Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ik denk dat dit hem gaat worden.

Gestart door Weatherman 69 zaterdag 15 november 2014, 23:43:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Robert

Ja dat passeerspoor is idd een verbetering.
Bij mijn baan heeft het ook een half jaar geduurd eer ik volledig tevreden was over de layout van het sporenplan.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Jorg, ik heb sinds een jaar of 3 Winrail, in die tijd ben ik al geruimte tijd aan het puzzelen om een baanplan te maken, dus echt over "één nacht ijs gaan" doen we niet.  Maar ik ben wel erg content met de huidige opzet. Ook het vorige plan, was ik al blij mee alleen dat enkel spoor wat rond ging, dat stoorde mij.. Dus dit plan maakt meer kans op uitvoering, inmiddels wel weer een kleine aanpassing, het kleine opstelspoortje van het bergstation loopt iets meer paralel met het inkomende spoor.

Ik was even het overzicht kwijt, maar jouw baan "nergensland" volg ik al een tijdje en jij hebt wel iets meer oppervlak ter beschikking maar wel erg fraai met zoveel spoor.. 😉

Groeten,
Robert
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Robert

Ik heb getracht bij het maken van mijn baanplan een goed evenwicht te vinden tussen zichtbare sporen en vrije ruimte voor de scenery.
Oppervlakte van de tafel is +-10 vierkante meter.
Totale lengte van de sporen 106 m.
In feite zijn het twee volledig van elkaar gescheiden banen die elkaar volgen zodat in iegengesteld verkeer kan maken.
Buiten het gewone verkeer is er nog een pendeltreintje langs elke kant van het hoofdspoor met elk een keerlus en een gezamelijke lus zodat ik met de pendeltrein manueel kan rijden terwijl op het hoofdspoor alles door de pc gestuurd wordt.
Het prachtige aan een pc sturing is dat het programma reking houdt met wat je manueel op de baan bent aan het doen.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
De titel kan inmiddels gewijzigd worden.. "Ik denk dat dit em gaat worden" is eigenlijk gewoon Dit gaat em worden.
Afgelopen weekend in de Rijnhal te Arnhem de eerste bewuste rail aankopen gedaan voor het schaduwspoor. Vooral de aanvul stukken zijn lastig te verkrijgen via Marktplaats.
Het gaat nu echt gebeuren, na september ga ik starten dan zal ik ook een eigen baantopic maken tot die tijd doe ik het met de facebookpagina voor de baan.

Ik zal hier her en der op het forum nog wel eens gaan zoeken voor "de beste methode van digitaal besturen" daar valt voor mij nog veel te leren maar ik heb nog even..

Voorlopg houd ik me maar bezig met rails verzamelen voor het schaduwspoor en het ombouwen van het materieel naar digitaal..

Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Robert

Veel suc6 met de start in September.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Duidelijk goed over nagedacht Robert!
Een baanplan met veel variatie, well done
Success ermee
Christian
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Na meer dan een half jaar is het baanplan waar deze post om was begonnen toch rigoureus gewijzigd zo niet helemaal opnieuw gemaakt.
Dit nieuwe plan maakt meer kans om te overleven omdat ik het oorspronkelijke plan naar mijn mening te weinig bewegingsruimte gaf voor de "bestuurder" / "operator" het nieuwe plan heb ik al meermalen uit de doeken gedaan op mijn facebookpagina(zie voetnoot) voor mijn aanstaande modelbaan, maar deze post op het forum is een beetje in de vergetelheid geraakt.
Ik zal mijn leven beteren en ook weer wat actiever gaan reageren op het forum, hoewel ik Facebook iets makkelijke vind omdat je vanaf je smartphone snel even een foto-tje kan plaatsen. Het afgelopen half jaar is er dus alweer veel gebeurd en mede dankzij een iTrain-fandag bij HIP, ben ik nu om en heb definitief gekozen voor CC-Schnitte als besturing voor mijn baan (dank jullie wel Leo en Barry  ;) ). Inmiddels is het verzoek tot aankoop al verstuurd naar de leverancier maar wacht ik nog op zijn antwoord. Zodra dit binnen is ga ik beginnen met een simpele testbaan om het werken met CC-Schnitte, terugmelddecoders, iTrain en automatisch rijden onder de knie te krijgen.. Hierna gaan we het echte plan pas opbouwen.
Morgen gaan we met het gezin een dagje naar Eurospoor om daar nog ideeën op te doen.

Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
......en nog even het totaal plaatje.
of een filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=kO1rTGmpXB0
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Hoi Robert,

Ik mis een stuk 'paradebaan' in de hoofdbaan, waar je de treinen goed kunt zien en bijvoorbeeld op de foto kunt zetten.
De zijlijn naar het bergstation is voor een deel dubbelsporig, dit zou grotendeels enkelspoor kunnen worden. Alleen bij het stationnetje net uit de tunnel zou je een passeerspoor kunnen maken, en bijvoorbeeld een goederenaansluiting. Het bergstation zelf zou ik een omloopspoor in maken, tenzij je met treinstellen gaat rijden. Anders zit de lok opgesloten achter de wagons. Probeer maar eens te bedenken hoe de dienstregeling op zo'n station er (in werkelijkheid) uit zou zien en hoe dat uitgevoerd moet worden.

Vriendelijke groet,
Frank
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Citaat van: frank-103 op zaterdag 24 oktober 2015, 12:29:52
Het bergstation zelf zou ik een omloopspoor in maken
Bij bergspoor zal de loc altijd aan de dalzijde zijn aangekoppeld.
Opgaand duwt de loc de (korte) trein.
Dalend remt de loc de trein.
De loc wisselt niet van plaats in de trein...
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Hoi Wim,

Je hebt gelijk   :)

Dit is misschien meer een lijn in een heuvelachtig gebied, en kan een lokomotief de trein toch naar het op de heuveltop gelegen station trekken, om daar ingesloten te raken. Heel hachelijk!  ;)
In dat geval zou een omloopspoor handig kunnen zijn! (Of de lijn officieel kwalificeren als berglijn?)

Vriendelijke groet

Frank
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Frank,
Wat betreft, je opmerking over het paradespoor, dat klopt, echter deze zat er oorspronkelijk in. In het schaduwspoor, zat een stukje paradespoor, ter hoogte van het station. Helaas is het zo, dat ik niet heel veel ruimte heb, daardoor heb ik deze opgeofferd voor meer loopruimte. Het bergstation is inderdaad een berglijn, en de omloop is nog een optie. Meestentijds zal hier de dienstregeling geschieden met een railbus en af en toe een stoomtrein met passagierswagons en een enkele keer zal de Glaserner zug zijn opwachting maken.

Het nadeel is en blijft het opervlak van de ruimte hierdoor blijf je compromissen maken.. Soms ten goede soms ten kwade.. Gelukkig heb ik nog even totdat ik met de echte uitvoer begin.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Dag Robert.

Een mooi baanplan, waarvan ik wel iets in terugzie van mijn eigen baanplan.
Op het 3D-plaatje komt de grote bergwand enorm massief over, als het
bergstation nog iets naar links geschoven wordt, bestaat de mogelijkheid
om er twee bergen van te maken met de nodige bruggen ertussen ...
Het is natuurlijk maar een idee :wink: :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Robert,

Op niveau 0 zou ik het aan de linkerzijde iets anders doen en wel als volgt:
24672; 24430; 24206 en 24612. Daarmee neem de lengte van de bovenste drie opstelsporen toe.
Overigens klopt het gebruik van rail 24107 niet. Dat is een bochtstuk van 7,5 graden.
Railstuk 24224 meet 24,3 graden. Tezamen met 24206 van 5,7 graden wordt dat 30 graden en niet met 24107.

Cees
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Cees,

Dat is een prima aanvulling. Ik ga er meteen even naar kijken.. Overigens is die 107 automatisch toegevoegd door Wintrack met rail automatisch verbinden..

Ik ga gelijk even aan de slag met jouw aanvulling.

Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Ik heb het schaduwstation inderdaad even aangepast en dat loopt nu een stuk vloeiender...

Voor de liefhebbers, even het plan erbij...
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
-Robert:
Ziet er al heel goed uit, veel plezier met de verdere bouw van je baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Robert,

Zo zie je maar, ook computerprogramma's zijn niet te vertrouwen.
Zelf gebruik ik Scarm en dat kent geen automatisch vullen en moet ik steeds zelf rekensommetjes maken
Succes met de bouw

Cees
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.

Hoi Robert,

Heb je ook al nagedacht over een wegverbinding naar het stadje met station ?

Grtz Tony
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Tony,

De wegverbinding verloopt middels een doorgaande weg met aan weerszijde een tunnel..
Het buurtspoortje op d lage berg wordt bereikt middels een fictieve verbinding vanaf de andere kant van de berg.
Het bergstation bovenop is tevens bereikbaar met een kabelbaan, of deze in het dal komt of op de lag berg, ben ik nog niet overuit.

Inmiddels heb ik op aanraden van Erik Nieuwenhuis, wat rukmte gecreerd tussen de linker en rechterberg, hierdoor komen er twee bruggen bij in het olan, wat ook meer diepte werking geeft.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Als je uit schaduwstation komt zal je altijd de trein moeten keren om op het rode traject te geraken, en die mogelijkheid mis ik...
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Ja Hanzi,

Daar kom je nu mee.. Inderdaad, helemaal over het hoofd gezien..
Daar ga ik vanavond eens voor zitten.. Nu eerst met het gezin naar Eurospoor..
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Hanzi,

Schaduwspoor is nu aangepast  ;) en Erik het bergmassief is nu ook aangepast, dus er komen straks ook een paar bruggen bij.
Nu weer verder nagenieten van de heerlijke dag bij Eurospoor..

Het was echt een topdag.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Citaat van: Hanzi op zondag 25 oktober 2015, 08:20:45
Als je uit schaduwstation komt zal je altijd de trein moeten keren om op het rode traject te geraken, en die mogelijkheid mis ik...
Niet helemaal waar, 't is maar net waar je je schaduwstation uit komt.

:warning: Wat wel zo is, is dat je in je schaduwstation één kant op kunt keren, maar dat je nergens terug de andere kant op kunt keren.
Met andere woorden: als je rechtsom rijdt op je hoofdbaan, dan kun je keren in je schaduwstation zodat je linksom gaat rijden; met je huidige baanplan blijf je dan linksom rijden omdat je geen keermogelijkheid de andere kant op hebt.

Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Mmmm volgens mij, kan ik vanaf beide zijden het schaduw station inrijden en, keren en ook via die zelfde zijde weer het station uitrijden. Het rode spoor is een pendelspoor, dus de trein die via de klim spiraal het station in rijdt, kan keren en de berg op rijden...
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Als op jehoofdbaan, laag 2, linksom rijdt kan je deze rijrichting nergens meer veranderen.
Op dat moment, dus dat je linksom rijdt, zijn ook alleen je diagonale sporen nog hereikbaar in je schaduwstation.
Of vergis ik me :?
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Hanzi,

Als ik op het tweede niveau linksom rijd, kan ik op het schaduwstationnetje in de berg naar ook naar beneden naar het grote schaduwstation.  En rechtsom rijdt je vanuit het station links de kleine berg in naar het schaduwstation..  Kijk nog maar eens goed.😉
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Dat klopt allemaal Robert, maar daar zeg ik ook niks over. ;)
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Je bedoelt dus meer als je van de berg af komt, rijdt je op het hoofdspoor alleen maar linksom. Dan moet je dus eerst naar het schaduwstation of je moet van richting veranderen.😁 

Maar ik heb voor mezelf besloten, dat het verkeer veel naar beneden gaat, omdaar te keren of te "parkeren in het schaduwstation. Echt veel zal er niet rondgereden worden op het hoofdspoor. De opstelsporen in de berg zullen bezet worden door railbussen En de ET515. De bergtreinen penden meestentijds tussen het station en het bergstation, af en toe wisselen deze met een korte stoomtrein die ergens in het grote schaduwstation staat.

Er zullen continue zo'n 4 tot hooguit 5 treinen rijden...
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Oké, maar hoe ga je, als je linksom rijdt dan op je achterste -op je railplan "bovenste"- sporen komen?
En ja, je kan keren in je schaduwstation, maar dat is maar één kant op: van rechtsom rijden naar linksom rijden. En daarna rij je dus "voorgoed" linksom en is je halve schaduwstation onbereikbaar.
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
MMm ik zie het niet...
Ik kan zowel linksom als rechtsom vanaf het hoofdspoor naar het schaduwstation komen en weer terug...
Of zie ik nu iets over het hoofd...?
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Sorry Robert, ik zat nog steeds naar het baanplan van post #56 te kijken. Ik kan volgens mij geen tra-bestanden openen en had dus je update gemist... :?
Met de nieuwe links-rechts verbinding "onderin" het schaduwstation zijn de problemen opgelost (ik wilde deze extra verbinding zelf ook al voorstellen ;))
Dusss, baanplan goedgekeurd :D
Succes en plezier met bouwen!
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Ha gelukkig.... Ben blij dat je nu tevreden bent..😉 En ja ik was er van uit gegaan dat je naar het wintrack bestand keek. Zo zie je maar plaatjes verduidelijken alles toch effe wat meer.👍🏻
Re: Ik denk dat dit hem gaat worden.
Hans

Tra bestanden kun je bekijken met de gratis wintrackviewer±
http://modellplan.de/Typo3/index.php?id=99

Cees