Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hulp bij nieuw baan

Gestart door D. Eshuis vrijdag 16 oktober 2015, 16:33:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Hulp bij nieuw baan
Eindelijk is het zover. Heb een nieuwe ruimte van ongeveer 60 m2 om een baan te bouwen.
Zou dit graag met wat meer mensen willen doen, dus als er nog liefhebbers in de buurt van Almelo zijn die het leuk vinden om dit op regelmatige basis samen te doen, laat dan iets van je horen.
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Dat is een erg leuke ruimte, kun je heel veel mee doen!

Ik woon niet in de buurt van Almelo, anders was dit wellicht wel leuk geweest. Maar ik heb zelf gelukkig ook een vrij grote baan, dus mag niet klagen.

Maar voor mensen die momenteel zelf geen baan kunnen bouwen thuis, of slechts een beperkte ruimte hebben, is dit wel een leuk idee.
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
hoi Dirk,

60 m2 dat belooft wat. :thumbup:
Wat wordt je thema? en met welke rails, welk tijdperk enz enz ......
In ieder geval heel veel succes en zo'n grote ruimte ....daar ben ik wel een beetje jaloers op.
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hulp bij nieuw baan

Das nie mis, Dirk  :thumbup:

Als ik die ruimte kon gebruiken, kwam ik nog maar zelden buiten  :P
Succes met het vinden van medestanders !

Denk wel, dat je wat goede afspraken moet maken dan.

Grtz Tony ( die veel te ver weg woont)
Re: Hulp bij nieuw baan
-Dirk:
Van zo een oppervlakte daar kan een hobbyist maar enkel van dromen,  :thumbup: :thumbup:
Veel plezier met het ontwerpen en bouwen van je  baan, hopelijk vindt je de nodige helpers.
Ben benieuwd hoe het er gaat uitzien.
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Druk bezig geweest met het opknappen van de ruimte, plafon hersteld en nieuwe verlichting geplaatst. Kijken of ik nog iets goedkoops voor op de vloer op de kop kan tikken.
En dan maar eens over de vorm gaan nadenken. Ik zelf dacht aan een M vorm, om een zo groot mogelijke opp. te krijgen. Of misschien een 8 vorm, zodat je overal nog goed bij kunt komen. Maar ieder advies hier is welkom.
De bedoeling is om met C-rails te gaan bouwen, want daar heb ik al een kleine baan van, die er aan moet geloven.
Verder gebruikte ik Itrain voor de aansturing.
Ik wil zelf graag tijdperk 3 gebruiken, die spreekt mij het meeste aan.
Zal proberen in dit draadje de vooruitgang bij te houden.
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Hoi Dirk,

Wat een prachtige ruimte!

Is het soms een voormalig jeugdhonk geweest, of van studenten ofzo?

Het lijkt wel of dat sfeertje er hangt, maar met de komst van een prachtige modelbaan zal daar wel verandering in komen.

Woon zelf in Zeist maar ben ook regelmatig op pad, om anderen van het forum een helpende hand te bieden.

Gisteren nog bij Peterke 33 geweest, en daar hebben we de draaischijf eens goed onder handen genomen, dus die draait nu op commando rondjes.

Wellicht kunnen we elkaar eens een PB sturen?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hulp bij nieuw baan
peterke33
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Hoi Dirk,

Die ruimte doet me denken aan waar ik vroeger woonde, en daar kan je makkelijk een super mooie baan op kwijt.  :P ben benieuwd hoe en wat het gaat worden, jammer dat ik niet in jou buurt woon  :) anders deed ik graag mee  :P


Groeten en succes

Peter
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Peter, iedereen is natuurlijk meer dan welkom, om te helpen bouwen, of gewoon voor de gezelligheid (staat tzt altijd wel iets koud! koelkast nog even aansluiten )
Maar eerst zorgen dat de ruimte helemaal oke is en er toch iets van een ontwerp op tafel ligt.
Maar schroom niet om met z'n allen met voorstellen te komen, echt alle hulp is meer dan welkom.
Iemand nog een goed programma om de baan in te kunnen plannen. (liefts voor niets natuurlijk, daar de kosten wel op zullen lopen in de toekomst)
Re: Hulp bij nieuw baan
peterke33
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Dirk;

Heb hier wintrack 11.0 liggen dat kan je gratis hebben, ik doe er niets mee en mijn baantje is al gelegd zonder plan.
Zullen dan eens moeten afspreken, hoe ik best jou kant opkom per trein of openbaar vervoer.

Groeten

Peter
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Super.
Je mag het ook opsturen natuurlijk, maar je bent altijd welkom, maar misschien leuker in een later stadium als het geheel meer vorm heeft gekregen.
Komende week zit ik voor werk in Bulgarije, ben dus even van de radar verdwenen.
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
eindelijk alle electra en verlichting van de ruimte is gereed.
Vandaag een nieuw tapijtje gekocht en eens kijken of ik dat er deze week nog in kan krijgen.
Misschien hier een daar nog wat schilderen, en dan komt het echte werk.
Helaas nog geen medestrijder gevonden, maar wat niet is kan nog komen.
Bier staat al wel koud, misschien dat ik daar iemand alvast mee verleiden kan
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Dag Dirk,

Welk tijdperk ga je rijden, of rij je nu?

Groet,
Bert
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Bedoeling is tijdperk 2 - 3
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Ik rij zelf periode I, met wat uitzonderingen uit periode II.

Groet,
Bert
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Periode II vindt ik eigenlijk het leukste, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Re: Hulp bij nieuw baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Hallo Dirk.
Prachtige ruimte en zeker uitstekend geschikt om hier een mooie baan in te gaan bouwen! :thumbup:
Maar ja, vanwege de grootte is wat hulp natuurlijk altijd welkom en in de buurt van Almelo moeten toch heel wat leden van ons forum of andere modelspoorders wonen!?
Is je zoon Daan niet meer geïnteresseerd in de modelspoorbouw?

Veel plezier en succes met de toekomstige baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hulp bij nieuw baan
Mooie ruimte

groeten mede almelo er
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Dag Dirk,

Ik woon in Zwolle, en ik wil je best een keer komen helpen bauwen.

Groet,
Bert
Re: Hulp bij nieuw baan
Bauwen ===> klik
Re: Hulp bij nieuw baan
Re: Hulp bij nieuw baan
 :thumbup: :important:
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Wat zijn de forum leden toch scherp :thumbup:
Re: Hulp bij nieuw baan
Het lijkt hier wel een taalforum,  >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Dag bert
ondanks alle muggenzifters hieronder :D ben je natuurlijk altijd van harte welkom, maar de bedoeling is eigenlijk iemand die structureel wil mee bauwen
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Het is natuurlijk "de muggenzifters" hierboven O:-D
Verder veel succes met je baan, helaas woon ik te ver weg om structureel te kunnen helpen.
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Eerste trein is geariveerd
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Daar er een bar is met een tap zullen er volgens mij genoeg zijn die je willen helpen.
Helaas woon ook ik te ver weg.

groet
Harald
Re: Hulp bij nieuw baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Zeer mooie ruimte, en ik wil graag eens komen helpen. Maar ik woon niet echt in de buurt, dus op regelmatige basis kan ik dit niet doen helaas.

Groetjes Dennis.
Re: Hulp bij nieuw baan
Voor mij ook niet in de buurt, maar lijkt me wel leuk om een keer langs te komen.

Groeten,

Marcel
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Geld voor een ieder, iedereen is welkom.
Vandaag op aanraden van mijn vrouw, toch maar de wanden nog even geschilderd. Goede beslissing.
Nu kan volgende week de nieuwe vloerbedekking erin.
Zaterdag eerst even in Houten kijken.
Kijken of ik nog iets kan vinden van mijn gading
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hulp bij nieuw baan

Hoi Dirk,

In een grijs verleden heb ik meerdere malen een vergelijkbaar aanbod gekregen om iemand te helpen .
Die man had een immense ruimte ( 10x40 meter) en bergen materiaal. Kreeg volledig de vrije hand.
Probleem was, dat die man steeds meer spullen aansleepte en dat dan weer op de baan kwakte.
2 mensen die het wel deden, haakten allebei ook weer af, om die reden.
Het probleem loste zich later vanzelf op, toen de hele zaak (oude kippenstal) tot de grond toe afbrandde .......

Ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen, maar om met wat concretere plannen te komen.
- is het meehelpen iets te maken wat jij ontwerpt/bedenkt ?
- wie bekostigt alles ?

Zo zijn er nog wel wat (praktische)zaken te bedenken.
Wanneer ik dicht bij jouw in de buurt woonde, had ik allang bij je op de stoep gestaan trouwens !

Hoop dat mijn schrijfsel meehelpt, om medestanders te vinden.

Grtz Tony
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Dag Dirk.

Ik heb al eens contact met je opgenomen, maar verder geen reactie van jou mogen ontvangen  :confused:
Ik wil best eens een kijkje bij jou komen nemen, in ons mooie Almelooo  :wink:

Citaat van: Tony op zaterdag 07 november 2015, 13:03:19
Het probleem loste zich later vanzelf op, toen de hele zaak (oude kippenstal) tot de grond toe afbrandde .......
Dat kan ik niet echt een oplossing noemen Tony :roll:
De irritatie is wel weggenomen, maar dat had wellicht met communiceren ook gekund ...

Groeten,

Erik.
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hulp bij nieuw baan

Het was nog tragischer, Erik  :(

De laatste "helper" liet het mes in het varken steken, onder medeneming van nog wat spullen  8o
En een paar jaar later kwam er brand. Triest allemaal, eigenlijk.

Grtz Tony
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Dag Erick

Kan ik me nog herinneren, maar door werkzaamheden in het buitenland is alles op een laag pitje komen te staan.
Nu weer de draad opgepakt. Ruimte is bijna gereed, zou het leuk vinden als je eens langs kwam, kun je zien of het je wat lijkt
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Dag Tony.
Het concrete plan is eigenlijk dat ik de ruimte beschikbaar heb, ook voor de kosten van de baan wil opdraaien.
Baan plan ontwerpen en vervolgens uitvoeren is leuker om met 2 of 3 man te doen dan alleen.
Maar mocht ik geen meedestijders vinden, begin ik gewoon alleen. Misschien dat zich gaande weg nog eens iemand meld.
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Net terug uit Houten. Was volgens mij iemand vergeten een wegomlegging aan te leggen. Leverde een gefrusteerde wegwerker op en wat boze mensen.
Na een 1/2 uurte zoeken en omrijden toch aangekomen.
Een mooie zak met rails kunnen scoren, zal ik zeker nodig hebben
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Citaat van: D. Eshuis op zaterdag 07 november 2015, 15:48:15
Kan ik me nog herinneren, maar door werkzaamheden in het buitenland is alles op een laag pitje komen te staan.
Nu weer de draad opgepakt. Ruimte is bijna gereed, zou het leuk vinden als je eens langs kwam, kun je zien of het je wat lijkt

Stuur mij maar een PB Dirk :wink:

Groet'n

Erik.
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hulp bij nieuw baan

Mooi  :thumbup:
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Vandaag begonnen met de nieuwe vloerbedekking. Als dit klaar is, kan het feest beginnen.
Dan eerst maar eens goed nadenken over het ontwerp van de baan
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Hoi Dirk,

Ziet er goed uit, ik had zelf meer voor laminaat of zeil gekozen ivm stof, maar dit is wel warmer ....
Ben benieuwd hoe groot het oppervlak gaat worden waarop de treinen gaan rondrijden.
Ben zelf bezig met een baan in de kelder, en kom daar naar , helaas,  al bijna niet aan toe.
Dus zou je graag eens willen helpen, of ervaringen uitwisselen, maar structureel helpen zal er niet inzitten vrees ik.
Wens je heel veel plezier met de bouw !

Groet, Edwin
Re: Hulp bij nieuw baan
stafmarklin
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Jawatte zeg, zo'n oppervlakte. Ik moet het stellen met 1/6. Maar ik ben er niet minder gelukkig om.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Succes Dirk.
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Je weet Staf, volgens sommige vrouwen is de grootte niet belangrijk
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Dit weekend via marktplaats nog een mooie tafel en een paar stoelen gescoord. Ikea had gelukkig nog 2 lampen voor me.
Nu nog een paar meedestrijders om een baan te bouwen.
Ben inmiddels in acad begonnen met het ontwerpen van een baan, maar nog niet zo een idee hoe het aan te pakken.
In acad is het ook nogal omslachtig om de baan te ontwerpen.
Maar goed, heb er zin in
Re: Hulp bij nieuw baan
peterke33
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Prachtige ruimte, ben echt benieuwd hoe en wat je gaat doen. kan je echt wel iets kwijt van rails en tafel  :thumbup:
Re: Hulp bij nieuw baan
Wat een ruimte is het een huurpand of jouw eigendom? Misschien kan je scarm overwegen om het ontwerp te maken.   "http://www.scarm.info/index.php?l=nl "
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
De ruimte is mijn eigen ruimte.
Ik zal scarm eens proberen, maar dacht dat ik al eens gedaan had
Re: Hulp bij nieuw baan
D. Eshuis
gast

Re: Hulp bij nieuw baan
Begonnen met het ontwerp van de baan, maar hoe zorg je ervoor dat je in een later stadium nog overal bij kunt komen
Re: Hulp bij nieuw baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hulp bij nieuw baan
Dat is idd het probleem bij een dergelijke grote baan.

Je kunt stellen dat je met je armen maximaal 60 cm kunt reiken om nog ergens fatsoenlijk bij te kunnen, of om ergens aan te kunnen werken.
Verder dan dat gaat wel, maar is niet meer prettig.

Ik heb dat opgelost door mijn breedtste baangedeelten 120 cm breed te houden en vanaf beide kanten bereikbaar.

Een andere mogelijkheid is om op strategische plaatsen een mangat te plaatsen. Bijv. een gat in een meer wat je eruit kunt lichten vanaf onder, of in een berg bijv.

Dit zijn de meest gebruikelijke oplossingen.
Maar ik heb ook al andere dingen gezien zoals mensen die een verrijdbaar karretje maakten met daarbovenop een constructie waar ze op konden liggen zodat ze op die manier boven de baan konden hangen om verder te komen en aan de baan te werken.

Zo zijn er vele dingen te bedenken.
Maar bereikbaarheid is idd een groot probleem, en heel goed dat je hier nu al achter komt, want velen komen hier pas in het bouwproces achter waarna ze het meestal weer af moeten breken.
Re: Hulp bij nieuw baan
Om een baan te ontwerpen, moet je eerst voor jezelf gaan bepalen, wat je wel en niet wilt zien op de baan.
Daarna kan je bepalen, waar je wat wilt gaan plaatsen.
Vervolgens kan je dan de verbindingen tussen de delen gaan leggen.

Schaduwstations plaatsen, maar dan wel zo dat je genoeg ruimte erboven hebt om erbij te kunnen.
BV 12 sporen naast elkaar levert een diepte op van ongeveer een meter.
Dat is dan weer lastig bereikbaar, dus als je die breedte wilt houden, moet je genoeg ruimte erboven vrij houden.

Je kan een uitgekiende vorm creëren voor je tafel, zodat je makkelijk tussen de banen rond kunt lopen.
Bruggen die open kunnen of hoog genoeg zijn om er onderdoor te lopen zijn ook voorbeelden hiervan.

Als je meer wilt weten hierover dan hoor ik het wel. :)

Met vriendelijke groet,
Peter