Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouwen BR01 marklin 3048

Gestart door marklintim zaterdag 29 augustus 2015, 12:17:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim, je kunt ook een stukje koperdraad tussen de betreffende eilandjes solderen, dan hoeft je soldeer niet zo dik te zijn.
Of je haalt een klein vijltje over de soldeer bultjes.
Daarna wel goed het vijlsel weghalen.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
hallo allemaal,
de motorpost is nu omgebouwd. er is het een en ander aan CV waardes geprogrammeerd en hij rijd in ieder geval. natuurlijk wil ik nog meer, zoals front verlichting aan/uit op F0, sluitverlichting aan/uit op F1, interier verlichting aan/uit op F2, rangeer functie F3, en F4 optrek/afrem vertraging aan/uit.
is er iemand die mij alle CV's en waardes kan geven, zowel voor het gewoon rijden en alle functies? dan staat het in ieder geval goed.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Bij Conrad.nl kun je een desoldeer zuigpomp of desoldeerdraden kopen.
Met de eerste haal je zo goed als alle soldeer weg met de tweede kun je iets subtieler werken en wellicht alleen de overtollige soldeer weghalen.

Voordeel tov van vijlen; er blijf geen vijlsel achter.

Henk
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
henk, bedankt voor je reactie, ook dat is inmiddels al gelukt omdat we ze allebij al hebben liggen
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Hallo allemaal,
De motorpost is zo goed als af. Nu moet er alleen nog interieur verlichting in en de puntjes op de I. Een zo'n puntje is de verlichting. Gister ging ik een test rondje rijden met kap erop. Dus hop de baan op, F0 aan. Yes frontlichten doen het. Maar toen gebeurde het, ik doe het gas open en hij rijd de verkeerde kant op. Sluitlichten kan ik appart schakelen met F1 en F2. Is dit te programmeren? Kan ik doen F0 is frontlichten cabine 1, F1 is frontlichten cabine 2, F2 is interieur verlichting, F3 rangeer snelheid, F4 optrek/afrem vertraging aan/uit, F5 is sluitlichten cabine 1 en F6 is sluitlichten cabine 2? Hoe moet ik dit dan programmeren? En kunnen jullie ook zeggen welke CV waardes ik moet gebruiken voor realistische op en afremvertraging, en gewoon dat die mooi rijd?
Hier heb ik nog een filmpje van wat er gebeurd:https://m.youtube.com/watch?v=isDXiJARDnM
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Hoi Tim.
De rijrichting is makkelijk ootelossen door de 2 motor draden omtedraaien.
Voor al dat andere is het makkelijk als je n programmer heb.
Gr.ton
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Ton, oké een programmer heb ik niet. Wel een MS2. Kan het daar niet mee?
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Weet niet of de MS2 dat kan.
Ik heb wel n programmer.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Hoi Tim,

Dat is allemaal wel te programmeren, ook met een MS2 (hebben wij immers ook gedaan), maar ook afhankelijk hoe je de verlichting hebt aangesloten op de decoder (aux1, aux2, aux3 en aux4). Aux3 en aux4 zijn onversterkte uitgangen en zijn alleen zonder meer te gebruiken als je de 21MTC platine gebruikt hebt, daar zitten de transistoren op voor de versterking van die uitgangen. Zo niet, dan moet je zelf nog met transistoren die uitgangen versterken voordat je ze kan gebruiken om bijvoorbeeld LED-jes op aan te sluiten.

Als je van de ESU-website de LokProgrammer software (de bovenste) download en installeert op je laptop, en dan een "nieuw project" aanmaakt voor een Lokpilot V4.0 dan kan je daarin alles zo aangeven als je het wil hebben. Bijvoorbeeld; als hij vooruit rijdt dan wil je dat als je F2 indrukt dat dan uitgang aux3 wordt ingeschakeld. Als hij achteruit rijdt dan wil je dat als je diezelfde F2 indrukt dat dan aux4 wordt ingeschakeld. Je kan dan in dat programma een functie aanklikken die laat zien welke CV's je op welke waarde moet zetten.

Wat de CV-waardes m.b.t. rijeigenschappen betreft kan je de ESU-run laten uitvoeren, maar dan heb je wel minimaal 2 meter baan nodig waarop de trein op volle snelheid kan rijden! Bij ons vloog de 1631 op volle snelheid de bocht in. Ging gelukkig goed, maar ik denk dat de motorpost nog veel sneller rijdt, en dan is de kans denk ik groot dat hij uit de bocht vliegt. Ik ben na die run nog wel een paar uur bezig geweest om die waarden verder te finetunen tot hij écht heel mooi liep.

Morgen komen wij toch bij jullie, dan laten we wel zien wat wij gedaan hebben (en hoe wij het gedaan hebben) met de 1631.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Succes. Als het niet lukt kun je altijd langskomen
Gr.ton
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Hoi Tim

Gewoon een beetje spelen met de cv's net als we gedaan hebben met je 2400   ;)
Zo'n  programmer is leuk maar niet noodzakelijk  om de motorpost goed aan het rijden tekrijgen .
Mocht je nog vragen hebben stuur je maar een pb of je zet het hier neer  .

Mvg Jan
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
hallo allmaal,
het werkt nu allemaal zoals het hoort, alleen moet er nog interieurverlichting worden ingebouwd. helaas is het plastic van de cabine ramen aan 1 kant helemaal gesneuvelt. ofterwijl, het stukje plastic ligt in 4 stukken. is er misschien iemand die nog zo'n cabine raam heeft liggen van een geel/rode motorpost of een cabine raam zelf heeft gemaakt/kan maken? ik vind dit heel erg jammer, zo ziet het er ook niet uit. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. het gaat in ieder geval om 1 glas. het zou mooi zijn natuurlijk als er 2 ramen zijn maar ik zou al blij zijn als er in ieder geval weer 1 is.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
zou ik het ook zelf kunnen maken? door bijvoorbeeld alle onderdelen aan elkaar te maken en dan aan de bovenkant in te smeren met kristal clear en dan het orginele ruitje eruit halen?
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
 @citaat

Dat is toch het proberen waard Tim?
De kapotte ruitjes zou je anders toch wegdoen ...

Groeten,

Erik.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Zolang je geen andere ramen hebt, nooit de oude weg doen.
Ik denk dat Erik de motorpost niet heeft/kent. Anders zou hij weten dat de tussen-spijlen een deel vormen met de ramen...
Gewoon heel voorzichtig de raamdelen proberen weer in het gat te klemmen, (als het lukt) en dan met een coctailprikker met een beetje lijm de ramen aan de binnenzijde fixeren aan de binnenkant van de kap.

Je kan ook een heel klein reepje plakband (1-2mm) over de voorkant van de raamstukjes plakken om ze tijdelijk tijdens het lijmen te fixeren; maar ze moeten echt vrijwel naadloos tegen elkaar zitten.. En na het lijmen voorzichtig verwijderen.

Succes.

Gr. Marcel

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
 @citaat

Dat Klopt volledig Marcel! Ik was niet op de hoogte van deze bijzondere constructie :oops:
Tim kan waarschijnlijk beter jouw advies opvolgen :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
bedankt mannen,
het raampje zit weer in het gat met wat lijm ertussen, het is er niet mooier op geworden :(
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Ik kan nog een keer informeren voor een nieuw raampje, maar de kans is klein...
De ramen die ik nog heb blijven mijn strategische reservevoorraad.

Voor zover ik de kosten ken, incl. verzenden zal het op 7 euro kunnen komen. (1 raampje)
(dus indien mijn dealer ze nog heeft...)

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Ik hoop het. Het gaat om 1 raampje dan kan ik de ander ook compleet maken.
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
soms staan ze op ebay.de heb er zelf ook nog eentje nodig bij mij zit er een barst in,heb al wel een tweede kap met zijruiten klaar liggen!
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
oke hmmglaser. ik zal het eens in de gaten houden. de zijruiten heb ik niet nodig. het gaat mij er niet om dat er een barst in zit. aan 1 kant mis ik een stukje en de andere ligt in 4 stukken maar die zit er een beetje in gefriemeld. als ik 1 hele nieuw ruitje heb dan kan ik een het hoekje van de oude gebruiken om de andere weer compleet te maken.

De motorpost is omgebouwd. de ombouw is goed verlopen. mijn oom Feiko (M-er) heeft nog geholpen met het een en ander te programmeren. De binnenverlichting is TL verlichting dus als ik F2 in druk knipperd de verlichting eerst een paar keer. als ik schakel is het niet snok geel - rood maar eerst gaan de gele lichten langzaam uit en dan de rode langzaam aan. het mooist zou natuurlijk zijn als het in een rondje appart van elkaar aan het uit gaat als je schakelt. (net zoals in het echt bij het kop maken). alles doet het nu en ik ben er blij mee. allemaal bedankt voor de informatie en de hulp. het project is geslaagd en ik denk dat ik met behulp van dit draadje ook andere locs kan ombouwen. (zoals V200, BR01, BR44, 1600) etc etc.

ik heb helaas geen foto's gemaakt. helemaal vergeten. :( als de kap er nog eens af moet zal ik wel een foto maken van hoe het er van binnen uitziet. ;)
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Tim,

Je kunt bij richting veranderen een wachttijd ingeven dat het licht weer aangaat.(power on delay op het tabblad function settings)

Robin
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ombouwen motorpost marklin 3389
robin, nog bedankt voor je reactie. volgens mij is dat ingesteld. maar het ging mij meer om het driekhoeks effect dat elk licht appart iets later ging, dus eerst het linker gele licht, 0,1 seconden later de middelste boven, weer 0,1 seconden later de rechts onder. als je begrijpt wat ik bedoel.

de motorpost is dus gelukt, maar ik dacht ik kan beter de (kleine, korte) vraag stellen voor de ombouw voor een volgende lok. ik heb hier namelijk genoeg informatie opgedaan, het gaat om 1 klein dingetje.
ik wil nu ook mijn BR01 stoomloc gaan ombouwen naar digitaal, deze met een esu magneet (esu 51960 is volgens mij goed), maar ik weet niet welke decoder ik het handigst kan gebruiken voor mijn eisen. ik zat te denken aan: http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/ESU/29-4-0-216736-003001-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html maar ik weet niet of dat kan.
1. ik rij wisselstroom met ms2 en gebruik DCC, mn neef heeft ms1 en daar kan geen DCC op, kan deze decoder op zowel DCC en met ms1 rijden?
2. ik heb verder ook nog  bepaalde eisen:frontlichten, rookgenerator, en wat er volgens mij standaard bij zit is oprem en afrem vertraging aan/uit en rangeersnelheid. kan ik deze functie's gebruiken (ik weet niet hoeveel auxen een 8 pin decoder heeft) en zou eventueel (vind ik ook leuk) rangeersein ook nog mogelijk zijn om aan te sluiten?
3. zo nee (rangeersein hoeft niet per see, als het kan vind ik het leuk) welke decoder moet ik dan gebruiken?

ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven en dat jullie mij even nog kunnen helpen.
Re: ombouwen BR01 marklin 3048
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen BR01 marklin 3048
Gewoon weer een 54610 nemen.
Die is voor beide systemen geschikt.
Een 54611 communiceert ALLEEN via DCC, en dus niet met Märklin MS1, daar deze geen DCC aan kan.

Het wordt er ook niet handiger en makkelijker op om steeds weer een ander type te kiezen.

Rangeerverlichting kan je gewoon programmeren op F3, door licht aan de voorzijde bij voor- en achteruit aan te sturen. (actief)
Als je achter ook licht hebt, geldt dit dus ook voor licht achter.
Je zal wel  voor een goed resultaat een fitting en steeklampje moeten plaatsen; alleen dan is je lamp potentiaal vrij. (knippert niet lichtjes..)

Persoonlijk schakel ik een bestaande rookgenerator via Aux 1 met een klein relais aan. Dan kan de oude rookgenerator behouden blijven.

Gr. Marcel