Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spookmeldingen RM-88-N-OPTO

Gestart door MM1981 zaterdag 10 oktober 2015, 16:51:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Lid sinds: 2012

offline
Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedendag,

Heb in me baan een Rm-88-n-opto in gebruik nou doet het fenomeen zich voor dat wanneer contact 7 bezet is ik een spookmelding krijg op contact 6. Ik krijg geen spookmelding op contact 7 wanneer contact 6 bezet is. Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad en een oplossing heeft.

Stukje extra info
Rij met een cs60215
Terugmelding komt via hsi 88 USB op de pc
Bezetmelddraaden zijn maximaal 1,8 meter

Met vriendelijke groet,

Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Hoi Edwin,

Probeer de draden van melder 6 en 7 iets te verschuiven / verder uit elkaar te leggen.

Je kunt ook melder 7 maken en 6 even losschroeven, als melder 6 dan nog steeds gemaakt wordt gaat er intern in de S88 iets mis.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Dat is ook nog een idee die ga ik vandaag ergens nog proberen bedankt voor het meedenken.

Groeten Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedendag,

Heb het inmiddels getest en wanneer ik melder 6 los maak doet die het niet.
Ligt gelukkig dus niet in aan de terugmeldmodule. Er is dus sprake van overspraak tussen de verschillende lijntjes. Dacht dit optelossen door er aluminium folie tussen te vouwen. Dit werkte in eerste instantie niet. Echter wanneer ik de aluminium folie onder baanspanning zet doet alles het naar behoren. Nou eens kijken of dit op een nette manier is te realiseren.

Met vriendelijke groet,

Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedendag,

Heb van de week een e-mail gestuurd naar Littfinski met de vraagstelling hoe het probleem op te lossen.
Kreeg netjes een mail teru met daarin een verwijzing naar:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_671.pdf
Heb dit nog niet kunnen testen gaat van het weekeind gebeuren.

Met vriendlijke groet,

Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedendag,

Het heeft even mogen duren maar daar was ik weer.

De aansluiting volgens voorbeeld:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_671.pdf
heeft niet het gewenste effect. Krijg nog steeds spookmeldingen.
Heb het inmiddels op aanraden van Littfinski ook geprobeerd via:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_785.pdf
Ook dit heeft niet het gewenste effect heb inmiddels ook:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1440.pdf
Geprobeerd ook niet met het gewenste effect. Heb dus nog steeds spookmeldingen.

Is er iemand die nog een optie weet.

Met vriendelijke groet,

Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Beste Robbie,

Dit is geen standaard terugmelder, het S88 circuit is door optocouplers galvanisch gescheiden van het S88 circuit.

Beste Edwin,

Kijk eens of je de fout ook kunt reproduceren als je de terugmeldeenheid zonder HSI rechtstreeks op het CS zet.

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Hallo Edwin,

Heb je ook de diode grplaatst ?.
De terugmelddraad van betreffende terumelder iets verleggen.


Mvg,
Peter
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedenavond,

@robbie103 wanneer ik hem aan de massa zou aansluiten doet die het niet omdat er spanning nodig is voor de optocouplers

@freak het storingsbeeld is enigszins veranderd het is niet meer 1 specifiek spoor die fout gaat maar meer random maar zou hem inderdaad nog eens kunnen proberen op de cs ipv op de hsi. De diode heb ik er ook tussengehad. Werd wel iets beter maar nog steeds niet goed genoeg.

Ga dus nog ff verder puzzelen.

Mvg Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedenavond,

Heb de hsi interface uit itrain verwijderd en de terugmeld kabel op de cs aangesloten.
Heb het een en ander getest:

Volgens  de standaard aansluiting van de terugmelder en dan naar de cs zelfde probleem. Een aparte wisselstroom trafo op de terugmelder (de 0 allemaal aan elkaar) en dan naar de cs geen problemen meer. Opzich dus goed maar nog niet de oplossing.

Wanneer ik de hsi weer instel in itrain, aansluit en gebruik knipperen alle terugmelders van de massa detectie de terugmelders van de stroomdetectie doen dat niet. Opzich ook al vreemd.

Donderdag maar weer eens verder testen.

Mvg Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Beste Edwin,

Er is een grote baan in Werkendam die ook met de HSI reed, maar nu gaan de terugmelders rechstreeks de Ecos in, je bent dus niet de enige, mijn "persoonlijke deskundige" en dus ook ontwerper en fabrikant van digitale systemen wil er ook helemaal niets van weten.

Sinds het begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw rijdt ik met de zelfbouw terugmelders van Edits, en dat is grotendeels een nabouw van de terugmelders van Märklin en diverse andere merken, het idee van LDT om het deel wat naar de rails gaat een aparte voeding te geven met een hogere spanning is goed, alleen om dat te doen met de heftig pulserende digitale spanning lijkt mij weer niet zo wijs, maar ja, ik ben een werktuigkundige.....

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedendag,

Wil even snel melden dat het probleem is opgelost.

Zal van het weekeind de oplossing hier melden.

Met vriendelijke groet,

Een blije modelspoorder
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedendag,

Hier zoals het aangesloten was



En hier dan de oplossing



Zoals te zien is, is er eigenlijk maar een groot verschil en dat is de positie van de RM-88-N-OPTO.
Wanneer deze aan het eind zit vertoond deze vreemd gedraag en dat heeft die niet wanneer die vooraan zit.

Met vriendelijke groet,

Edwin

Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
En nu graag van één van onze meer deskundigen een verklaring.....

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Er zit hier toch iemand op het forum die LDT verkoopt.
Hij zal ongetwijfeld met een passend antwoord kunnen komen.

Groet Richard
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Op de beurs in Houten staat een zekere Jaap Kramer die LDT verkoopt, wanneer je die Googelt kom je wel aan zijn gegevens om hem te contacteren
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Als het een bekende aansluitvolgorde is voor de terugmelders, dan zou dat wel in de handleiding staan, overigens heeft Jaap Kramer zijn bedrijf overgedaan aan Teunis Wolzak, zie https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ldt-infocenter

Ik hoop op een antwoord van  b.v. Peter/Freak

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Ik mis de massa-aansluiting op die RM-88-N-OPTO?
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Wat ik vooral zie is een mix van stroomdetectie modules en massadetectie modules. Mijn gevoel zegt dat de s88-n opto helemaal niet gebruikt zou moeten worden in combinatie met de andere modules.
Verder vraag ik me af waar de geledraad vandaan komt, dat zou namelijk gewoon de rode draad van de digitale spanning kunnen/moeten zijn.
Gewoon een raar verhaal, waarbij ik denk dat er een verkeerde combinatie gemaakt wordt in ieder geval wordt er een verkeerde conclusie getrokken.
Ook zou ik de modules over de 3 aansluitingen van de HSI-88 verdelen en niet allemaal op die ene aansluiting aansluiten.

Groetjes
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
De Cola en Chips staat klaar.


Mvg,
Peter
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Lekker, we komen dan zo even bij je langs om het te verorberen. Graag even je n.a.w. gegevens. Mag voor deze keer via een PB.
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedendag,

@ErikW Als u even terug leest kunt u lezen dat dat in geval van een opto niet van toepassing is zoals ook vermeld staat op de site van LDT.

@Sprinter Volgens de site van LDT en de mail die ik er over gestuurt heb kunnen alle modules van de S88 serie door elkaar gebruikt worden. Het Klopt dat er een verdeling gemaakt moet worden over de 3 bussen van de HSI 88 echter doordat de rest van de baan er nog niet is heb ik die terugmelders nog niet. Zou overigins voor de werking niet uit mogen maken.

De gele draad komt van een marklin trafo en is 16V AC is een andere trafo als de HSI 88. De HSI 88 krijgt 16V AC ook van een marklin trafo.

Met vriendelijke groet,

Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Citaat van: MM1981 op dinsdag 01 december 2015, 14:43:34
Volgens de site van LDT en de mail die ik er over gestuurt heb kunnen alle modules van de S88 serie door elkaar gebruikt worden.
Worden hier ook door elkaar gebruikt. De Opto kun je ook zeer goed voor massadetectie gebruiken. Zou alleen voor het voeden van de Opto?s een andere voeding nemen.

CiteerZou overigins voor de werking niet uit mogen maken.
Maakt ook niets uit.


Mvg,
Peter
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Edwin,

Alle modules met s88 of s88-n aansluiting mag je door elkaar gebruiken, maar wat een beetje ongewoonlijk is dat je modules op basis van massa detectie en stroomdetectie gebruikt, mag natuurlijk ook. En de plaats waar een bepaalde module zit maakt ook niets uit, ze werken allemaal met dezelfde basis en met dezelfde IC's. In dit geval, het is en blijft een schuifregister. Hooguit kan de lengte van de bekabeling je parten spelen en de ligging ervan.

Verder is het gewoon een raar verhaal jouw zogenaamde oplossing.

Groetjes
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Goedendag,

Begreep het zelf ook niet waarom die het met testen het wel goed doet. En met de vaste opstelling niet. En toen kwam de gedachte dat naast de wisselingen in volgorde en de ontvanger (HSI of CS) er tussen het testen en de vaste opstelling nog wat wisselde namelijk de kabel van de terugmelders naar de HSI of CS. Multimeter er bij gepakt blijkt dat in de netwerk kabel aan 1 zijde bruin en wit-bruin omgedraaid zaten (verwacht je ook niet bij een kant en klare kabel). Na de foutieve zijde goed te hebben gemaakt zijn alle problemen verdwenen.

Iedereen vriendelijk bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Edwin
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen RM-88-N-OPTO
Een late reactie van mij: uiteindelijk is er in de techniek altijd een logische reden waarom iets niet "volgens het boekje werkt", het probleem zit altijd in het vinden van die logische reden......

Groet, Anne W