Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...

Gestart door Artologic maandag 08 oktober 2007, 10:33:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Hoi iedereen,

Ik vroeg me het volgende af tijdens de hoogdagen van hoogvermogen aandrijving... Ik weet dat wanneer je een loc ombouwt met een 5* setje dat de motor lastgeregeld en optrek en afremvertraging krijgt. Maar nu vroeg ik me af omdat ik enkele modellen met klassieke motor heb die heel mooi rijden en waarvan ik dus de motor wil behouden, of ik deze met behoud van motor ook afrem en optrekvertraging kan geven? En welke decoder en eventueel andere stukken heb ik hiervoor nodig?

Mvg Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Jazeker kan dat, bijvoorbeeld met de (goedkope) TAMS decoders.
De LD-W-11 is er zo eentje. Alles is instelbaar via de Mobile Station (ook mogelijk om CV te programmeren).

:)
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Hoi kiezel,

hartelijk dank voor je reactie... Dit was ik er nog vergeten bij vermelden, ik rijd met een 6020, programmeren zit er nie echt in maar dit is niet echt onoverkomelijk, maar wat wel belangrijk is, ik zou nog analoog moeten kunnen rijden ook. als ik me niet vergis, gaat dit niet met de tams?

Mvg Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Uhlenbrock heeft ook een decoder voor LFCM, SFCM en DCM motoren.
Dit is de Uhlenbrock 75000:
Datenformat Motorola
Für Allstrommotoren
im Digitalbetrieb hat der 75000
255 Adressen und zwei fahrtrichtungs-
abhängige Funktionsausgänge.
Ein Umschaltimpuls von ca. 8 Sekunden
macht aus dem Umschalter einen Digital-
decoder. Beim Umstieg auf Digital ent-
fallen dadurch Umbau und weitere Kosten
Leistung 1,2 A
ist direkt einsetzbar auf Wechselstrom,
Märklin Delta(Dampflokadresse 78)
und Märklin Digital
Größe 39 x 19 x 3,2 mm
Mit Lötanschlüssen

Kijk anders even hier

Produkte > Digital > Fahren > Decoder motorola > 75000 AnDi Wechselstrom
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Hoi Kappa,

Dank je voor je reactie, mijn duits is niet al te best, maar lees ik het goed dat k het licht niet kan schakelen? Bestaan er die wel licht kunnen schakelen? En op hoevel komt het decodertje? Stel je die ook in met een ms of is ie nog met potmetertjes?

Mvg Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Artologic op maandag 08 oktober 2007, 11:00:10
hartelijk dank voor je reactie... Dit was ik er nog vergeten bij vermelden, ik rijd met een 6020, programmeren zit er nie echt in maar dit is niet echt onoverkomelijk, maar wat wel belangrijk is, ik zou nog analoog moeten kunnen rijden ook. als ik me niet vergis, gaat dit niet met de tams?

Hoi,

Met de 6020 kun je inderdaad beperkter programmeren, maar dankzij de 'CV-programmering' moet dit zelfs met een 6020 lukken (alleen wat omslachtiger). Alleen kun je de optrek- en remvertraging dan niet met F4 uitschakelen (dus blijft standaard ingeschakeld).

De LD-W-11 is ook voor analoog goed bruikbaar (soldeer dan wel de aanbevolen extra elko eraan, zou ik sowieso doen). Hij herkent automatisch analoog of digitaal bedrijf, werkt perfect!

Groetjes,
Kiezel
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

online
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Kappa op maandag 08 oktober 2007, 11:02:53
Uhlenbrock heeft ook een decoder voor LFCM, SFCM en DCM motoren.
Dit is de Uhlenbrock 75000:
Datenformat Motorola
Für Allstrommotoren
im Digitalbetrieb hat der 75000
255 Adressen und zwei fahrtrichtungs-
abhängige Funktionsausgänge.
Ein Umschaltimpuls von ca. 8 Sekunden
macht aus dem Umschalter einen Digital-
decoder. Beim Umstieg auf Digital ent-
fallen dadurch Umbau und weitere Kosten
Leistung 1,2 A
ist direkt einsetzbar auf Wechselstrom,
Märklin Delta(Dampflokadresse 78)
und Märklin Digital
Größe 39 x 19 x 3,2 mm
Mit Lötanschlüssen

Kijk anders even hier

Produkte > Digital > Fahren > Decoder motorola > 75000 AnDi Wechselstrom

Beter te gebruiken is dan de Uhlenbrock 76200 dit is een decoder met automatische herkenning van bedrijf (digitsaal/analoog) iets wat de 75000 niet heeft. Daarnaast nog op en afremvertraging, 2 functieuitgangen, eigenlijk alles wat de 75000 dus niet heeft. Tams is een goede optie om de overstap te proberen,
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
@kiezel:Dat uitschakelen lukt ook met mijn 6090x setje dat ik ooit heb ingebouwd het niet. dat went hahaha. Weet je toevallig waar je die kan bestellen (Liefst op het internet) en hoeveel ie ongeveer gaat? Ik soldeer alles eraan wat ze me aanbevelen, aangezien de fabrikant er meer van weet dat ik lol. Kan ik het licht wel schakelen of niet? Bedoel gewoon aan en uit hoor. En voor iets omslachtigs heb ik heus geen schrik ;).

@kappa: weet je waar die te bestellen valt? En hoeveel ie +- kost?

Mvg Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Bestellen kan bijvoorbeeld hier. Bestel gelijk een setje elko's van 100uF 35V (staan ook onder TAMS, diverse componenten) als je die niet hebt.
De LD-W-11 kost ? 12,95.

Licht (wisselend met de rijrichting) is digitaal schakelbaar. Sluit het indien mogelijk wel aan op de retourleiding van de decoder (geïsoleerde lampen), anders krijg je 'digitaal knipperen' en dat is hoewel technisch of electronisch geen probleem, toch echt niet mooi.
In analoog bedrijf brandt het licht altijd (ook wisselend met de rijrichting).

Groetjes,
Kiezel
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Geweldig, dank je kiezel. binnenkort ga ik er een bestellen bij wijze van proef... Prijs valt reuze mee.

Mvg Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 08 oktober 2007, 11:57:52
Citaat van: Kappa op maandag 08 oktober 2007, 11:02:53
Uhlenbrock heeft ook een decoder voor LFCM, SFCM en DCM motoren.
Dit is de Uhlenbrock 75000:
Datenformat Motorola
Für Allstrommotoren
im Digitalbetrieb hat der 75000
255 Adressen und zwei fahrtrichtungs-
abhängige Funktionsausgänge.
Ein Umschaltimpuls von ca. 8 Sekunden
macht aus dem Umschalter einen Digital-
decoder. Beim Umstieg auf Digital ent-
fallen dadurch Umbau und weitere Kosten
Leistung 1,2 A
ist direkt einsetzbar auf Wechselstrom,
Märklin Delta(Dampflokadresse 78)
und Märklin Digital
Größe 39 x 19 x 3,2 mm
Mit Lötanschlüssen

Kijk anders even hier

Produkte > Digital > Fahren > Decoder motorola > 75000 AnDi Wechselstrom

Beter te gebruiken is dan de Uhlenbrock 76200 dit is een decoder met automatische herkenning van bedrijf (digitsaal/analoog) iets wat de 75000 niet heeft. Daarnaast nog op en afremvertraging, 2 functieuitgangen, eigenlijk alles wat de 75000 dus niet heeft. Tams is een goede optie om de overstap te proberen,

Ai, foutje, ik bedoelde ook eigenlijk de 76200. :oops:
Ik heb deze zelf niet, want ik bouw gelijk een 5* motor in, als ik een lok ombouw.
Ben trouwens wel benieuwd hoe die 76200 rijdt, met Allstrom motor.
Houd je ons op de hoogte Kristof :?: :D
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Doe ik kappa, maar het zal niet voor morgen zijn. Maar ik laat zeker iets weten. Ik weet dat de motor een uitstekend stukje is dus dat zal waarschijnlijk wel meevallen

Groetjes Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Hmmm... dit is interessant... dit topic sluit perfect aan bij iets wat ik al een tijdje eens wil posten.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar eigenlijk ben ik helemaal niet zo blij met die 5* motoren met permanentmagneet. Het stoort me vooral dat ze nul komma nul uitloop hebben.

Dat zorgt niet alleen voor ongekende noodstops bij stopsecties zonder afrem-electronica, maar ook voor problemen op rails die niet perfect schoon zijn. Bij de minste stroomonderbreking staan ze stil, daar waar een veldspoelmotor door de vliegwielwerking van het anker de loc er doorheen "slingert". Met name locs met een niet perfect massacontact geven nog wel eens dat soort problemen, en dan vooral in bezetmeldsecties. Met name mijn ex-HAMO 1100, die nog twee geïsoleerde assen in het motordraaistel heeft, heeft hier veel last van, hoe ik de rails ook poets.

Wat ik eveneens storend vind, is dat je de snelheidsstappen zo goed hoort én ziet bij het (handmatig) optrekken en afremmen. Met de hand een mooie "sliding" maken en 'm dan netjes aan het perron binnen laten komen is er niet meer bij. Met de parameters is het wel te verminderen, maar ik krijg het niet weg.

Nou heb ik het hier over 60760 decoders en een enkele Uhlenbrock 76320. Het kan dus zijn dat het rijgedrag te verbeteren valt met een andere decoder. Dat verandert echter niets aan de enorme gevoeligheid van de motor voor korte stroomonderbrekingen.

Onlangs heb ik van mijn gewaardeerde dealer een Lenz 10490 mini-USP (Uninterruptable Signal Processing) meegekregen om te proberen, maar al bij het lezen van het boekje bleek dat je daar een Lenz GOLD decoder voor nodig hebt. Deze heeft namelijk soldeerpunten om het USPtje op aan te sluiten. Ik weet dus niet of dit werkt en eigenlijk ook niet of het wel geschikt is voor Märklin.

Kortom: Gek genoeg zijn de locs die het meest soepel lopen degene met een oude, grote schijfcollectormotor en een oude, eenvoudige decoder... Dat kan toch niet de bedoeling zijn??

Een paar vragen:

1) Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? Heeft iemand van die Lenz USP's in gebruik?

2) Kun je een vijfpolig anker inzetten in een veldspoelmotor met een niet-lastgeregelde decoder? En met een lastgeregelde decoder?

3) Kun je zelf zo'n USP maken, die de motor door korte stroomonderbrekingen heen helpt?

4) Zijn er überhaupt decoders die vermogensregeling kunnen toepassen op een veldspoelmotor?

Graag jullie reacties...

Martijn
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
over dat het de bedoeling niet kan zijn lijkt me wel iets logisch, aangezien marklin zodanig vertrouwd op de electronica en propere rijbaan vind marklin het niet wss niet meer intresssant om een uitloop te voorzien, bij mij is het ook het geval dat de locs met de grote 3 polige schijfcollector motoren het mooiste zo uitlopen en een prachtig rijgedrag vertonen, meteen de reden dat ik dit hier vroeg...op je vraag 2 kan ik inmiddels antwoorden: Ooit heb ik op het forum geschreven dat het NIET gaat, maar het lukt wel, mits je niet voorhebt dat de kooltjes geen contact maken lol. Je kan dus een 5 polig anker gebruiken in de veldspoelmotorspoel, op voorwaarde dat de lok een trommelcollectormotor heeft... Op de rest kan ik je niet antwoorden, ik hoop dat je er toch iets aan bent?

Mvg Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Acido op maandag 08 oktober 2007, 19:12:25
Met name locs met een niet perfect massacontact geven nog wel eens dat soort problemen, en dan vooral in bezetmeldsecties. Met name mijn ex-HAMO 1100, die nog twee geïsoleerde assen in het motordraaistel heeft, heeft hier veel last van, hoe ik de rails ook poets.

kijk even hier en hier voor de oplossing voor dit probleem

Citeer
Nou heb ik het hier over 60760 decoders en een enkele Uhlenbrock 76320. Het kan dus zijn dat het rijgedrag te verbeteren valt met een andere decoder. Dat verandert echter niets aan de enorme gevoeligheid van de motor voor korte stroomonderbrekingen.

ik heb ook 60760 decoders geprobeerd, maar allen leverden grote problemen en horten en stoten.
Zimoootje er in en weg problemen (en ook nog eens VEEL stiller) :lol:
Dus met een 60760 moet je niet te veel verwachtingen hebben van rijeigenschappen.
Als dat wel zou kunnen, dan deed marklin die ook wel in de dure modellen!
(en dat zegt toch genoeg?) :shock:
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Valt wel mee hoor zo een setje hoogvermogen, locje rijd leuk en je weet op elk moment waar het zit aangezien het kabaal maakt zoals een brandweersirene...
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citeerkijk even hier en hier voor de oplossing voor dit probleem
Okay... dus niet alleen de rails maar ook de wielen mechanisch goed reinigen (dat kan ook met een railpoetsblok neem ik aan) én een andere decoder kunnen de problemen goeddeels verhelpen.
Of de schakeling voor massaverbetering nou wel of niet goed werkt is volgens mij nooit helemaal duidelijk geworden.

CiteerZimoootje er in en weg problemen
Over wat voor Zimoooootje heb je het dan? En: is die decoder in staat stroomonderbrekingen te overbruggen of heeft-ie alleen betere rijeigenschappen als het gaat om soepel optrekken en afremmen?

CiteerJe kan dus een 5 polig anker gebruiken in de veldspoelmotorspoel, op voorwaarde dat de lok een trommelcollectormotor heeft...
Uiteraard gaat het om trommelcollectormotoren anders is nie past nie. Het ultieme doel is natuurlijk om met de vijf polen een rustiger loop te krijgen bij lage snelheden en tegelijkertijd de ouderwetse vliegwielwerking weer terug te krijgen. Zonder dat de decoder ervan flipt natuurlijk, al snap ik wel dat er een decoder in moet die geschikt is voor Allstrom motoren ;-)

Martijn
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Hoi Acido,

Ik wist niet in hoe verre je op de hoogte bent van die dingen dus daarmee dat ik eht er voor de zekerheid even bij vermeldde  :wink:, hij reed ook mijns insziens trager, rustiger en ook een pak sneller :?, maar dat kan ook een indruk geweest zijn, maar het loont wel en uitlopen deed ie heel goed, soms een beetje te goed als je me snapt. De decoder had er ook geen last van, was een marklin decodertje...
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Dank voor de info! Ik ga dat eens proberen bij die 1100 met beperkt massacontact. Ik heb nog een oud type decoder liggen want ik neem aan dat een 60760-decodertje het niet kan waarderen als ik de magneet zomaar vervang door een veldspoel :mrgreen:

Ik heb trouwens al twee van die dingen opgerookt doordat de verlichtingsuitgangen geen kortsluitbeveiliging hebben :roll:

Vandaar:
Citaat van: Acido60760 decoders en een enkele Uhlenbrock 76320
:-P
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Wel ik heb het ooit gedaan in combinatie met een marklin 6080, ff vlug gerommeld om het op te zoeken  :wink:, zou moeten lukken dus!!! Succes en laat iets weten ik ben benieuwd wat ie bij jouw doet...
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
CiteerWel ik heb het ooit gedaan in combinatie met een marklin 6080
Die heb ik dus nog liggen... denk dat ik daar morgen even mee aan de gang ga. Ik heb alle oude motoronderdelen nog, dus... Ik laat wel weten hoe het uitpakt!
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
zucht iedereen heeft die gewoon nog liggen en de mijne is stuk :cry:... En degene die ik gekregen heb heeft een defecte lichtuitgang snifffff
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Ik heb wat 60760 setjes in gebouwd... en dan hou je nog wel eens een 6080 over hè ;-)

Maar er zijn ongetwijfeld decodertjes te vinden met dezelfde eigenschappen. (Iemand?)
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Acido op maandag 08 oktober 2007, 20:33:17
Citeerkijk even hier en hier voor de oplossing voor dit probleem
Okay... dus niet alleen de rails maar ook de wielen mechanisch goed reinigen (dat kan ook met een railpoetsblok neem ik aan) én een andere decoder kunnen de problemen goeddeels verhelpen.
Of de schakeling voor massaverbetering nou wel of niet goed werkt is volgens mij nooit helemaal duidelijk geworden.
Zeker wel! probeer het maar 1 diode en je weet het...

CiteerZimoootje er in en weg problemen
Over wat voor Zimoooootje heb je het dan? En: is die decoder in staat stroomonderbrekingen te overbruggen of heeft-ie alleen betere rijeigenschappen als het gaat om soepel optrekken en afremmen?
Zimo 64mx, die heeft betere rijeigenschappen, maar is alleen DCC, dus niet voor 6021/MS/CS...
Zonder stroom kan volgens mij geen enkele decoder, alleen de een houd zijn instellig vast en hapert daardoor slechts, de ander begin volledig overnieuw en staat dus stil waar de ander het nog net volhoud.
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Hoi martijn,

Dat van die trommelcollector had ik erbij gezet omdat niet iedereen even ver staat in de hobby en het is en blijft uiteraard zonde als je deze zou kopen op bv ebay en niet kan gebruiken... Niet meer en minder dan dat hahaha. Bovendien ik zou zo dingen ook nog wel eens zelf over het hoofd durven zien lol. Voorkomen is beter dan genezen dacht ik zo...

Mvg Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Thanks, Peter.

Het is alleen wel en vereiste dat de decoder ook Märklin analoog aan kan. Ik heb een analoog gedeelte op mijn baan wat ook digitaal te voeden is en ik wil niet het risico lopen dat daar een loc terechtkomt die niet tegen een analoge voeding kan. Zowel de Zimo als de Kuhn kunnen dat helaas niet.

Even kijken wat Kristofs ervaringen zijn met de Uhlenbrock 76200, die daar wel voor uitgerust is. Tenzij je nog andere ideeën hebt?

Groeten,

Martijn
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Hoi acido,

Ik heb de decoder nog niet. Ik ga trouwens de ulhenbroek en de tams beiden eens proberen. maar ik laat zeker mijn bevindingen weten, inclusief test op het analoge gebied (modelbouwclub heeft allebei). De tams zag er wel leuk geprijsd uit :wink:.

Mvg Kristof

Ps Acido, je hebt een pbtje
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Kristof, jij wilde toch een decoder voor Allstrom motoren met OAV erop.
En opeens heb je het over een 6080, maar die heeft geen OAV, dan kun je nog beter een 66032 pakken, die heeft naast f0 ook nog een f1.
Die oudere 6080 decoders hebben ook geen absolute rijrichtinginformatie.

En als je zo'n 6080 of 66032 pakt dan heeft je lok wel een betere uitloop bij eventuele spanningsonderbrekingen, maar de rijeigenschappen zijn wel weer belabberd. Dus om tijdens een eventuele spanningsonderbreking je lok te laten doorrijden, lever je heel wat goede rijeigenschappen van een HV motor in.

Maar voor dezelfde prijs van een 66032 koop je een Uhlenbrock 76200.
Voordeel van de Uhlenbrock 76200 is dat de veldmagneet via een aparte stuurtrap word gevoed met een constante spanning, waardoor een permanentmagneet wordt gesimuleerd. :o
Tevens is de aanstuurfrequentie veel hoger (18,75kHz) dan de 6080/66032 (120Hz), waardoor de motor veel stiller is. :shock:
Je beschikt ook nog eens over twee dimbare functieuitgangen. 8)
En dat voor dezelfde prijs als een delta 66032........need i say more. :| :roll:

PS: Ik heb geen idee hoe gevoelig de decoder voor spanningsonderbrekingen is.
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

online
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Aan allen,

Ikzelf gebruik een 76200 in een BR01 (3048) en moet zeggen dat door het grote anker de uitloop prachtig is.

Wel was door smerigheid de eindtrap opgeblazen (STOM,STOM,STOM) doordat er teveel weerstand was. De oplossing was gelukkig simpel, de spoel vervangen door een magneet en de twee spoeldraden van de decoder afgehaald en voila hij reed weer als een........ trein.

De Tams is een goede optie wat betreft het vervangen van een omschakelrelais, standaard inderdaad hier een Elko op vastmaken.
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Kappa,

Klopt het dat de Uhlenbrock 76200 bedoeld is voor niet-omgebouwde Märklinmotoren, met andere woorden, motoren met een spoel ipv een magneet? Dan is dat denk ik wat ik zoek...

Als dat zo is speelt gevoeligheid voor kleine stroomonderbrekingen niet zo'n grote rol omdat het anker van de motor als vliegwiel werkt. Tenminste, ik hoop dat het anker dat doet ondanks dat de decoder een permanentmagneet simuleert...

Martijn

Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Kappa, Ik heb dat OOIT eens gedaan gehad met een 6080, dat was een decoder die er toen maar lag te liggen en dusja, dan koop je geen nieuwe decoder om eens iets te proberen :wink:.

Mvg Kristof
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Artologic op dinsdag 09 oktober 2007, 12:15:23
Kappa, Ik heb dat OOIT eens gedaan gehad met een 6080, dat was een decoder die er toen maar lag te liggen en dusja, dan koop je geen nieuwe decoder om eens iets te proberen :wink:.

Mvg Kristof

Kristof, laat me één keer raden; Het betreft deze 6080 decoder.  :mrgreen: :wink:
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Euhm, Deze is inderdaad kapot, maar deze is neit waarmee ik het geprobeerd heb :mrgreen:. Je mag dus nogmaals raden :wink:
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Artologic op dinsdag 09 oktober 2007, 14:21:51
Euhm, Deze is inderdaad kapot, maar deze is neit waarmee ik het geprobeerd heb :mrgreen:. Je mag dus nogmaals raden :wink:

Dan is het die andere...... :mrgreen: :wink:
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Hier heb je vast een hulplijn voor nodig gehad  :shock: :mrgreen: :twisted:
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Ik heb inmiddels mijn 76200 binnengekregen en ingebouwd in de 1100 met massaproblemen. Die loc is een ex-HAMO loc en heeft weliswaar een nieuw loopdraaistel gekregen, maar nog wel geisoleerde assen in het motordraaistel.

De inbouw was geen probleem, de draadjes laten zich bijvoorbeeld aanmerkelijk makkelijker strippen dan die van een 60760. Ook fijn is dat de kleuren overeenkomen met die van Märklin decoders. Wel liep ik tegen een nadeel aan wat ik nog nergens gelezen had: de decoder heeft géén retour voor de verlichting! Dat betekent dus knipperende frontseinen :-(

Ik heb nog gekeken of het mogelijk is om er een 5-polig anker in te zetten in combinatie met een veldspoel, maar dat past niet. Het metalen deel van de magneet van de 60760 is een stuk dikker dan dat van een veldspoel, met als resultaat dat het anker klemvast komt te zitten als je het motorschild erop zet :?

Met een spoel en een driepolig anker reed de loc in eerste instantie verre van geweldig. Nader onderzoek leerde dat de wielen van het loopdraaistel (is dat van de 1144) gebruind zijn, en dat de loopvlakken van de wielen vrolijk meegebruind zijn. Poetsen met een railgum maakte ze weer mooi glanzend en scheelde enorm in de rijeigenschappen :-D

Het eindresultaat is... well... acceptabel. Maar ook niet veel meer dan dat. De loc komt bijvoorbeeld niet netjes uit stilstand weg. Ook loopt-ie de ene kant op anderhalf keer zo hard als de andere kant op. Wel blijft hij, ook op kruipsnelheid, nergens meer hangen dankzij de vliegwielwerking van het anker en de gepoetste wielen. En daar ging het in eerste instantie allemaal om - hij rijdt nou tenminste zonder om de haverklap noodstops te maken. Ook heeft-ie weer de ouderwetse uitloop op stopstukken.

Het doel is grotendeels bereikt, zullen we maar zeggen. Maar ik denk niet dat er meer 76200-en gaan volgen. Al was het maar vanwege de discoverlichting waar mijn 1135 nu mee is uitgerust...

Martijn
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Martijn, je kunt zelf een kunstmatige decoder-massa maken, zie TEE ombouw + uitbreiding post 380



Herkent U deze nog?
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Acido op vrijdag 19 oktober 2007, 18:50:03
Wel liep ik tegen een nadeel aan wat ik nog nergens gelezen had: de decoder heeft géén retour voor de verlichting! Dat betekent dus knipperende frontseinen :-(

Toch staat hier dat aansl. nr. 11 = "+20V / Funktion/Licht Rückleiter (+) [Orange]", dus daarmee moet je toch een flikkervrije frontseinverlichting kunnen creëren, Martijn!?  :o
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Ik zie het. Toch zit bij mijn exemplaar die tweede rode draad er echt niet aan en staat in het boekje een tabel met acht draden:

wit - veldspoel
wit - veldspoel
groen - motorschild
blauw - motorschild
bruin - massa
rood - sleper
grijs - licht voor
geel - licht achter

Meer dan acht draden zitten er ook niet aan.

Ook staat er onder Anschluss der Lichtfunktion: "Die zweite Pol der Lampen bleibt mit dem Chassis verbunden"

En het gaat hier echt over de "Uhlenbrock IntelliDrive Deluxe 76 200"...

Het kan zijn dat draden 9 t/m 13 er niet aan zitten maar dat er wel soldeerpunten voor zijn. Ik zal daar eens naar kijken. Dat zou fijn zijn want dan kan ik wat aan dat discolicht doen.

Oh wacht even... hij staat wel in het boekje, maar dan als onderdeel van de "LISSY" aansluiting, wat dat ook moge zijn. Die bestaat uit drie aansluitingen (zonder draad) waaronder een 20V+. Geen woord in de handleiding over het gebruik van deze aansluiting als retour voor verlichting. De aansluitingen zijn genummerd 1, 2 en 3, dat zijn 11, 12 en 13 op het plaatsje op de site.

Het is echter inderdaad een 20V+ dus dat gaan we even uitproberen :-)

Martijn
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Okee dan :-D

Probleem opgelost, thanx! :mrgreen:

Overigens heeft de loc ondertussen een tijdje rondjes gereden en het begint er steeds meer op te lijken. De staande start is nog niet super, en het snelheidsverschil tussen vooruit en achteruit is er nog, maar voor de rest loopt-ie goed nu.
En constant brandende verlichting staat stukken beter, want met dat geflakker lijkt het ook alsof de loc zelf voor geen meter loopt...

Martijn
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
He Martijn,

Er staat ook, dat mocht de lok niet storingsvrij lopen, een ontstoorspoel van 3µH - 10µH, in de GROENE en BLAUWE draad kan worden aangebracht.
Maar dit heb je misschien al gedaan.

Is het dan zo erg gesteld met die
DISCOverlichting?
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Ik begrijp je even niet...

Ik bericht net dat het discoprobleem verholpen is door die 20V+ van de LISSY aansluiting te gebruiken als retour voor de frontseinen. Dat werkt perfect: het licht btrandt nu mooi constant.
En ja, het was heel erg gesteld met de discoverlichting, het zag er niet uit...

Verder bedoelen ze volgens mij niet "storingsvrij" maar "ontstoord". Da's wat anders, namelijk dat-ie niet stoort op radio's en andere apparatuur en zo. Vandaar ook "ontstoorspoel". Van een dergelijke storing heb ik geen last - ik heb nog geen klachten van de buren ontvangen in ieder geval :-)

Martijn
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 00:05:09
(...) het snelheidsverschil tussen vooruit en achteruit is er nog, maar voor de rest loopt-ie goed nu. (...)

Volgens mij is het enige wat je aan het snelheidsverschil kunt doen, een stukje af of bijwikkelen op de veldspoel. En dat wil je niet... :o

Ik heb ook bij 1 lok dat het snelheidsverschil een factor 1,5 verschilt. Jammer dat je op de (mij bekende) decoders alleen een maximumsnelheid voor beide rijrichtingen tegelijk kunt instellen i.p.v. per rijrichting. Dat laatste zou wel nuttig zijn bij loks met een wisselstroom (veldspoel) motor om het precies af te regelen.

Wat eventueel nog kan helpen is andere koolborstels erin; soms zorgen versleten of eenzijdig afgesleten koolborstels voor een verlaging van de snelheid in één richting. 8)

Groetjes,
Kiezel
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Dag Martijn/Acido,

Het Uhlenbrock LISSY-systeem schijnt een infrarood bezetmeldingssyteem te zijn o.i.d.
Ik ken het verder totaal niet, maar wilde het toch ff toevoegen aan dit draadje.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Ik zie hier helemaal geen reactie meer op mijn tip,
Als er geen Märklin oranje of DCC blauwe draad aanwezig is kun je zelf een kunstmatige ... gekleurde draad als decoder+(massa) creeren.

Bij mijn kruidvatlok met een delta decoder werkte het prima.
Later is er toch een 60760 decoder in gegeaan. Als test was deze schakeling echter prima geslaagd en voor herhaling vatbaar.
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 12:11:28
En ja, het was heel erg gesteld met de discoverlichting, het zag er niet uit...

Ha Martijn, er had ook was moeten staan.

Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 12:11:28
Verder bedoelen ze volgens mij niet "storingsvrij" maar "ontstoord". Da's wat anders, namelijk dat-ie niet stoort op radio's en andere apparatuur en zo. Vandaar ook "ontstoorspoel". Van een dergelijke storing heb ik geen last - ik heb nog geen klachten van de buren ontvangen in ieder geval :-)

Martijn

Toch denk ik dat ze "storingsvrij" bedoelen, verder ken ik die decoder niet.
Dus misschien wat experimenteren met spoeltjes, kan toch geen kwaad.
Misschien werkt je snelheidsregeling zonder die spoeltjes minder goed, doordat de decoder teveel stoorsignalen terugkrijgt van de motor.

Liep die lok analoog ook al harder in één richting?
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
CiteerIk zie hier helemaal geen reactie meer op mijn tip,
Als er geen Märklin oranje of DCC blauwe draad aanwezig is kun je zelf een kunstmatige ... gekleurde draad als decoder+(massa) creeren.
Dat bleek dus niet nodig te zijn omdat misschien de draad niet aanwezig was, maar de aansluiting wel. Een draadje was dus zo aangezet :-)

CiteerMisschien werkt je snelheidsregeling zonder die spoeltjes minder goed, doordat de decoder teveel stoorsignalen terugkrijgt van de motor.
Och, ik vind het voorlopig wel best. Zoals gezegd begint-ie zich steeds beter te gedragen ;-)

CiteerLiep die lok analoog ook al harder in één richting?
Of-ie analoog ook zo liep weet ik niet, want toen ik 'm kocht zat er een 60760-setje in. Er zit nu dus een ander anker in. Enig snelheidsverschil is overigens niet ongebruikelijk, maar bij deze is het wat sterker dan normaal, hoewel ook dat wat minder wordt.

CiteerWat eventueel nog kan helpen is andere koolborstels erin; soms zorgen versleten of eenzijdig afgesleten koolborstels voor een verlaging van de snelheid in één richting.
Het kan goed zijn dat anker en borstels, die elkaar in deze loc ook voor het eerst ontmoeten, nog een beetje aan elkaar moeten wennen... En anders moeten er misschien even nieuwe borstels in. De huidige zaten nog in het motorschild :oops: :mrgreen:

Martijn


Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
He Martijn,

Was het eigenlijk die hele ombouw waard voor alleen een betere uitloop van de lok te verkrijgen.
En hoe zijn de rijeigenschappen met de Uhlenbrock 76200 tov de 60760 decoder?
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Ja, het was het waard. Met een 60760 maakte deze loc regelmatig noodstops. Dat is nu over, gelukkig, want ik vind dat verschikkelijk irritant. Rijdt de loc snorrend rond, en dan ineens, zonder enige waarschuwing, komt-ie HAK tot stilstand :shock: Alsof-ie tegen een onzichtbare muur aan rijdt :?

Daarnaast heb ik stopsecties zonder afremsectie en dan is het prettig als de loc een beetje uitloopt. Bij deze 1100 lag na een paar stops alle los gestorte lading vóórin de bakwagentjes... :roll:

Ik moet er nog wat uitgebreider mee testen en ik wil zo'n decoder een keer gebruiken in combinatie met een schijfcollectormotor.

De rijeigenschappen van een 60760 vind ik, ook als de loc geen slechte massa heeft, bijzonder "rauw" . Niet soepel, niet "vettig", droog, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven :?
Hetzelfde gevoel heb ik als ik in een mDDM zit, zo'n DD-AR motorwagen, vooral onder en rond de 40 km/h. Geef mij maar good old gelijkstroommotoren met weerstanden, al dat gejengel en gechopper hoeft niet van mij. Nou, zoiets heb ik dus ook bij Märklinmotoren ;-)

De Uhlenbrock heeft een totaal ander rijgedrag. Hij klinkt ook heel anders. De staande start is dus niet echt mooi (komt wat abrupt in beweging) maar hij kan, eenmaal rijdend, wel heel mooi kruipen.

Ik heb de loc op kruipsnelheid, met een zware trein, een rondje laten rijden (gaap) en hij is nergens bijven hangen. Als hij even tot stilstand kwam doordat hij wat meer weerstand ondervond, kon je mooi horen en zien dat de decoder langzaam het vermogen opvoerde totdat de zaak weer in beweging kwam, waarna hij weer verder kroop. De lastregeling werkt dus! :-D

Maar goed, door de totaal andere motoren zijn de rijeigenschappen nogal verschillend. Op dit moment vind ik het nog moeilijk om een voorkeur uit te spreken.

Martijn




Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afrem en optrekvertraging met 3 polig motor...
Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 21:23:01
Ja, het was het waard. Met een 60760 maakte deze loc regelmatig noodstops. Dat is nu over, gelukkig, want ik vind dat verschikkelijk irritant. Rijdt de loc snorrend rond, en dan ineens, zonder enige waarschuwing, komt-ie HAK tot stilstand :shock: Alsof-ie tegen een onzichtbare muur aan rijdt :?

Ik heb ook een paar loks met 60760 en die vertonen dit ook als de baan cq wielen vervuild zijn.
Ik heb ze wel met Anti Alzheimer uitgerust, maar die werkt ook niet altijd even vlekkeloos.

Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 21:23:01
Daarnaast heb ik stopsecties zonder afremsectie en dan is het prettig als de loc een beetje uitloopt. Bij deze 1100 lag na een paar stops alle los gestorte lading vóórin de bakwagentjes... :roll:

Ik moest wel lachen toen ik dit las, maar lijkt me idd na een tijdje behoorlijk irritant.

Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 21:23:01
Ik moet er nog wat uitgebreider mee testen en ik wil zo'n decoder een keer gebruiken in combinatie met een schijfcollectormotor.

Ik heb nog een paar 1200den die ik met zo'n decoder wil uitrusten, of met HAMO en Kuehn T125 erin.

Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 21:23:01
De rijeigenschappen van een 60760 vind ik, ook als de loc geen slechte massa heeft, bijzonder "rauw" . Niet soepel, niet "vettig", droog, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven :?
Hetzelfde gevoel heb ik als ik in een mDDM zit, zo'n DD-AR motorwagen, vooral onder en rond de 40 km/h. Geef mij maar good old gelijkstroommotoren met weerstanden, al dat gejengel en gechopper hoeft niet van mij. Nou, zoiets heb ik dus ook bij Märklinmotoren ;-)

Klopt, rauw, alsof tie droogloopt, net een draaiende cementmolen met knikkers.  :lol:
De Uhlenbrock heeft een totaal ander rijgedrag. Hij klinkt ook heel anders. De staande start is dus niet echt mooi (komt wat abrupt in beweging) maar hij kan, eenmaal rijdend, wel heel mooi kruipen.

Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 21:23:01
Ik heb de loc op kruipsnelheid, met een zware trein, een rondje laten rijden (gaap) en hij is nergens bijven hangen. Als hij even tot stilstand kwam doordat hij wat meer weerstand ondervond, kon je mooi horen en zien dat de decoder langzaam het vermogen opvoerde totdat de zaak weer in beweging kwam, waarna hij weer verder kroop. De lastregeling werkt dus! :-D

Is die lastregeling nog instelbaar? En is de spanning op de veldspoel nog instelbaar?
Misschien kun je daar nog wat mee stoeien, om het rijgedrag te optimaliseren.

Citaat van: Acido op zaterdag 20 oktober 2007, 21:23:01
Maar goed, door de totaal andere motoren zijn de rijeigenschappen nogal verschillend. Op dit moment vind ik het nog moeilijk om een voorkeur uit te spreken.

Martijn

Misschien kan een anker uit de 5***** motoren die M destijds toepaste in loks met een 35** nummer, het rijgedrag verbeteren.
Deze ankers passen wel in kombinatie met een veldspoel.


[/quote]