik nieuwe schakelaartjes, met lampjes in plaats van led.
Ben ik overal vanaf en zoveel zijn het er nou ook weer niet (totaal 6 stuks).
Kost me wellicht een keer ? 15,- tot ? 20,- , maar scheelt een hoop werk en minder bedrading met ergernis in een zeer kleine ruimte.
Ben al lang blij dat ik niet zelf de oorzaak ben geweest  :-) :-)
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Het is toch helemaak geen probleem om de LED gelijk met de schakelaar te laten schakelen. Je schakelt een wisselspanning lees ik. Dan hang je één poot van de LED aan de schakelaar (geschakelde fase) en de andere poot van de LED aan de retourleiding (0) via een weerstand. Een wisselstroom is een sinus die om de nul lijn draait. De helft van de cyclus laat de LED door en licht op, de andere helft van de cyclus spert de LED en licht niet op. Dat wisselt 100 keer per seconde, en ziet jouw oog als een licht.

Dus vergeet alle gelijkrichters en condensatoren een LED is ook een diode (Light Emitting Diode).
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
@citaat klopt grotendeels; echter de levensduur van de LED schijnt wel ernstig ingekort te worden als je m op wisselspanning aansluit.
het is inderdaad wel een diode maar is niet voor die functie ontworpen, dit in tegenstelling tot een 'echte' diode; een LED is gemaakt om licht te geven.

Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
 @citaat Dan zet je nog een diode voor in serie. Dan is het opgelost.

Groet Ronald.
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Citaat van: Hanzi op vrijdag 29 november 2019, 14:18:03
@citaat klopt grotendeels; echter de levensduur van de LED schijnt wel ernstig ingekort te worden als je m op wisselspanning aansluit.
het is inderdaad wel een diode maar is niet voor die functie ontworpen, dit in tegenstelling tot een 'echte' diode; een LED is gemaakt om licht te geven.

Hmmm, jaja. De crux in jouw verhaal schuilt in het woordje 'schijnt'. Is namelijk het bekende broodje aap oftewel flauwekul.  :?
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Absoluut geen broodje aap, Henk.
Google maar even "led aansluiten op wisselspanning".
Het gaat om de sperspanning waar een LED aan kan overlijden, een diode anti-parallel over de LED is de oplossing.
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten schakelaar met LED verlichting
beste eentje in serie en eentje antiparallel.Mogen spotgoedkope diodes zijn waarvan je er 100 hebt tegen 50 cent bij onze ali