Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Booster en bedrading

Gestart door topslob zondag 25 oktober 2015, 10:23:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Booster en bedrading
Lid sinds: 2014

offline
Booster en bedrading
Mijn baan bestaat alleen nog maar in mijn hoofd maar binnenkort komt de kamer waar ik kan gaan bouwen vrij. Dus ben ik een lijst aan het opstellen van zaken die nodig zijn om tot een goede basis te komen.

Ik lees in diverse draadjes dat de originele M booster goede resultaten geeft. Er wordt dan verwezen naar
https://www.conrad.nl/nl/maerklin-060174-maerklin-booster-247134.html
Vraag 1: Werkt dit ook probleemloos met een MS 2 en bijbehorende standaard Gleisbox.

Dan lees ik overal dat het handig is om onder de tafel dikke voedingsdraden aan te leggen en daar per blok van af te takken. Mijn Gleisbox heeft 2 bijzonder dunne aansluit draden en daarmee kom ik op
Vraag 2: Hoe sluit ik die 2,5 mm2 draden aan op mijn Gleisbox. Het lijkt mij dat ik dan nog steeds een dunne aansluiting heb. Of dienen die dikke draden alleen om weerstand via de rails te overbruggen / voorkomen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Re: Booster en bedrading
peterke33
gast

Re: Booster en bedrading
Ik heb 1.5mm dikke draad genomen, meerdere kleuren BV groen-geel + zwart = wissels en wissellantaarns, dan neem ik rood+bruin= baanvoeding doe een stukje mantel weg en daar soldeer ik dan de draden aan.

dan doe ik nog bv blauw en grijs voor verlichting stad, nog twee draden voor de verlichting industrie neem per twee draden andere trafo.
Bij rood+bruin heb ik een CS2 dus altijd stroom over kom je nooit in problemen, en kan je mooi je kleuren bij elkaar houden maak een schema op je pc dan moet je ook nooit zoeken bij sluiting, hopelijk ben je beetje wijzer geworden en zijn veel wegen naar Rome  ;)
Re: Booster en bedrading
Stijn Laceur
gast

Re: Booster en bedrading
Antwoord op vraag 1: Je mag geen booster gebruiken op een MS2, enkel op CS

Antwoord op vraag 2: ik heb geen idee hoe de aansluiting op een CS gebeurd, misschien kan iemand anders daar meer duidelijkheid over geven? Worden er effectief ringleidingen gelegd in combinatie met de MS2? Misschien heeft iemand daar dan een fotootje van (verbinding gleisbox - ringleiding)
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Booster en bedrading
Er is hier op het forum erg veel info over de "ringleiding" zoek eens...

groet
Harald
Re: Booster en bedrading
-Topslob:
Ik zou voor een ringleiding zeker geen draad nemen van 2.5 carré, 1.5 is zeker genoeg, tenzij je zeer grote vermogens gaan afnemen, maar op een treinbaan is dat niet het geval.
Re: Booster en bedrading
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Booster en bedrading
@stijn
CiteerAntwoord op vraag 1: Je mag geen boost

Waarom mag dat volgens jou niet.
Achte de Gleisbox kun je volgens mij gewoon boosters plaatsen.

John

Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Booster en bedrading
Je kunt idd een booster achter de gleissbox hangen. Echter heb je geen terugmelding als er bijv. sluiting ontstaat.

Hier een voorbeeld van de DB4 van LDT. Leo en ik gebruiken deze ook op onze CC-Schitte+MS2 baan.
Re: Booster en bedrading
Stijn Laceur
gast

Re: Booster en bedrading
over de booster: hier op dit eigenste forum gelezen.
Soit, des te beter als het wel mag, opent perspectieven.
Sorry voor het verkeerde antwoord.  :oops:
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Booster en bedrading
tis je vergeven ;-)
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2014

offline
Re: Booster en bedrading
Barry,

Bedankt voor dit plaatje. Betekend dit nu dat aan de bedrading bij de blauwe pijl wissels en seinen hangen? Ik heb jou draadje met veel belangstelling gelezen en hoop dat ik tzt nog vragen mag stellen.

Groet Hans
Re: Booster en bedrading
Kan, dat hoeft niet.  Je kan je ms  ook gebruiken als alleen signaalgenerator en dan de versterkers gebruiken voor de stroomverbruik,  zoals je baan en wissels.  Maar begin maar eerst met bouwen en rijden met je ms zonde een versterker er tussen. Mocht het nodig zijn dan kan je er zo een versterker tussen zetten.  :)


Groeten Ronald
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Booster en bedrading
Zolang je met max 5 á 6 locs tegelijk rijdt dan heb je nog geen booster nodig, dit gaat prima met de gleissbox van de ms2.

Mocht je toch met booster gaan werken dan sluit je aan de blauwe pijl je wissel/sein decoders aan, dit is het digitale signaal.

Vragen mag altijd op dit forum.
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster en bedrading
Eén opmerking is toch wel op zijn plaats hier: de DB4 op zich is niet geschikt om de MFX terugmeldsignalen terug te laten gaan naar het MS2, dus MFX loks worden niet aangemeld.

Hiervoor heeft Tams en zgn. boosterlink, LDT vermeldt dit ook op pagina 1594 http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1594.pdf

Groet, Anne W
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Booster en bedrading
Heb ik ook weer wat geleerd. Wist niet van de boosterlink af.
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster en bedrading
Beste Barry,

Ik wist dit al langer, maar bij de MSG zijn we wat aan het testen (geweest): een CS1R met een Edits booster en de Tams Booster Link en we hebben vastgesteld dat een lok zich aanmeldt, hoe het verder mer de test is weet ik niet...

Groet, Anne W
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Booster en bedrading
Dit is wel fijne info want wij hebben met onze cc-schnitte met ms2 ook geen mfx terugmelding. Mocht je meer info over de test hebben, dan hoor ik dat graag.
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster en bedrading
Beste Barry,

Gewoon zo'n Tams Booster Link kopen en aansluiten zoals op het prentje van LDT, als je naar de 3-Rail Dag komt dan kun je bij de aanwezige leden van de MSG eens informeren naar de ervaringen (we was een groot woord, ik ben er heel zijdelings bij betrokken geweest)

Groet, Anne W
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Booster en bedrading
Heb er gelijk 2 besteld. Ook bij HIP hebben ze de Boosterlink in gebruik.
Wist er ook niet van, Anne bedankt voor de tip. :thumbup:
Ik heb bewust gekozen voor de DB-4 van LDT.
Dit is een intelligente booster.
De uitgang kun je via een S88 terugkoppelen aan iTrain.
Had alleen af en toe problemen met mfx locs. Hoop dat dat met de komst van de Boosterlink dit probleem uit de wereld is.
Re: Booster en bedrading
Spoorman
gast

Re: Booster en bedrading
Maar da's dan wel weer een kastje erbij Leo. ;)

Aan de topicstarter: voor je een booster aan gaat schaffen denk eens na of dat financieel handig is. Als je de MS2 verpatst voor wat euro's en een volwaardige centrale aanschaft heb je alles ineen met tenminste 4A voor een heleboel treintjes en spaar je een booster met voeding. Met die volwaardige centrale ben je klaar voor (eventuele) automatisering in de toekomst.

Ga je met een MS2 en booster in zee zal elke volgende stap weer een of meerdere kastjes zijn. :)

Met groet,
Ben.
Re: Booster en bedrading
Lid sinds: 2014

offline
Re: Booster en bedrading
Spoorman, duidelijk. Die afweging zal ik zeker in gedachten houden, bedankt. In mijn gedachten is het budget niet zo'n probleem, mijn echtgenieter denkt daar (helaas) anders over.

Goed dat we weer wat van elkaar hebben geleerd!

Hans