Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wijzigen van koppeling

Gestart door Georges maandag 19 oktober 2015, 16:43:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Wijzigen van koppeling
Ik heb een hele oude 328 waarop nog de restanten zitten van een klemkoppeling. Het gevolg is dat ik er niet mee kan rijden.
Is er een simpele oplossing om deze naar een brede (relax) koppeling om te bouwen?
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Georges,

Misschien is het verstandig om een foto van de onderzijde te maken en te plaatsen.
De techneuten op het forum krijgen dan een beter inzicht op de onderzijde.

Rob
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Goed idee Rob.

Groeten Georges
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2015

offline
Re: Wijzigen van koppeling
LS
Je zou de oude koppelingen moeten verwijderen en dan gewone koppelingen erop kunnen zetten met of splitspennen of boutjes. Is wel wat werk maar met die donkere dagen in het verschiet. :)


Gr Koos Wijmans.
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Koos dat wil ik ook maar weet niet hoe ze dan bevestigd moeten worden want bij de nieuwe koppeling hoort een draagstukje. Jij heb de originele en die zijn volgens mij niet meet te koop.

Groeten Georges
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Zelf met een blokje of gestapelde kartonnen plakjes een draagstukje maken, gaatje door en door voor het boutje cq splitpen. Even meten hoe hoog dat moet zijn. Eventueel met secondenlijm of bisonkit aan de bodem vastlijmen. En klaar is kees.
Of een symoba kortkoppelingsmechaniekje op de bodem lijmen. En dan een standaardkoppeling erop schuiven. Je hebt dan alleen geen Märklin voorontkoppeling.
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Het voorstel met het symoba-systeem lijkt mij niet handig want dan moet ik meerdere wagons hiermee gaan uitrusten. Ben benieuwd of er nog meer suggesties komen. Die van Gonbidatu vind ik nog de beste.

Groeten Georges
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Citaat van: Georges op dinsdag 20 oktober 2015, 16:15:50
Het voorstel met het symoba-systeem lijkt mij niet handig want dan moet ik meerdere wagons hiermee gaan uitrusten.
Dat moet helemaal niet. Eigenlijk gebruik je het symoba-dingetje alleen maar om een koppeling aan te bevestigen, verder niet. En het maakt niets uit of andere wagons geen kortkoppelingsmechaniek hebben. Je moet natuurlijk wel een standaard = beugelkoppeling gebruiken. En er is één voordeel: je kunt de hoogte gemakkelijk instellen.
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Is trouwens een leuk wagentje!  :)
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Ja ongelooflijk dat deze wagon er zo mooi uit ziet. Volgens mij dateert deze uit 1935. Je vraagt je af hoe dit de oorlog heeft overleefd en wie dit konden kopen.

Gezien mijn krappe collectie heb ik geen vitrinekast nodig en staat hij gewoon op de baan als deco. Zo heb ik ook nog een 344 die er ook zo mooi uit ziet.

Groeten Georges
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Ik ben geen expert natuurlijk maar waarom koop je geen goedkoop plat wagentje en zetje daar een extra "antieke" koppeling aan.
Op die manier blijven je wagons origineel en daarmee waardevol en je kan er toch mee rijden.

Hans
Re: Wijzigen van koppeling
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wijzigen van koppeling
Hallo Hans,

Dat heb ik me ook bedacht maar zet je ze er aan want de draagbalk waar de koppeling door heen moet heeft deze wagon niet anders zou het ook wel met een splitpen gaan.

Groeten Georges