Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

driver Tams EC

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 17 oktober 2015, 21:21:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
driver Tams EC
Beste spoorders,

Ik ben sinds kort een blijde bezitter van een Tams Master Control.  :P Bij de verpakking zit een CD met de driver. Nu heb ik voor de besturing een computer met Windows 10 en ITrain erop.
Volgens de info, zou de PC de driver automatisch van de CD halen, als de Tams is ingeschakeld. De tams is wel gevonden, maar de driver laat het afweten. Op geen enkele manier,
ook niet met handmatige installatie, krijg ik dat ding aan de praat. Heeft iemand soortgelijke ervaring? Op het internet, ook niet op de site van Tams,  kan ik geen info of driver vinden.
Ik wordt er nijdig om.  :-( :D


Re: driver Tams EC
Hallo Tjoek tjoek

Ligt dat toevallig niet aan de installatie van Windows 10?
In het algemeen raadt men af windows 10 te installeren, eerst de volgende updates afwachten.

teunis
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: driver Tams EC
Hoi Teunis, ja, dat zou best kunnen. Maar dan heb ik wel een probleem die ik niet zo gauw kan oplossen, want ik kan de installatie niet meer ongedaan maken.
Re: driver Tams EC
Freak
gast

Re: driver Tams EC
Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 17 oktober 2015, 21:21:14
De tams is wel gevonden, maar de driver laat het afweten
Hoe kan ie dan de Tams dan vinden ?. Klaarblijkelijk is er toch een driver geïnstalleerd.


Mvg,
Peter
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: driver Tams EC
Hallo Peter, de hardware heeft hij wel automatisch gevonden, zelfs met naam, maar zonder driver. Ik kan deze domweg niet geïnstalleerd krijgen.
Re: driver Tams EC
Freak
gast

Re: driver Tams EC
Als de Tams gevonden is kijk dan even naar:
Windows-icon (links onder) >Instellingen > Apparaten > Apparaatbeheer  (naar onder scrollen> Poorten (COM & LPT) of er al een driver geïnstalleerd is en zo ja welke.


Mvg,
Peter
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2010

offline
Re: driver Tams EC
Hallo

Vandaag heb ik de drivers van de tams EC geïnstalleerd. Eerst had ik via de CD de drivers geïnstalleerd. Vervolgens de TEC aangesloten. Tijdens de software update (is een nieuwere versie tov de fabrieks software) maar de com poort kon niet gevonden worden. Toen ben ik  via cofiguratiescherm en apparatenbeheer gaan kijken naar de com status. Deze gaf de TEC wel aan maar met een gele uitroep teken. Foute boel en apparaat werkte ook incorrect. Vervolgens stuurprogramma bijwerken gekozen en de map met drivers (CD) als doel gekozen. Dit werkte en ik kon de TEC updaten en min of meer synchroniseren.

Nu heb ik Windows 7, maar vermoed dat technisch gesproken het niet veel anders. Mocht dit wel zo zijn, kun je misschien toch wat uit halen.

Succes

Marcel
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: driver Tams EC
Hoi Marcel, dat heb ik ook allemaal geprobeerd. Voorinstallatie vanaf CD, driver update, etc., etc. Maar het werkt niet en er volgen foutmeldingen. Het ligt aan Windows 10. Nu heb ik op de site van Tams iets gevonden waar ik mogelijk wat aan heb. Het blijkt dat je voor Windows 8 eerst softwarematig een update van de USB controller van de MC moet uitvoeren. Aangezien Windows 10 een verlengde is van Windows 8, denk ik dat dit voldoende moet zijn. Ik kan helaas de bijlage in PDF van Tams niet toevoegen. Helaas ben ik nu niet in staat
om dit nu te doen, omdat ik straks weg ben en dinsdag weer terug kom. Zijn er leden die dit al hebben gedaan?
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2010

offline
Re: driver Tams EC
Hoi Martin

Dat is toch wel even balen. Wellicht meer succes met de update van je USB controller en misschien hulp van andere forumleden.

Jammer dat je qua tijd niet even door kan pakken.

Marcel
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: driver Tams EC
Beste mensen, het is me gelukt.  :P
In tegenstelling tot mijn vorige informatie moet je niets software matig doen aan de USB controller van de MC.
Ik heb een mail verzonden naar Tams en die hebben mij een PDF toegestuurd waarin vermeld staat welke (en vooral HOE) veranderingen er aan de instellingen
van Windows 8 en 10 moeten worden gedaan om de driver te installeren.  Al met al een geheel nieuwe dimensie binnen Windows en ik zou er zelf nooit op gekomen zijn.
Jammer dat deze informatie niet gewoon op de site van Tams terug te vinden is, maar misschien ben ik één van de eersten.
In ieder geval ben ik nu een gelukkig mens en ga er een borrel op drinken. :-)
Re: driver Tams EC
Jørg
gast

Re: driver Tams EC
-Martin:
Fijn dat het gelukt is, en schol,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: driver Tams EC
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 20 oktober 2015, 17:41:55
Ik heb een mail verzonden naar Tams en die hebben mij een PDF toegestuurd...........

Martin,

Is het een optie om dit PDF bestand naar het forum wiki te sturen, zodat anderen er ook wat aan hebben???

Rob
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2010

offline
Re: driver Tams EC
Hoi Martin

Top dat het nu werkt. Ik las het al met een borrel. Het idee over publiceren middels wiki lijkt me zo gek nog niet. Ik blijf niet met W7 werken. Laptop/PC zal een keer vervangen moeten worden. Zou het dan waarderen als het voorhanden is.

Succes

Marcel
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: driver Tams EC
Dat van de Wiki is een goed idee. Ik moet me er eerst even in verdiepen, want het is nog niet zo simpel als het klinkt, maar ik ga het zeker doen. Nog even geduld, ik moet er een avond voor
opofferen. Ik ga ervan uit dat je ook PDf bestanden kunt uploaden.
Re: driver Tams EC
Spoorman
gast

Re: driver Tams EC
Re: driver Tams EC
Hallo Tjoekedoris

Mijn complimenten, dat je het toch voor elkaar heb gekregen.
Nu genieten en uitproberen.

groeten van teunis
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: driver Tams EC
@ Teunis:  dank je. Geluk zit in kleine dingen  :-) :-)

@ Ben: Die link met dat pdf bestand bedoelde ik dus eerder ook, maar ik kan het daarin genoemde zip bestand niet vinden en kan het verder dus ook niet conform dat PDF bestand uitvoeren.
Ik denk dat dit al wat verouderde informatie is en heb van Tams per mail een PDF gekregen met de juiste handelingen voor Windows 8 en 10. Ik heb dus ook geen link daar naar toe.
Mogelijk kan ik de losse bladen als jpg inscannen en dan posten.

Re: driver Tams EC
Freak
gast

Re: driver Tams EC
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: driver Tams EC
Hallo Peter, met genoemde links kun je volgens mij alleen de "Driver Toolkit Installer" downloaden. Dit is een commercieel hulpprogramma om reeds geïnstalleerde drivers te upgraden.
Je kunt volgens mij geen separate drivers opsporen en downloaden. Daarbij zal je, als je een driver hebt, toch Windows instellingen moeten wijzigen, en dat moet je doen aan de hand
van de aanwijzingen van Tams.
Re: driver Tams EC
Freak
gast

Re: driver Tams EC
Nee hoor ook de juiste driver kunnen gedownload en geinstalleerd worden.


Mvg,
Peter
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: driver Tams EC
Volgens mij moet je dan een licentie hebben om dat te kunnen.  Ik zal het eens uitproberen. :thumbup:
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: driver Tams EC
Even kijken of het lukt...

Installatie Tams onder W10
Re: driver Tams EC en M3 inschakelen
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: driver Tams EC en M3 inschakelen
Onder m3 kunnen mfx Decoders met 126 stappen gestuurt worden en de Funkties F0-F14 geschakeld worden.
m3 is standaard uitgeschakeld en dient eerst geactiveert te worden. Dat gaat als volgt:

Menu -> DCC-Programmering -> Lang Adres -> 30625

Na de activering is er een menu ?m3 Programmering? beschikbaar.

bron: Punktcontact.de
Re: driver Tams EC
Lid sinds: 2006

offline
Re: driver Tams EC
Dank voor het pdf, het moet inderdaad zo.