Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Poolse Locs

Gestart door rien woensdag 10 oktober 2007, 20:13:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Poolse Locs
Lid sinds: 2007

offline
Poolse Locs
In de collectie van Marklin mis ik Poolse Locs
Re: Poolse Locs
Davy
gast

Re: Poolse Locs
Verbaast mij niets. De meeste Polen kunnen dit nog niet betalen en bovendien hadden de Polen vele Duitse stoomlocs.
Re: Poolse Locs
^Rook
gast

Re: Poolse Locs
Hallo Rien,

Heb er zelf eigenlijk nog nooit naar gekeken...tja, Polen :) Hebben de Polen mooie locs, heb je misschien een paar fotokes :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Poolse Locs
Arjan
gast

Re: Poolse Locs
Misschien hadden ze daar na 1945 ook een paar vergeten BR 49's (=50) = BR4900.

Re: Poolse Locs
Spoorniet
gast

Re: Poolse Locs
Kijk eens hier. Even naar beneden scrollen en dan de drie reisverslagen aanklikken.
Re: Poolse Locs
Ricejuh
gast

Re: Poolse Locs
wat een enge dubbeldekkkers :shock:
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2007

offline
Re: Poolse Locs
Heb laatst een uitstapje gemaakt met een poolse stomer!
was echt super, kijk in foto/filmhoekje maar eens op marienbourg belgie :wink:

Dennis
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Ik kom regelmatig in Polen. Er rijden nog stoomlocs in dienstregeling rondom Wolsztyn. Dit wordt gesubsidieerd door een engelse vereniging.
Er zijn nog duitse locs bij BR38, BR52 uiteraard met poolse serienrs.
E-locs en Diesellocs meestal "wat grof uitziende" USSR-licentiebouw.
De dubbeldekkers zijn voor meer Oostbloklanden gebouwd, varianten daarvan reden ook in de voormalige DDR en Hongarije.

In Polen nog zeer veel armseinen gebaseerd op het tijdperk van de DR.
Het spoorwegnet is nog gebasserd op 50 jr. geleden.
Re: Poolse Locs
Maurice_B
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: rien op woensdag 10 oktober 2007, 20:13:32
In de collectie van Marklin mis ik Poolse Locs

Wel, het is geen Märklin en ook geen wisselstroom, maar Piko heeft 2 startsets  en wat losse wagens van de Poolse spoorwegen, misschien is dat iets?

http://www.piko.de/produkt_db/check.php?suchbegriff=PKP&Submit=zoeken&page=artikelsuche (klik op het artikelnummer)
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Fabian, onlangs was mijn poolse schoonzus voor het eerst in Nederland.
Toen we voor een spoorwegovergang stonden vond zij de VIRM ook een hele mooie trein.

Wat modelspoor betreft is Polen anno nu meer op Piko en Roco gericht.
Ook zijn er relatief veel TT-spoorders.
(Veel Polen in de steden hebben 2 of 3 kamerflats.)
Aangezien de salarissen ca. 1/4 bedragen met wat we hier krijgen is Märklin nieuw daar onbetaalbaar!
Er werd zelfs modelspoor geproduceerd maar daar is zo goed als niks meer van over op een fabrikant van modelboompjes, een producent welke bruggen maakt en wat kleinserieproducenten na.


Er zijn ook modelspoorclubs en tijdschriften.



Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo Mesen,

Ik ben half pools ik heb nog de echte oude poolse treinen meegemaakt.
Die grouwe grijze kleur.
Maar die hebben ze al vervangen door bouw met geel.
Alleen zit er nog geen bevijliging op de deuren.
Dus in de zomer heb je gratis airco :D.
Maar nu heb je 4 treinen in polen:
        ---Stoptrein
        ---Versneld
        ---Intercity
        ---Express
De stoptrein spreekt voor zig.
Dat is deze trein:


stoptrein

Houd er rekening mee dat is een oude trein.
Ze hebben ook al treinen rondrijden die lijden op de duitse stoptreinen of de nederlandse lint.

Je hebt ook de versnelde trein.
Als je met deze trein wilt reizen MOET je toeslag betalen.
Het is een trein die minder vaak stopt dus zegt de PKP(staats spoorwegen van Polen) dan betaal je ook maar meer.
Maar ze zitten wel erg confortabel.
De nederlandse eerste klas is in de versnelde tein tweede klas.
Toen wij in Polen waren namen we altijd deze trein.
Dit is een foto:


een versnelde trein is altijd met een loc en wagons!!!!!

Dan heb je ook nog de Intercity.
Als je met deze trein wilt reizen dan betaal het dubbele per persoon van de versnelde.
Maar deze trein kent geen tweede klas.
Je zit in een coupe van 6 personen i.p.v. 8 zoals in de versnelde.
Je kunt je rugleuning schuin zetten.
Zitgedeelte zuittrekken voor mensen die lange benen hebben.
Hoofd steun omhoog en omlaag.
Super luxe trein :D
Als je met deze trein wilt reizen zijn er ook speciale loketten op het station voor deze trein.
Met deze trein hebben wij 1 keer gereden.
Dit is een foto:

http://swr.podkarpackakolej.net/wagony/img/adhmnu.jpg
Zeer mooie wagon van PKP Intercity

Dan heb je ook nog de Express.
Dit zijn de treinen zoals de Berlin Warszawa Express en de Jan Kiepura.
Deze zijn wel minder luxieus dan de intercity!!!!!
Maar reserveren is verplicht in deze trein.
Deze tichet moet je ook bij de speciale balie kopen op het station.
Een foto:


Ik hoop dat ullie zo zien dat polen echt niet alleen maar stoom is.
Het is zelfs nog vele malen luxer dan Nederland.
Qua prijzen schrik je je dood.
Zo goedkoop is het.
Voor 450km. met de versnelde trein betaalden wij 50 euro per persoon enkele reis :D

Uiteraard bestaan er ook PKP h0 modellen.
EFC loco http://www.efc-loko.pl/pl/index.html
piko http://www.piko.de/produkt_db/check.php?suchbegriff=pkp&page=artikelsuche
Roco voor de webiste klik  hier

Ik hoop dat ik in de toekomst nog eens een poolse modelspoorbaan kan bouwen.
Het liefst bouw ik dan Kutno na :D.
Dat is het drukste treinen knooppunt van polen.
Het is maar een dorpje van 2000 inwoners.

Ik hoop dat is zo genoeg uitleg heb gegeven over de PKP.
Wie meer uitleg wil.
Stuur mij maar een pb.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Martinmack, toffe posting en even zo toffe fotos!
Polen heeft trouwens een grote spoortoekomst omdat het een transitland is tussen
het westen en Rusland.
Spoortechnisch zal er dus heel veel veranderen maar dit zal nog jaren en jaren duren.
Zien wij intussen alle soorten materieel door elkaar van stoom tot multi-systeemlocs.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Bedankt voor het compliment :D
Polen rijd niet meer met stoom.
1 keer per jaar rijd er een nacht trein met stoomtrein door polen.
Dit is de site http://www.parowozowniawolsztyn.pl/index.php?path=0
De meeste poolse woorden kun je wel vertalen want zo zijn ze ook in het nederlands.
Maar dit zijn de belangrijkste die anders zijn:
          ---Tabor wagony  =  alle wagons die zij hebben
          ---Tabor specjalny  = Speciale rijtuigen c.q. wagons
          ---Pociągi rozkładowe   =  dienstregeling
          ---Pociągi retro  =  dienstregeling naar Retro
          ---Cennik usług i pamiątek  =  prijzen  4 zł is ongeveer 1 euro
          ---Noclegi  =  Adresgegevens van een hotel dicht bij in de buurt
          ---ZAMAWIANIE POCIĄGÓW  = adres van de stoomtrein
Ik wil dit heel graag nog een keer doen.
Dit is ook een keer op rail away geweest.
ga hier maar heen  http://www.railaway.tv/
Kies dan Rail away tv.
Kies dan Europe
Dan dan poland(in steam).

Het is een mooie lijn.

Maar om nog even iets te zeggen over de h0 modellen.
Ze zijn erg duur omdat bijna niemand pools rijd.
Ik wil het heel graag, maar ze zijn gewoon nog te duur voor mij als student.
Prijzen geef ik als iemand er om vraagt.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
w67
gast

Re: Poolse Locs
Bij deze van mijn kant even een reactie op de poolse treinen. De loc's en treinstellen zien er inderdaad wat gedateerd uit, maar die klassieke degelijke uitsraling heeft wel wat.Met deze opmerking zal niet iedereen het eens zijn maar die plastic vonkendozen die hier in nederland allemaal rondrijden zgn. lichtrail.......Dat zijn toch ook allemaal gereïncarneerde tupperware dozen. Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak, anders zou het ieder jaar in september véél te druk zijn in Beekbergen.
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
W67,
Deze zomer heb ik in Polen ronds Leszno ook al lightrailmaterieel gespot! Dus zo snel kan het gaan.

Martinmack, het stoomt nog dagelijks(!) in Polen volgens dienstregeling,
vanuit Wolsztyn, weliswaar ge-co-sponsord, maar toch ook als regulier personen en goederenvervoer opgenomen.
Hier is de link in pools en duits:
http://www.parowozy.com.pl/
welke volgens mij de officieele site van de BW is.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Die poolse h0 modellen zijn zeer mooi :D
Ik zal enkele foto's posten hieronder:


efc loco  320  zł


EFC loco  ongeveer 1600  zł/b]


EFC loco  ongeveer 1600  zł/b]


EFC loco ongeveer 3200 zł


Parowozik 350 zł


Parawozik 1160 zł


Parawozik 850 zł


Piko 300 zł

Om jullie het zoeken te besparen heb ik ze hier op een rijtje gezet.
Het is namelijk heel lang zoeken.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: Baanloos op zaterdag 22 december 2007, 21:05:03
W67,
Deze zomer heb ik in Polen ronds Leszno ook al lightrailmaterieel gespot! Dus zo snel kan het gaan.

Martinmack, het stoomt nog dagelijks(!) in Polen volgens dienstregeling,
vanuit Wolsztyn, weliswaar ge-co-sponsord, maar toch ook als regulier personen en goederenvervoer opgenomen.
Hier is de link in pools en duits:
http://www.parowozy.com.pl/
welke volgens mij de officieele site van de BW is.

Dit is ook een fan site.
Nog maals, die trein rijd maar een paar keer per jaan in stoom.
Zie mijn site die ik stuurde voor de dienstregeling.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Vroeger had je gratis airco in de trein.
De deuren hadden geen bevijliging.
Maar dat kon je leuk vinden.
Maar denk eens aan kleine kinderen.
Die kunnen er zo uit vliegen.
De PKP is druk bezig om alles te bevijligen.
Maar eerst doen ze de duurdere treinen.
Zoals de versnelde trein.
Maar ook de Intercity en Express hebben al alles bevijligd.

De OUDE stoptreinen die nu nog rondrijden hebben nog geen bevijliging.
Ik was in de zomer in polen en het was echt warm dus werd de deur een beetje open gezet :D
Maar ook al sommige stoptreinen hebben bevijliging.

Nu zul je je afvragen "doet de conducteur er dan niets aan"?
nee is het antwoord.
Thuis laat je tog ook niet een deur open staan terwijl de kachel open staat.
Zo denken die conducteuren ook.
Dus gewoon webrijden terwijl hij openstaat.

Met de Intercity en express gaan eerst alle deuren dicht dan gaat hij goed kijken of ook echt alles dicht is.
Dan geeft hij het sein met een spiegelei naar de machinist dat hij mag vertrekken.
En doet dan zelf zijn deur dicht.

Nog een tip voor mensen die in Polen willen reizen:
Een International Student Identicy Card word NIET geaccepteerd.
Ik heb hem wel, maar we hebben zo veel problemen gehad.
Bijna elke keer moesten bij betalen in de trein.

We vroegen om uitleg.
Poolse studenten hebbn wel korting en poolse mensen die in nederland studeren.
Ik zou ook korting krijgen maar dan moet ik wel 1 jaar het poolse leger in.
En dat wil ik niet.
Dus k wacht nog even metde ambasade.

Voor zo ver deze tip :D

Groeten,
Martin nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Hier weer een uitleg berichtje :D
Gaat wel snel he, maar ja het schoot me in eens te binnen.

Deze gaat over station Kutno (Je spreekt het uit als Koetno).

Station Kutno is het drukste treinknooppunt van Polen.
Kutno is maar een heel klein dorpje.
Er wonen misschien maar 5000 inwoners.
Velen denken dat Poznan het drukste treinen knooppunt van Polen is.
Het is wel een knooppunt maar daar komen niet alle richtingen bij elkaar.

Station Kutno heeft 5 sporen.
Het is dus een klein station, daarom komt het ook regelmatig voor dat alle sporen bezet zijn :D

Station Kutno heeft 1 regel.
Alle treinen, stoptreinen, versneld, intercity en express MOETEN stoppen in Kutno.
Anders moeten ze een andere route rijden.

De Jan Kiepura stopt er en de Berlin Warszawa Express en nog meer bekende treinen.
Als je mooie treinen wilt fotograferen raad ik je Kutno aan.
Er zijn een faciliteiten.
Er is alleen 1 heel klein boekenwinkeltje in het stationsgebouw.
Naast het stationsgebouw zijneen paar kioskjes.
Daar blijft het ook bij.
Maar je kunt wel eten bestelen bij die kioskjes.

De PKP heeft ook nog een groot terrein voor goederen sporen bij Kutno.
Kutno is een kruispunt dus ideaal voor goederen.
Maar bij de goederen komen kan niet zo makkelijk.
Achter perron 3 spoor 5 zijn wel heel wat sporen daar zie je nog wel regelmatig een goederen trein rijden.
Maar de opstelsporen van Kutno liggen voor het station.
Als je van Torun naar Kutno gaat dan kom je er langs.
Dan zie je het aan de rechter kant.

Dit is station Kutno:

Station Kutno

Zo dit was het bericht over station Kutno.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
^Rook
gast

Re: Poolse Locs
Mooie foto van een schitterend gebouw 8) You know your Polish stuff ;)
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: ^Rook op zondag 23 december 2007, 14:35:41
Mooie foto van een schitterend gebouw 8) You know your Polish stuff ;)

Hallo ^Rook heel erg bedankt :D

Hier weer een nieuwe uitleg bericht :D
Ik zat na te denken en toen ik dit jaar in Polen was zag ik heel wat leuke beroepen bij de PKP en rondom de PKP dus dit berichtje heet Spoorweg beroepen en beroepen rond de spoorwegen die wij in Nederland niet kennen.

We gingen in de zomer naar polen.
We gaan altijd met de trein.

Bierverkoper
We stapten uit in Kutno.
Het was rond 10:00 uur in de ochtend.
Ik keek rond me en zag weinig mensen op het station.
Maar alle mensen zaten in de trein he :D
Het is Kutno....
Maar ik zag niemand op en neer rennen.
Hij rende door een wagon en mensen konden bier kopen.
Als de blikjes op waren dan rende hij als een gek naar een kiosk en kocht hij weer bier.
Hij rende weer naar de trein.
Hij wilde natuurlijk zo veel mogelijk verkopen.
Maar de trein reed wel op tijd weg.
Dus hij had maar 5 minuten de tijd ofzo.
Toen moest hij er uit zijn.
De volgende tein kwam binnen en daar sprong hij in om weer bier te vekopen.
Na een uur nam hij pauze.
Want hij was uitgeput.
Ik kan het goed begrijpen.

Spoorbomendraaier
Een deel van mijn Poolse familie woont in Torun.
Dat ligt aan de snelheidslijn van Kutno.
Het is een speciale spoorlijn.
De treinen rijden daar harder dan normaal :D
Na een rit van anderhalf uur kom je aan in Torun Główny.(uitspraak hier van kan ik niet typen :?).
Torun heeft namelijk ook nog 2 andere stations.
Ik liep over het perron en ik hoorde een fluit.
Zo'n fluit die ze ook bij voetbal en bij de politie gebruiken.
En een vrouw kwam uit een heel klein huisje een draaide aan 2 handels en de spoorbomen gingen naar beneden :D
Ze pakte een vel papier en schreef de tijd op wanneer de trein binnen kwam.
Als de trein voorbij was ging ze weer fluiten en gingen de bomen omhoog.
En ze ging weer in het hokje zitten.

Restauratie-rijtuig medewerker
Polen kent nog restauratie wagons.
Ze zitten lang niet aan elke trein.
So ie so zitten ze aan ELKE Express trein.
Dat is verplicht.
Aan elke Intercity zit ook een Restauratie rijtuig.
Met de versnelde is het verschillend.
Ik zat in de trein die er 12 uur over deed naar zijn eindpunt, noord zuid trein.
Gelukkig zat ik er maar 8 uur in.
Maar die had geen restauratie rijtuig.
Maar ze hadden wel zo'n rijdend karretje langs de pasagiers.
Ik zo'n wagon kun je ontbijd eten maar ook vlees, fruit, groente alles kun je er krijgen :D
De naam van dat bedrijf is WARS, het is namelijk NIET van de pkp.

Wars wagon in h0

Intercity medewerker
Als je een ticket wilt voor de intercity trein of express moet je naar een apparte loket.
Die mensen kunnen meestal ook engels.
Zijn mooier gekleed en zijn vriendelijker :D
Maar ja je betaald ook veel meer.
In bijna elk station is wel een Intercity loket.

Wagonmeester
De pkp Intercity heeft ook soms slaaprijtuigen.
En ook bijzondere luxe coupes :D
Een wagon meester is een conducteur alleen van 1 wagon.
Maar hij regeld ook de douane en dat mensen op tijd wakker worden gemaakt.
Bij een station kijkt hij of niet stiekem mensen instappen.
Hoe minder mensen in een coupe hoe duurder uiteraard.
Hieronder een foto van een 1 oersoon slaapcoupe van de PKP Intercity

een persoons slaapcoupe PKP Intercity

Meer andere beroepen kan ik niet bedenken die ik ook zelf heb gezien.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben :D

Groeten,
Martin nuij
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Hallo Martin.
Bijzonder leuk en zeer interessant om te lezen wat jij in Polen op trein gebied meemaakt!
Het station is werkelijk een plaatje en de verschillende beroeps uitvoeringen in- en om de trein zijn, in mijn ogen dan, erg bijzonder maar wel heel leuk om te lezen.
Hoewel ik dit zelf in mijn jeugd zowel in Nederland alsook in Duitsland nog zelf gezien heb.
Natuurlijk zijn er in Polen, zoals ieder land dat zich snel ontwikkelt, veel nieuwe ontwikkelingen die resulteren in ultra moderne treinstellen maar ook (vind ik zelf ook leuker) ook de oude locs en treinstellen zijn hier nog lang niet afgeschreven en vaak nog volop in gebruik!
Kortom, een schitterend land met een prachtige treinen cultuur en daarbij, of vooral bovenal, bijzonder vriendelijke en uiterst gastvrije bewoners! :lol:
Dus Martin, ga lekker door met je leuke en interessante beschrijvingen van het spoor gebeuren in Polen!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Heeel erg bedankt Albert Jan.
Ik ga niet 3 posts doen op een dag.
Morgen, als ik weer iets leuks weet, komt er weer een post :D
Het is zeker een aanrader qua spoorwegen.
Je ziet zo veel verschillend materieel dat is bijna niet voor te stellen.
Maar ik hoop dat morgen weer nieuws komt :D :D

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
modelspoorlover
gast

Re: Poolse Locs
hallo,
martin,enorm leuk dat jij zulke verslagen voor ons maakt,
eorm intressant wat je allemaal weet over polen en poolse treinen
ook die beroepen,erg leuk

tijs
Re: Poolse Locs
JanPieter
gast

Re: Poolse Locs
Hallo Martin,
Wat een prachtige verslagen maak je! Zeer interresant, heb ze met genoegen doorgelezen. Dit doet het forum goed.

Jan-Pieter
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Poolse Locs
Zo dit topic is geschoond en we kunnen weer rustig verder praten over dit interessante onderwerp.
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Gewoon heerlijk, zo'n lekker "schoon" topic!
Dus Martin, laat ze maar weer komen, die interessante en leuke Poolse spoor onderwerpen! 8)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Poolse Locs
rloop
gast

Re: Poolse Locs
Ben voor mijn werk een paar jaar geleden in Kielce geweest en waar ik werkte was tegenover een krachtcentrale waar de hele dag kolentreinen af en aan reden, van die grote 6 assige net 2400 loks met gigantisch veel herry reden af en aan, stoom heb ik er jammergenoeg niet gezien, wel in het station 2 losse 4 assige tenders, en mooi gekleurde treinstellen die toch wat somber aandeden.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Ik hoop, als ik morgen tijd heb, dat ik er weer 1 schrijf :D
Ben al een beetje afgekoelt hoor.
Maar ik moet vet veel leren in de vakantie.
Maar ik denk dat ik wel tijd heb hoor :D

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Tog maar weer een verhaal :D.
Onderwerp De lange treinreis.

Dit is een waargebeurt verhaal
Wij gingen met de trein van Torun pal zuid.
Ik zei tegen mijn moeder "neem nou de nacht trein, dan kun je teminste nog slapen".
Of de nachttrein maar dan zitten.
Maar ja mijn moeder zag dat niet zo zitten.
Ik baalde er goed van want dat zou dus betekenen in een trein over dag bij 40 graden celcius.
Uiteraard verzon ik weer een oplossing :D
Als we nou eens de Intercity naar Warschau nemen.
In warschau overstappen op de Intercity naar Katowice :D
Dit is mega om, mesen zullen denken wat voor een inbesiel plan ik nu heb bedacht :?, maar nu komt het.
Hij doet er 2 uur korter over en is 150km. langer....
Mij ging het om die 2 uur korter.
Hij stopte op geen 1 tussenstation en het is een Intercity dus krijgt over voorang en airco :D
Als het buiten 40 graden celcius is dan wil je wel airco in de trein hoor.
Maar mijn moeder zei wat gaat dat grapje kosten?
Ik zei doet dat er iets toe :?
Ja ik wil de prijs weten.
Toen ik de prijs zei schrok mijn moeder enorm(het was bijna 200 slotty per persoon enkele reis :wink:).
Maar moeder zei nee.
We gaan met de versnelde trein.
En 7,5 uur in de trein.
Nou leuk in die hitte :?.
We stapten in en op de heenreis kwam er een heel aardig gezin tegenover ons zitten.
Dat was een gezin met een zoon en die wil informatica studeren.
Ze vertelden hoe het poolse onderwijs was enz.
Die jongen sprak ook een beetje engels :D.
Maar toen kwam de conducteur.
"Biljet prose"(kaartje alstublieft).
Ik gaf mijn kaartje en de mijne werd niet goedgekeurt.
Ik werd boos man.
Ik begon engels te praten maar hij verstond geen engels :?
Waarom werd ik nou boos??
Ik heb een International Student Identicy Card.

isic kaart
Dat is een kaart waar je als student veel korting krijgt in het buitenland.
Maar blijkbaar kent de PKP die nog niet.
Ik gaf hem mijn mobiel en hij mocht op mijn kosten naar engeland bellen.
Om het na te vragen.
Maar ja dat wilde hij niet.
Toen moesten wij maar bijbetalen.
Dus ik moest ook op vol tarief reizen.
Intussen was het nu al bloed heet in die trein.
Het water ging er snel doorheen.
Alle ramen stonden open.
Ik bleef kijken naar de kilometerborden.
Want Kutno is nul.
Alles begint bij Kutno.
En ik zag eindelijk 300km.
na 7 uur :?
nu hadden we er 450km. op zitten.
We stapten uit en ik begon al te hoesten door de slechte indusitrie in dat gebied.
Want di gebied zit vol met kolenmijnen.
Nu moesten we nog met een dubbelkker.
De lucht werd alleen maar erger.
Eindelijk waren we in Glywice.
nu nog met de bus, zo jo ik dacht komen die uit de jaren 50 ofzo :?
Maarja Polen kan ook niet overal tegelijk investeren.
Maar ik wist dat Knurow een station had en misschien nog wel heeft.
Ik ik liep met mijn vader naar het station.
En ja hoor.
Alleen is het al lang niet meer in gebruik.
Maar nog zeer veel goederen.

Foto die ik heb gemaakt van de kolenmijn in Knurow

En nog maals dit is echt gebeurt.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: rloop op zondag 23 december 2007, 22:03:05
Ben voor mijn werk een paar jaar geleden in Kielce geweest en waar ik werkte was tegenover een krachtcentrale waar de hele dag kolentreinen af en aan reden, van die grote 6 assige net 2400 loks met gigantisch veel herry reden af en aan, stoom heb ik er jammergenoeg niet gezien, wel in het station 2 losse 4 assige tenders, en mooi gekleurde treinstellen die toch wat somber aandeden.

Hallo,

Leuk man :D
Alleen weet ik niet waar Kielce ligt, je kunt niet alles weten....
Maar die soort van 2400 he.
Bedoelt u niet die loc die hierboven staat?

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Gerard
gast

Re: Poolse Locs
Martin, wat je schrijft iets over 200 Zlotty,
Citeer(het was bijna 200 slotty per persoon enkele reis ).
wat is dat omgerekend in ?uri's?
Re: Poolse Locs
rloop
gast

Re: Poolse Locs
Kielce ligt scheef boven krakau richting russische grens, beetje deprimerende stad, meisje in de bar drinken bij binnenkomst eerst wodka of bier met een rietje zodat ze wat vrolijker kijken, alles is erg grijs en somber door de bruinkoolstook en gebouwen nog geen 2 jaar oud zijn door betonijzerroest al aangetast, overal in de stad nog stukken oude stadsverwarming, leuk om een keer mee te maken maar geen vakantieaanrader die kant van Polen, verder met mijn AVIS leenauto van het vliegveld van warschau naar Kielce veel gezien en meegemakkt, ik kat polen niet af maar ik hoef er niet meer heen niet mijn favorieten land.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: Gerard op zondag 23 december 2007, 22:43:12
Martin, wat je schrijft iets over 200 Zlotty,
Citeer(het was bijna 200 slotty per persoon enkele reis ).
wat is dat omgerekend in ?uri's?

ongeveer 70 euro.
Dat is niet veel als je kijkt naar de afstanden in Nederland.
Maar we konden ook reizen voor 30 euro.
Mijn moeder is meer van goedkoop.
Ik ben ben meer van nachttreinen :D

CiteerKielce ligt scheef boven krakau richting russische grens, beetje deprimerende stad, meisje in de bar drinken bij binnenkomst eerst wodka of bier met een rietje zodat ze wat vrolijker kijken, alles is erg grijs en somber door de bruinkoolstook en gebouwen nog geen 2 jaar oud zijn door betonijzerroest al aangetast, overal in de stad nog stukken oude stadsverwarming, leuk om een keer mee te maken maar geen vakantieaanrader die kant van Polen, verder met mijn AVIS leenauto van het vliegveld van warschau naar Kielce veel gezien en meegemakkt, ik kat polen niet af maar ik hoef er niet meer heen niet mijn favorieten land.
Ik ben ook in Krakau geweest :D
Zeer mooie stad.
Met de Intercity.
Maar mijn tante heeft nog een kachel staan wat lijkt op marmer, maar het is geem marmer.
Dat is een lange buis van de vloer tot aan het plafond.
Daar gooi je dan vuur in en warm is je kamer.
Maar zij hebben nu ook een kachel.
Maar geen cv hoor.
In de keuken hebben ze een water tank.
Naast het gasfornuis heben ze een kolenkachel.
De hittebuis is verbonden met de watertank.
En zo heb je warmwater :D
Er moet eerst gewerkt worden voor warm water.

Maar laten we het bij treinen houden.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
rloop
gast

Re: Poolse Locs
Yep, het beetje treinen wat ik gezien heb waren niet echt nieuw maar absoluut niet lelijk, wat ik me nog goed kon herinneren waren dat de elocs grote koplampen hadden, vond ik wel mooi, maarja is toch zeker weer 10 jaar geleden of zo.
Jammer genoeg heb ik er niet veel foto's van gemaakt maar een stuk of 4, terwijl ik daarna nog in vele andere landen ben geweest en er echt even tijd voor nam het station te bezoeken, heb ik dat in polen niet gedaan, heb ik wel een beetje spijt van.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: rloop op maandag 24 december 2007, 07:40:50
Yep, het beetje treinen wat ik gezien heb waren niet echt nieuw maar absoluut niet lelijk, wat ik me nog goed kon herinneren waren dat de elocs grote koplampen hadden, vond ik wel mooi, maarja is toch zeker weer 10 jaar geleden of zo.
Jammer genoeg heb ik er niet veel foto's van gemaakt maar een stuk of 4, terwijl ik daarna nog in vele andere landen ben geweest en er echt even tijd voor nam het station te bezoeken, heb ik dat in polen niet gedaan, heb ik wel een beetje spijt van.

Hallo,
Heel erg bedankt voor uw reactie.
Ik heb wel veel aandacht besteed aan stations maar weer weining foto's gemaakt :?
De oude poolse locs hebben inderdaad mega koplampen :D
Ik heb wel een foto van een pollse loc.
Bedoeld u dit:


Zel gemaakt foto poolse loc

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Hallo Martin.
Geweldig dat jij, ondanks de drukke werkzaamheden voor school, ons weer wat verhalen wil vertellen en foto's laten zien over het sporen in Polen!
Juist de grote verschillen op spoorgebied maakt een land als Polen extra aantrekkelijk.
Aan de ene kant het oude, vaak nog met stoomlocs of oude diesels, en aan de andere kant het zeer moderne wat natuurlijk nu in hoog tempo in ontwikkeling is.
Ook erg leuk dat je ons dit zo enthousiast wilt vertellen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Heel erg bedankt voor de complimenten allemaal:D
Ik krijg nog meer zin om te schrijven.

Deze gaat over de Poolse perrons.

Jullie misschien wel denken, wat een stom onderwerp :wink:.
Maar als je dit hier onder leest dan snap je ook waarom ik bijna 2 keer in de verkeerde trein ben gestapt.

Op onze rijsplanner naar Polen stond dat we aan moeten komen op  Spoor 3.
Maar dat was de nederlandse reispalnner.

Waar we aankomen, op welk perron, scheelt mij niets als we maar aankomen in Kutno :D
Maar we stapten uit op perron 2.

Ik zal proberen uit te leggen waaron perron 3 het zelfde is als spoor 3.
Het word wel lastig maar ik doe mijn best.

Als je kijkt in het poolse spoorboekje, dat heb ik, of op de borden in polen zie je alleen maar perron nummers.
Een perronnummer is wat anders dan het spoor nummer dat wij in Nederland gebruiken.
Daar was ik dus een paar keer mee in de war gekomen.
En best veel mensen zullen dat hebben.

Als je op de borden kijkt, of in het spoorboekje, dan zul je bijv. perron 3 zijn.
Je loopt dan naar perron 3.
Maar een perron heeft links en rechts.
Hoe moet je nu weten aan welke kant je moet zijn?
Dat weet je niet want het staat nit op de borden.
Ongeveer 5 minuten van te voren gaat de omroep.
Dan moet je goed luisteren.
Zij vertellen dan welk spoor.
De naam van het spoor is in het pools "tor".
Zelfs bij internationale treinen in Kutno doen ze het niet in het engels of duits.
Dus als je geen pools kunt, dan heb je een probleempje.
Maar meestal als je zegt "Jan Kiepura" of "Berlin Warszawa Express" en je wijst naar links en dan naar rechts dan wijzen ze naar de goede kant :D
Beetje gebarentaal en je komt ver hoor :wink:

Maar nu heb je nog meer op een perron.
Je hebt ook nog onderverdelingen van een spoor(tor).
Polen maken het wel lastig hoor :wink:

Maar bij de Intercity en Express vertellen ze ook nog waar welke wagon staat.
Uiteraard doen ze dit ook alleen maar in het pools.
Een gebied van een tor(spoor) noemen ze sektor.
Dat is ook een nederlands woord :D

Hier onder zie je een plaatje hoe het er uit kan zien.
Onder dat plaatje maat ik enkele voorbeelden.


Pool perron voorbeeld

Zoals ik had gezecht zou ik elke voorbeelden geven.
Je kijkt op het bord en de trein komt aan op perron 2.
Dan hoor je een omroep dat hij aan komt op tor 3.
Jou wagon staat bij sektor 3.
Dan moet je hier instappen:


Bij het rondje moet je instappen

Dus dit is de aandiding.
Eerst perron.
Dan Tor.
En dan Sektor.
Dit zeg je dan : Peron 3, tor 5, sektor 5.
Dit is nog een foto hoe het in het echt is :D

Foto van perron Zakopane

Het is best ingewikkend omdat wij in nederland alleen spoor gebruiken.
Wij tellen niet de perrons.
De duitsers ook niet.
Daarom is het wel wennen.
Om te voorkomen dat u in de verkeerde trein stapt wij mij al bijna 2 keer is gebeurt leg ik het hier uit.

Groeten,
Martin Nuij


Re: Poolse Locs
modelspoorlover
gast

Re: Poolse Locs
hallo,
martin,heel intressant,nogmaals bedankt dat je dit voor ons wil doen
erg leuk om te weten

tijs
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Heey,

Leuk topic dit :D.
@ Martin: Wil je wel kijken naar de afmetingen van je foto's ;).
Ik heb van meerdere foto's alleen een link moeten maken aangezien deze (veel) groter waren dan de maximale toegestane grootte op het forum ;).
Maar voor de rest, toppie topic :D.

Marcel
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Hallo Marcel sorry daarvoor.
Ik heb het aangepast.
Dus mensen je ziet gewoon de foto.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Leuke reportages Martinmack
Intussen lees ik wel op:
http://www.parowozy.com.pl/newsd.htm
er zelfs vandaag 2 stoomlocs volgens dienstregeling van Wolsztyn naar Poznan rijden!
Dus ze rijden toch echt beste Martin!
Re: Poolse Locs
joostboudewijns
gast

Re: Poolse Locs
je wist natuurlijk allang dat ik je topic volgde.
nu toch maar even een reactie heel erg leuk gedaan en leuke tips :D

groeten joost
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Hallo,

Ik hoor veel mensen praten over de stoomtrein van de PKP.
Vandaar deze uitleg de stoomtrein van Poznan-Wolsztyn-Leszno.

De PKP is sterk aan het investeren voor nieuw en goed materieel.
Denk maar aan PKP Intercity.
Maar dat kun je niet zeggen in de plaats Poznan :D
Poznan is een hele grote stad.
Er zijn veel mooie gebouwen.
Velen denken dat dat een grote industiestad is.
Maar dat is helemaal niet zo!!!!!
Het is zeker de moeite waard om daar eens heen te gaan.
Het is een zeer mooie stad.
In Poznan kun je met 2 treinen komen die uit nederland goed te reizen zijn.
Je kunt kiezen voor de Jan Kiepura.
En je kunt kiezen voor de Berlin-Warszawa Express.
De Berlin Warszawa Express vertrekt om 16:29 uit berlijn en is om 19:35 in Poznan.
De Jan Kiepura vertrekt om 19:03 uit Amsterdam en komt aan om 7:39 uur in Poznan.
Als je in Poznan bent dan kun je het centrum in lopen en een hotel pakken.
Er zijn 4 soorten ritten met de stoomtrein naar Wolszyn.
Ze rijden bijna elke dag.
Verder rijd ook een normale trein.
Deze gegevens komen uit het officiele spoorboekje, inscan is mogelijk op aanvraag
Trein 0    Elke dag
Trein 1    8 april en 25 December
Trein 2    22 september stoomtrein-intercity
Trein 3    6 en 7 oktober, DEZE GAAT NAAR RETRO EN NIET NAAR WOLSZYN.

   
Wolszyn is een bijzondere plaats.
Het heeft namelijk nog een locloods in gebruik met allemaal stoomlocs.
Maar het word nog mooier, het is van de PKP.
In Wolszyn word de loc er af gekoppeld en rijd naar de depo.
Een snelle keuring krijgt zij dan en kolen worden ververst.
In wolszyn komen zeer veel treinen liefhebbers :D
Niet alleen met de stoomtrein maar ook met gewone treinen.
Iedereen wil dat depo zien.
Het is een zeer mooi depo.
Dit is het depo in Wolszyn:

   
                                                        Depo in Wolszyn

Veel mensen denken dat dit het eindpunt is van de bijzondere treinreis.
Maar dat is niet zo.
De trein gaat door naar Leszno.
Hier onder ziet u de dienstregeling:
Trein 5 alleen op 28 april en 15 September
Trein 6 alleen op 28 april
Trein 8 Elke dag behalve 8 april en 25 december
Trein 9 Alleen op 11 Februari, 5 Mei, 7 Juli, 25 Augustus, 3 November.
Trein 10 Alleen op 31 December.
Trein 12  Alleen op 11 Februari, 5 Mei, 7 Juli, 25 December en 3 November.
Trein 13  Alleen op 28 April, 15 September

   
 
Zo dat waren de rijschema's.
Hier nog wat uitleg.
Die mensen die hier voor werken zijn echte stoomliefhebbers van de PKP.
Maar het probleem is dat polen juist modern wil rijden en niemand een stoomtrein wil besturen.
Dus het kan heel goed zijn dat het over een paar jaar niet meer van de PKP is maar van een museumbaan.
Ik zei wel eens dat hij lang niet elke dag rijd.
Mijn excuses daarvoor.
Ik kijk nu in het spoorboekje en zie het inderdaad.
Mijn site die ik stuurde was niet goed.
Ik baal er goed van, anders konden we wel die rit maken.
Maar ja een andere keer maar.

Zo nu ben ik 4 uur bezig met typen en alles goed zetten.
Ik stop maar.

Iedereen een fijne kerstavond toegewenst.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Ha die Martin.
Wat heb je van al deze informatie weer een hoop werk gemaakt om ons dit eens duidelijk te vertellen!
Wat prachtig dat deze stoomtreinen nog steeds gewoon in dienst zijn en dat er nog steeds mensen zijn die deze willen en kunnen bemannen.
Heb jij zelf al een keer zo'n rit gemaakt of heb je alleen deze rit naar het stoomloc depot gemaakt?
Ook erg mooi en zeer indrukwekkend om meerdere stoomtreinen onder stoom voor de locloods te zien staan.
Aan de plaatsnamen te zien weet ik wel dat er maar enkele plaatsen in Polen zijn waar ik wel eens van gehoord heb, maar door jouw verslagen leer ik heel wat over Polen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
 
Re: Poolse Locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Poolse Locs
Re: Poolse Locs
rloop
gast

Re: Poolse Locs
Maar inderdaad zijn er weinig merken die poolse treinen uitbrengen.
Re: Poolse Locs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Poolse Locs
Dit is wel een grappig topic geworden, met al die uitleg en foto's van Martin.
Als je dit leest dan proef je nog echt die spoorwegromantiek.
Oude stations en treinen die waarschijnlijk ook oud ruiken.
Beetje roest hier, beetje vuil daar, piepende en krakende treinen, maar ook moderne en comfortabele treinen.


Maar ik vraag me af of Polen veel modelspoorders kent.
Het lijkt mij dat een gemiddelde Pool z'n geld liever aan Vodka uitgeeft dan aan treintjes.
Maar misschien ben ik nu wel heel stigmatisch bezig.
Re: Poolse Locs
martinmack
gast

Re: Poolse Locs
Citaat van: AlbertJan op maandag 24 december 2007, 17:04:59
Ha die Martin.
Wat heb je van al deze informatie weer een hoop werk gemaakt om ons dit eens duidelijk te vertellen!
Wat prachtig dat deze stoomtreinen nog steeds gewoon in dienst zijn en dat er nog steeds mensen zijn die deze willen en kunnen bemannen.
Heb jij zelf al een keer zo'n rit gemaakt of heb je alleen deze rit naar het stoomloc depot gemaakt?
Ook erg mooi en zeer indrukwekkend om meerdere stoomtreinen onder stoom voor de locloods te zien staan.
Aan de plaatsnamen te zien weet ik wel dat er maar enkele plaatsen in Polen zijn waar ik wel eens van gehoord heb, maar door jouw verslagen leer ik heel wat over Polen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
 

Hallo AlbertJan.
Ik ben er dus niet geweest omdat ik dacht dat hij maar een paar keer per jaar rijd :(
Maar dat komt door die stomme site.
In het spoorboekje staat dat hij wel elke dag rijd.
Dus ik baal goed.
Ik ben blij dat ik het niet voor niets doe :D

CiteerMaar ik vraag me af of Polen veel modelspoorders kent.
Het lijkt mij dat een gemiddelde Pool z'n geld liever aan Vodka uitgeeft dan aan treintjes.
Maar misschien ben ik nu wel heel stigmatisch bezig.

Polen zijn iver het algemeen behoorlijk arm.
En als je over treintjes speelt is het nog erger dan in nederland, je word gewoon uitgelaggen.
Maar Wodka drinken ze behoorlijk veel.
Maar er zijn maar een paar modelspoorwinkels in Polen.
Ik dacht dat er 5 winkels waren in HEEL POLEN!!!!
Er zijn dus wel modelspoorders maar je kunt ze heeeeel moeilijk vinden.
En ook u erg bedankt voor de zeer leuke compliment.

Iedereen een zalige kerstfeest toegewenst.
En een goed nieuwjaar.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Poolse Locs
Lid sinds: 2007

offline
Re: Poolse Locs
Een winkel bevindt zich op de markt in Torun, een piep klein winkeltje, maar als je iets van de PKP
wil bestellen, kan dat daar altijd.
Zelf ga ik elk jaar naar Polen, voor de natuur, naar mijn schoonfamilie.

Met vr groet

Rien