Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Poolse Locs

Gestart door rien woensdag 10 oktober 2007, 20:13:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: rien op dinsdag 25 december 2007, 14:06:48
Een winkel bevindt zich op de markt in Torun, een piep klein winkeltje, maar als je iets van de PKP
wil bestellen, kan dat daar altijd.
Zelf ga ik elk jaar naar Polen, voor de natuur, naar mijn schoonfamilie.

Met vr groet

Rien


Howlie dat meen je niet :shock:
Echt in Torun??
Ik was 2 weken in Torun, mijn halve familie woont daar.
Nou ik heb me rot gezocht.
Waar zit dat winkeltje dan?
En op welke markt?
Richting de nieuwe wijk ze maar, achter cinemacity?
Want je hebt daar een marktgebied met 3 markten naastr elkaar.
Kunt u proberen uit te leggen waar die zit?

U heeft ook een pb.

Dit vind ik zeer interressante informatie

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Misschien helpt dit plaatje van het gebied Torun:

Ik zie dat de letters niet goed zijn gelukt.

Blauw = Cinema City
Groen = Etniografisch Museum



Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo mensen,

Als je in Polen reist krijg je natuurlijk ook treintickets.
Maar het kan voorkomen dat ze fout zijn.
Dus Soorten treintickets en controle.

In Polen heb je vier soorten treinen, watik al een keer zei:

  • Stoptrein
  • Versneld
  • Intercity
  • Express

Ik zei ook al dat ze 2 verschillende soorten loketten hebben bij de PKP.
Namelijk:

  • Stoptrein en versneld
  • Intercity en express

Omdat ze twee verschillende loketten hebben zijn er dus ook 2 verschillende trein tickets.
Er zijn er wel meer, maar daar kom ik later op terug.

Als je een kaartje wil kopen in Polen dan zeg je waar je heen wil gaan.
Dan vragen ze of iemand met je reist, of je zelf, die korting heeft.
Een buitelander, ook een student moet zeggen GEEN KORTING.
Dit zit best moeilijk in elkaar.
Scholieren, let op mijn woord scholieren, dus ook kinderen van de basisschool, krijgen een pasje.
Als je een kaartje koopt en je zegt "met korting" dan kan dat, want je hoeft niet je kaartje te laten zien.
Dit is zo een kaart.
Hier moet nog wel een pasfoto op:
 
Legimentatie voor een scholier

Maar wat zegt de PKP nu.
Scholieren in Polen krijgen korting maar ook poolse studenten in het buitenland die in Polen willen reizen.
Dus ik zou ook koritng moeten krijgen.
Maar het zit moeilijker in elkaar dan je denkt.
Als ik dat pasje aanvraag kom ik in het register van Polen en moet ik een jaar het leger in, omdat ik nog onder de 21 ben.
Daarom wacht ik maar liever.
Nu dacht ik, Als ik nu eens een International Student Identicy Card(ISIC kaart) aanschaf.
Wij kochten 2 vol tarief en 1 met korting.
Maar die kaart accepteert de PKP niet.
Wat er dan gebeurt leg ik later uit.

Als je dus zegt "geen korting" dan vragen ze NIET welke klasse.
Als je eerste klas wilt reizen dan moet je dat direct aangeven.
Stel je voor je wilt met 3 personen reizen.
Schrik niet, want je krijgt maar 1 kaartje.
Dat is eigenlijk heel raar.
Dat probleem hadden wij dus.
Mijn vader moest naar de wc. en kwam de conducteur tegen.
Biljet prose(kaartje altsublieft) maar vader wees aar met een hand naa ergens :D.
Maar dat is gewoon een nadeel.
En kunt niet even uit elkaar.

Zo ziet dan een kaartje er uit:

Stoptrein of versneld trein kaartje

Het kaartje is simpeler dan je denkt.
Kijk altijd onder het woordje OD.
Dat is je begin station.
Dan kijk je onder DO.
Dat is je einstation.
Dan kijk je naar de datum bovenaan.
Want straks is hij voor de volgende dag.
Nu heel goed opletten
Als je voor alle personen volle pont heb betaalt dan moet het aantal personen onder N staan.
Heb je ook 1 met korting, dan krijg je een tweede kaartje en dan staat er onder N een kruisje en onder 50% het aantal personen.
Kijk dan bij kl.
Dat is de klasse.
Ze kan een typefout hebben gemaakt en dan betaal je dus veel meer, terwijl je ook tweede klas kunt reizen.
Wij hebben het een keer mee gemaakt.
Op mijn kaartje met korting stond eerste klas, en bij mijn ouders tweede klas.
Controleren dus!!!!!!
Voor de treinliefhebbers is de kilometerstand wel leuk :D
Als je een dagboek schrijft hoef je het nooit te vragen maar staat het gewoon op je kaartje.

Maar in Polen zijn in elk station de prijzen anders.
Ik heb er maar 1 verklaring voor.
Elk station denkt dat het spoor een andere lengte heeft.
In meten hebben ze geen zin.
Soms betaalden wel gewoon 50 slotty per persoon meer :? (15 euro).

Ik zei dat je ook het Intercity/Express loket hebt.
Die hebben ook speciale tickets.
Als je voor Intercity kiest zullen ze NIET vragen voor welke klasse je wilt kiezen want deze heeft alleen maar eerste klas.
Zo ziet een intercity/Express ticket er uit:

Intercity ticket

Zoals je ziet, ziet deze er heel anders uit.
Hij lijkt er zelfs totaal niet op.
Maar tog is deze ook niet zo moeilijk.
We beginnen bij  Od/Von/De
Daaronder staat je vertrekplaats.
Kijk dan bij Do/Nach/A
Daar staat je eindbestemming.
Links zie je een klokje.
Als er onder dat klokje een tijd staat moet je met die trein reizen van die tijd.
Dan zal er rechts bij het klokje de aankomsttijd staan.
Je ziet ook een vierkantje met 30 er in.
Dat is de reservatieplaats in de trein.
Als dat niet nodig is dan staat er ook een sterretje.
Rechts zie je nog Kl./Cl. Dat is de klasse.
Dit moet een Express zijn geweest.
Want Intercity heeft allen eerste klas.
Je ziet Railplus staan.
Die staat er normaal niet.
Dat is dus extra korting.
Rechts zie je de prijs.

Als je nu tog korting heb gezecht maar geen geldige kortingskaart hebt.
Dan hoef je geen boete te betalen.
Je betaald alleen de prijs bij, zodat je een vol tarief taartje hebt.
Wij hebben het vaak meegemaakt voor mij :(
Maar zo ziet dan zo'n kaartje er uit:

Extra betalen kaartje PKP.

Verder is dit kaartje niet interressant.
Je bent tog al boos dus ga je hem ook niet controleren.
Maar let wel op 1 ding!!!!!
Rechts onderin, staat de prijs die je moet betalen in slotties.
Controleer dat goed.

Ik hoop dat jullie zo weer wat geleert hebben over de PKP kaartjes systeem.

Groeten,
Martin Nuij


Re: Poolse Locs
modelspoorlover
gast

Re: Poolse Locs
CiteerIk hoop dat jullie zo weer wat geleert hebben over de PKP kaartjes systeem.

zeker weten!!!!
heel interessant en zo anders als in nederland  :P
nogmaals bedankt dat je dit voor ons opzoekt

tijs
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Ik zat na te denken wat ik nu zou schrijven.

Totdat ik me bedacht om over de Poolse baanwachterhuisjes en schrijven.

In nederland hebben we een strenge beveiliging op het spoor.
Als je als machinist ook maar even te hard rijd, dan grijpt de ATB al in.
Maar ook als je de dodemansknop niet snel genoeg intrapt dan schakelt de ATB in.
Verder is Nederland ook het drukste treinverkeer land per vierkantemeter in Europa.
Dat betekent, als je dat wilt beveiligen moet dat heel zwaar.

Alles is digitaal op beeldschermen te zien.
De treindienstlijders kunnen zien waar de trein zich precies bevind.
Hij ziet ook de stand van de wissels en de seinen.
Doordat alle sporen digitaal te zien zijn op de computer heb je langs het spoor geen mensen nodig.

In Polen is het wel heel anders.
Grote stations hebben wel een bedieningspaneel uit een vast gebouw.
Maar heel weinig van alle stations in Polen doen het via de computer.
De meesten doen het via een groot plateau het schakelaars er op.

Velen maken zo ook hun bedielingspaneel voor hun modelspoorbaan.
Zo zie je maar, dit kan dus ook in het echt :wink:.

Maar zo een plateau kan erg groot zijn voor een groot station.
Als je het digitaal doet, pak je 6 beeldschermen je je bent klaar.
Maar als je het op een plateau doet, heb je veel schakelaars en lampjes en kilometers draad.

Maar nu zult u zig afvragen:
"Hoe word het stuk tussen 2 stations bevijligd"?

Dat gebeurt niet doen een vast gebouw.
Dat xou te veel tijd kosten.
Polen is nog niet zo ver dat ze da ook bevijligd hebben.
Dus hebben ze nog zeer veel mensen in dienst.
Om de 1 of 2 kilometer zie je een leuk en mooi huisje.
Als hij een trein ziet doet hij meestal ook de spoorbomen dicht.
Maar hij doet meer:

  • Tijd noteren
  • Aantal wagons
  • Soort trein
  • Naam van de trein

Tijd noteren
Dit is noodzakelijk, want als er vertraging komt kunnen ze uitzoeken waar dat is gebeurt.
Het gebeurt nog allemaal met een horloge en met pen en pappier.

Aantal wagons
Dit is wel het meest belangrijkste.
Stel je voor dat detrein langer is dan normaal, omdat het hoog zomer is.
Dan kan een normaal perron te kort zijn.
Dan moet dat dus op tijd gezien zijn.
En kan dat op tijd doorgegeven worden.

Soort trein
Is het een stoptrein, versneld, intercity of express.
Als een versnelde trein vertraging heeft MOET destoptrein er op wachten anders krijgt de versnelde nog meer vertraging.
Klopt het ook dat ze op volgorde rijden?
Daarom moet dit ook genoteerd worden.

Naam van de trein
Veel treinen in Polen hebben een naam.
Nou eigenlijk bijna alle treinen.
Alleen de stoptreinen hebben geen naam.
Als je de naam zegt weet de PKP ook later welke trein je bedoelt.
Aan intercity hebben zij niets.
Welke Intercity...
Daarom is dit zeer belangrijk.


Baanwachterswoning in h0 van EFC Loco

Maar naast deze taken moet hij nog iets doen.
Als hij de trein heeft gezien moet hij doorbellen naar het andere huisje dat de trein er aan komt.
Als hij dit doet dan kan de volgende ook de spporbomen op tijd dicht doen.

Denk nu niet dat alle spoorbomen met de hand worden bedient want dat is niet zo!!!

Als je in de trein zit en je houd van treinen dan denk je eerst wat een leuke huisjes aan het sppor.
Eerst denk je "daar zu ik ook wel willen wonen" :D
Maar dan valt je iets op.
Elke keer als je er langs rijd staat iemand buiten.
En bij geen enkel huisje staan ze NIET buiten.
Dus al snel kwam ik er achter dat dat baanwachterhuisjes zijn.

Ik vond het heel leuk om te zien.
In nederland is dat al verre geschiedenis.

Ik hoop dat jullie dit ook interressant vinden :D

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Hallo Martin.
Tjonge, jonge wat een (trein) vracht aan informatie!
Dat met de kaartjes kan ik nog wel volgen, erg goed opletten dus!
Maar het hele verhaal over de niet aanwezige beveiliging maar dat dit nog helemaal door mensenogen gebeurd, dat kun je je haast niet meer voorstellen.
En wat bedoel je dat in Polen iedere trein een naam heeft, weten al die medewerkers langs de spoorlijn dan hoe deze heten en over wat voor soort namen spreken wij dan?
Het is mij nu wel heel erg duidelijk dat het trein gebeuren in Polen niet alleen op ouderwetse en moderne zaken gebaseerd is, maar vaak ook gewoon heel anders is.
Martin, weer bedankt voor alle informatie.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

CiteerEn wat bedoel je dat in Polen iedere trein een naam heeft, weten al die medewerkers langs de spoorlijn dan hoe deze heten en over wat voor soort namen spreken wij dan?

Hallo Albert Jan,
Heel erg bedankt voor je reactie.
Met namen bedoel ik bijvoorbeeld de Berlin Warszawa Express of de Jan Kiepura maar in Polen zelf heb je ook treinen namen.
Wij hebben dat niet.
Maar in Polen geven ze liever een treinen liever een naam dan een nummer.
Als je op Kutno staat dan zeggen ze ook (vertaald) : "De Jan Kiepura komt aan op spoor 5, deze trein gaat door naar Keulen".
Ze zeggen NIET de trein naar Keulen.
Dus alle mensen in die baanwachtershuisjes moeten alle namen kennen van de treinen die daar rijden.

Enkele voorbeelden:

  • EC Polania   Warschau-Katowice
  • EX Ernest Malinowski   Warschau-Krakau
  • Pilica   Warschau-Krakow-Plaszow
  • EX Morskie oko    Warschau-Zakopane
  • IC Kosciuszko   Warschau-Krakau
  • EC Praha   Warschau-Praag
  • EX Tatry   Warschau-krakau(soms ook Zakopane)
  • IC Stanisław Wysocki   Warschau-Katowice
  • EX Wisła    Warscau-Katowice
  • EX Karłowicz     Warschau-Zakopane

Dit zijn nog maar de namen van 1 bladzijde uit het spoorboekje.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Martin,

ik heb heel veel bewondering voor alle info die je hebt verzameld en doorgegeven hier.
Echter nog wat kanttekeningen:
Niet bedoeld om je te overtroeven of neer te sabelen maar zie het meer in het kader 2 of 3 weten meer dan één.

Er zijn wel degelijk modelspoorders in Polen, OK misschien niet zo dik gezaaid als hier maar Polen heeft wel 38,5 miljoen inwoners.
Ook al werken er enkele miljoenen hiervan elders blijven er nog altijd zat over.
"Spoorgekken" vind je overal...

Zo is er ook een tijdschrijft a la Railhobby of Eisenbahnmagazin , dat heet Koleje Male i Duze
(Grote en kleine Spoorwegen).
Hier is de link: http://www.kmd.pl/index_niem.php
Ik heb de duitse index als link gegeven want pools is niet zo makkelijk :D
volgens mij zijn er nog meer tijdschriften.

Nog een leuke site met een schat aan info (in het engels) is:
http://www.polrail.com/

Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Erg bedankt voor de sites.
Die kende ik nog niet.
Maar ik heb dankzij Antal een man gevonden in Nederland die ook pools rijd.
Dit is de site: http://www.mitropa.nl/project_80/index.html.
Mijn dag kan niet meer stuk :D

Zo metteen komt weer een uitleg stuk.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo Mensen,

Ik zat na te denken ik heb weer een leuk onderwerp :D
Dit gaat over Wars.

Sommiggen zullen zig afvragen, "Wat is Wars nou weer".
Wars is een pools bedrijf die veel restauratie rijtuigen heeft.

Ze zitten ook aan de Jan Kiepura.
Verder zitten ze ook aan de Berlin-Waszawa Express.
Dat zijn natuurlijk wel de2 meest bekende treinen.
Maar denk bijvoorbeeld ook aan de Kiev Express.
Of de Paha Express.
Dat zijn allemaal nachttreinen.
Daar zit dan ook zo'n wagon bij.

Maar nu iets over de wagon Wars zelf.

Als de wagon wars aan je trein zit kun je in de avond gewoon warm eten bestellen.
En dan heb ik het ook echt over normale maaltijden.
Dus kip, vlees, aardappels, groente, fruit enz..
Het is behoorlijk goedkoop vond ik.
In de stad van steden betaal je meestal meer.
Die Polen zijn wel slim.
DIe weten ook dat Wars goedkoper is.
Dus stapen ze net voor Wars in, en duiken de restauratie rijtuig in.
Gaan eten, want ze denken en komt tog geen controle.
Helaas kwam er wel controle.
Zij kregen een zeer hoge boete.
Dit heb ik met mijn eigen ogen gezien.
Als je eten wilt bestellen in de Wars rijtuig hoef je ook geen ticket te laten zien.
Dat zou ook raar zijn want dan zouden ze niemand meer vertrouwen.
Dus iedereen kan daar eten bestellen.

Wars is NIET van de PKP.
Dat betekent dat controle niet verplicht is.
Wars bied service dus geen controle.
Maar de PKP merkt dat die polen slim zijn.
Dan maar wel controle tijdens het eten en drinken.

In een wars wagon rijtuig kun je met euro's en slotties betalen.
De medewerker is wel pools.
Maar ze kunnen engels of duits.
Verschilt een beetje per medewerker.

Om 6 uur 's ochtends zat ik met mijn vader in de rijtuig te drinken.
Ontbijd was nog erg vroeg.
Maar het was wel goedkoop.

De luxe is ook goed aanwezig.
Je zakt lekker door in de stoelen.
Er zijn mooie lampjes aanwezig op elke tafel.
In de wagon waar ik in zat had je links vier persoons en rechts 2 persoons.

Ook voor mensen die minder valide zijn kunnen naar binnen.
De deuren zijn met een kopje open te krijgen.
Zelfs rolstoelen kunnen gewoon naar binnen.

Als je een keer in een langeafstadstrein zit.
Ga zeker naar Wars.
Meestal maak je thuis boord.
Maar neem dan koffie of thee.
Het is daar zo gezellig :D.

Dit een plaatje:


H0 model van wars


een soort interieur van de wars

Ik hoop dat jullie zo weer iets geleert hebben.
En nog een tip, ga altijd een wars wagon binnen als hij aan uw trein zit.

Groeten,
Martin Nuij


Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Nou,

Volgens mij kunnen we topic wel vernaderen in :"Wilt u alles weten over de Poolse Spoorwegen" :lol:.
Maar wat een info allemaal :shock:, heel goed 8).

Marcel
Re: Poolse Locs
rloop
gast

Re: Poolse Locs
voor modelbouw vergeten landjes, en tjechie en roemenie
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: Mister1736 op donderdag 27 december 2007, 23:34:41
Nou,

Volgens mij kunnen we topic wel vernaderen in :"Wilt u alles weten over de Poolse Spoorwegen" :lol:.
Maar wat een info allemaal :shock:, heel goed 8).

Marcel

Hallo,

Marcel erg bedankt :D
Dit gaat inderdaad over de PKP :D

Maar mensen, nu eens geen uitleg maar filmpjes.
ZET WEL JE GELUID AAN!!

Ik heb mooie filmpjes gevonden op internet van de PKP.
Bijna alle zijn gemaakt op Kutno.
Als wij van de zomer naar Polen gaan, heb ik al afgesproken dat ik ook een dag blijf op Kutno station :D
Je kunt daar zeer mooi fotograferen.

Kutno

http://nl.youtube.com/watch?v=elxU8yQ9VzY&feature=related

http://nl.youtube.com/watch?v=L1K_BwzgWW8&NR=1

http://nl.youtube.com/watch?v=Ts5DKRzUuHk&NR=1

http://nl.youtube.com/watch?v=gStwThEP2Fg&feature=related Dit is de noord-zuid trein. Dit is nou de trein waar ik 7 uur in zat. Maar als je in Gdynia instapt doet hij er 12 uur over...

http://nl.youtube.com/watch?v=ixTYnw1SlSg&feature=related


ComBi films

http://nl.youtube.com/watch?v=oAje5GKFga0

http://nl.youtube.com/watch?v=K6vu-vhJLQc

http://nl.youtube.com/watch?v=iTx02pplVPg
Jan Kiepura

http://nl.youtube.com/watch?v=ohyAFQaSl0A

http://nl.youtube.com/watch?v=cH0E6xDPg7M&feature=related

http://nl.youtube.com/watch?v=gC8x6josygw&feature=related

http://nl.youtube.com/watch?v=BPWGHyo2Kis&feature=related

http://nl.youtube.com/watch?v=Y3A0zR__LLU&feature=related

Ik hoop dat jullie zo goed zien dat de pkp best mooi materieel heeft :D

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Ik ben er 1 vergeten van Kutno.
dat is deze:
http://nl.youtube.com/watch?v=L1K_BwzgWW8&feature=related

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
JanPieter
gast

Re: Poolse Locs
Leuke filmpjes, Martin!

Ook je andere verslagen zijn helemaal top  8).

Jan-Pieter
Re: Poolse Locs
joostboudewijns
gast

Re: Poolse Locs
zoals altijd weer leuke info.
ga zo door!

groeten joost
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Wat is er nou zo leuk aan het poolse spoorwegnet voor ons:
Nou zeg maar de infra: rails en beveiliging is nog grotendeels gebaseerd op het niveau van voor de 2e wereldoorlog.
Dus nog heel veel klassieke beveiliging: armseinen, baanwachterhuisjes enz.
Dat spul is in West-Europa zo goed als verdwenen; hoewel men in de voormalige DDR ook nog niet helemaal zonder kan.
Stoom is nu teruggetrokken op een 'eilandje" rond depot Wolsztyn; het is eigenlijk meer folklore maar alla er staan op een dag gemiddeld 2 locs onder stoom ten behoeve van de "reguliere" dienst.
Verder is het grootste deel van het locomotievenpark uit de jaren 50/60/70 geproduceerd door en voor bijna alle voormalige Oostbloklanden.
Technische broertjes/neefjes (of zusjes/nichtjes) van deze locs zijn tot in China toe te vinden.

Komende decennia zal er veel veranderen en gigantisch veel geinvesteerd moeten worden. maar zoals gezegd: dit verander je niet in 1 tot 5 jaar.
Re: Poolse Locs
modelspoorlover
gast

Re: Poolse Locs
hallo,
erg leuke filmpjes!
bedankt voor de link(s)

PS. volgens mij is je onderschrift iets te groot,de pagina's worden zo een beetje uitgerekt :wink:

tijs
Re: Poolse Locs
JanPieter
gast

Re: Poolse Locs
@Tijs,

Bij mij niet hoor!

Jan-Pieter
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: JanPieter op vrijdag 28 december 2007, 19:31:01
@Tijs,

Bij mij niet hoor!

Jan-Pieter

Bij mij ook niet.
Dus ligt tog echt aan jou Tijs.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Nee Martin,
Je onderschrift is tegroot,... dit forum gaat nog steeds als standaardmaat uit van 1024*768 monitoren. Maximale breedte is 800px.

Groeten,
Herman
Re: Poolse Locs
rloop
gast

Re: Poolse Locs
komt of kwam er wel een pools materiaal in nederland?
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: rloop op vrijdag 28 december 2007, 22:44:49
komt of kwam er wel een pools materiaal in nederland?

Ja zeker.
Denk aan de wars wagon van de Jan Kiepura.
Die rijd nu nog steeds 2 keer per dag.

CiteerNee Martin,
Je onderschrift is tegroot,... dit forum gaat nog steeds als standaardmaat uit van 1024*768 monitoren. Maximale breedte is 800px.

Groeten,
Herman
Ik heb breedbeeld
Maar ik zal het aanpassen

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Je hoeft ook niet te reageren enkel te veranderen ;)
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: Herman05 op vrijdag 28 december 2007, 23:19:54
Je hoeft ook niet te reageren enkel te veranderen ;)

Ik zal het morgen inkorten,
Want ik gebruik breedbeeld.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
joostboudewijns
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: martinmack op vrijdag 28 december 2007, 23:22:32
Citaat van: Herman05 op vrijdag 28 december 2007, 23:19:54
Je hoeft ook niet te reageren enkel te veranderen ;)

Ik zal het morgen inkorten,
Want ik gebruik breedbeeld.

Groeten,
Martin Nuij
jeeh hij is ingekort.

groeten uit munchen

joost
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Ik zat eens na te denken en deze gaat over Het verschil tussen TLK en PKP Intercity.

Ik heb het hierboven vaak gehad over de PKP Intercity gehad.
Dus ik neem aan dat jullie wel ongeveer weten wat de PKP Intercity is.
Als je het niet meer weet, dan kun je het hier vinden http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5813.0
Het elfde bericht.

De PKP Intercity zijn snelle luxieuze treinen.
Ze hebben zitplaatsen maar ook slaapplaatsen.
Reservatiekosten zijn verplicht voor deze trein.
Voor zitplaatsen betaal je 3 slotty.
Dat is omgerekent 80 eurocent per persoon.
Dat is mega goedkoop.

De PKP Intercity is bijzonder luxieus.
Het zijn allemaal niewe wagons.
Het interieur is ook modern gemaakt.
In de PKP Intercity zit je ook niet meer in hokjes.
Vroeger had de PKP Intercity hokjes met 6 stoelen.
Maar de PKP Intercity wilde moderniseren.
Zit wilden geen hokjes meer.
Ze wilden nu 1 lang looppad.
Zo ziet het er nu uit bij de PKP Intercity:


Modern en zeer luxieus interieur van de PKP Intercity

Het zijn bijzonder luxieuze stoelen.
Zulke stoelen heb je niet in Nederland maar ook niet in de ICE.
Dit kun je allemaal doen:

  • Je kunt de rugleuning naa achter doen
  • Je hoofsteun naan boven en beneden
  • Zit gedeelte naar voor en achter, dus ook mensen met lange benen kunnen confortabel zitten.

Er zal waarscheinlijk nog meer zijn.
Maar toen ik op zo'n stoel zat, en ik trok aan een handel ging mijn hele stoel naar voren.
Mijn voeten kon ik niet meer op de grond zetten, het was net een bed.
Toen deed ik hem weer terug, en ik wist wel dat ik daar niet meer aan moest komen...
Ik ging alles een beetje expirimenteren aan die stoel.
Zo iets kennen we niet in Nederland dus ik vond het zeer interressand :D
Dus kortom zeer luxieus en confortabel is de PKP Intercity.
Voor een treinticket betaal je per persoon het dubbele wat je per persoon betaald voor de versnelde trein.
En de versnelde trein is bijna het dubbele van de stoptrein.

Maar nu de TLK.
Dat word lastig om uit te leggen.
Maar ik zal mijn best doen.

TLK staat voor (Tanie Linie Kolejowe).
Vroeger bestond alleen de PKP Intercity.
Dat waren luxieuze wagons met hokjes van 6 stoelen.
In de versnelde trein zit er in 1 hokje 8 stoelen.

Iemand van de PKP kwam op het idee van ook goedkope PKP Intercity te laten rijden.
Dat is een zeer goed idee want zo maak je het aantrekkelijk voor bijna iedereen.

De TLK ziet er zo uit van binnen:


TLK interrieur

TLK is opgericht op 4 April 2005.
Het bestaat dus nog geen eens zo lang.
TLK is een stichting, onderdeel, van PKP Intercity.
PKP Intercity heeft allemaal nieuwe wagons aangeschaft voor de PKP Intercity.
De oude wagons deden ze niet weg.
Die gingen ze inzetten voor TLK.
TLK heeft dus ook zeer luxieuze stoelen.

Maar ze rijden we met PKP Intercity wagons.
Dus nu vraagt u zig waarscheinlijk af, hoe zie je het verschil?
Nou je kunt bijna niet het verschil zien.
Maar ik zeg BIJNA.
Dus het kan wel.
Aan dit kun je het zien:

  • Aanduiding soort trein in PKP spoorboekje
  • Op de koersbord in de trein
  • Op de PKP website

Hier onder een voorbeeld:


TLK koersbord

TLK heeft naast zitplaatsen ook slaapplaatsen.
Dat heeft PKP Intercity ook!!!
Die kun je bijvoorbeeld tegenkomen op de lijn Gdynia-Zakopane.
Dat is pal noord naar pal Zuid.
Maar de TLK zal niet de meest korte route nemen.
Het is TLK en dus goedkoper dus zegt de PKP Intercity, dan laten we hem omrijden zodat hij langs grotere plaatsen komt en dat er meer mensen mee kunnen reizen.
Wil je snel reizen dan neem je maar de PKP Intericity, en als je nog meer geld hebt dan neem je de Express.
Maar 1ding is zeer goed.
Ik nederland hebben we geen cougettes meer maar Duitsland wel.
Maar de PKP Intercity en ook de TLK willen geen problemen in detrein hebben.
Dus zitten er bevijliging mensen in de trein.
Daar mag Duitsland een voorbeeld aan nemen!!!!
In die trein zit je dus altijd veilig!!

Wij hebben het ook een keer meegemaakt.
Wij namen de TLK.
Wij wilden snel instappen omdat het zitgedeelte helemaal achteraan zat.
Mijn vader deed een deur van een slaap coupe open.
Wij mochten er niet in.
Ook niet als wij naar achter wilden lopen en onze ticket lieten zien.
In die wagon mogen alleen mensen komen die daar MOGEN komen.
Dus wij helemaal rennen naar achteren.
Gelukkig stond daar de hoofd-conducteur.
Wij stapten in en de trein vertrok.

Maar er is meer verschil tussen PKP Intercity en TLK.
PKP Intercity heeft standaard een WARS rijtuig.
Dat heeft TLK nooit.
Dus bij TLK moet je je eigen eten en drinken menemen.

Als je in een slaaptrein zit van de TLK dan moet je ook niet raar opkijken als je geen lakens ziet.
Want die krijg je niet bij de TLK.
En die krijg je weer wel bij de PKP Intercity.

Qua prijs verschilt het ook behoorlijk.
Voor de TLK betaal je bijvoorbeeld 20 slotty(4 euro) terwijl je dan voor de PKP Intercity 60 slotty(15 euro) zal betalen.

Ik hoop dat jullie het snappen.
Het is namelijk moeilijk om het verschil tussen TLK en PKP Intercity uit te leggen.

Groeten,
Martin Nuij


Re: Poolse Locs
modelspoorlover
gast

Re: Poolse Locs
CiteerModern en zeer luxieus interieur van de PKP Intercity

zeker,en dat voor zo weinig  :shock:  8)

bedankt voor de infomatie!

tijs

Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo mensen,

Ik zat weer na te denken en deze gaat over Terespol.

Nu zullen waarscheinlijk de meesten denken "wat is terespol nou weer :?".

Terespol is een plaats in Polen.
Een zeer belangrijke plaats qua spoorwegen.

Tesrespol ligt 250 km. oost van warschau.
Het is de grensplaats met rusland.


Plattengrond van de grens

Terespol zullen de meesten niet kennen.
Je komt er alleen als je met de trein naar Rusland wil.
De Ost-West-Express uit amsterdam komt door Terespol.

De Jan Kiepura is dan al losgekoppeld want die hebben Warschau als eindpunt.

Naar Terespol zelf rijden ook intercity's van de PKP.
Er rijhden geen stoptreinen want dan zou je er heel lang over doen.
Want met een intercity doe je er nog 4 uur over en met een express 2 uur.
Die express is de Ost-West-Express.

Als je in terespol aankomt voel je je niet echt veilig en vrij. Er is veel controle daar. HET IS ZEKER EEN TOURISTISCH PLAATSJE!!!!
Het is verboden om foto's te maken in Terespol.
Alle foto's die je op internet vind of die je hier onder ziet, zijn uiterst stiekem gemaakt.

En waarom mag dat niet zal je je afvragen?

Terespol is een grensplaats met Rusland.
In Rusland mag bijna niets.
En als iets van de staat is mag je het zeker niet fotograferen, doe je dat wel dan ga je maar dood.
De polen zijn er iets makkelijker in, maar ik werd ook een keer bijna in de boeien geslagen!!!.
Maar veel mensen maken foto's van de grens.
Het is iets bijzonders.
Maar Rusland kom je niet zo maar in.
Het is uiterst streng beveiligd.
Hier onder zie je een foto van een schiet post:


Schietpost Terespol

Het is onmogelijk om hier de grens over te komen zonder paspoort.
Als je over de hekken wilt klimmen word je dood geschoten.
Zo zijn de russen, geen illegalen in ons land.

Maar ik heb nog een foto.
Zeer gevaarlijk gefotografeerd:


Terespol Douane

Deze foto is uiterst gevaarlijk en stiekem gnomen.
Die douane hoefde maar 1 keer om te kijken en het was een mega probleem geworden.

Het is een zeer interresante grens om te fotograferen omdat hij zo streng is.
Maar je moet wel durven te fotograferen.
De meesten durven het niet.
Ik trek me er niet zo veel van aan.
Ik was dan wel een keer bijna in de boeien geslagen maar ja, ik weet nu hoe ik het niet moet doen.
Elke keer leer je.

Maar dit gaat over treinen.
En ik heb het nog niet over treinen gehad.
Als je met de trein gaat kom je ook langs Terespol.
Het is echt geen groot station.
Maar het heeft wel veel sporen.


Station Terespol

Deze foto is in de nacht gemaakt omdat je dan niet snel gezin word.
Dit station is ook VOLLEDIG verlicht.
Zelfs elke spoorstaaf.
Want ze weten heel goed, als mensen willen smokkelen doen ze het 's nachts en je ben zo in Rusland.
Of van Rusland naar Polen.
Dat gaat dus niet, daarom hebben ze alles verlicht.

Uiteraard kun je die russische douane wel omkopen met een paar flessen drank maar dat is omkopen.
Maar stieken de grens over word niet in dank afgenomen.

Als de trein in Terespol is komt nog nietde douane aan boort.
Dat gebeurt 2 kilometer verder.
Dan staat de trein voor een dicht hek.
Alles word gecontroleerd in de trein.
En de russen zijn geen makkelijke personen.
Als alles goed is dan gaat het hek open en mag de trein doorrijden.

Van dat hek durft niemand een foto te maken.
Nog wel van de auto grens maar niet daarvan.
Het is te riskant.
Omdat er dan wel 30 douanees staan.

Als je naar Terespol gaat, kijk wel uit.
Het is zeer leuk om het een keer te zien.
Maar denk bij elk woord wat je zegt en wat je doet 3 keer na!!!
De douane is namelijk om de hoek.

Groeten,
Martin Nuij

Edit Brigitte: even een paar voor sommige pijnlijke omschrijving van onveiligheid weggehaald/anders verwoord.

Re: Poolse Locs
Gerard
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: martinmack op dinsdag 01 januari 2008, 13:50:22

Hier onder zie je een foto van een schiet post:


Schietpost Terespol
Martin, dit lijkt me niet echt een "schietpost" maar eerder een hokje waar meteo-apparatuur staat. Dit soort hokjes zie je op bijna alle vliegvelden staan.
Ik zou hier in elk geval niet graag een paar uur opgevouwen in willen zitten: veel te klein. Kijk maar eens naar de verhouding hokje / trappetje.

Voor de rest was het weer een interessante bijdrage over het Poolse Spoorbedrijf.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo Gerard,

Het zou goed kunnen dat dit net geen schietpost is.

Maar ik weet wel dat er mensen lopen met geweren.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo mensen,

Ik ga geen namen noemen.
Maar ik heb woorden gebruikt hier boven die voor mensen schokkend konden zijn.

Ik schreef naar het gevoel en wat ik zag.
Want daar is het geen normaal leven.
Maar om "dat woord" te noemen ging te ver.

Ik heb gevraagd of ik het hele bericht moest verwijderen.
Maar dat wilde dat persoom niet.

Mijn excuses daarvoor.

Groeten,
martin Nuij
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Ook hier is enige nuancering en correctie op zijn plaats en daarom een stukje uitleg:
Genoemde grensplaats is niet de grens met het grote Rusland van Poetin maar de grens met Wit-Rusland (Belarussia)
Hier is de dictator Loekasjenko aan de macht die zijn volk met ijzeren hand regeert.
In 2006 waren er grote problemen met de (grote) groep etnische Polen; welke een aanzienlijk deel uitmaken van Wit-Rusland.
Velen werden gearresteerd omdat ze, in de ogen van de Loekasjenko-regering onrust zouden stoken (lees: meer democratie wilden)
Zoals sommigen van ons ook weten is de grens van Polen na de 2e wereldoorlog enkele honderden kilometers opgeschoven daarom wonen er nog veel Polen in Wit-Rusland.
Rusland is wel volledig op de hand van Loekansjenko.
Beschreven situatie zorgde tussen de 2 landen Polen en wit-Rusland voor veel spanningen waarbij men in Polen zelfs op een gegeven moment overwoog de hulp van de NAVO in te roepen.
Toen het uit de hand liep was ik zelf in Polen en de televisie stond er als het ware bol van.... hier in Nederland is er maar zeer mondjesmaat aandacht aan besteed.
Vriendschappelijk zijn de verhoudingen na de poolse revolutie  van 1989 nooit geweest maar sinds deze gebeurtenissen zijn ze zeer gespannen.
Vandaar ook de intensieve grensbewaking aan beide zijden, als ware het ijzeren gordijn nooit weg geweest.
Een dergelijke situatie bestond ook tussen de toenmalige DDR en de Bondsrepubliek Duitsland.

Wie wat meer wil weten over poolse geschiedenis en Polen in het algemeen (van natuur, steden enz.) raadpleeg www.polenforum.nl
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo Mensen,

Er is nog veel meer over de PKP te vertellen.
Maar ik ga het niet meer via dit topic doen.
De geinterresseerden kunnen mij een e-mail sturen:

martinnuij [at] wanadoo.nl

Dan zal ik daar verder over uitleggen.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Andreas
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: martinmack op dinsdag 01 januari 2008, 13:50:22
In (Wit-)Rusland mag bijna niets.
En als iets van de staat is mag je het zeker niet fotograferen, doe je dat wel dan ga je maar dood.
De polen zijn er iets makkelijker in, maar ik werd ook een keer bijna in de boeien geslagen!!!.
Bij eventuele vervolging wordt je toch meteen uitgeleverd aan Nederland, en hier is een dergelijk vergrijp niet strafbaar, dus wordt je meteen in vrijheid gesteld.

Citaat van: martinmack op dinsdag 01 januari 2008, 13:50:22Het is onmogelijk om hier de grens over te komen zonder paspoort.
Als je over de hekken wilt klimmen word je dood geschoten.
Dat het onmogelijk is de grens over te komen, dat werd ookwel over de grens tussen de Bondsrepubliek en de Duitse Democratische Republiek gezegd. Maar daar is het ook tot genoeg illigale grenspassages gekomen. Sowieso denk ik dat de stroom illigale grenspassages van Wit-Rusland naar Polen groter is dan andersom.

CiteerDeze foto is in de nacht gemaakt omdat je dan niet snel gezin word.
Dit station is ook VOLLEDIG verlicht.
Zelfs elke spoorstaaf.
Want ze weten heel goed, als mensen willen smokkelen doen ze het 's nachts en je ben zo in Rusland.
Of van Rusland naar Polen.
Dat gaat dus niet, daarom hebben ze alles verlicht.
Hoe serieus men de controle neemt is aan een aantal dingen te zien, oké een hek tussen Terespol en Brest is 1 ding, maar wordt een trein ook zodanig gecontroleerd dat werkelijk elke waggon gechecked wordt? Gaat er iemand met een spiegel langs de trein om te controleren of er geen verstekeling onder de trein hangt?

Ik weet niet of je bekend bent met de controles die in aan de grens tussen de voormalige DDR en de BRD gehouden werden, maar die waren soortgelijk. Bij een trein van Oost- naar West-Duitsland was er dubbele controle, de Oost-Duitsers controleerden ontzettend streng op Republikfluchtlinge en daar werden dus echt spiegels onder de trein doorgehaald om te kijken of er niemand onder zit.
Was men eenmaal door die controle heen gekomen, dan werd de trein op het eerste station in West-Duitsland nog een keer door de Bundesgrenzschutz onder handen genomen, om eventuele spionnen of te controleren op het gebruik als zogenaamde toter Briefkasten (letterlijk dode brievenbus) waarin berichten van het Oost-Duitse MfS (Ministerium für Staatssicherheit, beter bekend als Stasi) werden doorgegeven aan de zich in het westen bevindende spionnen.
Re: Poolse Locs
joostboudewijns
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: Andreas op zaterdag 05 januari 2008, 11:04:41


Ik weet niet of je bekend bent met de controles die in aan de grens tussen de voormalige DDR en de BRD gehouden werden, maar die waren soortgelijk. Bij een trein van Oost- naar West-Duitsland was er dubbele controle, de Oost-Duitsers controleerden ontzettend streng op Republikfluchtlinge en daar werden dus echt spiegels onder de trein doorgehaald om te kijken of er niemand onder zit.
Was men eenmaal door die controle heen gekomen, dan werd de trein op het eerste station in West-Duitsland nog een keer door de Bundesgrenzschutz onder handen genomen, om eventuele spionnen of te controleren op het gebruik als zogenaamde toter Briefkasten (letterlijk dode brievenbus) waarin berichten van het Oost-Duitse MfS (Ministerium für Staatssicherheit, beter bekend als Stasi) werden doorgegeven aan de zich in het westen bevindende spionnen.
het was nog veel erger alles en iedereen moest de trein uit in een speciaal beveiligde zone met hele hoge muren de trein werd helemaal overhoop gehaald alle tassen open iedereen gecontroleerd.
ik heb nog meer verhalen uit de DDR mn vader komt er namelijk vandaan.

groeten joost

Edit Gerard: quote gerepareerd
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Ik heb het bericht van Andeas gemeld aan de moderators.
Dat slaat werkelijk nergens op.
Wil je uitleg stuur maar een mail naar martinnuij [at] wanadoo.nl

Er is nog veel meer over de PKP te vertellen.
Maar ik ga het niet meer via dit topic doen.
De geinterresseerden kunnen mij een e-mail sturen:

martinnuij [at] wanadoo.nl

Dan zal ik daar verder over uitleggen.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Gerard
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: martinmack op zaterdag 05 januari 2008, 11:37:12
Hallo,

Ik heb het bericht van Andeas gemeld aan de moderators.
Dat slaat werkelijk nergens op.

Groeten,
Martin Nuij
Dit bericht is inderdaad gemeld aan het Beheerteam. Ik heb Martin per mail geantwoord.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo Mensen,

Mijn naam is Martin Nuij
In mijn paspoort sta ik als Martin-Jan Nuij
Mijn verjaardag is 17 december 2007.

Ik neem afscheid van het forum.
Ik ga me zelf afmelden.
Ik heb met iedereen ruzie.
Ik zit nu al te trillen van woede.
Als ik ga slapen denk ik soms ook al aan het forum.
Dat is echt niet goed.
Dus bij deze tot ziens.
Ik hoop dat jullie het goed houden.
Ow ja, de mensen die met mij wel contact willen houden:
mijn e-mail: martinnuij@wanadoo.nl
mijn msn:  martinnuij2@hotmail.com

Hier zie je nog wie ik was:







Ik hoop dat jullie het wel goed houden.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
modelspoorlover
gast

Re: Poolse Locs
bij deze meld ik me ook af
ik heb toch constant het idee dat ik hier als 2-railer niets te zoeken heb
en echt,ik vind het zelf ook enorm vervelend om te vertrekken
maar ik heb al een paar weken het idee dat ik niet meer welkom ben!
ik ga geen namen noemen,maar diegene zullen wel weten wie ik bedoel!
ik ga nu naar een forum waar wel aardig gedaan word tegen iedereen,2 rail of 3 rail,jong en oud,en waar niet steeds gelult word

misschien kom ik ooit nog eens terug

groeten,
tijs ruiter
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Hallo allen,

Nu dan een officiele reaktie als beheerder van het 3rail forum.

Het besluit om te vertrekken van het 3rail forum is nooit leuk en ik hoop dat het besluit met de nodige aandacht genomen is.

Wel wil ik nog even vermelden dat ik het niet eens ben met de volgende stelling:

Citaat van: modelspoorlover op zaterdag 05 januari 2008, 14:37:58
bij deze meld ik me ook af
ik heb toch constant het idee dat ik hier als 2-railer niets te zoeken heb
en echt,ik vind het zelf ook enorm vervelend om te vertrekken
maar ik heb al een paar weken het idee dat ik niet meer welkom ben!
ik ga geen namen noemen,maar diegene zullen wel weten wie ik bedoel!
ik ga nu naar een forum waar wel aardig gedaan word tegen iedereen,2 rail of 3 rail,jong en oud,en waar niet steeds gelult word


groeten,
tijs ruiter

In beginsel zijn we inderdaad een 3rail forum, desalniettemin zijn er diverse 2railers aanwezig op het 3rail forum.

Wat de "onzin" berichten betreft wil ik ook nog graag kwijt, dat sommigen eerst eens naar het gros van zijn/haar eigen berichten moet kijken. Daar is ook een spreekwoord voor: "Boter op je hoofd hebben". Dit is naar niemand persoonlijk toe bedoeld!

Citaat van: modelspoorlover op zaterdag 05 januari 2008, 14:37:58


misschien kom ik ooit nog eens terug



Zo is JP inmiddels ook al weer terug, na zich afgemeld te hebben met een hoop bombarie. Na ruim 1.5 uur online ingelogd te zijn geweest, heeft hij inmiddels 4 stemmen uitgebracht, maar verder nog geen enkel bericht geplaatst. Zelfs niet om te melden dat hij weer terug is. Zo laat iemand zich toch echt van een bepaalde kant zien, lijkt mij.

Voordat half nederland hier overheen stort, gaat dit draadje op slot. Er is genoeg gezegd, gemaild en gePB't over dit onderwerp wat mij betreft. Ik ga weer verder met de dingen die ik leuk vind.

Groetjes

Willie Akkermans
Beheerder 3rail forum