Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Eerste ontwerp baanplan

Gestart door hugobaas maandag 02 november 2015, 09:05:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Eerste ontwerp baanplan
Zo, mijn eerste baanplan ooit ontworpen. De ruimte die ik heb is 3,6x2,6 meter. Ik heb drie wanden helemaal vol gepland.
Het rechter gedeelte met de hoge keerlus wordt een berggebied. Ik heb daar ook een klein station ingepland. Het onderste gedeelte een rangeerterrein en het bovenste gedeelte de stad met het hoofdstation.
Ik maak gebruik van M-rails van Marklin. Heel veel spullen had ik nog vanuit mijn kinderjaren. Ooit een kleine baan op zolder gehad, maar na een verhuizing is alles in dozen beland. Nu heb ik ruimte en wat tijd en dus eindelijk alles weer eens tevoorschijn gehaald!
Wat vinden jullie er van?
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hallo Hugo (ik ga ervan uit dat dit je naam is) , het is voor zoveel oppervlak een beetje simplistisch. Als dat je wens is en geen behoefte hebt aan een wat meer realistischere opbouw dan is dat prima, maar anders zou ik overwegen om schaduwstations te realiseren.
Re: Eerste ontwerp baanplan
-Beste:
Ziet er vrij behoorlijk uit, het belangrijkste is dat je het zelf goed vindt, teken enkele variaties op je basisplan en vergelijk de voor en nadelen van de aanpassingen, drie wanden hoe zit het met de bereikbaarheid, je moet er rekening mee houden dat je slechts 60 cm arm reikwijdte hebt, dus hou daar rekening mee dat je tegen de wanden iets maakt dat ja daar nog aankan in geval van ontsporingen, zulke dingen gebeuren altijd op de slechts bereikbare plaatsen.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hoi Martin,
Het ontbreekt me eerlijk gezegd aan wat ideeën om het wat uitdagender te maken. En daarnaast vraag ik me af wat het voordeel is van een schaduwstation.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hugo, een schaduwstation is niets anders dan een uit het zicht geplaatst fictief station bestaande uit verscheidene opstelsporen waar je treinen kunt wegzetten, totdat ze
worden afgeroepen om te rijden. Het mooiste is als je de opstelsporen in een keerlus kunt situeren. Je zou dan 2 schaduwstations kunnen maken, op elke poot een, die in een keerlus
zijn gemaakt en met elkaar zijn verbonden met een hoofdspoor, een zogenaamd paradevak. Dit kan enkel- of dubbelsporig zijn. Je creëert daarmee een hondenbot principe.
Een veelgebruikt basis model, wat zorgt voor veel afwisseling in je treinverkeer. Je kunt een doorgangsstation aan het paradevak situeren. Als je eenmaal de basis hebt vastgesteld, ben je al
een heel eind op weg,
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hoi Hugo,

Het ontbreekt je aan ideeën?
Een selectie van wat je allemaal op kunt nemen in je baanplan:
- Eén of twee schaduwstations;
- Een groot station;
- Een klein doorgangsstation;
- Een (klein) kopstation;
- Een rangeergedeelte;
- Een goederenstation;
- Een industriespoortje naar een fabriek;
- Een paradespoor;
- Bruggen en tunnels.

Kortom er is keuze genoeg ;)

Groeten,
Ton.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Ik vind t in de basis een goed en leuk ontwerp. Het is maar net hoeveel treinen je hebt, of je wel een schaduwstation nodig hebt. Pas op voor het treinenvirus, als dat je pakt groeit het aantal treinen gestaag >:-D Wellicht dat je wel alvast rekening kunt houden met een schaduwstation in de toekomst, dus ergens ruimte vrij houden om te zakken met een spiraal.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Ik vind het op het eerste gezicht een leuk idee.

Maar dan: de sporen volgen inderdaad wel heel erg de tafelrand. Valt daar wat mee te spelen?

Die bovenste keerlus, die zit in een tunnel en dus niet op een brug?
Je kunt er dus (in een tunnel) ook 3-sporig onder door?

Dan zou je vanaf de stad (het station) je spoor schuin naar de achterwand kunnen voeren onder die hoge keerlus (in plaats van die u-vormige bocht voor langs de tafelrand). Daardoor draait je rangeerstation over een lengte-as van rechtsvoor naar linksachter (35-40 graden). Je lus bij je rangeerstation blijft, maar het spoor loopt minder opzichtig dwars omdat alle rangeersporen (op 1 na)  schuin over de tafel lopen.

Het is ook maar een idee.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hey Hugo,

Ook mijn mening deel ik met andere commentaren, je kan op deze oppervlakte heel veel meer !

Als ik jou was, zou ik in een weide boog van het ene U been naar het andere op de voorgrond een
rangeerstation maken. Iets hoger ongeveer 10cm daarachter een reizigersstation. De scheiding
tussen voorgond goederen en reizigersstation kan je mooi opvullen met soort van gemestelde
arcade bogen zoals je die wel meer ziet in grootsteden. Achter je reizigersstation kan je
eventuele opstelsporen kwijt. Als je de hoogte in wil gaan, breng dan je beide stijglussen naar
de uiterste delen van je U. Je kan deze twee stijglussen dan verbinden met een hoger gelegen
parade traject dat dan achter je reizigersstation komt te liggen.

Begrijp je ongeveer wat ik bedoel ?

Anders ga ik wel even een schets maken hoor.

Op bovenstaand plan heb je een mooi lang station in een wijde boog, met op de voorgrond rangeren,
Iets daarboven reizigersstation en tegen je achterwand, ook een wijde boog met een paradestuk.

Succes met je bouw ! Let wel, om deze opzet te kunnen realiseren ga je wel flexibele rails moeten
gebruiken, maar zo krijg je wel een mooie realistische baan !

Geert
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Zou je een schets willen maken? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik wil wel met marklin m-rails werken. Dat heb ik allemaal liggen
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hoi Geert,

Je bood aan een schets voor me te maken. Wil je dat nog? Ik loop nog vast op een mooi plan.
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest al mn spullen weer eens op t zoeken en de huisjes te herstellen. Hele klus geweest, maar het is gelukt. Nu wil ik langzaamaan verder met een goed plan.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Citaat van: Yeoman op maandag 02 november 2015, 20:25:39
Hoi Hugo,

Het ontbreekt je aan ideeën?
Een selectie van wat je allemaal op kunt nemen in je baanplan:
- Eén of twee schaduwstations;
- Een groot station;
- Een klein doorgangsstation;
- Een (klein) kopstation;
- Een rangeergedeelte;
- Een goederenstation;
- Een industriespoortje naar een fabriek;
- Een paradespoor;
- Bruggen en tunnels.

Kortom er is keuze genoeg ;)

Groeten,
Ton.

Hugo,

Als je even in een reactie laat weten wat je van bovengenoemde voorstellen vindt ,dan weten we in welke richting we het moeten zoeken.
En blijf vooral zelf schetsen aanleveren. Dan wordt het sneller wat je wil. Het is makkelijker iemand bij te sturen als iets passends te presenteren.

Mvg Robin
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Super dat jullie mee willen denken!
Bedankt voor de handreikingen. Een schaduwstation zie ik niet zoveel als meerwaarde, omdat ik niet verwacht met heel veel treinen te gaan rijden. Ik heb nu zo'n 6 locs en dat zullen er hooguit 8 worden. Heb niet een al te groot budget.
Verder ga ik een met de rest aan de slag maar ideeen of schetsen zijn altijd welkom!
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hugo, zoals Robin al aangaf, als je zelf mbv bv schetsen en/of andere info komt, dan kunnen we je beter helpen.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Heel lang geleden dat ik wat geplaatst heb. Ik heb natuurlijk niet stil gezeten en wel verder aan mijn baan gedacht. In ieder geval al m'n spulletjes geordend en gerepareerd en gangbaar gemaakt en uiteindelijk toestemming gekregen naar de zolder te mogen verhuizen..... :)
Dus nu maar eens gaan denken aan een definitief baanplan. Bijgaand de plattegrond van de beschikbare ruimte. Iemand direct al een idee?
Ik wil graag het volgende:
-een schaduwtation
-een berglandschap met de nodige vakwerkhuizen
-een Hollands deel met de woningen op schaal van mijzelf en kinderen (styreen)
-een rangeergedeelte en station
??
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hallo hugo,
Da's een leuke zolderruimte met een hoop "treinmogelijkheden"  :thumbup:
Ik ben zo vrij geweest om het grondplan wat te verduidelijken tot nut van het algemeen (althans de maten die ik met redelijke zekerheid meende te kunnen onderscheiden).
Ik ben benieuwd naar 't vervolg.
mvg  :)
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Toch nog maar het aanwezige, eigenlijk overbodige halletje, gesloopt. Moest de elektra daarvoor wel aanpassen, maar zal nu zeker veel plezier hebben aan een obstakelvrije ruimte!
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Twee opties voor een mogelijke baan. Wat zou de beste keuze zijn? Ik ga werken met M-Rails. Bij model 2 is er de mogelijkheid van het verplaatsen van de baan.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Nu met leesbare maten :)
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hugo, optie 1 is voor een modelbaan de mooiste oplossing. Dit biedt vele mogelijkheden en houdt het spannend, omdat je niet alles in 1x kan overzien.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Alweer lang niets laten horen.
Ik heb mijn plannen op zijn kop gegooid en gekozen voor een bestaand plan van Roco. Beter dan zelf iets verzinnen wat iets wat niet naar mijn zin is.
Inmiddels een proefopstelling gemaakt op de tafel die ik wil gaan gebruiken. Links heb ik de mogelijkheid om het met nog 1,4 mtr. uit te breiden. Werk genoeg dus.
De huisjes die erop staan, zijn van wijlen mijn schoonvader geweest, maar prima te gebruiken. Al met al ben ik best wel tevreden. Ik moet nu over veel dingen na gaan denken, maar dat zal na de vakantieperiode gaan worden. Het is vaak al wat te warm op zolder.
Opmerkingen of commentaar zijn welkom hoor! Ik leer graag van jullie!
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Citaat van: hugobaas op donderdag 15 juni 2017, 12:56:07
Inmiddels een proefopstelling gemaakt op de tafel die ik wil gaan gebruiken. Links heb ik de mogelijkheid om het met nog 1,4 mtr. uit te breiden. Werk genoeg dus.
Ik vind het een mooi ontwerp.
Wat ga je doen met die 1,4 meter extra? Langer station, langere helling?

Het is maar goed dat het om een proefopstelling gaat, want met die paaltjes onder de helling heb je twee knelpunten.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hi Hugo,

Ben wel erg benieuwd hoe je alles gaat "aankleden".

groet
Harald
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Ik vind het een mooi baanplan, ben erg benieuwd naar de verdere bouw.'
Dit draadje ga ik volgen.

Ik heb zelf mijn baan in SCARM getekend en in lagen (met kleuren), werkt ideaal, ook om later nog eens te gebruiken als je er wat tussen of bij wilt gaan bouwen.

Re: Eerste ontwerp baanplan
Gerrit-1959
gast

Re: Eerste ontwerp baanplan
Hallo Hugo,

Niets mis met het banenplan. Wel een zorg over de hellingshoek. Hoeveel graden is deze? Märklin adviseert niet boven de 3% te komen.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Werd tijd om weer eens iets te plaatsen.
Soms komt ik eraan toe weer wat te doen, maar soms ligt het ook weer weken stil. Maar et blijft leuk om te doen!
Maar eens wat spanten gezaagd en een proefopstelling met karton gemaakt
Re: Eerste ontwerp baanplan
Gerrit-1959
gast

Re: Eerste ontwerp baanplan
Hallo Hugo,

Te grote hellingspercentages blijft mijn mening. Plan op zich leuk maar toepassen op een groter oppervlak.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Met name het achterste spoor dat naar links omhoog loopt ziet er wel erg steil uit. Wellicht dat je de steiging over een grotere rijlengte kan verdelen.
En ook de hoogte zou je nog tot een minimum kunnen reduceren; als je zonder bovenleiding rijdt heb je niet veel nodig.
Wat je ook nog kan doen is je station iets verhogen zodat je enerzijds alvast wat hoogte hebt en anderzijds de mogelijkheid hebt om nog iets te zakken om onder steigende sporen door te gaan.
Re: Eerste ontwerp baanplan
marklinmanus
gast

Re: Eerste ontwerp baanplan
Plan wat aangepast en zoals hans zegt station al wat omhoog.
Max 3% en een vrije hoogte van ruim 8 cm
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Top dat jullie zo meedenken! Ga eens kijken wat ik met jullie adviezen kan doen
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Ik zie dat je er ook op rekent 2 kanten op te rijden als ik naar de seinen kijk? En dat er een inhaalspoor is aangebracht op de bovenste ring?
En nog een vraag: ik wil eea wel al uitvoeren met detectiepunten en blokken. Heb je er een advies voor?
Re: Eerste ontwerp baanplan
marklinmanus
gast

Re: Eerste ontwerp baanplan
Klopt, op de onderste laag kan er met 4 treinen gereden worden.
2 rechts om gebruiken spoor 1 en 2 in je station.
2 links om gebruiken spoor 3 en 4 in je station.
Op de bovenste laag wordt er 2 kanten op gereden, treinen passeren elkaar op het bovenste gedeelte dubbel spoor en op spoor 2 en 4 in je station.
Lijkt mij prima analoog te beveiligen maar daar hebben andere veel meer verstand van als ik.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Ik zeg: goed doordacht baanplan met leuke mogelijkheden, zeker voor deze afmetingen! Niks meer aan doen, hooguit hier of daar nog een opstelspoortje.
Re: Eerste ontwerp baanplan
marklinmanus
gast

Re: Eerste ontwerp baanplan
Zo denk ik over je blokken.
Re: Eerste ontwerp baanplan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Eerste ontwerp baanplan
Hoi, Marklinmanus. een vraagje. Ik neem aan dat ik de grijze gedeeltes apart moet voeden?
Re: Eerste ontwerp baanplan
marklinmanus
gast

Re: Eerste ontwerp baanplan
Ik zou dat vragen aan iemand die daar verstand van heeft.
Probeer het eens bij analoge besturing .
Re: Eerste ontwerp baanplan
De grijze stukken zijn geen onderdeel van een bepaald blok. Deze kan je meteen naar de trafo doorlussen.