Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

led verlichting in messwagon

Gestart door guillaume dinsdag 13 oktober 2015, 18:14:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
led verlichting in messwagon
Hallo

Heeft iemand een idee welke led's als sluitlichten incl de bijbehorende weerstanden ik moet gebruiken om deze wagon van sluitlichten te voorzien?
Ik dacht aan een sluitlicht als 73409, maar dit past niet.
Dus zoek ik een andere oplossing.
Heeft iemand een voorstel?

Alvast bedankt guillaume
Re: led verlichting in messwagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting in messwagon
mss smd leds rood met weerstandjes van 3 K. Hangt ervan af of je ze via decoder aanstuurt of niet.
Re: led verlichting in messwagon
Nee ik wil deze wagon gewoon op een spoor laten staan met sluitlichten.
Re: led verlichting in messwagon
je kunt ook gewoon tower leds gebruiken die zijn in verschillende diameters en lengtes en hebben een werk spanning van 4 tot 22 volt
Re: led verlichting in messwagon
Bedankt voor dit voorstel.
Echter is dit te verkrijgen via Conrad of een ander adres.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: led verlichting in messwagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting in messwagon
zou je eens die link willen geven van die towerleds die zulke spanningen aankunnen ? Normaal hebben die ook een weerstand nodig.
Re: led verlichting in messwagon
Wil Tweeendrie
gast

Re: led verlichting in messwagon
Simpel antwoord, er is geen enkele led die op een hogere spanning dan een paar volt kan werken.
Led's die dat wel kunnen zijn verpakt in een behuizing waar de weerstand al in zit.
En daar heb je overigens niets aan, want dat brand bij de opgegeven spanning veel te fel voor de modelbaan.
Dus je hebt meer aan losse onderdelen en deze zijn daardoor ook makkelijker weg te werken in ons materieel.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: led verlichting in messwagon
er zijn wel degelijk led die op een veel hogere spanning branden maar die worden niet in de modelbouw wereld gebruikt! heb zelf led verlichtings elementen die op 12 of 24v werken daar zitten geen voorschakelweerstanden in!
Re: led verlichting in messwagon
Het mooiste effect krijg je als je de spanning gelijkricht en afvlakt http://wiki.3rail.nl/index.php/Gelijkrichtschakeling . Daarmee voorkom je dat het licht gaat knipperen.

Als je analoog rijdt, kun je het beste even kijken voor een dc-dc buck converter.

De weerstand is afhankelijk van de led die je gebruikt. Die kun je vervolgens berekenen : http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Ik zou iets hoger beginnen, meestal branden ze veel te fel voor de modelbouw.

Met Krystal Klear kun je heel mooie lensjes maken.  Led's zijn er te kust en te keur, ik gebruik zelf smd-leds. Die zijn wat lastiger te solderen, maar wel mooi weg te werken.
Re: led verlichting in messwagon
Bedankt allen voor jullie uitgebreide info.
Ik ga het eens proberen om twee towerleds incl weerstand te bemachtigen en in te bouwen

met vriendelijke groet guillaume
Re: led verlichting in messwagon
Even een nabrander.... Is dit rijtuig geen stuurstand-versie? Zit er ook een lichtpunt in het dak? Aan de extra ramen in de achterwand te zien lijk het mij wel zo...  Dan zou je ze zelfs "wit / rood" kunnen maken... Maar dan mag je met een decoder aan de gang  :) Kijk ook eens: Bahndienstwagen Online

Groet Ronald.
Re: led verlichting in messwagon
hallo ronald

Klopt helemaal, het is ingericht als stuurstandrijtuig.
Echter mijn kennis om met wit/rode leds en decoder erbij in dit rijtuig te bouwen is mij te link en onbekend.

Bedankt voor de suggestie.
guillaume
Re: led verlichting in messwagon
een functie decoder inbouwen stelt niks voor 2 draadjes voor de voeding rood sleper,zwart wielen,blauw voor de plus(je schakelt de min,wit is voorsein,geel sluitsein! en als je dit dan met een stekertje doet kun je hem zo vervangen mocht er iets gebeuren. en als je de decoder bij een vakhandel haalt kunnen ze de decoder zo voor je programeren!
Re: led verlichting in messwagon
Citaat van: guillaume op vrijdag 16 oktober 2015, 14:19:36
Klopt helemaal, het is ingericht als stuurstandrijtuig.

Dat dacht ik al :)

Citaat van: guillaume op vrijdag 16 oktober 2015, 14:19:36
Echter mijn kennis om met wit/rode leds en decoder erbij in dit rijtuig te bouwen is mij te link en onbekend.

Die leds heb je in verschillende "soorten" en "maten" Met 3 poten of 4 poten / vlakjes om draadjes aan te solderen. Niet echt moeilijk als je weet wat de plus en min van de leds zijn. Ik heb multi-color SMD-leds met 4 aansluitvlakjes. Dan heb je gewoon 2 leds in 1 behuizing. Ik ben bezig met een ombouw... Dat ligt wat stil :) De ledjes zet ik vast met Kristal Klear, naast vastzetten kan je daar ook mooie lensjes van maken. Met een decoder ga ik de seinbeelden en binnenverlichting regelen.

Groet Ronald.
Re: led verlichting in messwagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: led verlichting in messwagon
Hoi Guillaume,

De Messwagen is standaard toch al uitgerust met wisselend 3 punt frontsein en 2 punt sluitsein?
Waarom vervang je dan niet gewoon de lampjes door een 3mm warm witte led en een voorschakel weerstand van 3k3?
Zie ook hier ==> Klik.

Houdt er wel rekening mee dat de MS1/2 deze wagon niet kunnen aansturen.
Re: led verlichting in messwagon
Hallo Ad

bedankt voor je reactie.
Ik denk echter dat je je vergist met messwagen 49961.
Die is voorzien van verlichting en een decoder.
Mijn wagen heeft artikelnr 42996 en is een 3-wagenset.
Van verlichting of verlichting geleiding is dan ook geen sprake.

met vriendelijke groet
guillaume