Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schakelrail analoge baan

Gestart door Kees Dub donderdag 15 oktober 2015, 10:27:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelrail analoge baan
Kees Dub
gast

Schakelrail analoge baan
Kan ik 3 schakelingen tegelijk doen met 1 schakelrail,b,v, 2 seinen en 1 wissel of andersom 2 wissel en 1 sein of geeft dat problemen bij analoge baan?

Gr.Kees Dub
Re: Schakelrail analoge baan
Hallo Kees,

Theoretisch kan dat wel, maar de stroom die gaat lopen bij het schakelen van 3 magneetspoelen kan best wel hoog zijn.
Daardoor gaat het fout met de contacten van de schakelrails.
Re: Schakelrail analoge baan
Gewoon proberen.
Wanneer 't niet lukt kun je b.v. deze schakelversterker toepassen ===> klik
Re: Schakelrail analoge baan
Die schakelversterker lijk me wel wat had iets gehoord over een relais eventueel ook
Re: Schakelrail analoge baan
Dat hij in gaat branden bedoel je zeker Alphons ?
Re: Schakelrail analoge baan
Juist, dat bedoel ik !

Je kunt het oplossen met de schakelversterker, maar ook die kan volgens de gebruiksaanwijzing maar 1 A per uitgang aan.
Een wissel trekt al wel 0,6-1,2 A  afhankelijk van het fabrikaat, laat staan 3 van deze dingen.

Met een relais zou het ook kunnen. Is ook niet zo'n dure oplossing maar je moet wel even weten wat je doet.
Re: Schakelrail analoge baan
Kees,

Vanuit mijn analoge tijdperk liggen in mijn kast nog diverse schakelversterkers, allen in goede staat en 100% werkend.
Met één schakelversterker kunnen vier magneetspoelen (wissels, seinen, relais) tot maximaal 2A elk probleemloos geschakeld worden.
Ik heb ze gebruikt in een schaduwstation en bediend met reedcontacten, maar schakelrails gaat natuurlijk ook.
Te koop voor ? 10,00 per stuk exclsief verzendkosten

Cees
Re: Schakelrail analoge baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Schakelrail analoge baan
Hallo Kees,

op mijn oude baan in mijn schaduwstation deden de schakel railen ook 2 seinen en een wissel.
Nooit een probleem mee gehad, ging altijd goed.

Succes er mee  :)

Gr Einte

Re: Schakelrail analoge baan
Ok Cees ik ga even een en ander oprij zetten ik heb namelijk ook wel de ruimte om 2 schakelrails achter elkaar te plaatsen en dan heb ik maar 1 wissel en 1 sein er op aangesloten en dat zou geen probleem moeten zijn denk ik gezien andere reacties En extra schakelrail is wel  voordeliger .

Kees Dub
Re: Schakelrail analoge baan
Klinkt goed Einte zal alleen in het schaduwstation een dubbele gebruiken voor de zekerheid want daar kan ik zo wie zo ook slecht bij dank je wel

Kees
Re: Schakelrail analoge baan
Dankje Wim heb even gekeken maar hij heeft meer voordelen zag ik dus zal ik Cees warm moeten houden hahaha

Gr Kees
Re: Schakelrail analoge baan
Dus Cees denk ik toch dat ik je schakelversterkers wel kan gebruiken ,geeft me net wat meer mogelijkheden kom er na het weekend opterug misschien eerde ok ?

Kees
Re: Schakelrail analoge baan
Kees,

Neem rustig je tijd om een goede afweging en keuze te maken.
De schakelversterkers liggen mij niet in de weg.

Cees
Re: Schakelrail analoge baan
Ik heb maximaal 2 schakelingen per schakelrail, eventueel 2 schakelrails achter elkaar, maar in het verleden ook wel 3 schakelingen toegepast. Net als Einte nooit problemen gehad.

Groeten,
Roel
Re: Schakelrail analoge baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelrail analoge baan
Mits het schakelrails M-rails zijn. Met k-rail en C-rail schakelrails liggen de ervaringen anders.
Re: Schakelrail analoge baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Schakelrail analoge baan
Hallo

Citaat van: Jan22 op vrijdag 16 oktober 2015, 19:14:57
Mits het schakelrails M-rails zijn. Met k-rail en C-rail schakelrails liggen de ervaringen anders.

Bij mij is dat M rails, heb ongeveer 19 schakelrailen, sommigen meesten schakelen 2 magneet artikelen, al 3 jaar zonder problemen.
En een stuk of tien contact railen.

Gr Einte
Re: Schakelrail analoge baan
Bedankt voor alle tips iedereen ,ik ga gewoon 2 schakelingen per schakelrail doen en daar waar er 3 zouden moeten gebeuren
ga ik er 2 achter elkaar leggen daar dat toch maar op 2 plaatsen nodig is.
Omdat ik iets verkeerd ingeschat had viel het dus erg mee met de extra schakelingen.
Bij regen en kou komt mijn baan gauw :)

Gr. Kees Dub.