Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

bovenleiding met seinen

Gestart door clemens dinsdag 20 oktober 2015, 11:20:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bovenleiding met seinen
Lid sinds: 2013

offline
bovenleiding met seinen
goedenmorgen allemaal

ik ben met de bovenleiding begonnen en volgens het seinenboek de bovenleiding aangelegd
tussen de 2 bovenleiding 7022 heb ik geen stroom als het sein veilig staat.
als de trein op de rails rails rijdt zonder bovenleiding werkt alles goed.
de 5022 binnen de 7022 geplaats als dat van invloed hebt
van de bovenleidings masten heb ik de 2 draadjes in het sein gedaan
ik had er witte papiertjes opgelegd waar alles ligt maar dat kan je op de bijgaande foto niet lezen
de rijrichting is rechtsom.
alvast bedankt voor tips en informatie

Re: bovenleiding met seinen
Zou moeten werken als ik het zo zie.

De twee aansluitingen achter op het sein werken als een schakelaar.  Als het sein op groen staat, zijn ze verbonden, en heb je dus stroom op het geïsoleerde stuk bovenleiding.

Wat is het probleem precies?  Rijdt de loc helemaal niet, of rijdt hij juist door?
Re: bovenleiding met seinen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: bovenleiding met seinen
Twee simpele vraagjes: 1) Heb je de schakelaar van de loc op bovenleiding staan ? 2) Heb je de bovenleiding aangesloten op de 'B' bus van de transformator, rode draad ? Mvg. 
Re: bovenleiding met seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: bovenleiding met seinen
de loc staat op bovenleiding en voor de onderbrekingsrail 7022 en daarna rijdt de loc op de bovenleiding
als de loc bij het onderbrekingstukje is stopt deze maakt niet uit welke stand het sein staat bij het volgende onderbrekingstukje rijdt de loc verder de 2 draadjes aan de zijkant van het sein gedaan
Re: bovenleiding met seinen
Je moet het stuk bovenleiding tussen de twee onderbroken stukken van stroom voorzien vanuit de rest van de baan.
Re: bovenleiding met seinen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: bovenleiding met seinen
Zo zou de aansluiting moeten werken. Indien het nog niet werkt dan is er waarschijnlijk een probleem met het sein. Probeer eens met een ander sein. Mvg.
Re: bovenleiding met seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: bovenleiding met seinen
Clemens,

Als ik me goed herinner kom jij uit Den Haag / Leidschenveen en ben jij al eens op de workshop Bovenleiding geweest bij Hobby-in-Praktijk te Werkendam???

Zo ja: meld je dan even met een PB en je telefoonnummer. Misschien kan ik je on-site van dienst zijn. Woon niet zo heel ver bij je uit de buurt ;-)

Groeten,
Henk
Re: bovenleiding met seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bovenleiding met seinen
Of probeer een ander bovenleiding mastje
Of sluit een draad (vanaf het sein) direct aan op de bovenleiding zonder mastje

Dit om uit te sluiten dat het aansluitmastje niet goed werkt.
Re: bovenleiding met seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: bovenleiding met seinen
dank jullie wel voor de tips en ben er mee aan de slag gegaan

key west ik heb de 7012 aangesloten op de b bus van de transformator

henk ik heb een pm ipv pb gestuurd ik hoop dat deze is aangekomen

lokje23 het begin en het eind van de baan onder stroom gezet (anders werd de foto nog kleiner )
           en voor de 7022 onderbrekingsstuk doet de loc het op de bovenleiding

jan 22  bij het sein is geen extra draad vrij en heb geen bovenleidingsmast waarin ik een stekker met draad
          in moet

ik heb een ander stuk rails met een sein geprobeerd en volgens tekening aangelegd maar dit sein doet het ook niet tussen de 2 onderbrekingsstukken 7022. loc blijft stilstaan  bij een groen en rood sein .

ik denk dat ik toch iets verkeerd doe.






Re: bovenleiding met seinen
Eerder schreef ik dit ===> klik
Re: bovenleiding met seinen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: bovenleiding met seinen
Clemens,
Hebben alle stukken van de bovenleiding, die stroom moeten hebben ook daadwerkelijk stroom? Mijn ervaring was dat je de stukken bovenleiding tussen de seinen ook met aansluitmasten (of -draden) moet voorzien van rijspanning. Dus staat er op de meest rechtse aansluitmast (rechts van het wissel) rijspanning?

Het grijze blok aan het sein moet (zoals het plaatje laat zien) met één kabeltje verbonden worden met een stuk bovenleiding wat permanente rijspanning heeft en met de andere verbonden worden met het stukje wat stroomloos geschakeld wordt bij rood sein (en dus uiteraard wel stroom bij groen sein).