Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wielaanslag verwijderen

Gestart door hooijmeijerv zondag 11 oktober 2015, 15:46:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielaanslag verwijderen
hooijmeijerv
gast

Wielaanslag verwijderen
Hallo,

Ik heb een paar oude locs gekocht en aangezien ze nogal stroef liepen, uit elkaar gehaald, schoongemaakt en met mate geölied zoals beschreven in de heldere wiki. Ze lopen nu weer soepel, maar het contact met de baan is niet altijd even goed. Gevolg: horten en stoten. Mijns inziens zijn hiervoor 2 mogelijke oorzaken:
-vuile rails. Dat klopt deels: de treinen stoppen inderdaad op de oudere/vervuilde stukken, op nieuwe railsdelen lopen de locs beter. Een nieuwere loc die ik heb, heeft dit probleem echter niet, dus de rails is hooguit een deel van de oorzaak.
- vuile loc. Zoals gezegd, de locs zijn grondig schoongemaakt van binnen en buiten. Zo ook de wielen. Toch blijven sommige wielen aanslag (corrosie?) vertonen die er met grondig poetsen (met wasbenzine) niet af gaat. Ik voeg een foto bij. Kan dit mede oorzaak zijn van het slechte contact (ik denk het antwoord te weten 😊), is deze aanslag er nog af te krijgen, of is vervangen van de wielen de enige optie?

Jullie advies wordt zeer gewaardeerd.

Vriendelijke groet, Victor


Re: Wielaanslag verwijderen
-Viktor:
De wielen reinigen met een heel fijn schuurpapier bv korrel 1200, de loc op zijn dak leggen en er een batterijtje van 9 v tegen houden zodat de wielen draaien en lichtjes aandrukken met schuurpapiertje.
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Citaat van: Jørg op zondag 11 oktober 2015, 15:53:47
-Viktor:
De wielen reinigen met een heel fijn schuurpapier bv korrel 1200, de loc op zijn dak leggen en er een batterijtje van 9 v tegen houden zodat de wielen draaien en lichtjes aandrukken met schuurpapiertje.
Dat schuurpapier zou ik niet doen
wielen laten draaien en met een railgum(of een gewoon vlakgum) is beter
anders kan je een hard penseel nemen en een beetje koper poets
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Zo te zien mis je ook een paar anti-slipbandjes.
Ook kan je problemen hebben met de stroom-op/-afname.
Daarnaast zijn gelijkstroomlocs (met geïsoleerde flenzen) gevoeliger voor vuil dan de Märklin locs met ongeisoleerde flensen.
Verder is je Lima loc meestal van wat mindere kwaliteit t.o.v. Märklin, waardoor wat storingsgevoeliger.

Schuren van wiel-loopvlakken is niet zo mijn ding.. Als het vuil er met een oplosmiddel niet af wil gaan, dan kan het alleen nog maar lijm, verf of corrosie zijn... En als de loc echt slechte wielen heeft wordt het tijd voor nieuwe wielen of een hele loc.

Succes,

Marcel
Re: Wielaanslag verwijderen
Met zo een fijn schuurpapier veroorzaak je nagenoeg geen schade aan het loop oppervlak van de wielen, wat een korrel 1200 is meer polijstpapier dan schuurpapier.
Re: Wielaanslag verwijderen
hooijmeijerv
gast

Re: Wielaanslag verwijderen
Merci allen, ik combineer eerst het advies van de railgum en de 9V-batterij 👍. En ga een paar antislipbandjes halen. Zitten die altijd op het laatste paar wielen?
Groet, Victor
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Viktor,

De antislipbandjes zitten op de wielen met een groef.
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
De plaats van wielen met de groef voor de antislipbandjes veschilt per fabrikant.
Zitten bij draaistellocs meestal op de buitenste wielen van één draaistel, maar kan ook anders.
Bij de modernere locs vind je ze ook gespiegeld. (dus linksvoor en rechts achter)
En bij de jouwe lijkt het of ze alleen aan één kant zitten...
Kortom.. je kan er geen pijl op trekken.
Re: Wielaanslag verwijderen
hooijmeijerv
gast

Re: Wielaanslag verwijderen
Ik zie het inderdaad. Dank, verhelderend. Iemand ervaring met het zelf maken van asb's? Ik lees dat ze goed te maken zijn uit bandenplakrubber??
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Zelf maken is niet echt simpel.
Daarnaast moeten de heel regelmatig zijn, anders begint je loc te hobbelen.
Je kan ze als het goed is in elke treinenwinkel kopen.
Bij Märklin gaan ze per zakje van 10 stuks.
Het is wel belangrijk om te weten wat je wieldiameter is.

Eventueel kan je er ook 2 bij mij aanschaffen tegen onderdeelprijs en een postzegel.

Gr. Marcel
Re: Wielaanslag verwijderen
hooijmeijerv
gast

Re: Wielaanslag verwijderen
Dank voor het aanbod! Ik loop eerst even langs de winkel, mochten ze me niet kunnen helpen, dan kom ik graag bij je terug.
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wielaanslag verwijderen

Hoi Viktor,

Lima loc's hebben vaak bredere antislipbandjes ( nodig) dan die van Märklin, het past dus niet altijd !

Grtz Tony
Re: Wielaanslag verwijderen
Wil Tweeendrie
gast

Re: Wielaanslag verwijderen
Hallo Viktor,

Volgens mij is dit een foto van het loopdraaistel.
Het motordraaistel heeft bij Lima altijd 2 asb's.
Om de trekkracht te vergroten koop ik nog een identieke slooploc en zet dan de wielen met de asb's over op het motordraaistel.

De vraag is, is deze omgebouwd naar 3-rail of niet. Dat is belangrijk i.v.m. de stroomafname.

Als banden gebruik ik bij de loc BR 216 banden van Piko (weet geen nummer) of M* 7154 of Roco 40069.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Wil,

Als je op de foto van het draaistel klikt, krijg je een vergroting te zien. Duidelijk zichtbaar hebben het linksboven en linksonderwiel een groef voor de antislipband. Weet Victor meteen waar hij ze moet plaatsen.
Re: Wielaanslag verwijderen
En om het nog iets duidelijker te maken:

Linker boven wiel en linker onder wiel hebben tandwielen aan de binnenkant voor de aandrijving.
Bij Lima locs zitten alleen om deze 2 wielen de antislip bandjes (dus maar aan 1 kant van het motordraaistel).

Ik heb zelf verschillende typen Lima locs en allen zijn zo.

Groet, Martin.

Edit: O ja - verwijderen van echt vaste aanslag (dus na het poetsen) doe ik met een glasvezelstift.
Re: Wielaanslag verwijderen
Wil Tweeendrie
gast

Re: Wielaanslag verwijderen
Met uitvergroten zijn de groeven en de tandwielen inderdaad goed te zien.

Maar ter vergroting van de trekkracht zou ik toch aanbevelen om aan de andere zijde ook wielen met bandjes te monteren,
mits je het loopdraaistel van een betere stroomafname voorziet.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Ik ben niet zo'n techneut maar als ik de foto bekijk zie ik alleen trekwielen aan 1 kant en aan de kleuren te zien zijn ze er af geweest en er fout opgezet. Ik kan het mis hebben.

Groeten Georges
Re: Wielaanslag verwijderen
Al een hele tijd geleden had ik moeilijkheden met de Rivarossi IRM die veel moeite had met het nemen van een helling. De IRM heeft geen antislipbandjes en daarom heb ik een potje Bullfrog Snot gekocht. Er is al meer over dit product gepubliceerd en wat mij betreft een top product.
Het is maar een dun laagje wat je moet aanbrengen maar ook na langere tijd werkt het nog uitstekend.
Misschien is het ook wat voor jou.

Mvg, Jos
Re: Wielaanslag verwijderen
Wil Tweeendrie
gast

Re: Wielaanslag verwijderen
Dat lijkt mij ook een goede oplossing voor mijn probleem.
De Koploper van Trix heeft maar op 1 as antislipbandjes en daarmee haalt tie mijn helling net niet als deze als voorste as in het motordraaistel zitten. Verplaats ik de as als achterste as, dan komt het treinstel wel omhoog.
Helaas kan M* geen as meer leveren.

Dus de vraag is:  waar kan je dit spul kopen?

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Voor je trix:
ASB kruislings plaatsen, dus even wiel eraf persen en omzetten.
Re: Wielaanslag verwijderen
Wil Tweeendrie
gast

Re: Wielaanslag verwijderen
Daar heb ik ook aan gedacht Wijbe, maar ik heb liever een complete as met ASB.
Het probleem is dat het treinstel ook uit stilstand weg moet kunnen trekken.
Helling af is geen probleem :D, maar helling op met maar 1 band redt het niet.
Met de 2 bandjes achter gaat het net.

Je moet het zien als een auto met voor- of achterwielaandrijving.
Bij voorwiel komt de neus omhoog en daardoor meer slip.
Bij achterwiel graaft deze zich in en daardoor meer grip.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielaanslag verwijderen
Helaas is Bullfrog Snot niet goedkoop maar je doet er wel jaren mee. Op Ebay zijn verschillende aanbieders zowel in Engeland als in Amerika te vinden.

Mvg, Jos
Re: Wielaanslag verwijderen
Wil Tweeendrie
gast

Re: Wielaanslag verwijderen
Bedankt voor de tip, zal eens gaan googelen/ebayen (nieuw werkwoord?)

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Hallo Victor,

Probeer eens ATF-vloeistof (inderdaad automaatbak olie) van een auto. Alleen is het geen olie maar een veelzijdige vloeistof die smeert, reinigt en geleidt.

Ik en Koos (KdB) hebben het al in gebruik. En ontegenzeggelijk het werkt subliem. :thumbup:
Slechts een heel klein beetje op een wattenstaafje en alle aanslag verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ook vooral op je rails. Het voordeel is, dat de geleiding heel goed wordt en ook voor zeer lange tijd. Ik heb het al een halfjaar zitten en heb nooit meer gepoetst. Alleen stofzuigen met de Lux en klaar.
Smeer lokflenzen er ook mee. "doerakken"  >:-D in rijden lopen als een zonnetje over de baan.
Wel oppassen niet teveel te gebruiken anders gaat de boel slippen. Vooral op stijgspoor.

O ja, loop even naar je garage of een Kwikfit met een klein HAKpotje. 200 cc is zat voor jaren.

Succes en groeten
Harry
Re: Wielaanslag verwijderen
Mee eens Harry. Maar de bruine wielen zijn geen aanslag maar het gevolg van slechte stroomafname dus inbranden. Dus gummen tot het weer blinkt en vooral niet met schuurpapier.

Met groet,
Ben.
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
hoe dan ?
Re: Wielaanslag verwijderen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wielaanslag verwijderen
Ben ook benieuwd hoe je ze maakt
Re: Wielaanslag verwijderen
Ik gebruik dit om de tractie te verbeteren. Vooral bij Roco en Lilliput locs nogal eens nodig.

http://www.bullfrogsnot.com/

Groeten Maarten
Re: Wielaanslag verwijderen
Komt me bekend voor!

Jos