Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

mijn mooiste en slechtste lok

Gestart door zoldertreinman maandag 02 november 2015, 17:24:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn mooiste en slechtste lok
Ik heb vorige week een Heljan class 66 zonder sound gekocht en is nu een week in huis en, zie foto,  echt een prachtige lok,  details erg goed,  maar het rijden.. ho maar (letterlijk) de sleper tilt de lok bij de hogere pikos van de wissels uit de rails, de sleper valt er steeds af, het sluitlicht (met mijn MS1) doet het niet (wel in de winkel) het rijdt schokkerig,  ik denk dat er teveel 'verf/vet' ofzo op de wielen zit en de massa afname is ook gebrekkig, met de bogie ornamenten ontspoort het steeds,  maar als je die eraf haalt (geen gezicht dus) rijdt het goed, de koppelingsveer was te strak dus in bochten drukte dat de eerste wagon uit de rails, de cabine verlichting is erg fel en gaat aan met de koplampen
Ik ben al bezig eea OK te krijgen en wie er ideeen heeft, ik hoor het graag en ondanks dat ben ik erg blij met deze mooie lok voor de redelijke prijs van 99,95
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Leen.
Er staat een aardig stukje beschreven op Benelux hier over.....http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66302.0
Die hadden hetzelfde probleem.

Mvg: Alex
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Goede info Alex, en ongeveer allemaal dezelfde problemen, ik las dat anderen er aan dachten het terug te brengen maar ik hou hem,  en ga kijken hoe ik het allemaal  kan verbeteren, dank!!!
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Je moet 'm effe uit elkaar trekken:



6 assen van een Roco 2200 bestellen, tandwiel van de Heljan overzetten: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21269.0.html
Buffers uitnemen, veertjes weggooien, op maat vijlen en er weer in lijmen: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20999.0.html
Draaistelramen vastzetten met puntje lijm.

Cabineverlichting aanpassen: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22996.0.html en http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21028.0.html

Voor de sleper is hier ergens een post hoe dit aan te pakken maar kan het zo snel niet vinden.

Gevonden, van Olivier77:

De 3 rail versie blijft hangen over K rail wissels. De sleper kan niet genoeg omhoog.
Is op te lossen door de sleper langs boven wat dunner te schuren/vijlen en door de onderkant
van de bogie in de hoeken wat af te schuren/vijlen. Dan kan de sleper genoeg omhoog.


Sluitseinen zitten trouwens onder F4.

Succes! :(

Met groet,
Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Dank Ben, veel info en ja dus,  het is werk aan de winkel, geen probleem, en ik ga er stap voor stap wat aan doen, en doe eerst die buffers en de koppeling.   
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Als wielen vervangen een stap te ver is kun je ze blank poetsen met een railgum.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Hallo Ben
De wielen vervangen is me net iets teveel maar ze zijn nu gepolijst en het rijdt nu goed, ik ga de veertjes uit de buffers halen, maar het rijdt nog steeds zonder die zwarte ornamentstukken op de bogie, zo gauw dat er op gaat,  gaat het in sommige bochten soms wel, soms niet,  fout, ik moet daar goed naar kijken wat en waar weg te vijlen, dank voor je info!
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Kunt beter eerst flink wat naslagwerk doen voor dat je de mist in gaat.
vindt dit jammer van je geld.
kun je beter wat langer sparen.
Doe ik ook.
Ben ooit de mist in gegaan met een sik en hippel
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ja vervelend als je de mist ingaat, is niet de bedoeling en ik hoop dat die sik niet te duur was, deze Heljan was maar 99.95,  dus te overzien en tis nu al een stuk beter dan toen ik het net in huis had.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Het is dank zij de info van hier op het Forum  toch goed gekomen, de koppelingsveer afgeknipt, bufferveren eruit is buffer korter, de sleper afgeslepen van onderen, wielen gepolijst en het rijdt nu heel mooi maar er is nog 1 probleem, dat is het sluitlicht, bij Harlaar op hun CS testbaan deed het licht het wel op F8,  maar op mijn Mobile station 1 (heeft wel F 8 knop) niet, dus de lok is OK,  maar toch  wel jammer van dat licht
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Sluitlicht ook niet op F4? Dat was hier de "af fabriek" instelling, overigens met LokSound decoder.

Met groet,
Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
De enige functie die op MS 1 werkt is de F0 voor de verlichting en in de Heljan geluidsdecoder lok zit een esu met sluitlicht op F4 maar en bij deze lok met Uhlenbrock decoder zit het sluitlicht op F8 zoals ik zag bij Harlaar in de winkel met hun Marklin CS op hun testbaan, dus ja ik weet het ff niet.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Het is het waard het toch even uit te laten zoeken. Als er een Uh* 76330 in zit heb je een hoop mogelijkheden met extra functies voor bijvoorbeeld ook de cabine verlichting zonder extra hardware.

Met groet,
Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Hallo allemaal dank voor het meedenken en de lok rijdt nu goed, ik heb zelfs wat bij de bogie plastic kapjes moeten wegvijlen, maar de lok ontspoort niet meer en pakt met gepolijste wielranden nu goed massa, ik ga nog nadenken om  er een meer solide M sleper onder te zetten want wat er nu zit,  daarmee moet je de lok heel voorzichtig op de rails zetten anders valt het uit elkaar. Het enige probleem is nog dat ik het sluitlicht met mijn MS 1 niet kan schakelen,  nogmaals dank allen!!!
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Heb je het probleem met de sleper nog op kunnen lossen? Bij mij valt die er zo af en toe ook uit.
Daarnaast ontspoort mijn Heljan class 66 op sommige kruiswissels, maar dat heb je opgelost lees ik in dit bericht. Ik ga de tips lezen.

Albert.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ik heb een hele dunne sleper van mij onbekend merk gekocht en toen alle tandwielen van dat wielstel weg gesloopt dus kon ik die sleper wat hoger vastlijmen met secondelijm. Het ontspoort niet meer maar nu heb ik aandrijving op alleen maar het andere draaistel en de lok trekt geen hellingen meer maar ik heb er vrede mee,  de lok staat meer op een zijspoor met licht aan mooi te zijn.... en als ik er mee rij dan blijft het bij een stuk vlakke baan met een paar lichte container wagons en denk dan tja wat wil je voor die 99 euro.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Bedankt voor je reactie.
Ik ga in Houten maar eens op zoek naar een passende sleper.

Albert.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Mijn sleper had ik toen ook in Houten gekocht, als je wat zoekt heb je daar de meeste kans
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben den Hollander
gast

Re: mijn mooiste en slechtste lok
Inmiddels ligt deze "slechtste" lok op mijn burootje ter reparatie.

Ik zie 5 assen terwijl het er toch 6 moeten zijn  8o , 3 nog originele met wat platte kanten en 2 uit het midden van de vorige eeuw. :D :D



Van AlbertG heb ik op BNLS wat foto's gehad van de originele slepert en deze toch fraaie lok zal als het een beetje meezit bij de nieuwe eigenaar op C-rail gaan rijden. Op 3 nieuwe aangedreven Roco assen weliswaar maar da's zat voor deze krachtpatser.



Gr, Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Je krijgt waar je voor betaald :D
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mijn mooiste en slechtste lok
 @citaat @citaat Ben jij dat, Ben? Ben blij verrast en je Ben wat mij betreft in dat geval hartelijk welkom terug weer en goed dat je weer terug Ben!  ;)
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn mooiste en slechtste lok
't werd inderdaad een beetje saai zonder Ben.  :thumbup:
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben den Hollander
gast

Re: mijn mooiste en slechtste lok
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 07 maart 2017, 19:37:26

Je krijgt waar je voor betaald :D


Hoe weed jij dat?
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben den Hollander
gast

Re: mijn mooiste en slechtste lok
Deze week van een MSM forumgebruiker een compleet draaistel met originele sleper over kunnen nemen. En voor de Heljan wielen heeft zich al weer een nieuwe eigenaar gemeld. Dus met wat Roco wielen waarop de originele Heljan tandwielen worden overgezet gaat deze lok komende week zoals het hoort als 6-asser weer in de dienst bij de eigenaar.



Gr, Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Jij bent ook lekker bezig Ben :thumbup:
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben, hoe zit de sleper bevestigd aan het draaistel?

Albert.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben den Hollander
gast

Re: mijn mooiste en slechtste lok
De sleper zit geklikt Albert. De uiteinden van het draaistel zijn wat rond gevijld zodat de sleper ver genoeg omhoog kan veren.

Gr, Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben,

Leuk projectje tegen de verveling en je doet een goede daad. :thumbup:
Zet je de kunststof tandwielen om de wielstelassen vast met secondenlijm?
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben den Hollander
gast

Re: mijn mooiste en slechtste lok
Tandwiel zit behoorlijk strak, geen lijm Ad.

Gr, Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben den Hollander
gast

Re: mijn mooiste en slechtste lok
Inmiddels heeft Klaas een half uurtje naar tevredenheid heen en weer gereden zonder daadwerkelijk meters te maken: klaar dus.



Gr, Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Knap werk, gezien de beginsituatie. Ben benieuwd hoe de lok nu over wissels, kruizingen en door R1 bochten rijdt.

Albert.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben den Hollander
gast

Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ik ook.  :D Vrijdag gaat'ie op de C-rail baan.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Ben den Hollander
gast

Re: mijn mooiste en slechtste lok
De lok rijdt zacht zoemend probleemloos door R1 wissels en kruiswissels. ;)

Gr, Ben.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
 :thumbup:
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Knap werk. Mooi voor de eigenaar.  :thumbup:

Albert.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Even een oud topic terug opgevist.
Heb zelf deze loc met de gekende sleper problemen en zou deze willen vervangen.
Alleen zie ik niet staan welke sleper ik er best voor aankoop.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
Bedankt voor de tip.
Heb juist een nieuwe sleper besteld die ik ga aanpassen.
Heb daarover info gekregen van een forumlid.
Moest het niet lukken dan ga ik zeker je tip eens uitproberen.
Re: mijn mooiste en slechtste lok
 @citaat Welke sleper heb je dan besteld, mogelijk is dat handig voor anderen om te weten.  ;)