Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 6080

Gestart door Artologic maandag 08 oktober 2007, 11:19:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 6080
Lid sinds: 2007

offline
Marklin 6080
Hoi iedereen,

Ik bouwde vanmorgen de marklin 6080 decoder in en de loc rijd geweldig, doh, blijkt er iets mis te zijn met het licht ?! Als ie met de motor voor rijd, brand de voorste lamp zoals het hoort, maar de achterste brand heel zacht mee. rijd ik in de andere richting, brand er helemaal niets. Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe ik het eventueel kan oplossen?

Mvg Kristof
Re: Marklin 6080
blackbird
gast

Re: Marklin 6080
Hoi Kristof,,

Ik denk massa probleem. ik had van het weekend het zelfde met mijn BR50 met C80 decoder. De massadraad bleek los te zitten bij het soldeerpunt.
Plek doorgesoldeerd, maasa weer in orde en probleem was opgelost.

Mazzel,

Blackbird
Re: Marklin 6080
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 6080
Zou idd kunnen, de massa was ff vlug aangesloten, ga ik dadelijk proberen aanpassen, ik hou je op de hoogte.

Dank je voor de reactie!

Mvg Kristof
Re: Marklin 6080
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 6080
Hoi Blackbird,

Zojuist even de massa goed aangesloten, resultaat blijft hetzelfde :?.

Kristof
Re: Marklin 6080
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 6080
Verwissel de gele en grijze draad eens.
Als het probleem meeverhuisd, lijkt het op een defecte struurtrap van het licht.
Je hebt dan een defecte transistor op je decoder. :(
Tijd voor een nieuwe decoder......... :shock:
Of.....als je een beetje kan solderen, gewoon die transistor vervangen.
Het zal wel een BC547 of BC557 zijn, want die oude 6080 hadden nog geen SMD geloof ik.

Ik heb toch maar even hier gekeken en er waren dus meerdere versies van de 6080 decoder.

Er zijn 6 versies afgebeeld, met foto's van de boven en onderkant, naast elkaar.

Voor de eerste twee versies zie je op de linkerfoto's linksonder op het printje, telkens twee zwarte transistoren, boven elkaar zitten.
Die schakelen het licht.

Voor de derde versies zitten ze op de rechter foto, bij de 1 en 2.

Voor de laatste drie versies zitten er twee smd torretjes linksonderaan op de linker foto.
Van deze laatste drie versies, gaat het onderste pootje, van beide transistoren  naar de voeding.
De middelste gaan naar het lampje en het bovenste is de basis en die gaan naar het decoder IC erboven,  welke de transistoren, afhankelijk van de rijrichting, openstuurt.

Probeer eens met een multimeter te meten of de transistoren op de basis worden aangestuurd, zo ja dan is de transistor defect. Zo nee dan is je decoder IC defect.
Meet ook even, of de voedingspanning op beide transistoren aanwezig is. Dit is zo'n 16 Volt geloof ik, of nog iets hoger.

PS meet wel alles in standje gelijkspanning/stroom en maak geen sluiting. :shock:
Re: Marklin 6080
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 6080
Van uitmeten heb ik geen verstand kappa :$, maar het probleem blijft telkens op dezelfde draad dus ik denk dat de decoder zijn tijd heeft gehad, maar ik kan hem inbouwen in een locje met maar een lamp, mss dat dat helpt en dan kijk ik voor een nieuwe voor de loc waar ie nu inzat...

Bedankt voor het helpen zoeken!!!