Citaat van: ^Rook op zondag 23 december 2007, 14:35:41
Mooie foto van een schitterend gebouw You know your Polish stuff
Hallo ^Rook heel erg bedankt
Hier weer een nieuwe uitleg bericht
Ik zat na te denken en toen ik dit jaar in Polen was zag ik heel wat leuke beroepen bij de PKP en rondom de PKP dus dit berichtje heet
Spoorweg beroepen en beroepen rond de spoorwegen die wij in Nederland niet kennen.
We gingen in de zomer naar polen.
We gaan altijd met de trein.
BierverkoperWe stapten uit in Kutno.
Het was rond 10:00 uur in de ochtend.
Ik keek rond me en zag weinig mensen op het station.
Maar alle mensen zaten in de trein he
Het is Kutno....
Maar ik zag niemand op en neer rennen.
Hij rende door een wagon en mensen konden bier kopen.
Als de blikjes op waren dan rende hij als een gek naar een kiosk en kocht hij weer bier.
Hij rende weer naar de trein.
Hij wilde natuurlijk zo veel mogelijk verkopen.
Maar de trein reed wel op tijd weg.
Dus hij had maar 5 minuten de tijd ofzo.
Toen moest hij er uit zijn.
De volgende tein kwam binnen en daar sprong hij in om weer bier te vekopen.
Na een uur nam hij pauze.
Want hij was uitgeput.
Ik kan het goed begrijpen.
SpoorbomendraaierEen deel van mijn Poolse familie woont in Torun.
Dat ligt aan de snelheidslijn van Kutno.
Het is een speciale spoorlijn.
De treinen rijden daar harder dan normaal
Na een rit van anderhalf uur kom je aan in Torun Główny.(uitspraak hier van kan ik niet typen
).
Torun heeft namelijk ook nog 2 andere stations.
Ik liep over het perron en ik hoorde een fluit.
Zo'n fluit die ze ook bij voetbal en bij de politie gebruiken.
En een vrouw kwam uit een heel klein huisje een draaide aan 2 handels en de spoorbomen gingen naar beneden
Ze pakte een vel papier en schreef de tijd op wanneer de trein binnen kwam.
Als de trein voorbij was ging ze weer fluiten en gingen de bomen omhoog.
En ze ging weer in het hokje zitten.
Restauratie-rijtuig medewerkerPolen kent nog restauratie wagons.
Ze zitten lang niet aan elke trein.
So ie so zitten ze aan ELKE Express trein.
Dat is verplicht.
Aan elke Intercity zit ook een Restauratie rijtuig.
Met de versnelde is het verschillend.
Ik zat in de trein die er 12 uur over deed naar zijn eindpunt, noord zuid trein.
Gelukkig zat ik er maar 8 uur in.
Maar die had geen restauratie rijtuig.
Maar ze hadden wel zo'n rijdend karretje langs de pasagiers.
Ik zo'n wagon kun je ontbijd eten maar ook vlees, fruit, groente alles kun je er krijgen
De naam van dat bedrijf is WARS, het is namelijk NIET van de pkp.
Wars wagon in h0Intercity medewerkerAls je een ticket wilt voor de intercity trein of express moet je naar een apparte loket.
Die mensen kunnen meestal ook engels.
Zijn mooier gekleed en zijn vriendelijker
Maar ja je betaald ook veel meer.
In bijna elk station is wel een Intercity loket.
WagonmeesterDe pkp Intercity heeft ook soms slaaprijtuigen.
En ook bijzondere luxe coupes
Een wagon meester is een conducteur alleen van 1 wagon.
Maar hij regeld ook de douane en dat mensen op tijd wakker worden gemaakt.
Bij een station kijkt hij of niet stiekem mensen instappen.
Hoe minder mensen in een coupe hoe duurder uiteraard.
Hieronder een foto van een 1 oersoon slaapcoupe van de PKP Intercity
een persoons slaapcoupe PKP IntercityMeer andere beroepen kan ik niet bedenken die ik ook zelf heb gezien.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben
Groeten,
Martin nuij