Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd

Gestart door johanhe2 zaterdag 09 augustus 2014, 15:03:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
Dag,

Jaren geleden heb ik hier melding gemaakt dat mijn beide locs met nr 37900 stotterden: onregelmatig abrupt stoppen. Het waren één van de eerste sinus locs. Zou een bekend probleem zijn.

Heb toen geen actie ondernomen. Een half jaar geleden eerst de ene en later toen deze terug was, de tweede naar Keuterman verzonden.
Ze zijn beiden kosteloos door Marklin gerepareerd! (de garantie was natuurlijk al jaren verlopen). Gelukkig had ik nog wel de originele aankoopbonnen. De eerste is 11 weken weg geweest, de tweede 6. 
Ze rijden nu prima, al maakt de ene een iets ratelend geluid (niet de sleper). Wie weet de oplossing?

Van eentje weet ik de oorzaak: citaat Keuterman "Het probleem was dat de aandrijving/kontakten verontreinigd was.
De aandrijvingingen en kontakten zijn door Marklin Service Centrum gereinigd." Vreemd, ik hem nooit gesmeerd...

Al met al een prima service van Keuterman en Marklin. En dat mag wel eens gezegd worden.
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!
37900 bedoel je niet de 39700! :)

Alexander.
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!
Het was de 37900
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!
Citaat van: johanhe2 op zaterdag 09 augustus 2014, 15:03:06
Gelukkig had ik nog wel de originele aankoopbonnen.
Ik had helemaal geen bon, sterker nog, ik had de lok op ebay gekocht en toch werd mijn E10.3 (39120) kosteloos van nieuwe elektronica voorzien en retour gestuurd.
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!
Het kan zijn dat er een oxidelaagje op de assen (slechte massa) of op de sleper, en dat kan het contactvlak zijn waar de veertjes in de sleper zitten, dit veroorzaakt een slechte voeding. Nooit smeren is dus niet aan te raden; na verloop van tijd krijg je dan oxidevorming met slecht contact als resultaat.
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
Ik word er verdrietig van: het stotteren is weer terug. Dat zou natuurlijk niet mogen.
Na de reparatie maar een half uurtje laten rijden en daarna weer netjes in de kast gezet, en dus toch weer het probleem (vele ander loks hebben geen enkel probleem op het traject, van bv vuile rails is geen sprake).

We zijn inmiddels een tijd verder. Wie weet de oplossing? Toch slechte (massa)contacten (oxidatie) zoals Mario suggereert?
Bij voorbaat dank.
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
wissel de sleper anders eens...
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
Er zijn voor en tegenstanders maar wellicht helpt KLIK: ATF
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
Waar MarioZ op doelt, lijkt mij een zinnige suggestie. Je kunt eens proberen om de twee uiteinden van de
sleper enigszins dicht te knijpen met een punttangetje. Dat verbetert het contact met het verende gedeelte
aanzienlijk.

Jack
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: stotteren locs 37900: gerepareerd!.... Te vroeg gejuigd
Johan,

Ik heb zelf de 37906 en daar zit een elko met weerstand en diode in gesoldeerd.
Deze is van een stuk zwart krimpkous voorzien en met een oranje en paarse draad aangesloten op de drager print.
Zijn deze bij jouw locs ook aanwezig?