Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ombouw vraagje over de mehano thalys

Gestart door treinenboy16 zondag 01 november 2015, 14:06:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw vraagje over de mehano thalys
Goede dag,

Ik ben weer met een nieuw project begonnen, en ben al heel wat forums door gegaan om mijn kleine vraag zelf te beantwoorden. Maar lukte gewoon niet.
Ik heb van mijn opa en oma een mehano thalys DC overgenomen, alleen wil er een esu locpilot v4 inbouwen.
Maar wil graag weten of die motor eigenlijk wel op wisselstroom kan werken. Ik werk namelijk met Marklin c-rails digitaal via cs2.
En zou graag willen weten of ik nu nog een gelijkrichter in moet bouwen of dat ik zo een esu locpilot aan kan sluiten?
Ik weet namelijk wel al waar ik verder op moet letten, voor het ombouwen.

Zo'n motor heb ik er in zitten : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32665.0

Mvg,
Dennis
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
Die ESU kan je gewoon inbouwen hoor.
Ik heb nog een tekening voor je, of je er iets aan hebt ?
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
Maar op jou tekening staat toch een gelijkrichter op.
Dus die moet ik dan even er bij maken?

Mvg,
Dennis
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
Nee want die zit op de decoder.
De dubbele lijn geeft de decoder aan.
Bij de aansluitpunten aan die rand staat de kleur van de draad.
Je hebt 4 draden nodig om te beginnen:

Zwart, dit is de aansluiting die aan de baanmassa, dus de railstaven zit
Rood, dit is de aansluiting die aan de sleper zit

en dan nog:

Grijs, deze zit aan de motor op de ene aansluitpen
Oranje, deze zit op de motor op de andere pen


Als die aangesloten zitten, werkt de loc al.
grv Huub
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
hartstikke bedankt voor de informatie ik ben blij dat mijn probleem opgelost is

Mvg,
Dennis
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
Als er nog meer niet duidelijk is moet je het gewoon vragen !
Ik maak namelijk gedachtensprongen, gewoon omdat dit voor mij erg simpel is en dan vergeet ik wel dingen te vermelden.

grv Huub
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
O ja,
Als je verlichting aan wil sluiten, dan moet je de blauwe draad (dat is de plusaansluiting) als voeding gebruiken.
Dan heb je nog een witte en een gele draad en de decoder zal die doorverbinden met de nul (ook wel de min genoemd  :)) wanneer dit moet.
Met lampjes maakt plus en min niet uit maar met LEDs wel.

En dan nog dit: de vermelde kleuren zijn NMRA-standaard kleuren zoals ze ook aan de decoder zitten, maar de Märklinkleuren zijn geheel anders !
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
ik weet die dingen al wel, heb namelijk al een andere trein eens verbouwd en toen had ik enkele draden al nodig.
Maar als ik iets niet weet, zoek ik eerst heel internet af naar het antwoord en als ik het dan nog niet begrijpt dan maak ik een topic aan en vraag ik het.

Mvg,
Dennis
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
Citaat van: treinenboy16 op zondag 01 november 2015, 14:06:36
Maar wil graag weten of die motor eigenlijk wel op wisselstroom kan werken. Ik werk namelijk met Marklin c-rails digitaal via cs2.
En zou graag willen weten of ik nu nog een gelijkrichter in moet bouwen of dat ik zo een esu locpilot aan kan sluiten?
Dennis, nog even ter info:
Bij alle digitale systemen, zowel voor 3-rail en 2-rail, spreek je niet meer van wisselspanning of gelijkspanning.
Het enige dat nog verschillend is, is de stroom afname.
Dus je kunt elke moderne decoder voor zowel 3-rail en 2-rail gebruiken, omdat ze een ingebouwde gelijkrichterbrug hebben.
En deze decoders werken (nagenoeg) allemaal met DC motoren, omdat deze beter zijn te regelen. ;)
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
Beste Dennis,

Nog even een detail ter info.
Er zijn verschillen tussen 2 rail en 3 rail wielen.
De afstand tussen de wielen moet aangepast worden.
14 mm voor 3 rail, +- 14,3 voor 2 rail.
Als je dit niet aanpast kun je ontsporingen krijgen op wissels en vooral op kruiswissels.
Ook zullen 2 rail wielen wat wegzakken in de wissels door de te kleine flenzen van 2 rail wielen.
Zoek maar op het net voor de verschillen tussen de wielen bij Roco, die geven er een duidelijke tekening bij.

Mvg

Olivier 77
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
bedankt voor alle tips, ik had het bij andere forums ook gelezen.

Weten jullie misschien of er koppelingen bestaan voor mehano die stroomdoorlatend zijn? Want wil er ook gelijk interieur verlichting in bouwen en met 1 decoder schakelen.

Mvg,
Dennis
Re: ombouw vraagje over de mehano thalys
Weten jullie misschien ook waar ik interieur voor de thalys kan kopen?
Of moet ik zelf iets gaan maken.

Mvg,
Dennis