Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

baanplan 190x125cm advies gevraagd

Gestart door abnederlof zondag 23 augustus 2015, 12:54:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan 190x125cm advies gevraagd
Beste forumleden,
Ik vraag jullie advies over mijn baanplan. Ik heb slechts beperkt de ruimte, 190x125cm. Ik wil 3 niveaus aanbrengen: een schaduwstation, een stationsniveau met dorp en een bovenloop met treindepot. Ik heb voornamelijk materiaal uit periode III. Op bijgaande afbeeldingen, gemaakt met Trackplanner, kun je zien wat mijn idee is. Ik heb al een baantje op deze afmetingen liggen met meerdere niveaus, maar de steigingspercentages zijn te heftig. Vandaar mijn nieuwe ontwerp.
Ik zou graag willen weten of het nieuwe ontwerp kan en of jullie wellicht andere/betere ideeën hebben.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet, Abe Nederlof
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Hallo Abe,

Leuk plan voor zo'n kleine ruimte. Ga je in periode III met e-locatie rijden? Zo nee, dan kan je je niveau verschil beperken tot 7 a 8 cm dat scheelt aanzienlijk in hoogte en omdat je een beperkte ruimte hebt, lukt het halen van percentages misschien wel.

Succes met de bouw.

Gr. Dirk
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Dag Dirk, ik ga idd alleen met stoom en diesellocomotief rijden. Dank voor de tip van 8cm. Dat moet lukken met 3* steigingspercentage. Tenminste ik neem aan dat dit de max is.
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Hoi, het gebruik van je wissels kan volgens mij anders heb wat strepen gezet.
En ik zou wat meer doorgaande spoor gebruiken in je schaduwstation.
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Bedankt Marklinmanus. De 4 slanke wissels met slanke kruising heb ik ooit in elkaar geknutseld. Zoals bekend zijn er geen passende stukjes in marklin-c die aan weerszijden van de kruising ingepast kunnen worden. Het geheel kan gelukkig nog wel uit elkaar, dus jouw idee om vanuit de bocht rechtsonder een doorverbinding te maken ga ik zeker overwegen.
Groet, Ab
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Na wat puzzelen, ziet het ontwerp er nu zo uit. Volgens mij een verbetering. De afmeting van de bouwruimte kan ik nog enkele centimeters vergroten, daarmee kan ik een aardig rangeerterrein maken.
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Ook het schaduwstation en de bovenloop heb ik enigszins aangepast. Zie afbeeldingen.
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Oeps, bovenloop had ik al aangepast....(zie vorige bericht).
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Hey Abe,

Ik zou je gehele verdekte station helemaal anders uitvoeren. Nu ben je beperkt tot enkele heel korte opstelsporen, die telkens doodlopen. Tevens heb je geen kijk op dit schaduwstation, wat het rijden alleen nog maar moeilijker gaat maken. Als je nu met een trein op 1 van de opstelsporen komt moet je steeds achteruit terug tot wanneer je naar je keerlus kan rijden. Je hebt plaat genoeg om bevoorbeeld drie sporen naast elkaar te leggen en deze vb telkens een 3 m lang te maken. Deel deze 3 opstelsporen op in telkens twee blokken en je kan 6 treinen stallen. Je treinen moeten dan niet achteruit maar kunnen vooruit blijven rijden naar je keerlus. Uiteindelijk kan ik het niet tekenen, maar maak gewoon een uitgerekte keerlus, die niet uit 1 spoor bestaat, maar uit verschillende sporen.

Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt, anders maak,ik wel eens een schets voor je opstelsporen.

Geert
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Hoi Ab,

Ik ben het helemaal met Geert eens.
Het schaduwstation is waardeloos. 1 spoor dat helemaal doorloopt,
een aantal opstelkopsporen die vreselijk kort zijn om helemaal maar niet te spreken over die spoortjes, die via het engelse wissel te bereiken zijn.
Die kan je niet zien (onderste niveau) je kan er misschien net een loc kwijt, zeker geen treinstel. En je trein moet steeds heen en weer rijden.

Nee een langgerekte keerlus zou beter zijn. Zelf 4 sporen naast elkaar zou net kunnen. (zie bijlage).

Het is eigenlijk nog een beetje krap, maar als je nog wat cms erbij kan fabriceren, gaat dit schaduwstation lukken.
Ik heb nog 3 opstelkopspoortjes neer gezet, maar die kan je waarschijnlijk beter weglaten.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Peter, een perfecte oplossing voor het schaduwstation, precies wat ik bedoelde !

Die opstelsporen in het midden zou je eventueel wel kunnen behouden om locs
te zetten.

Geert
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Dag Peter/Geert,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Doorlopende lijnen in het schaduwstation zijn inderdaad veel beter, veel minder draaien en keren. Ik ga hier zeker mee verder. Ik heb in de breedte nog enige centimeters ruimte, dus dat gaat lukken.
Peter uiteraard ook bedankt voor je baanplan met railnrs.
Groet, Ab
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Dag Peter,
Ik heb met Trackplanner jouw voorstel nagemaakt. Daarbij kwam ik wel erg krap tegen de zijkanten aan. Ik ben daarom gegaan voor drie doorgaande sporen, zo houdt ik wat meer ruimte over die ik nodig heb om het stationsniveau te ondersteunen. Zie bijgaand ontwerp.
Groet, Ab
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Ik laat mijn ontwerp, met hulp van jullie, nog een enkele week liggen. Wellicht komen er nog meer reacties en/of ik krijg nog andere ideeën. Daarna ga ik mijn oude baan afbreken, die liep voor geen meter. Daarna ga ik de boel weer opbouwen, tegen die tijd heb ik nog wel meer vragen. Vooralsnog ben ik zeer geholpen.
Groet, Ab
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Hoi Ab,

Ik vind het allemaal goed, hoor.  ;)
Ik heb alleen een tip gegeven hoe het kan en of jij dat nu geheel, gedeeltelijk of helemaal niets overneemt, maakt mij niets uit.
Het is jouw baan, dus je mag doen wat je wilt. De keuzes liggen bij jouw.
Maar als jij enkele cms erbij hebt kunnen regelen moet het makkelijk passen.   /* edit */

Ik blijf je volgen en ga me nu verder richten op je tweede niveau. Daar kan ik morgen pas weer wat zinnigs over zeggen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Citaat van: Pjedro op donderdag 27 augustus 2015, 23:45:11
Ik blijf je volgen en ga me nu verder richten op je tweede niveau. Daar kan ik morgen pas weer wat zinnigs over zeggen.

Ik heb is gekeken naar niveau 2 en 3.
zoiets zal het dan worden.
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Dag Herman,
Dank voor je fraaie tekening. vooral je andere kijk op scenery heeft mij verrast. Bv de locloods helemaal in de hoek. Het geeft inspiratie om het baanplan verder te ontwikkelen. Ook heb ik het idee dat je het principe "minder is mooier" huldigt. En daar valt ook wat voor te zeggen. Ik heb, bedenk ik me, best wel veel spoor/wissels liggen op zo'n kleine ruimte.
Ook met dit idee ga ik aan de slag.
Groet, Ab
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
hierbij nog wat plaatjes van hoe de verborgen trajecten lopen (rode stip op niveau 2 = aansluiting schaduwstation )
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Wow, dit ziet er veel beter uit. Heel erg bedankt Herman, ik denk dat dit het gaat worden.
Helaas moet het de komende weken even stilgelegd worden vanwege een fikse blessure aan de hand (pees gescheurd), daarna pak ik het zsm weer op.
Tzt begin ik een topic bij de baanbouw/scenery. (typen gaat nog vlot met 1 hand).
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Groet, Ab
Re: baanplan 190x125cm advies gevraagd
Yes, met de hand gaat het stukken beter inmiddels. Binnenkort ga ik de oude baan afbreken en begin ik met de aanleg van bovenstaand ontwerp. Ik zal bij het topic baanbouw/scenery nog wel met enkele vragen komen. Met name de elektronica blijft voor mij lastig. Als talendocent heb ik altijd al moeite gehad met symbolen e.d.
Ondertussen zit ik ook een naam te bedenken voor mijn nieuwe baan. Voor het dorp heb ik de naam Maudanne bedacht, naar de namen van mijn kleindochters Maud en Anne.