Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

rijrichting relais werkt niet 100%

Gestart door herms dinsdag 27 oktober 2015, 21:42:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijrichting relais werkt niet 100%
ik heb nog een oude NS 1200 van M* (3055), en rij geheel analoog. Blauwe uitvoering. Hij rijdt nog steeds supr. Alleen het omschakelen van rijrichting is niet goed. Vooruit schakelen gaat 100%. Achteruit schakelen gaat de locomotief er op hoge snelheid vandoor en schakelt soms wel om. Ik heb de contacten van het rijrichtingrelais schoongemaakt, maar daar zit volgens mij niet het probleem (hoop ik). Maar waar dan wel?
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Leuke tip, maar daar is geen aanwijzing te vinden waarom de ene richting schakelen wel werkt, en de andere richting niet.
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Toch het relais nakijken. Zeker het veertje.
Het relais beweegt het contact en dat kan de ene kant wel goed op gaan en de andere kant minder.
Zit de twee plaatjes niet vast (vuiligheid of te veel vet) op elkaar (waar het veertje aanzit).
Ze moeten soepeltjes over elkaar glijden.

groet
Harald
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
prima, ik ga terug naar het relais. Het veertje schuurt volgens mij over het huis van het relais en dan zou het zo maar zo kunnen zijn dat het relais niet snel genoeg het contact verbreekt en de volle spanning dus op de motor komt. En vandaar dat het schakelen ongelijk is?
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Hoi,

Werking:
Door het verhogen van de spanning treedt de spoel in werking als magneet, en trekt het rijrichting schakelcontact omhoog en naar zich toe, waardoor de stroomkring naar de motor wordt verbroken. Zolang de verhoogde spanning aan blijft, komt het contact niet in rustpositie.

Blijkbaar blijft de schakel-wip meer hangen in de ene stand, dan in de andere stand.
Misschien loopt hij aan? iets verbogen?
Technisch gezien heeft de veerspanning hier geen invloed op, daar je probleem zich maar in één richting voordoet.

M.v.g. Marcel
(met heel veel 1200-tjes)
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
dank voor je hint. Dan dus de wip. De wip deed het uitstekend, en bij het omschakelen, zelfs als hij volkomen vrij was draaide motor nog. Dus daar lag het niet aan. Het voordeel van testen in het donker: leverde vonken op. Op een onverwachte plaats. Het soldeercontact op het schakelcontact is niet goed, steekt iets uit. Daardoor maakt hij contact met het mechanisme dat het schakelcontact bedient. Daarmee sluiting tussen massa van rijrichtingrelais en de veldspoel en dan het anker en de sleper: de motor draait! Ongewenst. Donderdag soldeercontact verbeteren en dan zou het weer goed moeten zijn.
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Vanavond soldeercontact verbeterd en de loc rijdt weer als vanouds. Dank voor het meedenken!
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: rijrichting relais werkt niet 100%
Mooi dat het opgelost is.
Veel plezier ermee!

Gr. Marcel