Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoe red ik Elisabeth?

Gestart door PaT donderdag 29 oktober 2015, 12:27:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Hoe red ik Elisabeth?
Nee, ik wil het hier niet hebben over de Engelse Queen Mom, maar over mijn eigen Elisabeth, de Märklin 3750. Ik heb deze set van 2 ICE koppen op Eurospoor op de kop getikt. Uiteraard heb ik niet ter plekke gecontroleerd of alles in orde was, puur door het enthousiasme dat ik dit setje hier tegen kwam. Laten we het houden op een wijze les voor de volgende keer.

Wat is er met Elisabeth aan de hand? Nou, feitelijk lijkt ze overleden. De set reageert werkelijk op helemaal niets.
In eerste instantie dat ik nog dat ze op bovenleidingbedrijf stond, maar nu braaf beide schakelaartjes daarvoor op "U" staat en niet op "O" (van Oberleitung neem ik aan) krijg ik nog steeds geen enkele reactie.

Dan eens kijken naar het adres. Standaard ingesteld op 69 en zo dacht mijn Mobile Station er ook over. Gewijzigd in 70 en 1 m.b.v. de jupertjes, maar ook die adressen laten Elisabeth niet rijden.

Dan maar eens analoog bedrijf. Voorzichtig de oude Temsi aangesloten en vooral niet van rijrichting gewisseld (vanwege mogelijk te hoge piekspanning). Dus half vermogen, maar helaas nog niets. Nog even gecontroleerd of een analoge lok wel wilde rijden en dat was uiteraard geen probleem.
Dan de bedrading maar eens nakijken. Alles lijkt gewoon zo te zitten alsof ze gisteren uit de fabriek is gekomen, maar die dikke printplaat er in, tsja, daar kan ik weinig nuttigs over zeggen.

Ik vroeg mij dus af wat een goede troubleshooting procedure zou zijn voor dit soort loks. Ik heb hier wel eens wat gelezen over 1 draad van de trafo op de sleper, andere op de wielen om te kijken of dat voor wat leven in de brouwerij zorgt. Werkt dat zowel met digitaal als analoog of enkel analoog? En wat kan je zelf nog meer doen om te kijken waar het probleem zit?

De tandwieltjes van het motordeel draaien overigens prima als ik de wielen voorzichtig ronddraai. Dus de motor staat niet vast.

Zelf kan ik nog bedenken dat de koolborstels compleet versleten zijn (die moet ik nog controleren),maar verder heb ik zelf geen ideeën meer wat ik nog meer kan uittesten.

De knappe koppen hier op het forum hebben vast wel suggesties wat ik allemaal nog meer kan nalopen voordat ik een keer op visite ga bij de lokkendokter van Hobby in de Praktijk. Alvast hartelijk dank!
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Patrick, heb je de bakken eerst gekoppeld voordat je ging testen?
Er zit hoogst waarschijnlijk een sleper wisselaar ingebouwd en dan werken de bakken alleen als ze gekoppeld zijn.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Hoi PaT,

Meten is weten. Ik zou eerst eens kijken of de baanspanning ook op de print terug te vinden is.  Als dat zo is, kun je eens gaan kijken of je achter de vier diodes ook een gelijkspanning ziet.  Je hebt het over jumpers, bedoel je niet de dip-switches?  Wat gebeurt er als je ze allemaal uit (of aan) zet? Dan zou hij het analoog moeten doen.  Hou je de dip-switches niet verkeerd om (dus het verkeerde adres)?

Erik
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Zoals Ad (Kappa) al aangeeft beide koppen eerts aan elkaar koppelen en dan even testen.


Mvg,
Peter
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Hoi Ad, Ja, de bakken zijn zowel gekoppeld als los getest.

Erik
Van de dipswitches ben ik redelijk zeker dat ze goed staan. Sowieso stonden ze exact zoals bijschreven bij code 69 (fabrieksinstelling), dus de kans dat ik dat verkeerd om heb gedaan lijkt mij vrij klein.

Dat van alles omhoog of omlaag voor analoog bedrijf wist ik dan weer niet (staat ook niet in de handleiding volgens mij). Moet ik alle dipswitces uitzetten om te testen op analoog bedrijf? (en doet hij het dan niet als een digitaal adres is ingesteld?)

Het meten is weten is inderdaad een logische vervolgstap.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Hi Patrick,

Je moet in ieder geval alles "nalopen" in dit geval uitsluiten wat goed is.
Je bent welkom in Werkendam.

groet
Harald
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Dank Harald,

Ik kom in december zeker een keertje op een zaterdag langs in Werkendam als ik het zo zelf niet voor elkaar krijg.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Alles off is analoog volgens mij.

Op deze site is een boel te vinden over je set :

https://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst31051_Marklin-3750.aspx
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Dank je wel Erik, ik ga eens even lekker lezen! En in ieder geval dadelijk alle dipswitches eens uitzetten en kijken of ze analoog wel wil bewegen. Altijd gedonder met vrouwen! :P
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Hoi.

Ik weet ws al waar je hem gekocht hebt.
Heb er in ieder geval 1 zien liggen.

Maar controleer eerst dit:

Locs dienen gekoppeld te zijn.
Bij vooruit rijden zou hij het kunnen doen, maar bij duwend verkeer gebruikt hij de sleper van de dummy..

1) Zit de rode draad aan de middenpuntcontacten, en de bruine aan de rails?
Want deze ICE heeft een Moterola I decoder, met sleperwisseling.
De verlichting van de dummy en de (toekomstige) tussen-rijtuigen worden altijd gevoed vanaf het achterop lopende sleepcontact.

2) Is je bedrading in orde? geen draadbreuk bij de koppeling? (rood komt van de sleper van de stuurstand; geel gaat naar de interieur- (tussenrijtuigen) en frontseinen verlichting van de dummy.Diet de verlichting het wel?

3) zet je jumpers van de dipswitchen allemaal een keer of 5 van on op off, (geen spanning op je decoder laten staan) en weer terug. De contacten kunnen vuil zijn, en door een aantal keren te schakelen, maak je ze weer stroom geleidend. Kies adres 26 door 7 op "on" te zetten. Test nu weer.
Doe dit ook met je bovenleiding/sleepcontact schakelaars.
Oja, volgens mij kent deze decoder geen "analoog"-stand.

Als dit allen niet helpt....
hoor ik het graag...
En ben ook benieuwd wat deze gekost heeft. (via pb)
Eventueel kan ik aan een andere decoderprint komen, als je hier niet te lang mee wacht.

Gr. Marcel
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Patrick, kijk eens of de motor wel vrij rond kan draaien en de olie niet verhard is.
De 3750 is één van de eerste modellen met een hoogvermogens motor met 5 polig anker en dateert uit 1992.
De decoder herkent alleen Motorola oud en de kans is groot dat je MS dit niet aan kan.
Maar analoog zou de loc het toch moeten doen.

Controleer of de slepers beide nog goed contact maken.
Vooral de voorst, want de decoder onthoudt geen rijrichting en zal na verloop van tijd weer in z'n "vooruit" staan en de voorste sleper gebruiken.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
@Marcel Dat ga ik vanavond nog eens proberen, evenals analoog bedrijf. Mocht dat niet baten dan is zon print een optie, hoewel in het topic op het Marklin-users forum een beschrijving staat waarbij een ESU Loksound 4 wordt ingebouwd. Ook leuk, niet dat ik dat zelf kan, maar wel een optie voor de toekomst misschien.
De stroomvoorziening is aangesloten zoals je beschrijft, rood op de puko's, bruin op de railstaaf..

De Elisabeth heb ik overigens voor een goede 100 euro mee gekregen van Kees. Ik kon nog een beetje afdingen. Niet het koopje van de week, an sich re-de-lijk, maar thuis zag ik toch dat er een kras op het dak zat :(
Op Ebay.de ben je over het algemeen zo'n beetje hetzelfde kwijt inclusief de verzendkosten. Ook dat was dus even een leermomentje.
Wel leuk trouwens dat ik ook jouw blauw/transparante ICE-3 heb zien liggen. Ik moest toch even aan je denken toen.

@Ad. De motor draait, tenminste, de raderen die je kan zien vanaf de onderkant. Ik ga er dan voor het gemak van uit dat het 5 polig anker dan ook draait. Dan kan je natuurlijk pas zien als het motorschil los geweest is. Dat komt nog. Eerst maar eens kijken of hij analoog in beweging wil komen.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Ik heb het treinstel bij hem zien liggen.

Ombouwen is een optie, maar als hij het niet doet, dan is er echt wel wat te regelen.
Hij heeft nl nog een motorwagen liggen, die technisch gelijk is. (onderdelen zijn volgens mij identiek) Maar moet je dan wel snel handelen.
Laat mij het even weten. Maar je mag ook zelf contact met hem opnemen.
Ik heb al zijn gegevens.

Gr. Marcel
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Seinwezen
gast

Re: Hoe red ik Elisabeth?
Wat ook nog wel eens wilt helpen is om alle dipswitches een keertje op en neer te doen.
En even de motor uitbouwen en testen met een 9v batterij ofzo.

Groeten Sander
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Ik heb alle dipswitches op 0 gezet en vervolgens de set analoog aangestuurd. Doordat ik nog een oude trafo heb kan ik niet van rijrichting veranderen (ivm te hoge piekspanning), maar de dame reed in ieder geval. Wat wel opviel is dat de verlichting aan geen van beide kanten brandde. Daarmee kan in ieder geval een defect aan de motor uitgesloten worden dus.

Vervolgens alle dipswitches 5 keer heen en weer gehaald. Ingesteld op een aantal adressen, maar op geen enkel adres gaf de dame een teken van leven. Er lijkt dus toch echt iets in/op de print niet lekker te zitten. Dat gaat echter simpelweg mijn kennis te boven. Ik ga de verkoper maar eens benaderen.

Even voor de zekerheid. Als ik de dipswitches instel op een bepaald adres, vervolgens op de ms2 een nieuwe lok toevoeg terwijl Els op de rails staat en dat doe via adres opgeven, dan zou daarna de lok toch moeten functioneren?
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Seinwezen
gast

Re: Hoe red ik Elisabeth?
De decoder kan ook gevoelig zijn voor polariteit.
Dus opletten dan de B op rood zit en de O op bruin bij de aansluitrail.

Weet niet of je dat kan met een MS2, maar je weet maar nooit.

Groeten Sander
edit: tekst aangepast
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Je loc rijdt in ieder geval wel.
Dan kan je hem conventioneel tenminste wel aansturen.
Als je zowel voor- als achteruit kan rijden, doet ook de sleper-omschakeling het.
Bij digitale locs met het Moterola I protocol is de verlichting altijd uit bij conventioneel bedrijf.
Bij jouw treinstel wordt de interieur- en front/sluitseinen gezamenlijk geschakeld met F0.

Heb je nog ander locs op je baan staan?
Misschien wordt er te veel stroom gevraagd...

Verder op je MS2 loc 3770, of 3750 uit database kiezen.
Daarna adres op ms2 instellen op bv 26, en je decoder  met dipswitch 7 op "on".
Dan zou je loc het moeten doen.

Gr. Marcel

Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Ik heb geen baan, slechts een stukje om te testen. 1 rechte rail en een flexrail, meer niet. Daar staat dus ook geen andere lok op.

Zoals lok1200 het schrijft heb ik het ongeveer geprobeerd. Op MS2 de 3750 opgesnord. Die stond standaard op adres 69 en dat was in principe goed, want dat is de fabrieksinstelling. Vervolgens lok op het spoor en dus geen reactie.

Ik zal het nog met het genoemde adres proberen, maar ik heb er een hard hoeft in.
Wat polariteit betreft, ik geloof niet dat ik daar met een MS2 veel aan kan veranderen.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Je hebt de loc natuurlijk open gehad, om de dipswitches in te stellen...
Hoe is de staat van de print?
Brandschoon of lichte aanslag/corrosie?

Want, ik had ook een loc (motorwagen uit de ICE-410) bij hem gescoord, en die deed eerst ook geen ene r**t.
Heb ik ook deels doorgemeten, en getest, en na oa rechtstreeks de relais op de print aan te sturen kreeg ik er leven in.
Bij mij zit er een ICE-2 print in, waarbij ik toch een beetje aanslag/corrosie vond bij de relais-pootjes op de print.
Na dat te hebben gepoetst, heb ik blijkbaar toch een kleine sluiting verwijderd, waarna het relais wel werd aangestuurd.

Gr. Marcel
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Hallo Patrick,

Ik heb de 1631 met een 6080 decoder, dus ook met dip switches.
Hij rijdt met MS2 ook niet (althans... komt later), geprobeerd met ECoS en evenmin resultaat.
Op zolder een Control Unit gepakt en dan rijdt hij prima.
Al rijdend met licht aan "weggeplukt" en op mijn baan met MS2 gezet.
MS2 aan en loc rijdt met licht aan, maar is niet te besturen.

De MS2 kan Mfx, DCC en MM2 aan, maar de 6080 is van het oude Motorola formaat.
Mogelijk gooit dat roet in het eten, althans dat is mijn conclusie na deze test:
1631 (6080 decoder) wel met oude Märklin Control Unit, niet met MS2, noch met ECoS, te besturen.

Groet, Eric-Paul
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Het zou mij zeer bevreemden dat de 3750 in de standaard loklijst van de MS2 staat,  maar dan niet te bedienen is.

@Marcel. Dipswitch 7 om enz levert ook niets op.  Ik heb denk ik te weinig kennis van printplaten om corrosie juist te herkennen.  Met de loep er op zie ik wel wat printbanen waarvan ik denk dat die niet helemaal strak zijn en soms zie ik ook van die vloeistof plasjes,  alsof er teveel lijm is gebruikt (uiteraard is er geen lijm gebruikt,  maar zo ziet het er uit.  Ik laat het geloof ik maar even zo.  Mijn kennis gaat toch niet veel verder dan dit.  Wellicht dat op de gastendag er iemand naar kan kijken.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Je hebt alleen een ms2?
Is de MS2 op Moterola ingesteld? (MM) Want dan doet hij het ook niet, als hij op een ander protocol staat... (DCC).
Kan je hem testen op een ander besturingssysteem?

Ik heb hier ook een Elisabeth, Maar heb de print eens goed verkocht... (ik had het treinstel er min of meer uit)
Is nu dus conventioneel, hoewel ik nog een deltaprint en een 3370-print heb liggen, naast een gesneuvelde print uit een 37701.
Dus kan jou omstandigheden nu niet nabootsen.

Maar het is belangrijk dat je het morgen aan Kees (Pierre) door geeft, zodat hij de andere 3770-loc voor je vast houdt, als je hem niet aan de praat krijgt!

Gr. Marcel
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Ik heb het Kees/Pierre al gemeld.  Ik heb inderdaad alleen een MS2 en een oude Temsi tot mijn beschikking.

Ik heb de lok ook rechtstreeks via het adres toegevoegd op de MS2 (dus niet uit loklijst). Daar heb ik gekozen voor (uit mijn hoofd)  MM-nogwat.  Lijkt mij het Mårklin Motorola protocol. 
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
klinkt goed.

Maar er staat mij ergens bij dat je de MS2 ook kan instellen welke protocollen hij uit stuurt.
En als dat alleen op DCC zou staan, dan werken moderne decoders wel (mfx) , maar de oudere niet.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Omdat ik een hekel heb aan draadjes waar de uiteindelijke oplossing niet gedeeld wordt,  moet ik in dit geval maar door het stof kruipen.  Dennis maakte vanmiddag de kap los en zag direct dat deze koekenbakker die dit nu tiept de dipswitches mooi onderste boven had ingesteld.  Ik wilde het bijna niet geloven,  maar Märklin had blijkbaar toch een andere logica dan ikzelf.

Dipswitches goed gezet en uiteraard,  zonder problemen rijden.  Zojuist Keesmarklin maar even een berichtje gestuurd wat een sufferd ik ben.

Het bewijs dat de oude dame netjes rijdt,  is te zien in onderstaande (haastige)  filmpje.



Bedankt Dennis!
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Hoi Patrick,

Mooi dat de trein het nu goed doet.
Zag hem vanmiddag nog pendelen.

Groeten,
Ton.
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Mooi dat Elisabeth het doet. :thumbup:
Kort maar leuk filmpje. :)
En van fouten leert men Patrick. ;)
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hoe red ik Elisabeth?
Fijn dat ze het doet.  Ik was er al bang voor, het is slecht zichtbaar bij sommige dip-switches...