Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer

Gestart door Apeldoorn CS zondag 01 november 2015, 17:43:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Beste forum leden,

Vorige week heb ik via E-bay een gloednieuwe 39644 gekocht, uitgerust met MFX+.
De loc reed echt uitstekend, mooi gedetailleerd en was er zeer blij mee.
Echter vandaag hield ie er mee op, tenminste, wat rijden betreft, de geluiden werken nog wel.

Wanneer ik wil rijden en de regelaar opendraai, maakt de loc alleen een licht ratelend geluidje, en de loc
blijft gewoon stilstaan, ook gaat de verlichting een keer uit en weer aan.
Als je de regelaar opendraait en daarna gelijk weer dicht, gaat het "rateltje" nog heel even door.
De afremvertraging staat op minimaal, dut de motor moet normaal gesproken gelijk stoppen.

Ik vraag mij ook af of het een mechanisch defect is, lijkt net of de decoder defect is.

Weet iemand van jullie raad?

Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Hallo A CS

De motor is dat een Faulhaber type met wormwiel aandrijving en eventueel een vliegwiel?
Zo ja, dan zit mogelijk de motor los en moet je deze aan drukken, zodat de worm weer vat heeft op het tandwiel.

Ik hoop dat dit gaat werken.

teunis
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Ik heb al geprobeerd de kap eraf te krijgen, maar daarvoor moet ik het deksel van de dom
afhalen die direct achter de schoorsteen zit, maar dat ding zit muurvast, een schroevendraaier
eronder steken lijkt mij geen optie, dan beschdigd vast de hele handel.
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Maar stel de motor zou los zitten, dan zou ik in principe ook de wielen met de hand vrij kunnen
rond draaien lijkt mij, maar dat kan niet, dat voelt gewoon normaal.
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Pak een cocktailprikker ipv een schroevendraaier.
Wellicht lukt het daarmee wel om de kap van de dom eraf te halen.

Groeten,
Ton.
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Hallo,

wielen kan je niet verdraaien omdat de motor via een wormwiel de assen aandrijft,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Overigens vind ik dit een klote constructie, jammer dat Marklin hiermee in zee is gegaan.

Meer dan 50 jaar geleden vond ik dat rotzooi behorend bij 2 rail systemen

teunis
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Beste Jeroen,

Gewoon voorzichtig proberen dat dekseltje van de dom af te halen met een cocktailprikker, daaronder zit een schroefje, dan de kap er af halen, kijken of je wat ziet, zo niet, dan dicht maken en "aanspraak gaan maken op garantie".

Groet, Anne W
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Ik heb vanavond de kap van de lok afgehaald.
Ik had nog zo'n plastic spateltje over die vaak bij van die epoxy lijm zit.
Deze kon ik onder de dom-deksel zetten en deze zo verwijderen.

Vervolgens heb ik de aandrijving en motor gecontroleerd, maar hier was niets mis mee.
De printplaat die op het onderstel gemonteerd zit heb ik voorzichtig verwijderd en de motor
van de overbrenging afgehaald om te controleren of toevallig de wielen niet te zwaar liepen.
De decoder heb ik om dit te doen ook van de print afgeschoven.
Daarna alles weer terug gemonteerd en getest...en...de loc rijdt weer!
Ik denk dat de decoder op de één of andere reden niet goed aangedrukt heeft gezeten.

Ik vind alleen dat het sleepcontact bij vooruit rijden in de bochten soms wat "klikt".
Hij stond zelfs bij het achteruit op een driewegwissel gewoon stil, nadat ik de sleper weer goed aandrukte, wat dit euvel verholpen,
Hebben jullie mischien nog een oplossing om het klikken/klappen van de sleper te verhelpen?

Er zit een sleper onder die gewoon zonder schroef bevestiging in het chassis gedrukt zit.
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Jeroen, heb je er op gelet dat bij het in elkaar zetten van de loc, de handrail van het het machinistenhuis weer in de gaatjes van de bodemplaat vallen?
Het klikken of ratelen van de sleper komt doordat deze enigszins hol staat.
Probeer de sleper een minimale bolling te geven, eigenlijk nagenoeg recht, maar net niet dus.
Re: Märklin 39644 BR 64 rijdt niet meer
Hoi Ad,

Zeker, de handgrepen zitten weer keurig in de gaatjes waar ze horen, hier had ik zeker op gelet.
Ik ben altijd zeer secuur met dit soort dingen.

Ik zal eens proberen de sleper wat te verbuigen.

Bedankt allen voor jullie advies!