Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

sluiting

Gestart door wiebrand donderdag 15 oktober 2015, 16:45:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sluiting
Lid sinds: 2007

offline
sluiting
ik heb sluiting in mijn baan mijn cs1-r slaat niet af maar je hoor wel een geluid hoe kan ik dit het beste opsporen.
Re: sluiting
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: sluiting
hoi,

Haal wagens en loks van de baan, is de sluiting weg?
Schouw de baan, ligt er iets los op wat sluiting maakt. Vooral bij wissels kan er wat tussen liggen wat sluiting maakt.
Ik ga er van uit dat je eerst geen sluiting had en nu wel.
Kijk wat de verandering is, heb je onlangs iets veranderd aan de baan?
Maak dat gedeelte los en kijk of de sluiting er nog is, maak rails verder los tot de sluiting weg is.
Re: sluiting
Lid sinds: 2007

offline
Re: sluiting
oke

Re: sluiting
Lid sinds: 2007

offline
Re: sluiting
Kan ik de sluiting niet meten met een multimeter?.
Hoe doe ik dat
Re: sluiting
Lid sinds: 2007

offline
Re: sluiting
Begin met de CS1R los te maken van de gehele baan en vergewis je ervan dat de CS1R dan geen kortsluiting meer geeft (klinkt idioot maar er is altijd een ultiem begin aan alles).
Is dat in orde dan verbruikers 1 voor 1 aankoppelen... tot de sluiting optreedt...
Heb je trouwens andere apparaten gekoppeld aan de CS1R zoals boosters?

Willy
Re: sluiting
Lid sinds: 2013

offline
Re: sluiting
Vaak kun je wel 'horen' waar de sluiting ongeveer vandaan komt, in die hoek moet je dan gaan kijken.
Kan van alles zijn, iets wat op de rails ligt, een losse draad onder de baan of onder de rails, een lipje van een rails wat kortsluiting maakt, kapotte wisselaandrijving enz.

En idd, heb je laatst nog dingen aangesloten? Dan die eerst weer los halen, en kijken of het weg is.
Zo had ik laatst sluiting in een wisselaandrijving, alle wissels losgemaakt en een voor een weer terug aansluiten.

Heb je verschillende stroomkringen op je baan? Probeer dan die stroomkringen een voor een, dan kun je alles wat aan de andere stroomkringen zit zowieso al uitsluiten.

Kortom, even systematisch te werk gaan, en dan kom je vanzelf bij de boosdoener.
Met een multimeter kun je dit niet meten.
Re: sluiting
Lid sinds: 2007

offline
Re: sluiting
het is een tweede aansluiting van mijn stroomkring die het veroorzaakt maar kan niks vinden.
rode draad tegen over de groene draad van bezetmelding dat zit ook goed.
misschien een fout in de stroomleiding rondom.
Re: sluiting
Lid sinds: 2014

offline
Re: sluiting
sluiting kun je wel zeker meten je moet alleen de apparatuur afkoppelen en dan met de ohm stand de waarde meten of met de pieper stand als die er op zit! koppel in het midden los en meet bij de aansluiting van de draden dan weet je of het in het eerste stuk zit of in het tweede stuk en dan door gaan tot alles waarde oneindig is!
Re: sluiting
Lid sinds: 2007

offline
Re: sluiting
Bij mij is het ook wissel sluiting.
Nieuwe decoder en wissel aandrijving gehaald maar krijg het niet aan de praat.
Decoder is74461 maar heeft 3 draden waar moet de gele draad worden aangesloten.
Re: sluiting
Lid sinds: 2013

offline
Re: sluiting
Bij deze nieuwe decoders is het zo dat je de gele draad kan gebruiken als je een aparte voeding gebruikt voor het voeden van je wisselaandrijvingen.
Als dit zo is, dan kun je met de gele en bruine draad die voeding aansluiten.
Rood en bruin kun je gewoon zoals normaal aan de rails aansluiten, deze fungeren alleen om de data te ontvangen.

Pak je voor de aandrijving gewoon de stroom van de rails, dan mag je de gele ook aan de middengeleider (zelfde als rood) aansluiten.

Overigens heb je grote kans dat je de decoder niet hoeft te vervangen. Meestal is het enkel de aandrijving die doorbrandt. Ook nog het proberen waard lijkt me.