Hallo Albert,
Het draadje een beetje gevolgd. Of je plan nu goed of slecht is zal ik geen oordeel over geven. Je hebt een hele mooie ruimte om te gebruiken. Je kan daar een mooie baan in maken!

Citaat van: AlbertG op zondag 29 mei 2016, 11:03:39
In dit plan kan ik realiseren wat ik wil: lange goederentreinen rijden met daartussendoor een enkele reizigerstrein. Op het station moet er daarom minimaal een containerterminal komen.
Toevallig loopt er bij de buren een gelijksoortig baanplan. Daar wordt ook gevraagd om met lange goederentreinen te kunnen rijden en toch nog wat om te rangeren. Hij heeft een grote ruimte van meer dan 8 bij 5 tot zijn beschikking. Zie dit draadje:
Grote baan Oostenrijks, suggesties gevraagd. Met wat ontwerpen is er uiteindelijk een plan met een paradebaanvak met een kopstation voor hele lange treinen. En in de schaduwstations ruimte voor totaal 16 treinen met minimale lengte van 2,5m en nog eens 2 extra keersporen. Dat plan is vrij gemakkelijk naar jouw wensen aan te passen:
- Het paradebaanvak iets verder naar achteren leggen waardoor vooraan ruimte ontstaat;
- Een aansluiting voor de containerterminal op de hoofdbaan;
- De containerterminal naar voren te halen en "aan het water te leggen" met een kade.
- De containerterminal een spoor of 4 maximaal met omloop mogelijkheid op de eerste twee sporen en een uithaalspoor voor het opstellen van loks. Dan heb je nog wat te rangeren.
- Eventueel toevoegen van een station aan de hoofdlijn. Wel los van de terminal. Zodat je niet alles geconcentreerd hebt liggen. Maak er een eenvoudig doorgangsstation van (meer een halte) met één of twee inhaalsporen waar de personentreinen ingehaald kunnen worden door de goederentreinen.
Citaat van: AlbertG op zondag 29 mei 2016, 11:03:39
De maximale afmetingen van de grondplaat zijn 5.60 x 2.20 meter. Ik kan er dan rondom heen lopen. Het smalle middendeel is 1.62 meter breed. In de inham komt de laptop te staan om de baan de besturen, natuurlijk met Rocrail.
Mijn ervaringen zijn dat bij deze breedtes het moeilijk is om in het midden goed te werken. Een breedte van 1,20 /1,3m is toch wel een aardige bovengrens. In de hoeken kom dan nog uit op meer dan 1,60m breedte. Iets om in je overwegingen en plannen mee te nemen.
Succes met de plannen en de bouw!
Groeten Ronald.