Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS1202 (3161) met Uhlenrock 76200 stopt steeds na schoonmaakbeurt

Gestart door dgieskens donderdag 10 december 2015, 12:58:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS1202 (3161) met Uhlenrock 76200 stopt steeds na schoonmaakbeurt
Onlangs heb ik een aantal oudere locs afgestoft en ben na een minicursus begonnen ze weer aan de praat te krijgen, in eerste instantie dmv een goede schoonmaakbeurt.
Zo heb ik ook een oude NS1202 (Marklin 3161) met een LFCM motor schoongemaakt: het motorhuis een nacht in de wasbenzine, e.e.a. voorzichtig geolied en alles weer in elkaar gezet. Tot mijn grote vreugde rijdt hij weer prachtig, mooi rustig en geleidelijk, helemaal als ik de DCC128 staps aansturing gebruik.


Behalve dat hij soms opeens stil blijft staan. Wanneer ik de rijregelaar dan 1 standje verander, rijdt hij weer gewoon verder om vervolgens een paar meter verderop (of soms eerder) weer opeens weer stil te blijven staan.


Het probleem lijkt niet van mechanische aard, want het gaat niet gepaard met piepen, knersen of andere geluiden. Ook rijdt hij zonder problemen verder na een kleine verandering met de rijregelaar.
Ik heb niks veranderd aan de decoder (Uhlenbrock 76200) of hoe deze was/is aangesloten.


Nu kan ik wel proberen alle contacten los te maken en opnieuw netjes te solderen en dat ga ik zeker proberen als niemand andere suggesties heeft, maar ik ben benieuwd of iemand dit ook heeft meegemaakt en mogelijk weet waaraan dit kan liggen.


Daniel
Re: NS1202 (3161) met Uhlenrock 76200 stopt steeds na schoonmaakbeurt
Wanneer de lok door een kleine aanpassing van de rijregelaar weer gaat rijden, zit het probleem m.i. tussen stuurapparaat en decoder. Een reset van de decoder zou wel eens kunnen helpen.
Re: NS1202 (3161) met Uhlenrock 76200 stopt steeds na schoonmaakbeurt
Hallo Daniel

Ligt niet aan de lok met decoder, want hij rijdt tussen door wel goed.
Waar het misschein wel aan kan liggen is de massa van de lok.
Heb je een extra draad gemonteerd van het motorhuis (je weet wel dat koperen soldeerlipje onder de bout van de motor) naar de massa van het chassis van de lok ( je hebt dat in de omgebouwde lok op de cursus gedaan).
Wat ook nog kan, is dat de sleper geen goed contact maakt. Soldeer daarom een dun draadje van de sleper schoen naar het koperen veertje van de sleper.

Probeer dat eens.

groeten van teunis
Re: NS1202 (3161) met Uhlenrock 76200 stopt steeds na schoonmaakbeurt
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NS1202 (3161) met Uhlenrock 76200 stopt steeds na schoonmaakbeurt
Een vettige sleper door te veel smering (in het verleden) van de assen kan ook een slecht rijgedrag geven.
Of verzadigde koolborstels.. (olie / schoonmaakresten)

M.v.g. Marcel
Re: NS1202 (3161) met Uhlenrock 76200 stopt steeds na schoonmaakbeurt
Jongens, lees nu gewoon eens goed wat Daniel schrijft.....
De lok stopt en gaat weer rijden na het iets opdraaien van de regelaar. Waar moet het slechte contact dan zitten?
Re: NS1202 (3161) met Uhlenrock 76200 stopt steeds na schoonmaakbeurt
Allemaal,


Hartelijk dank voor de snelle reacties en constructieve suggesties. En geen ruzie gaan maken hè..  :P
Ik heb het probleem succesvol verholpen. En de juiste oplossing kwam van .... (trommelgeroffel)... hvanschaik. Een reset van de decoder verhielp het euvel.


Daniel