Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !

Gestart door Lucien maandag 19 oktober 2015, 20:14:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Speciaal voor alle modelspoorders, maar in het bijzonder voor de liefhebbers van tuinspoor, het rijden met modeltreinen in een echt decor.
Dus zeker kijken naar :


Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
-Lucien:
Heb intens genoten van je filmpje op het forum. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik wist niet dat jij ook op het forum zat, anders had ik eerder met je contact opgenomen.
Groeten van een ex-gendarm, Bde Antwerpen 1978-1982.
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Hei Lucien,

bedankt voor je film, mooie baan en mooi materiaal heb je.

groeten

Wim
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Schitterend filmpje en mooie baan Lucien!
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Leuk filmpje van een schitterende baan!

Dirk Jan de Roo
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Prachtig! Ik heb genoten van de video en complimenten voor de bouwers!
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Dag Lucien en Echtgenote.
Met bijzonder veel plezier en grote bewondering deze prachtige film bekeken.
De tuinbaan is geweldig mooi aangelegd en je kunt goed zien dat, ondanks de grootte van de baan, er veel aandacht aan allerlei bijzondere bouwwerken is besteed.
Erg leuk om dit allemaal te zien en te kunnen bewonderen! :thumbup:

Veel plezier met deze prachtige tuinbaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Lucien, hartelijk dank voor de moeite die je hebt gedaan om deze schitterende video van je prachtige tuinbaan te
maken, monteren, uploaden en plaatsen :important: :thumbup:
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !

Hoi Lucien,

Leuk, om ook het spoorse "buitenwerk" eens te kunnen zien  :thumbup:
Ben eigenlijk best benieuwd hoe dat er vanuit de slaapkamer boven uitziet en vanaf het terras natuurlijk  :P

Rijd je vaak met die baan en heb je veel onderhouds- en poetswerk ?

Grtz Tony
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Bedankt heren voor al deze lovende woorden.
Ik hoef geen dank, want voor mij is het altijd fijn om mijn werk te kunnen delen met andere, geïnteresseerde mensen, al zijn het geen modelbouwers of treinliefhebbers, maakt mij weinig uit.

Ik heb zoveel jaren met mijn kleine treintjes gereden, schaal H0, verschillende merken maar in hoofdzaak wel Märklin ( begonnen op mijn tiende jaar ), maar in mijn achterhoofd had ik steeds het idee en de hoop om met een tuinbaan te beginnen en sinds ik dan gestart ben in Mei 1997, vond ik dit zo overweldigend dat ik promt mijn H0 aan de kant heb gezet en nu alle tijd naar mijn tuin gaat.

Het moet wel gezegd, dat een buitenbaan heel wat meer onderhoud vraagt dan een binnenbaan en spijtig genoeg moet je je heel wat beperken in fijne detaillering en dat vind ik persoonlijk wel spijtig, want dat is iets wat ik heel graag doe.
Anderzijds is het wel zo, dat zo'n baan niet direct van kort bij wordt bekeken, maar op zekere afstand, zoals op een treintafel, dus kan je bij wijze van spreken wat oppervlakkiger te werk gaan, terwijl het nog steeds goed zal ogen.

Ik heb nu onlangs mijn 3de Opendeur Weekend gehouden, met groot succes, en vermoedelijk zullen er nog volgen indien mogelijk, maar echter niet elk jaar, want dan wordt het een echte sleur en wedstrijd om nieuwigheden klaar te stomen tegen de vooropgestelde datum.
Het moet plezant en ontspannend blijven, je moet er blijven van genieten !

Tony ! ... moet het echt vanuit de slaapkamer bekeken worden  ;) ... vanop de eerste verdieping, bvb mijn hobbykamer, is het ook de moeite waard om te bekijken, maar ook vanop het terras of uit verschillende hoeken, want je kan er helemaal rondlopen en er is zelfs een wandelbrug voorzien, waarbij je eerst boven de baan komt te staan en nadien afdaald tot ruim 1 meter onder het nul-niveau, waar je dan op de hoogte komt staan van de treinen, aan één kant rijdend over een viaduct, aan de andere kant over een grote boogbrug ... een speciale ervaring !
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Lucien  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Wauw, wat een baan  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je hebt wat ruimte nodig maar dan ligt er ook wat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Nogmaals bedank voor de fijne reacties.

En speciaal jouw "Lokje 23", altijd welkom in Minidom, maar dan wachten we best even af tot volgende Lente of Zomer, dan kan Liliane ook mee genieten van op het terras, ik heb de groeten al overgemaakt aan Carine en die kijkt er al naar uit.
Maar ik kan je nu al meedelen dat Minidom sinds jouw bezoek al erg veranderd is en dat zal je bij je volgend bezoek dadelijk merken.

Voor mensen met een handicap, die krijgen bij ons de gelegenheid om een privé bezoek te brengen, gewoon even afspreken, en dat wordt dan wel geregeld ... dit kan ook in groep gebeuren.
Onlangs nog 2 namiddagen na elkaar bezoek ontvangen van groepen mentaal- en lichamelijk gehandicapten, uit een dagverblijf in St.Niklaas.
Dit was pas fijn om te zien hoe die mensen genoten van deze uitstap en bezoek, even weg uit hun dagelijkse sleur en ook even hun handicap vergetende en tenslotte met veel lof en bewondering afscheid namen en ons bedankten voor de leuke namiddag die ze mochten doorbrengen in Minidom.
Daar doen we het ook voor om mensen op een éénvoudige maar welgemeende manier gelukkig te maken en te laten genieten.
En dan hoor je ook van die spontane opmerkingen die je bij blijven, zoals :
" Ja, die koffie die we hier krijgen kunnen we overal drinken, maar het uitzicht wat we erbij krijgen, dat is ongelofelijk mooi en kun je alleen hier maar zien " ... toch geweldig om dit te horen !
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
-Lucien:
Leuk dat zulke mensen een zorgeloze namiddag hebt kunnen bezorgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Hi Lucien,

Leuke film en een prachtige tuin... eh. trein-baan.
Wel een vraagje, je kan natuurlijk hier geen schaduwstation onder hebben maar waar laat je s'nachts alles?
Via een spoortje onder het terras of naar je kelder of zo ?

groet
Harald
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Ha ha, ha ... B) Ik weet het maar zeg het lekker niet want dan weet iedereen waar die pareltjes staan.  >:-D Groeten aan Lucien. Mvg. Jean.
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Bedankt Jean, maar dit hoeft niet echt een geheim te blijven,want er zijn al zovelen op bezoek geweest en ook tijdens de opendeur.
Beste Harald :
Achteraan in de tuin is er een inrit op twee niveau's gemaakt, die aan de rechter zijde het tuinchalet binnengaan, daar heb ik dan op dit ogenblik negen (9) opstelsporen aangelegd, zodat er altijd treinen klaar staan om te vertrekken.
Na het rijden rijden ze allen netjes binnen.
Verder wordt het tuinchalet ook gebruikt als werk- of herstelplaats en staat er ook de bediening en sturing van de ganse baan, terwijl er ook een bediening en sturing is voor zien bij het terras, wat handig is, zodat je niet steeds naar achter in de tuin hoeft te lopen, zelfs niet bij het analoog rijden.
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
En hier voor de liefhebbers van luchtopnamen ( al dan niet uit de slaapkamer! ... Tony ! )
Je ziet hier het gedeelte, links in de tuin, voor het tuinchalet, waar ik ooit gestart ben, qua oppervlakte 6x8 m, maar ondertussen al heel wat veranderd is van uitzicht.
Rechts is dan het grootste stuk, wat later werd bijgebouwd.

Eén groot voordeel voor mij, ik hoef geen gras meer af te rijden ( vroeger een wekelijkse, vervelende klus ), de ganse achtertuin is ingenomen door mijn treinbaan, een totale oppervlakte van 250 m² met op dit ogenblik een rij-lengte van 400 m.

Deze foto's zijn genomen terwijl er geen treinen buiten stonden, sorry !
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Jaloersmakend mooi. :thumbup:
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
-Lucien:
Dank voor het plaatsen van de prachtige beelden, ik in het voorjaar eens een afspraak maken om je baan eens te bezichtigen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Schitterend mooi lucien. :thumbup: :thumbup:
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Mooie tuinbaan Lucien. Zulke concessies die jij in je tuin hebt gedaan waren voor mij geen optie.
De mijne (opbouw in 2012 en 2013, zie ===> klik ) heb ik dus helaas dit jaar weer afgebroken, na een ongelijke strijd met alles wat groeit en bloeit in de tuin. Gelukkig is er dan nog de H0 baan op zolder.
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
brund55
Gelukkig had je nog aan alternatief met je H0-baan, maar anderzijds mag je ook niet te snel opgeven, al zijn er problemen met bvb de ruimte.
De modelbouwer zoekt en vindt wel een oplossing, want zelfs op een veel kleinere oppervlakte kan je een mooie baan uitbouwen in de tuin en afhankelijk natuurlijk van je eigen voorkeuren, kan je daar ook wel heel wat variatie insteken en zelfs nog een grote rijlengte, die dan welliswaar van kleinere of kortere bochten is voorzien, waar dan een "sneltrein" niet op zijn plaats is, maar daarbuiten is er nog keuze genoeg in bvb smalspoor materieel en dat kan ook erg tof zijn.
Alvast veel succes met je H0-baan.

Om een idee te geven, ik heb ooit een Märklin H0-baantje gebouwd, bij gebrek aan plaats, in een vrije hoek van mijn woonkamer op een appartement, op een oppervlakte van nauwelijks één bij twee meter ( 2 m² ) en dat was een berglandschap in drie niveau's, waarop vijf treinen reden, volautomatisch !  ... bijna niet te geloven maar toch de waarheid.
Ik zal moeten zoeken, maar ik heb er nog ergens enkele foto's van en het sporenplan, indien gewenst !
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
-Lucien:
Ja zeker plaatsen die foto's daar zijn we verzot op,  >:-D >:-D >:-D
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Lucien,

Bedankt voor het meedenken en de tips. Ik had al een plan om de baan grondig te wijzigen, kreeg alleen geen toestemming van de directie thuis. In zorgvuldig overleg is toen besloten de buitenbaan op te doeken. Het grote materieel gaat in de verkoop, het kleine materieel mag zoals vanouds jaarlijks zijn rondjes  rond de kerstboom maken.
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Dick, ik leef met je mee !
Dat de directie in vele en zelfs in de meeste gevallen niet toegeeft of wil meewerken, dat kennen we allen wel.
Toch mag je de moed niet te snel laten zakken, want een H0-trein op zolder, kelder of op een hobbykamer, dat is nog iets anders, want bij de opbouw staat alles zowat op zijn kop maar dat kan aan het algemeen zicht onttrokken worden door de kamer af te sluiten en daar komt dan verder niemand anders dan jijzelf.

De tuin ligt op dit vlak veel gevoeliger, want iedereen die een bezoekje brengt komt er allicht mee in contact en dan is de eerste aanblik bij het opbouwen wel niet zo fijn en dat is ook één van de hoofdredenen dat de directie al snel gaat dwarsliggen.
Dat moet je proberen op te vangen, door de werken in te delen in fasen, die niet te omslachtig zijn en snel  kunnen ingekleed worden, zodat het zicht niet te erg verstoord wordt, niet altijd even gemakkelijk, maar volgens mij wel haalbaar.
Een goede planning is dan wel noodzakelijk en in sommige gevallen gaat de interesse van de partner (directie) dan ook wel wat groeien, daar ze er ook dagelijks zelf zit naar te kijken.
Veel groen, kleine boompjes, plantjes en bloempjes kunnen dan wonderen doen, in het begin nog wat klein, dus veel werk met wieden van onkruid, maar later heel decoratief en terwijl de baan zelf groeit en afgewerkt wordt zal ook het extra werk verminderen, minder onkruid.
Mijn echtgenote had in het begin wel oog voor mijn treinen H0, maar dat was wel beperkt.
Toen ik in de tuin begon stond ze ook zelfs wat afkerig, toen ik aan het eerste deel begon van 6 x 8 m, " zo groot zei ze dan ! ".
Het heeft wel enkele jaren gevraagd om haar helemaal te overtuigen, maar plots kreeg ik zelfs groen licht om de ganse achtertuin in te nemen, want dat wekelijks afrijden van het gras, vond ze ook maar niets.
En terwijl velen in dit geval rond de tuin zouden gaan rijden, langs de boorden, had ik al direct het idee om gans de oppervlakte te gebruiken, wat eerder uitzonderlijk is, maar dat was voor mij de enige manier om mijn plannen te kunnen uitwerken, anders zou ik er gewoon mee gestopt zijn en ook terug naar H0 zijn gegaan.
Ondertussen is mijn echtgenote zo enthousiast en fier geworden dat ze met veel lof aan iedereen verkondigt dat haar achtertuin toch zo mooi en uniek is, zoveel groen in vele facetten, beter en mooier dan dat grasperk voordien ... en dat wordt regelmatig ook bevestigd door familie, vrienden en bezoekers.
Maar dit is wel een proces dat tijd en geduld vraagt.
Ik heb nu ook nog het geluk, ( ... of heb ik het heel goed aangepakt ? ) dat ik zelfs mijn echtgenote heb overtuigd dat ze ook kon meehelpen indien gewenst ... en zelfs dat werd een succes, want nu bouwt ze mee aan huizen, steunmuren e.d. die ze dan ook volledig schildert ... en met zeer mooi resultaat.
Dus nu is het hek van de dam, zij gaat er helemaal in op en is nu een volwaardige medewerker, modelbouwer, waar ik altijd kan op rekenen, zelfs bij de open deur neemt zij de catering volledig op zich, de mensen een hapje en een drankje aanbieden, en dat draait echt prima.
Ik heb misschien wel veel geluk, maar ik wil maar aantonen dat je er zelf ook veel kan aan doen, door interesse op te wekken en zelfs door ze bestaande voorbeelden zelf te laten zien of te bezoeken.
Veel succes !
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Hoi Lucien,

Wat een mooi paradijsje heb je daar gemaakt zeg :favorite:  :thumbup:

Natuurlijk was de directie afkerig van een onbekend fenomeen dat LGB heet, en dan wel Lucien's Groß Bahn :D

Maar vanwege je doorzettingsvermogen en je goede aanpak, kan je toch spreken van een zeer geslaagde missie :-)

Echt schitterend zoals de baan in de tuin past, of is het wellicht ook andersom?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
-Lucien:
Tof dat je echtgenote het treinvirus heeft overgekregen, samen dezelfde hobby beleven is altijd leuker. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Eerst en vooral mijn beste wensen aan iedereen ! ... en vooral veel treintjesgenot dit jaar !
Ik ben nu zover, dat uitbreiden in principe niet meer kan, daar ik nu bijna de ganse achtertuin heb ingenomen.
Ik heb nog wel een voortuin, die ik met de achtertuin kan verbinden, naast mijn woning ( open bebouwing ), maar daar heb ik moeite mee, daar ik dan nooit meer een volledig overzicht heb van de totale baan, zonder mij te moeten verplaatsen, terwijl aan de straatzijde er altijd meer nieuwsgierige blikken zullen zijn, ook van kinderen, en dat een aanraking dan ook niet kan uitgesloten worden, wat toch te vermijden is.
Dus dat zal nooit worden uitgevoerd, alles blijft in de achtertuin.
Waar ik nu wel mee bezig ben, is het verder uitwerken, afwerken en aanpassen van de huidige baan.
Het landschap en de aankleding wordt nog verder doorgevoerd en ook komen er in het grote station 2 seinbruggen voor alle sporen ( 6 ) en inrij-seinen bij alle toekomende sporen en later ook afzonderlijke seinen langs de trajecten ... ben ik trouwens nu al mee bezig, want alles wordt zelfbouw met Led-verlichting en zal in het voorjaar worden toegevoegd en aangesloten aan een nieuw groot bedieningspaneel ( ook in aanbouw nu ! ) dat het oudere en kleinere bij het terras zal vervangen.
Er komt natuurlijk nog meer, maar dat houd ik voor later .... wordt vervolgd !
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Dan is het nu dus wachten op de foto's van je tuin met treinen!! Binnenkort in de sneeuw?
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
-Lucien:
Ben benieuwd om het allemaal in het echt te mogen aanschouwen, wanneer organiseer jij kijkdagen?
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Dag Lucien, wat een prachtige baan. Kom hem nu pas tegen op het forum.
Veel sucsez verder.  :arrow: :thumbup:
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
Dit jaar is er voorlopig nog geen gelegenheid geweest om foto's te maken in de sneeuw of eventueel te rijden door dit witte tapijt, maar het kan nog komen.
Ik heb ook al plannen om eventueel enkele rij- en kijkdagen in te lassen in de Zomerperiode van dit jaar ( 2016 ), daar er nu geen Opendeur is.
Ik krijg regelmatig wel vragen van mensen die graag eens willen komen kijken en het is bijna onmogelijk om die allemaal afzonderlijk te laten langskomen.
Dus als tegemoetkoming, zal ik binnenkort enkele data bekend maken, waarop je kan komen kijken en eventueel indien gewenst met je eigen materiaal mag komen rijden in Minidom, maar dit enkel mits voorafgaande afspraak.
Dit zal steeds in een weekend zijn, zodat zowat iedereen de kans heeft om langs te komen, maar er zal maar een beperkte ruchtbaarheid aan gegeven worden, zodat we niet terecht komen in de drukte van een Opendeur.
Zal bij voorkeur ook een Zondagnamiddag zijn, bvb van 13.00 tot 17.00 uur.
Mijn eerste idee is één Zondag, begin Juli - Augustus en September ( dus 3 in totaal ), maar dat ligt nog niet vast.
Dus nog even afwachten !
Re: Treintjes laten rijden in de tuin - het is maar een woord !
-Lucien:
Ik kijk er al naar uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: